AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #1 Del Skrevet 8. juli 2015 Å svømme uten vest er mye farligere enn å ro uten vest. Likevel er det første tillatt mens det siste er ulovlig. Har overformynderiet gått for langt i Norge? Anonymous poster hash: b4a11...072 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 8. juli 2015 #2 Del Skrevet 8. juli 2015 Når du er ute i båt er du gjerne litt lenger unna land enn du er når du svømmer. Likeledes er det en større fare for at du blir påkjørt av en annen båt, når du selv er i båt, enn om du er ute å svømmer. Påbudet om vest gjelder vel også båter over en viss størrelse? Om du sitter i en balje vil du nok ikke bli pålagt å bruke vest. Men sitter du i en balje langt ute på have vil jeg si det er en fordel med vest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 8. juli 2015 #3 Del Skrevet 8. juli 2015 Hvorfor mener du det er farligere å svømme uten vest enn å ro uten vest? I 2013 døde 40 mennesker av drukning etter å ha falt i vannet (fra land og brygge), 32 i forbindelse med fritidsbåtsulykker og 9 under bading. Faktisk er det farligere å gå på brygga uten vest enn å ro uten vest. Og uten at statistikken jeg har sett sier noe om det, kan man vel gå ut fra at alkohol har vært en medvirkende årsak i flere av ulykkene. Jeg begynner å bli kraftig lei av denne propagandaen for Liberalistene på KG. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #4 Del Skrevet 8. juli 2015 Hvorfor mener du det er farligere å svømme uten vest enn å ro uten vest? I 2013 døde 40 mennesker av drukning etter å ha falt i vannet (fra land og brygge), 32 i forbindelse med fritidsbåtsulykker og 9 under bading. Faktisk er det farligere å gå på brygga uten vest enn å ro uten vest. Og uten at statistikken jeg har sett sier noe om det, kan man vel gå ut fra at alkohol har vært en medvirkende årsak i flere av ulykkene. Jeg begynner å bli kraftig lei av denne propagandaen for Liberalistene på KG. Statistikken er ganske klar på at det er alkohol i de fleste drukningsulykker. Ganske mange har ikke buksa på heller (pisser og faller) Anonymous poster hash: 3d0ef...990 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 8. juli 2015 #5 Del Skrevet 8. juli 2015 Statistikken er ganske klar på at det er alkohol i de fleste drukningsulykker. Ganske mange har ikke buksa på heller (pisser og faller) Anonymous poster hash: 3d0ef...990 Forundrer meg ikke. Jeg googla litt og baserte meg på denne artikkelen: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/01/13/190906/kraftig-okning-i-antall-drukninger-i-norge Sitat: – Vi har ingen oversikt over hvor mange som dør med promille. Men vi advarer mot å kombinere alkohol og båtkjøring, sier Christiansen. Han mener det er en veldig uklok kombinasjon og selv om de ikke kan slå i bordet med tall så er han trygg på at det forekommer mange tilfeller der folk dør på grunn av for mye alkohol. (Siterte Christiansen er Ivar Christiansen i Norsk Folkehjelp.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #6 Del Skrevet 8. juli 2015 Hvis du svømmer, har du mest sannsynlig havnet i vannet på en planlagt og kontrollert måte. Hvis du havner i vannet under bruk av båt, har dette sannsynligvis skjedd på grunn av et uhell: Du har mistet balansen og falt over bord, du har blitt påkjørt av en annen båt, du har truffet et skjær og båten har sunket m.m. Alt dette medfører også en mye større sannsynlighet for at du kan ha blitt skadet på en eller annen måte, slik at du ikke er i stand til å ta vare på deg selv når du havner i vannet (slått deg i hodet, brukket armer eller ben m.m.). Dessuten er du ikke kledd for å svømme - det er en god mulighet for at du er fullt påkledd, noe som også gjør det vanskeligere å svømme. Derfor er det påbudt med vest i båt men ikke under svømming, om du virkelig er så korka at du trenger å ha det inn med