Gå til innhold

Slanking er dumt og ødeleggende hvis man skal ned i vekt!


Charlie.

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dere ikke tror på dette, men slanking er noe av det dummeste og mest ødeleggende man kan gjøre hvis man skal ned i vekt og bli tynnere. Hvor lenge har dere tenkt å fortsette med dette, før dere forstår at det er noe annet som må gjøres?

Alle kjenner vel overvektige mennesker på 60-70 år som har brukt hele livet på å slanke seg. Disse vil gå i grava uvitende om at de kunne vært slanke og i god fysisk form bare de ikke hadde slanket seg. Jo eldre man blir jo mer overbevist blir man om at man har rett...

Carb the fuck up!

https://www.youtube.com/watch?v=7xHHRiUnT1s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at dere ikke tror på dette, men slanking er noe av det dummeste og mest ødeleggende man kan gjøre hvis man skal ned i vekt og bli tynnere. Hvor lenge har dere tenkt å fortsette med dette, før dere forstår at det er noe annet som må gjøres?

Alle kjenner vel overvektige mennesker på 60-70 år som har brukt hele livet på å slanke seg. Disse vil gå i grava uvitende om at de kunne vært slanke og i god fysisk form bare de ikke hadde slanket seg. Jo eldre man blir jo mer overbevist blir man om at man har rett...

Carb the fuck up!

Jeg har ikke sett linken din, men jeg slanker meg ikke ved å sulte meg. Jeg bare kutter ut for mye snop og utskeielser pluss velger litt større mengde grønnsaker kontra potet/ris enn til vanlig pluss at jeg beveger meg mer. Det er ikke store underskuddet jeg ligger på, og jeg merker det knapt når jeg går over til vedlikehold. Dessuten unner jeg meg helgekos også når jeg prøver å gå ned i vekt. Nå har aldri jeg vært overvektig da. Slanker meg kun for å få av baby vekt, og spiser helt normalt, ligger ikke i underskudd med tanke på normalt matinntak, men pga amming og fysisk aktivitet havner jeg enkelt i 800 kcal under på totalen av kcal inn og ut.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dere ikke tror på dette, men slanking er noe av det dummeste og mest ødeleggende man kan gjøre hvis man skal ned i vekt og bli tynnere. Hvor lenge har dere tenkt å fortsette med dette, før dere forstår at det er noe annet som må gjøres?

Alle kjenner vel overvektige mennesker på 60-70 år som har brukt hele livet på å slanke seg. Disse vil gå i grava uvitende om at de kunne vært slanke og i god fysisk form bare de ikke hadde slanket seg. Jo eldre man blir jo mer overbevist blir man om at man har rett...

Carb the fuck up!

Kjenner at jeg virkelig sliter med å ta folk seriøst når de bruker "fuck" og "fucking" i omtrent hver eneste setning. Uansett, kanskje det er meg som er treig, men jeg skjønte rett og slett ikke hva han mente fasiten var? Kom gjerne med den du! :)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg virkelig sliter med å ta folk seriøst når de bruker "fuck" og "fucking" i omtrent hver eneste setning. Uansett, kanskje det er meg som er treig, men jeg skjønte rett og slett ikke hva han mente fasiten var? Kom gjerne med den du! :)

Litt enig i det, men jeg tror bare han er frustrert over alle løgnene som spres.

Slanking er big business, og mange tjener godt på slankekurer som går ut på å redusere kaloriinntaket. Dette fungerer selvsagt på kort sikt, men langtidsvirkningene er ødeleggende.

Det er altså ikke han som mener at "Metabolic damage is a lie". Han ironiserer over at noen påstår dette.

Alle som reduserer kaloriinntaket over en periode vil legge på seg mer kroppsfett enn de hadde før, når de øker kaloriinntaket etter "slankekuren". På 50-tallet var nesten ingen tykke selv om kaloriinntaket var høyere.

Den som er i aktivitet og spiser et sunt kosthold vil ikke bli tykk. Vanskeligere er det ikke.

