Gå til innhold

Oslo blir en annen by: Vekst = segregering på alle nivåer


Snof

Anbefalte innlegg

En spennende artikkel om segregering i Oslo, og den viser med tall og grafer, segregeringen som skjer i Oslo, ved å se på flyttemønsteret.

https://www.document.no/2015/05/oslo-blir-en-annen-by-vekst-segregering-pa-alle-nivaer/

På skolenivå så skjer også segregering, og det for øyeblikket er de med norsk som morsmål, et mindretall på 56 av 126 skoler i Oslo:

http://www.noblad.no/nyheter-nordstrands-blad/minoriteter-i-flertall-ved-56-oslo-skoler-1.8421179

Med en slik størrelsesorden som nordstrand blad refererer til (har lest andre tilsvarende artikler), så er det nærmest håpløst naivt å tro at en sunn blanding vil skje. Når de med minoritetsbakgrunn nærmer seg 20%, så vil plutselig de etnisk norske forsvinne, og når det først er kommet til dette nivået, så er det vanskelig å snu.

Det finnes også utall historier om lærere som beskriver en håpløst skolehverdag, der man opererer med flere forskjellige språk, samt alt for store utfordringer med det multikulturelle vidunderet.

Så hvorfor skal vi bry oss. Vel, i det lange løp så tror jeg ikke slikt er bærekraftig og kan ha fatale følger. En titt på Sverige vil også gi noen hint på hva som er i vente, hvis man ikke klarer å snu utviklingen. I Gøteborg, en by som sliter med vold og gjenger, blir segregasjon beskrevet som total. Er dette framtiden for Oslo? Jeg tror dessverre det, og ser en skummel og trist framtid for Oslo :tristbla:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ehsanfadakar/article20505696.ab

Hva tenker du om utviklingen i Oslo? Synes du framstillingen er korrekt? Hvordan ser du for deg situasjonen om 15 år fra nå?

Endret av Snof
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at vi blir nødt å flytte, ihvertfall når ungen vår skal begynne på skole. Og i fremtiden når ting virkelig har blitt ille tvinger jeg rett og slett andre familiemedlemmer som er bosatt her til å flytte og. Men vi jobber alle i Oslo, så isåfall må alle få seg nye jobber og det vet jeg ikke hvordan skal gå seg til :/ er jo i Oslo de tilbyr den type jobb de fleste av oss har.

Tror ikke Oslo blir beboelig for nordmenn i fremtiden (no go soner, terror, våpen, voldtekt) og lurer veldig på hvem som da skal utføre og styre bedriftene i byen.

Anonymous poster hash: 3fd50...8fe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke like pessimistisk, om vi ikke tar inn for mange fra nå og over tid. Problemet er ikke bare relatert til segregering/innvandring slik jeg ser det, men også lærerenes og skolenes rolle i det hele. "Før i tiden" var lærerne mer en absolutt autoritet i klasserommet og nøt i det hele tatt mer respekt enn i dag. Man må begynne å gjeninnføre en mer autoritær lærerstil og gi lærerne de verktøyene de trenger for å utøve mer autonome beslutninger. I dag skal det tas hensyn i alle bauger og kanter, alle skal føle seg sett hele tiden i generasjoner som er vant til å få det slik de og foreldrene vil og slik blir det selvsagt ikke bedre integrering av. Ironien er jo at mange av landene disse elevene kommer fra, eller foreldrene innvandret fra, har langt strengere forhold på skolen enn vi i dag har i Norge. Sånn sett burde det kanskje ikke være så vanskelig å kjøre en langt hardere linje på skolene om man kan godta at det da vil gjelde ovenfor alle elever.



Anonymous poster hash: a98eb...d6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke like pessimistisk, om vi ikke tar inn for mange fra nå og over tid.

Anonymous poster hash: a98eb...d6d

Og der jo nettopp der en god del av problemet ligger, for nettopp det kommer til å skje. Tror du er en liten smule naiv mtp hvilke underverker en mer autoritær lærer kunne utført, dog. Skal ikke mye til før det blir skrik og hyl og krenkede følelser og rop om diskriminering og rasisme, spesielt fra en religions tilhengere, en lærer med "ro i rekkene" hadde ikke kunnet hjelpe stort på det.

Vi har allerede tatt inn for mange, og det er for sent. Ikke for folk som Støre, selvsagt, som er lagd av penger og kan sende ungene på privatskoler og bo i fine strøk selv, men for vanlige folk? Det blir å flytte ut av Oslo, og håpe "det nye vi" ikke flytter etter med det aller første. I lengden kommer ingenting til å hjelpe.

Anonymous poster hash: 5b9ef...a18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der jo nettopp der en god del av problemet ligger, for nettopp det kommer til å skje. Tror du er en liten smule naiv mtp hvilke underverker en mer autoritær lærer kunne utført, dog. Skal ikke mye til før det blir skrik og hyl og krenkede følelser og rop om diskriminering og rasisme, spesielt fra en religions tilhengere, en lærer med "ro i rekkene" hadde ikke kunnet hjelpe stort på det.

