Gå til innhold

Kjære Ørjan Buer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste denne kronikken i dag, med overskriften "skjerp dere kvinner".

 

Jeg fant at jeg er enig i det du beskriver, menn som gruppe er like gode omsorgspersoner som kvinner som gruppe,  men jeg lurer på hvorfor din kronikk rettes mot kjønn i stedet for individ.

 

Synes du ikke det er like irriterende å møte de menn som hevder at de er barnevakt for egne barn, og som stolt sier at de "hjelper til hjemme"?

Ber du disse "dra hodet ut av rasshølet", slik du i din kronikk ber kvinner gjøre?

 

Som du også beskriver er det noen kvinner som snakker over hodet på barn, det er det også noen menn som gjør. 

Er det greit at menn gjør det du kritiserer kvinnene for?

Hvis ikke, hvorfor kritiserer du ikke disse mennene på samme måte som du kritiserer kvinnene?

 

Jeg forstår at det var en enkelt hendelse som inspirerte deg til å skrive denne kronikken, men akkurat som at du ikke vil holdes til ansvar for hva et enkeltindivid fra gruppen "menn" gjør, vil heller ikke kvinner holdes til ansvar for hva et enkeltindivid fra gruppen "kvinner"  gjør.

 

Du har mange gode poeng i din kronikk, men dessverre overskygges de av det faktum at du "retter baker for smed" - hadde du stilet kronikken til de, uavhengig av kjønn, som du ønsker treffe, hadde du nådd bedre igjennom.

 

Og du, stellebord på herretoalettet?  Hvorfor det? 

Jeg har ennå ikke opplevd et stellebord på dametoalettet.  De fleste befinner seg i eget lokale, eller på et kjønnsnøytralt handikaptoalett.



Anonymous poster hash: af777...c6c
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du leter åpenbart etter noe å ta han på. Jeg leste denne kronikken, og tolket den utelukkende som et angrep på de det gjelder, ikke kvinner generelt. Det falt meg ikke inn at dette var ment mot Norges kvinner. Jeg kjenner meg faktisk veldig godt igjen i mye av det han skriver, og det tror jeg du også gjør.

 

Typisk stråmannsargumentasjon.



Anonymous poster hash: 8d9b9...4e8
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig med ts. Var det inntrykket jeg også satt igjen med, og fikk et dårligere inntrykk av hele fyren. Hvor bor han egentlig? Hvor kvinner og menn oppfører seg slik han beskriver? Har aldri opplevd de holdningene her i Oslo hvertfall. Eller hører han det han vil høre, for å understreke sine egne fordommer og generaliseringer?

Anonymous poster hash: af11f...a38

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du leter åpenbart etter noe å ta han på. Jeg leste denne kronikken, og tolket den utelukkende som et angrep på de det gjelder, ikke kvinner generelt. Det falt meg ikke inn at dette var ment mot Norges kvinner. Jeg kjenner meg faktisk veldig godt igjen i mye av det han skriver, og det tror jeg du også gjør.

 

Typisk stråmannsargumentasjon.

Anonymous poster hash: 8d9b9...4e8

 

Hvor skriver jeg at det er et angrep på Norges kvinner?

Han rettet sitt innlegg til de kvinnene som har et slikt syn, mens jeg mener han burde rettet innlegget mot de menneskene som har et slikt syn.

Det er ikke mer greit at en mann sier at han er barnevakt for egne barn, enn det er at en kvinne sier mannen er barnevakt for egne barn.

 

Og som jeg også skriver, jeg er enig med ham i alt, bortsett fra hvem han retter kritikken mot.

Anonymous poster hash: af777...c6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig med ts. Var det inntrykket jeg også satt igjen med, og fikk et dårligere inntrykk av hele fyren. Hvor bor han egentlig? Hvor kvinner og menn oppfører seg slik han beskriver? Har aldri opplevd de holdningene her i Oslo hvertfall. Eller hører han det han vil høre, for å understreke sine egne fordommer og generaliseringer?

Anonymous poster hash: af11f...a38

De bor på Majorstua.

Anonymous poster hash: 7342d...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en bra kronikk jeg. Menn burde få komme mer på banen av enkelte kvinner :) Bare så enkelt som at mor lettere får omsorgen for barn ved samlivsbrudd sier sitt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var en bra kronikk jeg. Menn burde få komme mer på banen av enkelte kvinner :) Bare så enkelt som at mor lettere får omsorgen for barn ved samlivsbrudd sier sitt...

Jeg likte som sagt også budskapet i kronikken, men jeg likte ikke at han gjorde dette til et kjønnsspørsmål.

 

Se for eksempel på siste avsnitt i kronikken.

 

Så dere kvinner som støtter meg i dette. Hjelp til! Snakk til dine dårlige venninner. Be dem skjerpe seg. Vi går jo i tog for din likestilling, kan du hjelpe oss litt tilbake?

 

 

Hvis jeg skal sette det på spissen, og tolke det han sier bokstavelig, kan jeg se for meg følgende scenario hvis jeg skal følge denne oppfordringen:

 

Jeg sitter sammen med en venninne og hennes mann.

