Gå til innhold

Hvordan bli kvitt liljekonvall?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liljekonvallene er nydelige men må begynner de å spre seg vel mye i staudebedet.

Finnes det en måte å tynne dem ut på uten å måtte grave opp røttene? De kommer opp innimellom bla løytnatshjertene, og det blir et himla arbeid dersom jeg må spa opp.

Noen flinke folk som kan gi meg råd?

Anonymous poster hash: 2144a...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:overrasket:

?

Ingen forslag? Tar jeg for eksempel knekken på røttene om jeg pensler bladene med ugressmiddel? Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør det noe om de sprer seg, er det ikke fint med litt blanding da? :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør det noe om de sprer seg, er det ikke fint med litt blanding da? :jepp:

Joda, det er fint det. Men jeg vil gjerne ha litt kontroll over hvor de sprer seg. Er dumt dersom de begynner å utkonkurrere andre stauder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil, så er liljekonvallen fredet? Da er det ikke mye du kan gjøre.

Men jeg håper jeg tar feil for din del da :)

Anonymous poster hash: b437c...eea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:overrasket:

Enig :)

Anonymous poster hash: 99a79...fa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil, så er liljekonvallen fredet? Da er det ikke mye du kan gjøre.

Har jeg aldri hørt om. Tomta vår er en gammel hage og det har alltid vært liljekonvall i skogholtet her så lenge jeg kan huske.

Det er kommet store mengder konvaller staudebedet, og nå begynner konvallen å bli et problem. Jeg har ikke tenkt å røre konvallen som står i skogholtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kjent med liljekonvall, da den ikke vokser her. Men kan du få opp røttene med sånt løvetannjern? Da skader du ikke de andre røttene som du vil beholde. En annen løsning er å klippe av alt du får til, og så ha noe over. En avis med jord eller bark over, elvestein, grus, singel eller steiner med litt størrelse på. Noe vil sikkert kunne grave seg frem under det, men du blir kvitt det verste. Ellers kan du prøve å finne ut om det er noe med jorda du kan gjøre, kalke, gjødsle med en type gjødsel den ikke liker eller noe sånt. Hvis det er en skogplante så trives den sikkert i sur jord. Da kan du kalke, så jorda blir mer basisk. Dette må du undersøke først. 

Når du bruker gift skader du ikke bare planten, men også mikroorganismene i jorda, og du skader også bier og humler, som ikke tåler giften. Det bør man unngå så langt som mulig. 

Anonymous poster hash: 96fd7...bc7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljekonvall blomstrer jo bare en kort tid på våren så jeg skjønner ikke problemet ditt.

Når den er avblomstret så er det jo bare å klippe ned bladene.

Anonymous poster hash: 2bb2e...90f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kjent med liljekonvall, da den ikke vokser her. Men kan du få opp røttene med sånt løvetannjern? Da skader du ikke de andre røttene som du vil beholde. En annen løsning er å klippe av alt du får til, og så ha noe over. En avis med jord eller bark over, elvestein, grus, singel eller steiner med litt størrelse på. Noe vil sikkert kunne grave seg frem under det, men du blir kvitt det verste. Ellers kan du prøve å finne ut om det er noe med jorda du kan gjøre, kalke, gjødsle med en type gjødsel den ikke liker eller noe sånt. Hvis det er en skogplante så trives den sikkert i sur jord. Da kan du kalke, så jorda blir mer basisk. Dette må du undersøke først. 

Når du bruker gift skader du ikke bare planten, men også mikroorganismene i jorda, og du skader også bier og humler, som ikke tåler giften. Det bør man unngå så langt som mulig. 

Takk for råd!

Ang. kalking av jorda vil det være problematisk fordi jeg har andre typiske surjordsplanter i bedet, for eksempel rhododendron.