Om man trener mye trenger man mange kalorier. Da er man i en god sirkel.

Ikke å anbefale for de fleste men denne mannen spiser 12000 kalorier per dag:

article-2177613-0260DF2100000578-593_634

Endret av Charlie.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være så snill og ta denne diskusjonen i en annen tråd? Jeg tviler på at du klarer å "omvende" noen her. Og har man flerfoldige kilo å gå ned må man rett og slett gå i kaloriunderskudd, det er ingen annen måte å gjøre det på. Muskelvekt og så videre kan man begynne å tenke på når man når normalvekt.

Anonymous poster hash: ec774...f0b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig i det, men jeg tror bare han er frustrert over alle løgnene som spres.

Slanking er big business, og mange tjener godt på slankekurer som går ut på å redusere kaloriinntaket. Dette fungerer selvsagt på kort sikt, men langtidsvirkningene er ødeleggende.

Det er altså ikke han som mener at "Metabolic damage is a lie". Han ironiserer over at noen påstår dette.

Alle som reduserer kaloriinntaket over en periode vil legge på seg mer kroppsfett enn de hadde før når de øker kaloriinntaket etter "slankekuren". På 50-tallet var nesten ingen tykke selv om kaloriinntaket var høyere.

Den som er i aktivitet og spiser et sunt kosthold vil ikke bli tykk. Vanskeligere er det ikke.

Nå er det å være i aktivitet og spise sunt som er "slanking" for meg. Jeg spiser meg mett på det som for meg er sunn mat, altså mye frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, meieriprodukter, kjøtt og fisk, og begrenser inntaket av usunne matvarer som raske karbohydrater, junk etc. Problemet er at jeg allerede er tykk, så uten å redusere kaloriinntaket vil jeg nødvendigvis ikke gå ned i vekt. Jeg er inneforstått med at jeg sannsynligvis må ligge lavere i kalorier etter at jeg har nådd målvekt enn en person som aldri har trengt å slanke seg (ref. bl.a. denne artikkelen, "– En som har gått ned mange kilo og fått en ny kroppsvekt på 100 kilo, må spise mindre for å opprettholde vekten enn en annen person som veier 100 kilo, men som aldri har gått ned i vekt) men jeg har nå en gang de forutsetningene jeg har. Så jeg skjønner fortsatt ikke hva som er løsningen, med mindre man automatisk tenker at slanking = sulting. For da er jeg i så fall enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det å være i aktivitet og spise sunt som er "slanking" for meg. Jeg spiser meg mett på det som for meg er sunn mat, altså mye frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, meieriprodukter, kjøtt og fisk, og begrenser inntaket av usunne matvarer som raske karbohydrater, junk etc. Problemet er at jeg allerede er tykk, så uten å redusere kaloriinntaket vil jeg nødvendigvis ikke gå ned i vekt. Jeg er inneforstått med at jeg sannsynligvis må ligge lavere i kalorier etter at jeg har nådd målvekt enn en person som aldri har trengt å slanke seg (ref. bl.a. denne artikkelen, "– En som har gått ned mange kilo og fått en ny kroppsvekt på 100 kilo, må spise mindre for å opprettholde vekten enn en annen person som veier 100 kilo, men som aldri har gått ned i vekt) men jeg har nå en gang de forutsetningene jeg har. Så jeg skjønner fortsatt ikke hva som er løsningen, med mindre man automatisk tenker at slanking = sulting. For da er jeg i så fall enig.

Løsningen er trening og å være mer aktiv når du ikke trener. Da kan du øke kaloriinntaket, noe som gir energi til å være enda mer aktiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er trening og å være mer aktiv når du ikke trener. Da kan du øke kaloriinntaket, noe som gir energi til å være enda mer aktiv.

