Gå til innhold

Noen forfatterspirer her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte med en ganske uklar romanidé i mars, og temmelig nøyaktig ni måneder senere hadde jeg et førsteutkast som jeg nå har sendt til to venner (den ene er forfatter og den andre kritiker, så begge må kunne kalles spesielt kvalifiserte lesere). Etter at de har uttalt seg, vil jeg ta jeg en ny brytekamp med min egen tekst før jeg prøver lykken i et forlag.

I mellomtiden gjør jeg et forsøk på å skrive barnebøker. Tanken er fem korte, illustrerte historier med de samme skikkelsene, og jeg er ferdig med den første (uten illustrasjoner; det må jeg overlate til en som kan det). Siden jeg har kontakt med redaktøren for det nystartede barnebokforlaget Ena, vil jeg sende tekstene til henne først.

Anonymous poster hash: 4d21e...7dd

Send meg et utkast så kan jeg sende deg forslag på illustrasjoner hvis du er interessert?

Anonymous poster hash: 54013...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har skrevet litt og fått 2 "noveller" om meg selv utgitt.

Skriver på ei bok,som handler om mitt liv. Det er tungt og slitsomt , og litt morsomt :)

om jeg noen gang blir ferdig med den boka ,vet jeg ikke.Ikke om jeg har lyst til å få den publisert heller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Send meg gjerne manusene deres på e-post [email protected], så skal jeg gi dere en oppfatning av hva som kan være viktigst at dere jobber videre med.

Det er kostnadsfritt, og manusene behandles selvfølgelig konfidensielt og uten noen forpliktelse. Jeg har lyst til å være et positivt tilsnitt til forumet siden jeg jobber med litteratur hver dag. Så ta gjerne bare med punktene fra meg videre og jobb med dem selv.

Har lyst til å si noe om dette med skrivefeil. Det er fortellerstemmen og fortellerevnen som avgjør. Der jeg jobber (Nye Tillen), må ortografien sitte og sitte hver dag, men det å skrive kreativt og skjønnlitterært har lite med den matematikken korrekturoppgaven representerer. I en utgivelsessituasjon får man vanligvis også god hjelp med skrivefeilene i et forlag, ev. kan man kjøpe det.

Håper dere synes det er greit at jeg følger med:)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Jeg har skrevet 5 bøker og 10 korte historier.

Men jeg skriver bare for meg selv og lar ingen lese det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet en roman, og fått den refusert av ett forlag.

Fikk du noen tilbakemelding overhodet?

Tror det kanskje er slik at enkelte forlag har sine "ting" de gjerne vil gi ut, som antagelig gjør at de overser masse materiale. Med andre ord, at de ikke er interessert i alle ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skrevet 5 bøker og 10 korte historier.

Åh. Hvor lang er en slik bok vil du si? Og hva slags fontstørrelse er dette skrevet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Åh. Hvor lang er en slik bok vil du si? Og hva slags fontstørrelse er dette skrevet med?

De er ikke så lange egentlig. Bøkene er på mellom 200 og 500 sider.

De korte historiene er på mellom 10 og 50 sider.

Jeg er faktisk litt usikker på hva fontstørrelse er jeg burde sikker vite det. Men jeg antar det er størrelse på skriften. Jeg bruker Times New Roman og 11 i skriftstørrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du noen tilbakemelding overhodet?

Tror det kanskje er slik at enkelte forlag har sine "ting" de gjerne vil gi ut, som antagelig gjør at de overser masse materiale. Med andre ord, at de ikke er interessert i alle ting.

Det er riktig at de fleste forlag "spesialiserer" seg på enkelte sjangre. Så om man vil skrive fantasy, så sender man så klart ikke manuset til Tun Forlag, som bare har faktabøker om jordbruk ol.

Vi pleide aldri å komme med en forklaring på hvorfor manuset ble refusert. Vi skrev bare kort "takk, men nei takk".

Anonymous poster hash: 7678c...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på damer, JK Rowling sendte inn Harry Potter til mange forlag før noen endelig sa 'JA'

Jeg skriver litt, har en god idé, men syntes det er litt vanskelig å sette seg ned å skrive :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skriver dikt og drømmer om å gi ut en diktbok. :)

Jeg skriver ellers også mye på fritida, da både bøker og noveller. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg et utkast så kan jeg sende deg forslag på illustrasjoner hvis du er interessert?