Har prøvd med løvetannjern, men er redd for å skade de mer sarte nabostaudene + at jeg er redd for at jeg ikke får opp alle smårøttene og at det dermed kanskje kommer opp 10 nye. Konvallene sprer seg vel gjennom rotsystemet, og er usikker på hvor aggressivt rotsystemet er. Har hørt at det er ganske "ille" hvis du først plages med dem.

Tenkte at dersom jeg prøver Roundup gel og har det på bladene går de ned i rotsystemet på planten. Siden konvallene ikke er i blomst enda unngår jeg vel å skade humler og bier (for det ønsker jeg jo ikke). Forslag til annen type plantegift? Er feks 37 % eddik snill med insekter samtidig som den tar konvallrøttene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd!

Ang. kalking av jorda vil det være problematisk fordi jeg har andre typiske surjordsplanter i bedet, for eksempel rhododendron.

Har prøvd med løvetannjern, men er redd for å skade de mer sarte nabostaudene + at jeg er redd for at jeg ikke får opp alle smårøttene og at det dermed kanskje kommer opp 10 nye. Konvallene sprer seg vel gjennom rotsystemet, og er usikker på hvor aggressivt rotsystemet er. Har hørt at det er ganske "ille" hvis du først plages med dem.

Tenkte at dersom jeg prøver Roundup gel og har det på bladene går de ned i rotsystemet på planten. Siden konvallene ikke er i blomst enda unngår jeg vel å skade humler og bier (for det ønsker jeg jo ikke). Forslag til annen type plantegift? Er feks 37 % eddik snill med insekter samtidig som den tar konvallrøttene?

Har som sagt ikke så mye greie på liljekonvall, men her har jeg skvallerkål, det absolutt verste ugraset som du kan få tak i. Den er som et trehodet troll som sprer seg med lange dype røtter, med frø og ved at enhver rotbit som blir delt blir til en ny plante. De kveler alt annet som vokser og overlever å ligge under svart duk i åresvis. Ikke noe man vil ha i hagen altså. Så det med å bli kvitt uønskede planter har jeg litt erfaring med. Og eddiken tar kun det grønne på planten, ikke røttene. Så lenge planten ikke er i blomst ville jeg prøvd med roundup gel. Gjenta ved behov, men klipp av blomstrene først før hver behandling. Du kan også kvele rotsystemet ved å fjerne alt grønt som kommer opp. Det vil kreve at du er oppmerksom og luker minst en gang i uken, men på den måten vil planten utarmes og den klarer ikke å vokse så godt. Lykke til. 

Anonymous poster hash: 96fd7...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da prøver jeg roundup gel og ser hvordan det går. Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den er fredet, men den er ihvertfall ikke noen utrydningstruet plante. Tok en titt på artsdatabanken, og der står den oppført som LC (livskraftig). TS kan nok trygt ta fram roundupen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne liljekonvall  :vetikke:

:sjokkert:  :hakeslepp:  :tristbla:  :blink:  :grine:

Endret av Pringle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da prøver jeg roundup gel og ser hvordan det går. Takk for hjelpen! :)

Prøvde raoundup gel på noen brennesle her, funket ikke i det hele tatt, bortkastet penger! Ville tatt opp plantene med rot og prøvd å lagt ut på face om at du hadde gratis planter som folk kan hente. Ikke drep det som er vakkert.

Anonymous poster hash: c566e...2c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har full forståelse for TS? Liljekonvall er vakker under blomstring, men den sprer seg og danner tette tepper som ikke slipper til noe annet, og blir dessuten stygg og brunflekkete på sensommeren. Jeg skjønner godt at hun ønsker å begrense den litt, jeg har gått og nappet i ytterkantene av klyngene i flere år selv for å holde de litt i sjakk, ellers hadde de overtatt hele bedet.

(Og nei, det er ikke tale om at jeg gidder å sette himmel og jord i bevegelse for å finne "adoptivhjem" hver gang jeg trenger å kvitte meg med et par planter, det er de alt for vanlige til. Men om noen som likevel er på besøk har lyst på er de hjertelig velkommen til å forsyne seg. :))

Anonymous poster hash: d8b53...dfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...