Vel, det er ikke gjennomførbart for meg (eller de fleste andre, vil jeg tro) å skulle trene nok til at jeg kan fortsette å overspise slik som jeg har gjort for å bli tykk. Da hadde enten døgnet måtte hatt flere timer, jeg hadde måtte jobbe/studere mindre eller jeg hadde måtte begrenset all sosial kontakt til kun treningsdates. Gjerne en kombinasjon av disse. Altså er dette på ingen måte en aktuell måte å gå ned i vekt på for meg. Ikke har jeg spesielt lyst å fortsette å overspise heller. Så da holder jeg meg heller til sunn mat og dermed automatisk et lavere kaloriinntak, uavhengig av hva folk på internett måtte mene om hvor feil det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke gjennomførbart for meg (eller de fleste andre, vil jeg tro) å skulle trene nok til at jeg kan fortsette å overspise slik som jeg har gjort for å bli tykk. Da hadde enten døgnet måtte hatt flere timer, jeg hadde måtte jobbe/studere mindre eller jeg hadde måtte begrenset all sosial kontakt til kun treningsdates. Gjerne en kombinasjon av disse. Altså er dette på ingen måte en aktuell måte å gå ned i vekt på for meg. Ikke har jeg spesielt lyst å fortsette å overspise heller. Så da holder jeg meg heller til sunn mat og dermed automatisk et lavere kaloriinntak, uavhengig av hva folk på internett måtte mene om hvor feil det er.

Nei, du ville bare fått mer energi til å gjøre andre ting.

Men, som jeg sa i det første innlegget, så er det neppe noen som tror på noe annet enn hva de har bestemt seg for.

Lykke til med en livslang slankekur! :)

Endret av Charlie.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er trening og å være mer aktiv når du ikke trener. Da kan du øke kaloriinntaket, noe som gir energi til å være enda mer aktiv.

Det høres så enkelt ut, men jeg er en av de som deltar i denne tråden som trener ganske mye. Jeg har lagt bak meg 4 ganske harde trenigsøkter denne uken, mener du da at jeg skal øke treningen enda mer? Det skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare uten å la det gå utover restitusjonstiden. Jeg har trent omtrent som dette, både styrke og cardio det siste året, likevel har jeg lagt på meg ca 5 kg siden i sommer. Det er rett og slett fordi kalorinntaket er for stort i forhold til hva kroppen forbrenner. Jeg vet selv hvor problemene ligger, jeg har måttet kutte ut en del av snopet (særlig store sjokoladeplater) og prøver også å kutte litt ned på karbohydratinntaket. Ellers spiser jeg som før, men har lagt inn mer grønt i kosten. Jeg har ikke tenkt å ligge for lavt på kalorier, men det må finnes en balansegang der en plass. Det skal ikke mye til for å spise opp treningskaloriene. Det er ganske interessant å se hvor mye kalorier ulik mat inneholder. Blant annet 100 gram med usaltet nøtteblanding inneholder nærmere 500 kcal. Det er ikke bare å hive innpå.

Endret av lillsunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ville bare fått mer energi til å gjøre andre ting.

Men, som jeg sa i det første innlegget, så er det neppe noe som tror på noe annet enn hva de har bestemt seg for.

Lykke til med en livslang slankekur! :)

Dust.

Anonymous poster hash: 4b5e8...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres så enkelt ut, men jeg er en av de som deltar i denne tråden som trener ganske mye. Jeg har lagt bak meg 4 ganske harde trenigsøkter denne uken, mener du da at jeg skal øke treningen enda mer? Det skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare uten å la det gå utover restitusjonstiden. Jeg har trent omtrent som dette, både styrke og cardio det siste året, likevel har jeg lagt på meg ca 5 kg siden i sommer. Det er rett og slett fordi kalorinntaket er for stort i forhold til hva kroppen forbrenner. Jeg vet selv hvor problemene ligger, jeg måte kutte ut en del av snopet (særlig store sjokoladeplater) og prøver også å kutte litt ned på karbohydratinntaket. Ellers spiser jeg som før, men har lagt inn mer grønt i kosten. Jeg har ikke tenkt å ligge for lavt på kalorier, men det må finnes en balansegang der en plass. Det skal ikke mye til for å spise opp treningskaloriene. Det er ganske interessant å se hvor mye kalorier ulik mat inneholder. Blant annet 100 gram med usaltet nøtteblanding inneholder nærmere 500 kcal. Det er ikke bare å hive innpå.