Anonymous poster hash: 54013...c37

Barneboktekstene kom dessverre ikke gjennom nåløyet, så jeg trenger ikke noen illustratør i første omgang. Jeg har større tro på romanen siden jeg nå har fått kyndig veiledning som etter min mening har hjulpet meg til å rette opp klare svakheter jeg ikke var i stand til å se selv. Ellers takk for tilbudet, men husk at minst én av oss måtte ha oppgitt anonymiteten her for at vi skulle ha kunnet kontakte hverandre.

Anonymous poster hash: 4d21e...7dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg fikk alltid høre at jeg burde bli forfatter av språklærerne mine på skolen :) Har skrevet endel dikt og noveller og prøvd å sende inn til et forlag en gang (fikkk avslag) deltatt på noen skrivekonkurranser og ser på det som et langsiktig mål å prøve å bli forfatter. Har virkelig fått sansen for å skrive erotikk. Det er ganske greit betalt pr novelle hos Cupido og jeg har fått plassering i den årlige novellekonkurransen deres et par år på rad. Det er heller ikke skyhøy terskel for å få noe publisert og betalt så jeg synes det er morsomt og motiverende å holde på. Skriver under pseudonym. Til å begynne med så skrev jeg erotikk for å drømme meg bort og når jeg ikke hadde ork til å skrive noe "ordentlig" . Så på det som koseskriving og pause fra mine mer seriøse skriverier. Men med konkurranseplasseringer og endel solgte noveller har jeg bare fått mer og mer sansen for det å skrive erotikk. Historiene fortsetter å dannes i hodet mitt og jeg ser ingen grunn til å slutte så lenge jeg har inspirasjon...jeg forsøker å være nyskapende og original, unngå klamt språk og typiske kiosklitteratur- klisjeer. Kunne tenke meg å utgi en erotisk novellesamling en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avslag i antologikonkurranse fra Cappellen.

Anonymous poster hash: da050...e69

Me too...men det er ingen grunn til å gi seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen skrivekonkurranser man kan melde seg på for tiden? Jeg vet at "Signaler" (Cappelen Damm) har innleveringsfrist 15. november. Noen som har prøvd seg på denne tidligere? Vet om noe annet?

Takk for svar.



Anonymous poster hash: 67d7a...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk alltid høre at jeg burde bli forfatter av språklærerne mine på skolen :) Har skrevet endel dikt og noveller og prøvd å sende inn til et forlag en gang (fikkk avslag) deltatt på noen skrivekonkurranser og ser på det som et langsiktig mål å prøve å bli forfatter. Har virkelig fått sansen for å skrive erotikk. Det er ganske greit betalt pr novelle hos Cupido og jeg har fått plassering i den årlige novellekonkurransen deres et par år på rad. Det er heller ikke skyhøy terskel for å få noe publisert og betalt så jeg synes det er morsomt og motiverende å holde på. Skriver under pseudonym. Til å begynne med så skrev jeg erotikk for å drømme meg bort og når jeg ikke hadde ork til å skrive noe "ordentlig" . Så på det som koseskriving og pause fra mine mer seriøse skriverier. Men med konkurranseplasseringer og endel solgte noveller har jeg bare fått mer og mer sansen for det å skrive erotikk. Historiene fortsetter å dannes i hodet mitt og jeg ser ingen grunn til å slutte så lenge jeg har inspirasjon...jeg forsøker å være nyskapende og original, unngå klamt språk og typiske kiosklitteratur- klisjeer. Kunne tenke meg å utgi en erotisk novellesamling en gang i fremtiden.

Hvordan får du ordnet med pseudonym, gir du beskjed om at du vil være under det og det navnet?

Anonymous poster hash: da050...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har mange bokideer, og skriver mye. Men sliter med å gidde å skrive 200++ sider når jeg ikke vet om noen er interessert i temaet og boka. Hvor mye må man skrive for å bli vurdert av forlag? Et kort sammendrag om tema , to kapitler, utkast fra en blogg man har lagd, eller hele boka? Hvordan går man fram? Til de som har sendt inn og fått utgitt



Anonymous poster hash: 4b9ae...d12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...