Vi har allerede tatt inn for mange, og det er for sent. Ikke for folk som Støre, selvsagt, som er lagd av penger og kan sende ungene på privatskoler og bo i fine strøk selv, men for vanlige folk? Det blir å flytte ut av Oslo, og håpe "det nye vi" ikke flytter etter med det aller første. I lengden kommer ingenting til å hjelpe.

Anonymous poster hash: 5b9ef...a18

Nåja, jeg er ikke ubetinget enig i det. Læreren har en nøkkelrolle i barns oppvekst og dessverre har vi tatt mange av verktøyene fra lærerne gjennom de siste femti årene eller så. Dessverre lot politikerne seg forføre av diverse ideer om fri og pedagogisk undervisning. Det kan fungere bra i små mengder det, men læreren bør få tilbake de autoritære verktøyene og skolene bør bemyndiggjøres til å vedta mye hardere virkemidler enn i dag, som f. eks. permanent utvisning, henvisning til spesialskoler (som man bør gjenopprette i større grad) osv. Slike spesialskoler bør da også føre et hardt regime.

Anonymous poster hash: a98eb...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er ikke en by jeg vil bo i, ha barna mine i, oppholde meg lenge i. Byen og landet for øvrig ødelegges av uansvarlige politikere.



Anonymous poster hash: 36f54...db9
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåja, jeg er ikke ubetinget enig i det. Læreren har en nøkkelrolle i barns oppvekst og dessverre har vi tatt mange av verktøyene fra lærerne gjennom de siste femti årene eller så. Dessverre lot politikerne seg forføre av diverse ideer om fri og pedagogisk undervisning. Det kan fungere bra i små mengder det, men læreren bør få tilbake de autoritære verktøyene og skolene bør bemyndiggjøres til å vedta mye hardere virkemidler enn i dag, som f. eks. permanent utvisning, henvisning til spesialskoler (som man bør gjenopprette i større grad) osv. Slike spesialskoler bør da også føre et hardt regime.

Anonymous poster hash: a98eb...d6d

Som sagt, jeg mener du er en liten smule naiv om du tror lærere alene kan løse dette. Om hele samfunnet satte alle kluter til for å vise hva som var godtatt eller ikke, ja, da kunne det vært noe.. kanske. Ikke bare må man som lærer hanskes barn født og oppvokst i landet som ikke behersker norsk, en god del har også med tankegods hjemmefra som ikke ligner grisen. Å se til lærere alene som løsning på dette, blir så feil at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

Anonymous poster hash: 5b9ef...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg mener du er en liten smule naiv om du tror lærere alene kan løse dette. Om hele samfunnet satte alle kluter til for å vise hva som var godtatt eller ikke, ja, da kunne det vært noe.. kanske. Ikke bare må man som lærer hanskes barn født og oppvokst i landet som ikke behersker norsk, en god del har også med tankegods hjemmefra som ikke ligner grisen. Å se til lærere alene som løsning på dette, blir så feil at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

Anonymous poster hash: 5b9ef...a18

At lærerne har ansvaret alene skrev jeg da heller ikke men jeg tror lærernes rolle i dette er undervurdert. Utfordringen er dette er faktisk ofte ikke de som kommer hit nå, men de som bor her fra før (andregenerasjons innvandrere + etniske nordmenn), som er vant med lite autoritære lærere. Innvandrere som kommer hit nå har diverse tankegods ja, samtidig har mange av landende de kommer fra beinharde regimer i samfunnet, skoleverket inkludert.

Generelt skal jo alt være så jævla behagelig og fritt i dag, alt fra skole til arbeidsliv, vel inspirert av den liberale utviklingen de siste tiårene. Men i et møte med mer kompromissløse kulturer så behøver en selv evnen til å være hard, hvis ikke blir man overkjørt.

Anonymous poster hash: a98eb...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj ja. jeg har lurt på hvor nordmennene er enkelte ganger. tydelig at vi er i mindretall. deprimerende. er det rart man velger dagdrømming? virkeligheten er jo så forbanna kjedlig hele tiden! blir ikke motivert til å få barn eller noe heller. og så synn at omtrent ingen er fine å se på...



Anonymous poster hash: 823f7...ff1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt skal jo alt være så jævla behagelig og fritt i dag, alt fra skole til arbeidsliv, vel inspirert av den liberale utviklingen de siste tiårene. Men i et møte med mer kompromissløse kulturer så behøver en selv evnen til å være hard, hvis ikke blir man overkjørt.

Anonymous poster hash: a98eb...d6d

Helt enig, men da må man være hard over hele linja, da. I Norge funker jo det dårlig, fordi vi er velsignet med alt for mange idioter som springer rundt med rasismekort og føler seg krenket, gjerne og spesielt på vegne av mennesker med en annen kultur og hudfarge.

Overkjørt blir vi, ja, det kan du takke velmenende idioter for. Veien til helvete er som kjent brolagt med gode intensjoner.

Anonymous poster hash: 5b9ef...a18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...