Mannen til min venninne sier stolt at han har hjulpet til med husarbeidet, og i kveld skal han være barnevakt slik at kona kan få noen timer fri.

Og kona hans nikker stolt og enig.

 

Da skal jeg si til mannen at han er flink som passer barnet sitt, og hjelper til hjemme, men til kvinnen skal jeg si "det er greit at han omtaler seg selv som barnevakt og sier at han "hjelper til i hjemmet", men når du sier deg enig i det han sier diskriminerer du og insinuerer at han ikke er en likeverdig omsorgsperson!"

 

I et slikt scenario som beskrevet over hadde det for meg vært mer naturlig å stille spørsmålet: "hvorfor omtaler du deg selv som barnevakt, og hvorfor sier du at du hjelper til hjemme?  Ser du ikke på deg selv, og andre menn, som likeverdige omsorgspersoner?".

 

Hadde det da ikke vært bedre om Ørjan Buer hadde rettet oppfordringen til personer fremfor kjønn?

 

Hva om han i stedet hadde skrevet noe slikt som: "Så dere som støtter meg i dette.  Hjelp til!  Snakk til dine dårlige venner.  Be dem skjerpe seg. Hjelp menn til å se på seg selv, og bli sett på, som likeverdige omsorgspersoner".

 

Jeg liker Ørjan Buer, og synes han har mye fornuftig å komme med.  Men at jeg liker en person er ikke ensbetydende med at jeg alltid er enig med ham, og denne gangen synes jeg han bommer ved å gjøre dette til et kjønnsspørsmål.

Anonymous poster hash: af777...c6c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Ørjan Buer, og synes han har mye fornuftig å komme med.  Men at jeg liker en person er ikke ensbetydende med at jeg alltid er enig med ham, og denne gangen synes jeg han bommer ved å gjøre dette til et kjønnsspørsmål.

Anonymous poster hash: af777...c6c

 

 

Men det ER et kjønnsspørsmål. Hvor ofte skjer ikke det at kvinner for hoveddelen av omsorgen? Det betyr jo til og med at rettsvesenet mener at kvinner er bedre som omsorgsperson enn det menn er og bedriver dermed systematisk diskriminering ut fra kjønn.

Anonymous poster hash: 0bd5f...d84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det ER et kjønnsspørsmål. Hvor ofte skjer ikke det at kvinner for hoveddelen av omsorgen? Det betyr jo til og med at rettsvesenet mener at kvinner er bedre som omsorgsperson enn det menn er og bedriver dermed systematisk diskriminering ut fra kjønn.

Anonymous poster hash: 0bd5f...d84

 

Både enkelte kvinner, og enkelte menn, gir til tider uttrykk for at menn er underlegne omsorgspersoner.

Hvorfor skal disse kvinnene kritiseres for dette, men ikke mennene som mener det samme?

 

Anonymous poster hash: af777...c6c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist frokost med min sønn på hotell nå i fire dager. I dag klarte tydeligvis ikke damen å la være. Hun kom bort og spurte om ikke barnemoren var her, ettersom hun hadde sett oss alene hver dag.

 

Prøver å sjekke opp mann

Mann tror man prøver å sette han på plass

 

:,(



Anonymous poster hash: d63dc...4a7
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan buer? Aldri hørt om.. Komiker Ørjan burøe derimot...

Anonymous poster hash: 657ac...fd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan buer? Aldri hørt om.. Komiker Ørjan burøe derimot...

Anonymous poster hash: 657ac...fd7

Du har rett, jeg bommet med navnet. Beklager det.

Anonymous poster hash: af777...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, TS.

 

At kvinner først og fremst blir sett på som omsorgspersoner og mødre er vel ikke akkurat noe vi kvinner ene og alene har ansvaret for. Det har jo tvert imot lenge vært en del av systematisk undertrykking av kvinner, og for feminister er det jo en stor kampsak å få utvidet pappapermen og gjøre mannen til omsorgsperson på lik linje med kvinnen, fordi den O Store Morsrollen får skylda for bl.a. det at kvinner jobber mer deltid og følgelig tjener mindre.

 

Jeg er 100% enig med Ørjan Burøe i at de som omtaler menn som "barnevakter" eller sier de kan være flinke å "hjelpe til" i hjemmet, og følgelig implisitt sier at kvinnen har hovedansvar for alt fra klesvask til middag og bleieskift, må skjerpe seg!

 

Men det gjelder da ikke bare kvinner. Snarere tvert imot, føler disse holdningene er vanligere blant menn, jeg. Men det blir jo en helt subjektiv oppfattelse, hans er åpenbart helt motsatt av min, men poenget er jo uansett at disse holdningene er å finne hos begge kjønn og at denne kronikken dermed blir en smule feilslått.

 

I tillegg skjønner jeg ikke helt hvorfor han hisset seg sånn opp over spørsmålet om de var alene, men det er litt på siden av poenget, for det han tar opp finnes jo selv om jeg synes han la litt vel mye i det denne damen spurte om.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg likte som sagt også budskapet i kronikken, men jeg likte ikke at han gjorde dette til et kjønnsspørsmål.