teskje. Anonymous poster hash: cc2c8...a78 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 8. juli 2015 #7 Del Skrevet 8. juli 2015 Når du er ute i båt er du gjerne litt lenger unna land enn du er når du svømmer. Likeledes er det en større fare for at du blir påkjørt av en annen båt, når du selv er i båt, enn om du er ute å svømmer. Påbudet om vest gjelder vel også båter over en viss størrelse? Om du sitter i en balje vil du nok ikke bli pålagt å bruke vest. Men sitter du i en balje langt ute på have vil jeg si det er en fordel med vest. Om du er ute i en sjekte som ikke går mer enn 5 knop og er under 8m lang må alle ombord ha vest. Ellers blir det bot. Har du en åpen speedbåt med barn som sitter i baugen usikret som er 8,01m lang og går i 100 knop uten vestbruk - Ingen bot 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 8. juli 2015 #8 Del Skrevet 8. juli 2015 Om du er ute i en sjekte som ikke går mer enn 5 knop og er under 8m lang må alle ombord ha vest. Ellers blir det bot. Har du en åpen speedbåt med barn som sitter i baugen usikret som er 8,01m lang og går i 100 knop uten vestbruk - Ingen bot Det ble en annen regel enn hva jeg hadde sett for meg da det ble diskutert. Jeg hadde trodd det skulle ende opp med en regel som påbød alle i båt med fart å ha vest. I stede ble det en regel som kun gjelder båter under 8 meter... Uansett: I forhold til svømming syns jeg det er logisk at påbudet (selv om jeg syns det skulle gjelde for større båter også) gjelder båter, og ikke svømming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #9 Del Skrevet 8. juli 2015 Jeg begynner å bli kraftig lei av denne propagandaen for Liberalistene på KG. Hvorfor skal de ikke få uttale seg som alle andre? Anonymous poster hash: 41111...c8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #10 Del Skrevet 8. juli 2015 Når du er ute i båt er du gjerne litt lenger unna land enn du er når du svømmer. Likeledes er det en større fare for at du blir påkjørt av en annen båt, når du selv er i båt, enn om du er ute å svømmer. Påbudet om vest gjelder vel også båter over en viss størrelse? Om du sitter i en balje vil du nok ikke bli pålagt å bruke vest. Men sitter du i en balje langt ute på have vil jeg si det er en fordel med vest. Overformynderiet har nå gått så langt at der hvor du fint kan svømme er det ulovlig å ro uten vest. Ja, det er ofte en fordel med vest. Det er det ingen som bestrider. Det er overformynderiet som er gjenstand for kritikk. Hvis du svømmer, har du mest sannsynlig havnet i vannet på en planlagt og kontrollert måte. Hvis du havner i vannet under bruk av båt, har dette sannsynligvis skjedd på grunn av et uhell: Du har mistet balansen og falt over bord, du har blitt påkjørt av en annen båt, du har truffet et skjær og båten har sunket m.m. Alt dette medfører også en mye større sannsynlighet for at du kan ha blitt skadet på en eller annen måte, slik at du ikke er i stand til å ta vare på deg selv når du havner i vannet (slått deg i hodet, brukket armer eller ben m.m.). Dessuten er du ikke kledd for å svømme - det er en god mulighet for at du er fullt påkledd, noe som også gjør det vanskeligere å svømme. Derfor er det påbudt med vest i båt men ikke under svømming, om du virkelig er så korka at du trenger å ha det inn med teskje. Anonymous poster hash: cc2c8...a78 Jeg hadde tenkt til å svare deg inntil jeg leste den siste setningen. Anonymous poster hash: b4a11...072 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 8. juli 2015 #11 Del Skrevet 8. juli 2015 Hvorfor skal de ikke få uttale seg som alle andre? Anonymous poster hash: 41111...c8d Jeg har aldri tatt til orde for å nekte noen å uttale seg, men det må være lov å si at man er lei av at det opprettes tråd etter tråd her der formålet er å få folk til å stemme på et spesielt parti. Der regner jeg egentlig med at liberalistene er enige med