Som jeg skrev tidligere så spiser Michael Phelps 12000 kalorier om dagen. Marit Bjørgen spiser 5-6000. Dette er ekstremt, men det sier noe om hvor mye man kan forbrenne. Begge disse har vaskebrettmage.

Du kan trene mye mer kardio uten at det går ut over restitusjonen. Sykling er bedre enn løping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere så spiser Michael Phelps 12000 kalorier om dagen. Marit Bjørgen spiser 5-6000. Dette er ekstremt, men det sier noe om hvor mye man kan forbrenne. Begge disse har vaskebrettmage.

Du kan trene mye mer kardio uten at det går ut over restitusjonen. Sykling er bedre enn løping.

Åja, la oss alle bli toppidrettsutøvere.... Du vet at "vanlige" folk ikke har tid til å trene så mye, eller?

Anonymous poster hash: ec774...f0b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skrev tidligere så spiser Michael Phelps 12000 kalorier om dagen. Marit Bjørgen spiser 5-6000. Dette er ekstremt, men det sier noe om hvor mye man kan forbrenne. Begge disse har vaskebrettmage.

Du kan trene mye mer kardio uten at det går ut over restitusjonen. Sykling er bedre enn løping.

Marit Bjørgen er toppidrettsutøver og trening er jobben hennes. Det blir noe helt annet. De legger bak seg mange timer trening med hver uke, selvfølgelig kan de innta ekstremt mange kalorier, det må de for å prestere. Men det blir ikke det samme som å være en middels mosjonist på fritiden. Det finnes grenser for hvor mye jeg kan trene, både med tanke på tid og resistusjon. Jeg vet selv av erfaring hvor fort det er å dra på seg en belastningsskade. Man skal dessuten ikke kimse av overtrening, som har blitt en sykdom det også. Mye tryggere å legge om til et sunnere kosthold og holde seg til moderat med trening.

Endret av lillsunshine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ville bare fått mer energi til å gjøre andre ting.

Men, som jeg sa i det første innlegget, så er det neppe noen som tror på noe annet enn hva de har bestemt seg for.

Lykke til med en livslang slankekur! :)

Hvis du har lyst å betale meg for å trene, så skal jeg gjerne slutte å studere og frigjøre masse tid til å være aktiv. Ellers går dessverre ikke den kabalen opp. Det har å gjøre med hva som er gjennomførbart, ikke hva jeg har "bestemt meg for å tro på". Det tenker jeg egentlig at du skjønner selv. Den siste kommentaren der var forresten skikkelig unødvendig, når jeg forsøker å ta ditt innspill seriøst og forklare hvorfor jeg (og mange med meg) må gjøre det annerledes.

Endret av Thorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har mer tid enn hva de påstår. Til og med endel toppidrettsutøvere er i full jobb eller studerer ved siden av idretten. Når det er sagt trenger man absolutt ikke å være toppidrettsutøver for å trene tilstrekkelig.

Synes forresten det er litt rart at folk sier de ikke har tid til å trene når de bruker hele dagen på Kvinneguiden.

Det var absolutt ikke meningen å såre deg. Det er bare det at slankekurer aldri vil fungere. Kroppen har ikke godt av at den blir presset i lavgir med for få kalorier. Når slankekuren er over vil den suge til seg tilgjengelig energi og lagre den som fett for å være forberedt på neste nødstid.