 

Se for eksempel på siste avsnitt i kronikken.

 

 

Hvis jeg skal sette det på spissen, og tolke det han sier bokstavelig, kan jeg se for meg følgende scenario hvis jeg skal følge denne oppfordringen:

 

Jeg sitter sammen med en venninne og hennes mann.

Mannen til min venninne sier stolt at han har hjulpet til med husarbeidet, og i kveld skal han være barnevakt slik at kona kan få noen timer fri.

Og kona hans nikker stolt og enig.

 

Da skal jeg si til mannen at han er flink som passer barnet sitt, og hjelper til hjemme, men til kvinnen skal jeg si "det er greit at han omtaler seg selv som barnevakt og sier at han "hjelper til i hjemmet", men når du sier deg enig i det han sier diskriminerer du og insinuerer at han ikke er en likeverdig omsorgsperson!"

 

I et slikt scenario som beskrevet over hadde det for meg vært mer naturlig å stille spørsmålet: "hvorfor omtaler du deg selv som barnevakt, og hvorfor sier du at du hjelper til hjemme?  Ser du ikke på deg selv, og andre menn, som likeverdige omsorgspersoner?".

 

Hadde det da ikke vært bedre om Ørjan Buer hadde rettet oppfordringen til personer fremfor kjønn?

 

Hva om han i stedet hadde skrevet noe slikt som: "Så dere som støtter meg i dette.  Hjelp til!  Snakk til dine dårlige venner.  Be dem skjerpe seg. Hjelp menn til å se på seg selv, og bli sett på, som likeverdige omsorgspersoner".

 

Jeg liker Ørjan Buer, og synes han har mye fornuftig å komme med.  Men at jeg liker en person er ikke ensbetydende med at jeg alltid er enig med ham, og denne gangen synes jeg han bommer ved å gjøre dette til et kjønnsspørsmål.

Anonymous poster hash: af777...c6c

 

Det er jo et kjønnsspørsmål. Nettopp fordi mange menn blir diskriminert når det kommer til barn: samvær, stellerom, bostedsforelder og annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et kjønnsspørsmål. Nettopp fordi mange menn blir diskriminert når det kommer til barn: samvær, stellerom, bostedsforelder og annet.

At diskriminering av menn forekommer er det ingen tvil om, men min mening er at diskriminering ikke skal aksepteres, uansett hvilket kjønn den som diskriminerer har.

 

Eller mener du at det er mindre alvorlig når diskrimineringen blir fremmet av en med samme kjønn?

Anonymous poster hash: af777...c6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At diskriminering av menn forekommer er det ingen tvil om, men min mening er at diskriminering ikke skal aksepteres, uansett hvilket kjønn den som diskriminerer har.

 

Eller mener du at det er mindre alvorlig når diskrimineringen blir fremmet av en med samme kjønn?

Anonymous poster hash: af777...c6c

 

Hvor i alle dager får det fra at jeg er for diskriminering av noen kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor i alle dager får det fra at jeg er for diskriminering av noen kjønn?

Du sa at dette (hvem som diskriminerer) handler om kjønn, og da måtte jeg spørre om du mente at det var akseptalbelt at menn diskriminerer menn. (Jeg kom med et spørsmål, ikke en påstand)

 

Hvis det ikke er dette du mener, er du jo enig med meg, og de andre som har sagt seg enige med det jeg har sagt.

Anonymous poster hash: af777...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du sa at dette (hvem som diskriminerer) handler om kjønn, og da måtte jeg spørre om du mente at det var akseptalbelt at menn diskriminerer menn. (Jeg kom med et spørsmål, ikke en påstand)

 

Hvis det ikke er dette du mener, er du jo enig med meg, og de andre som har sagt seg enige med det jeg har sagt.

Anonymous poster hash: af777...c6c

 

Diskriminering er aldri greit, uansett. Derimot er jeg enig med forfatteren av kronikken, fordi menns omsorgsevne blir ofte diskriminert. Dermed er jeg ikke enig med HI fordi det i denne omgang ble rettet et fokus mot at menn kan være like gode omsorgspersoner som kviner, men blir ofte diskriminert på dette området. Menn kan stort sett aldri hevde at de blir utsatt for diskriminering uten at kviner skal komme med "hva med oss da?!". Sånt synes jeg ikke noe om. (Til det siste: jeg hevder ikke at du mener det, men jeg generealiserer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskriminering er aldri greit, uansett. Derimot er jeg enig med forfatteren av kronikken, fordi menns omsorgsevne blir ofte diskriminert. Dermed er jeg ikke enig med HI fordi det i denne omgang ble rettet et fokus mot at menn kan være like gode omsorgspersoner som kviner, men blir ofte diskriminert på dette området. Menn kan stort sett aldri hevde at de blir utsatt for diskriminering uten at kviner skal komme med "hva med oss da?!". Sånt synes jeg ikke noe om. (Til det siste: jeg hevder ikke at du mener det, men jeg generealiserer)

Da har du ikke lest hovedinnlegget godt nok, og diskuterer noe helt annet enn det diskusjonen handler om.

 

Anonymous poster hash: af777...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...