Gå til innhold

Nyfødt perioden - hvordan ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er hjemme med nyfødt baby og far er tilbake i jobb. Jeg kjenner på samvittigheten / føler jeg må være med henne hele tiden og ha henne i fanget og gi henne nærhet. Men så raser jo huset sammen også - noen må jo rydde ! Så når hun sover så prøver jeg å rydde, men det skjer jo også at hun et våken og ligger i senga si alene mens jeg rydder unna. Ved sistnevnte tilfelle får jeg så dårlig samvittighet. Føler jeg ikke skal kaste bort denne tiden på hus og rydding, men samtidig må det jo gjøres.

Hvordsn løser dere det ?

Anonymous poster hash: d6572...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg nedprioriterte hus og rydding til fordel for baby og/eller søvn. Hver gang. Mannen og jeg byttet på husvask når han ikke var på jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæretøy! Elastisk sjal de første 2 mnd, deretter vevd sjal/Mei tai når hun ble større. Skjønner ikke at noen får gjort noe som helst uten bæretøy. Sjekk Facebook: Norsk Bæregruppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg nedprioriterte hus og rydding til fordel for baby og/eller søvn. Hver gang. Mannen og jeg byttet på husvask når han ikke var på jobb.

Dette!

Anonymous poster hash: d862a...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Babyen ligger enten i vogga eller i et pledd i sofaen mens jeg gjør husarbeid. Han får mye nærhet ellers, så jeg tror ikke han tar skade av å ligge litt alene mens jeg gjør nødvendigheter i huset.

Anonymous poster hash: e60cb...0b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Er det bare samvittighet, din følelse av at du må bære henne eller være i nærheten hele tiden eller er barnet krevende og trenger nærhet hele tiden? Hvis det er bare deg, så hadde jeg prøvd å gjøre noe rundt huset også, hvis husarbeidet du burde ha gjort gir deg dårlig samvittighet også.

Nå har jeg ikke barn selv, men har nieser og nevøer. Der har mammaene laget de fleste måltider, drevet med håndarbeid, trent og slikt mens babyen sov eller lå på sofaen/gulvet.

Du må gjøre det som passer dere tre best. Evt. kan du gjøre litt mens pappaen passer på ungen om kveldene.

Endret av Wei Wei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Babyen ligger enten i vogga eller i et pledd i sofaen mens jeg gjør husarbeid. Han får mye nærhet ellers, så jeg tror ikke han tar skade av å ligge litt alene mens jeg gjør nødvendigheter i huset.

Et spedbarn i sofaen? Kan jo rulle ned..

Anonymous poster hash: f9179...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et spedbarn i sofaen? Kan jo rulle ned..

Anonymous poster hash: f9179...bd2

Sørger for at det ikke skjer da. Veldig begrensa hvor mye en nyfødt beveger seg gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis babyen ikke krever det synes jeg det går helt fint at de ligger litt alene. Min første hadde jeg "på" meg hele tiden, men han var også en krevende baby.

Nr.2 fikk (og får) en litt annen babytid gitt..! Han må jo vente når jeg gjør noe med den eldste, slik er det bare, livet må gå sin gang. Og det går veldig veldig fint, tror de har litt godt av å få være litt for seg selv også jeg. :)
Mener ikke at de skal ligge og skrike, men om de er fornøyd kan man gjerne la dem ligge for seg selv litt.

Ellers er bæretøy fint, bare husk å ta vare på deg selv ifht rygg, mage, mye bæring osv.

Anonymous poster hash: ba1d9...4e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæretøy var redningen for meg som hadde baby som hylte hver gang han ble lagt ned. Jeg fikk bakt, laget mat, støvsuget og brettet klær med baby på magen, og så fikk jeg sovet når baby sov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se på alt som må ryddes. Får du dårlig samvittighet av å bruke tid på det, lager dere kanskje mye rot, og mye av det kunne vært unngått ved at dere tar ting etterhvert i stedet for at alt spares til deg på dagtid?

Anonymous poster hash: 99175...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte også bæretøy en del, men ellers kunne babyen fint ligge på et teppe eller i vogna mens jeg gjorde husarbeid. Men det ble ikke så effektiv jobbing på meg da; jeg var ofte borte og tullet og koste på babyen. I tillegg sang jeg ofte mens jeg jobbet, slik at babyen kunne høre meg. Jeg var heller aldri ute av rommet, men flyttet leketeppet rundt til det rommet jeg var i. På den måten fikk jeg gjort en del, samtidig som babyen fikk oppmerksomhet når han var våken.

Anonymous poster hash: 8d958...aa3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...