Ja, det ville nok absolutt vært veldig fornuftig av meg, som altså er overvektig og utrent, å plutselig trene flere timer om dagen, på bekostning av resten av livet mitt. Kjempesmart, det er nok derfor eksperter anbefaler det. Nei, vent. De anbefaler et sunt kosthold, moderat kaloriunderskudd og en sakte oppbygging treningsmessig. Du sårer meg ikke med kommentaren din, men jeg kjenner at jeg nå ikke har så mye respekt for deg som motdebattant. Man kommer ikke med en slik slengbemerking for å hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykling er bedre enn løping? Hva mener du? Er sjokolade bedre enn vanilje? Og genser bedre enn skjorte?

Og ikke minst, hva mener du med slanking? Overvektige bør slanke seg, det er det vel liten tvil om. Aller helst bør man unngå å bli overvektig, men det er lett å bli overvektig i våre dager. Da må slanking til. Slanking betyr en negativ energibalanse - inntaket er mindre enn uttaket. Om man bør gjør dette ved å spise mindre eller trene mer, eller en kombinasjon, vil variere fra person til person, men energiunderskudd må til. For de fleste vil det være en god ide å øke aktivitetsnivået, men ikke alle trenger eller tåler dette. Stort kaloriunderskudd er usunt, ubehagelig, unødvendig og lite effektivt på sikt, men det er det heldigvis få som promoterer i vår tid. Et moderat kaloriunderskudd over så lang tid som det tar å få av den overflødige vekten, mens man spiser litt av hvert av alt som man tåler og liker, mest av det som regnes som sunt og litt av det som regnes som usunt, og er i så mye aktivitet hver dag som kroppen takler godt, burde være en oppskrift som alle kunne enes om.

Men det er jo ikke noe gøy om alle er enige hele tiden heller :laugh:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke noe gøy om alle er enige hele tiden heller :laugh:

:fnise:

Et moderat kaloriunderskudd over så lang tid som det tar å få av den overflødige vekten, mens man spiser litt av hvert av alt som man tåler og liker, mest av det som regnes som sunt og litt av det som regnes som usunt, og er i så mye aktivitet hver dag som kroppen takler godt, burde være en oppskrift som alle kunne enes om.

Det er akkurat den oppskriften jeg forsøker å følge :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling er bedre enn løping? Hva mener du? Er sjokolade bedre enn vanilje? Og genser bedre enn skjorte?

Og ikke minst, hva mener du med slanking? Overvektige bør slanke seg, det er det vel liten tvil om. Aller helst bør man unngå å bli overvektig, men det er lett å bli overvektig i våre dager. Da må slanking til. Slanking betyr en negativ energibalanse - inntaket er mindre enn uttaket. Om man bør gjør dette ved å spise mindre eller trene mer, eller en kombinasjon, vil variere fra person til person, men energiunderskudd må til. For de fleste vil det være en god ide å øke aktivitetsnivået, men ikke alle trenger eller tåler dette. Stort kaloriunderskudd er usunt, ubehagelig, unødvendig og lite effektivt på sikt, men det er det heldigvis få som promoterer i vår tid. Et moderat kaloriunderskudd over så lang tid som det tar å få av den overflødige vekten, mens man spiser litt av hvert av alt som man tåler og liker, mest av det som regnes som sunt og litt av det som regnes som usunt, og er i så mye aktivitet hver dag som kroppen takler godt, burde være en oppskrift som alle kunne enes om.

Men det er jo ikke noe gøy om alle er enige hele tiden heller :laugh:

Sykling gir liten belastning sammenlignet med løping, og man kan trene over lengre tid med høy intensitet.

Man må være forsiktig med å løpe hvis man ikke er i form. Vil ikke anbefale veldig tykke og utrente personer å løpe i det hele tatt. De bør starte med å gå/sykle, men det viktigste er at de kommer seg opp av sofaen og i aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling gir liten belastning sammenlignet med løping, og man kan trene over lengre tid med høy intensitet.

Man må være forsiktig med å løpe hvis man ikke er i form. Vil ikke anbefale veldig tykke og utrente personer å løpe i det hele tatt. De bør starte med å gå/sykle, men det viktigste er at de kommer seg opp av sofaen og i aktivitet.

Aha! Nei, det er ikke noe å protestere mot her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...