Gå til innhold

Er dette lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne fra Tyskland besøkte meg og da vi var på butikken åpnet hun en liter kartong med juice og drakk nesten halve fordi hun var tørst akkurat der og da.

Jeg syns at man kan vente til man faktisk har kjøpt varen før man begynner og spise og drikke. Vi brukte jo bare fem minutter... kanskje ikke det en gang. Jeg ble litt sjokkert liksom "Are you allowed to do that?" Og hun var bare hevet skuldrene som om at hun ikke brydde seg om det var love eller ikke. 

 

Jeg mener... ja, man skal jo kjøpe varen så da blir den jo din, men jeg syns ikke at man skal gå rundt i en butikk og drikke appelsin juice som man ikke har betalt for enda.  

 

Jeg kjente at jeg ble flau og ville egentlig late som vi ikke kjente hverandre. :P

 

 



Anonymous poster hash: 5de66...ed6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja så lenge man betaler for varen er det ikke noe galt i det. Har sett flere andre som har gjort det også, og skjedd et par ganger gjennom  livet at de jeg har vært på butikken med har gjort det.
gjorde det i ett tilfelle selv med en cola siden jeg holdt på å dø av tørste.



Anonymous poster hash: b6b66...90c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nøden har jeg gjort det samme med sjokolademelk for å få opp blodsukkeret. Når jeg legger kartongen på båndet sier jeg fra. Har jeg drukket opp alt, så legges den tomme karongen på båndet.

De har jo overvåkningskameraer i de fleste butikker og følger nok med på kunder med litt utenfor A4 oppførsel. Så å unnlate å betale eller sette fra seg en halvdrukken embalasje er verken lov eller vil kunne passere i de fleste butikker.

Anonymous poster hash: 86ce9...33a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har noen ganger tatt en slurk brus før jeg betaler.  Jobbet i kassa selv og så ikke noe problem med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig typisk norsk, men det har blitt mer og mer vanlig i storbyene.

I en del butikker i USA har til og med handlevognene en egen drikkebeholder til vogna. Husker ikke helt, men jeg mener å si at de har det en del steder i Tyskland og. Særlig på de kjøpesenterene som er så store at det ligner amerikanske tilstander.

En annen ting som er veldig rart for utlendinger i Norge er at handlevogn og handlekurv er kun noe som brukes i dagligvarebutikken.

Ikke noe du tar med deg " overalt " på kjøpesenteret.

( + det at man må sette inn mynter i vognene. som om tyveri av de svære vognene er et samfunnsproblem :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke setter den tilbake bør butikken godta det. I alle fall om man legger flasken i kurven eller handlevognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Noen ganger i løpet av livet er det lov, så lenge det ikke skjer hver gang man er innom butikken. Dette forutsetter selvsagt at man er ordentlig og betaler for varen før man går ut av butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det selv. Jeg skal jo ha varen allikevel, så om jeg drikker den her eller der, går ut på ett



Anonymous poster hash: d0740...a57
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er 100% sikker på at man har penger eller et fungerende kort. Jeg går alltid med to kort på meg, så det skal litt til at begge er tomme eller ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her bør politiet gripe inn. Håndjern og glattcelle er det eneste som duger, og hvis vi kan endre litt på saker og ting, kan vi få gjennomslag for livstidsdom ved tredje gangs forseelse. Vi har masse plass til nye fengsler i Norge, og de kan finansieres ved å gi klekkelige bøter til folk som er så frekke at de begynner å bruke varene før de har betalt for dem.

 

Ved nærmere ettertanke slår det meg at slik forhåndskonsumering ikke er helt uvanlig her i Hellas, og det hender jeg gjør meg skyldig i det selv også. Ingen reagerer, sannsynligvis fordi nasking er et mye mindre problem her enn i Norge. Spiser man en sjokolade i butikken, legger man papiret på båndet, og drikker man en halv flaske vann – som jeg har gjort noen ganger – sørger man for å betale for den også uten å prøve å krangle seg til halv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da helt vanlig. Da jeg var ung og jobbet i matbutikk lå det ofte ispapir, halvfulle flasker, åpnede yoghurtbeger o.l. på båndet.

Anonymous poster hash: 75939...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ofte sjokomelk eller en bolle for å få litt energi hvis det er en lang handletur. 



Anonymous poster hash: 7ba06...e60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror praksis vil være at det er greit så lenge du betaler for den etterpå. Tyveri er det ikke. Men du benytter deg av en gjenstand du ikke har noe eieforhold over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit så lenge det er en vare med strekkode, ikke vektvarer. Da jeg jobbet i butikk som tenåring hendte det at mødre la tomme bananskall på båndet, som de hadde latt ungene spise inne i butikken. Det er ikke greit.

Anonymous poster hash: b92d5...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...