meg, uansett hvor uenige vi måtte være på andre områder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 8. juli 2015 #12 Del Skrevet 8. juli 2015 Jeg har aldri tatt til orde for å nekte noen å uttale seg, men det må være lov å si at man er lei av at det opprettes tråd etter tråd her der formålet er å få folk til å stemme på et spesielt parti. Der regner jeg egentlig med at liberalistene er enige med meg, uansett hvor uenige vi måtte være på andre områder. Jeg forstår din tanke. Det er litt som når feministtrådene regjerte her for litt siden. Tok jo helt av en periode. Vil nok blåse over dette her også. Selv blir jeg litt revet med, men sånn er det når det er et tema man brenner for. Går i perioder. Snart er det noe annet gøy som gjelder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #13 Del Skrevet 8. juli 2015 Dere kan lese denne, den er bra fortalt og oppsummerer egentlig hele greien:https://www.facebook.com/syemma/photos/a.725927107432854.1073741828.725917880767110/1161942910497936/?type=1 Uansett såmener jeg at dette påbudet er helt latterlig, nettopp fordi det ikke kommer til å vises skjønn med denne regelen. Anonymous poster hash: 44a41...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywalker Skrevet 8. juli 2015 #14 Del Skrevet 8. juli 2015 Påbudet om vest gjelder vel også båter over en viss størrelse? Om du sitter i en balje vil du nok ikke bli pålagt å bruke vest. Men sitter du i en balje langt ute på have vil jeg si det er en fordel med vest. Motsatt! Påbuder gjelder båter under åtte meter. Det er visstnok ikke like farlig å dette uti fra en båt som er større enn åtte meter. http://www.p4.no/story.aspx?id=620441 Fra 1 mai ble det påbudt å bruke flytevest i fritidsbåter under 8 meter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 9. juli 2015 #15 Del Skrevet 9. juli 2015 Alle burde ha på seg vest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. juli 2015 #16 Del Skrevet 9. juli 2015 Motsatt! Påbuder gjelder båter under åtte meter. Det er visstnok ikke like farlig å dette uti fra en båt som er større enn åtte meter. http://www.p4.no/story.aspx?id=620441 Kjernevelgerne til Høyre har gjerne litt større båter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. juli 2015 #17 Del Skrevet 9. juli 2015 Om du er ute i en sjekte som ikke går mer enn 5 knop og er under 8m lang må alle ombord ha vest. Ellers blir det bot. Har du en åpen speedbåt med barn som sitter i baugen usikret som er 8,01m lang og går i 100 knop uten vestbruk - Ingen bot Det er jo så logisk. For det kan ikke skje noe uventet med en så står båt når den går for fullt. Ikke snakk om at noen havner i vannet uten at de får tid til å tenke seg om og få på seg vesten. Kanskje lovgiverne også har tatt med i betraktningen at mennesker fra møblerte hjem, som altså da har en båt på 8 meter eller mer, kan antas å ha kjemikalieklosett, slik at ingen står på rekka og pisser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 9. juli 2015 #18 Del Skrevet 9. juli 2015 Det er jo så logisk. For det kan ikke skje noe uventet med en så står båt når den går for fullt. Ikke snakk om at noen havner i vannet uten at de får tid til å tenke seg om og få på seg vesten. Kanskje lovgiverne også har tatt med i betraktningen at mennesker fra møblerte hjem, som altså da har en båt på 8 meter eller mer, kan antas å ha kjemikalieklosett, slik at ingen står på rekka og pisser. Hehe, det hadde vært artig om det var en slik begrunnelse fra den/de som skrev ned disse lovene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beltedyr Skrevet 9. juli 2015 #19 Del Skrevet 9. juli 2015 Ja til vest-påbud! Også når man er på land! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Mx Skrevet 9. juli 2015 #20 Del Skrevet 9. juli 2015 Vel, det er lov å spasere uten motorsykkelhjelm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå