Gå til innhold

Rasende på barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurte på det var flere enn meg som mener att lekser i barnehagen er helt feil

Min sønn på fem år går siste året i barnehagen, og skal begynne på skolen til høsten.

to dager i uken har de "skole". Noe som bare er gøy og lærerikt. Men de får med lekser hjem, 3-6 ganske store oppgaver som MÅ gjøres.

Sønnen min liker det ikke i det hele tatt, det var gøy de første 2 månedene, så ble det litt mye å sitte en time to ganger i uken når han kommer hjem fra barnehagen med lekser.

Å fargelegge og å tegne sirkler og triangeler kan gå greit, men når de får oppgaver som "beskriv og tegn fem forskjellige følelser" så blir det for drøyt altså!

Men nok om det, alle som gjør leksene får ett jakkemerke når de har gått gjennom ett kapittel, noe som er veldig stas!

Men om noe skulle komme i veien for att leksene ikke ble gjort, som forige uke da vi reiste å besøkte min far som bor ett stykke unna.

Jeg sa ifra om dette og trodde alt var bra, men idag når de hadde skole og leverte ut jakkemerker til alle, og seinere kom og tok tilbake min sønn sitt for att de hadde oppdaget at han ikke hadde gjort alle leksene forige uke.

Han var jo helt knust og gråt når jeg hentet han.

Dette er noe som knuser mammahjertet!

Jeg mener dette er fullstendig feil!

For det første så kan lekser vente til de begynner på skolen.

For det andre så er det ikke rett å gi de belønning når de har gjort lekser, det er en selfølgelig når de begynner på skolen og der blir det heller ingen belønning.

Og som i dette tilfelle, der det tross alt er min feil att han ikke har gjort leksene, så er det helt på tryne å "straffe" sønnen min og si "Se alle sammen, nå fikk ikke Alexander jakkemerke, for han har nemlig ikke gjort leksene sine"

Hva salgs pedagogikk er dette? !

Anonymous poster hash: e8d9f...2ae

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en privat barnehage regner jeg med, dersom dette er sant i det hele tatt?

Anonymous poster hash: e32c5...973
  • Liker 3
Skrevet

Er det bare han som reagerer på å bli tatt fra jakkemerket?

Og ble han egentlig såå lei seg som mammahjertet ditt tror? Husk at han er et barn og ikke en porselensdukke!

Anonymous poster hash: 0c40a...52e
  • Liker 12
Skrevet (endret)

Helt på tryne!

Endret av Lille Ida
  • Liker 2
Skrevet

Høres helt tullete ut. Lekser i barnehagen hører ingensteds hjemme og er helt unødvendig. Merkelig "pedagogikk".

Hilsen pedagog.

Anonymous poster hash: 6332a...5fd
  • Liker 11
Skrevet

Dette bør du snakke med styrer/ ped leder om. Jeg jobber i barnehage og 5 åringene der får også lekser, men de velger selv om de vil gjøre det eller ikke. En time med lekser? Nei her høres det ut som om noen voksne er litt for ivrige ja. Barna kan få skrekken før de starter på skolen.

Anonymous poster hash: 17924...2a4

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber med førskolegruppen i barnehagen min. Her øver vi på litt forskjellige ting, både bokstaver, former og andre matematiske ting, og ikke minst dette med å sitte litt lengre i ro, rekke opp hånden osv.

Det ville forøvrig aldri falt meg inn å sende med lekser hjem, for ikke snakke om å gjøre de obligatoriske.

Anonymous poster hash: cd78d...ba4
  • Liker 6
Skrevet

Syns du har all rett til å være sint! Dette virker ikke greit. Det skal være forskjell på barnehage og skole...

Og måten de taklet den jakkemerkesaken er helt bak mål.

Syns du skal ta det opp med avdelingen, dagligleder og med foreldreutvalget. Kan ikke tenke meg at dette er noe alle foreldre syns er greit. Kjempeflott at de har førskole det er jo stor stas og god læring. Men lekser og STRAFF??

Anonymous poster hash: 815b3...603

• Liker 4
Skrevet

Min femåring har ikke fått lekser i sin barnehage! :opplyser:

Kommunal barnehage her.

Anonymous poster hash: e32c5...973
Skrevet

Høres helt forferdelig ut, spør du meg! Slik burde det ikke være, og jeg mener at dette er helt feil! Undersøk rundt dette, og ta kontakt med styrer i barnehagen. Om dette ikke fører noen vei, synes jeg du bør forhøre deg lenger oppe i systemet.

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo helt sykt. Jeg ville tatt det opp med styrer/ enhetsleder. Dersom dette ikke virker, ville jeg nok gått til media.

Slikt som dette skal ikke forekomme og jeg har heldigvis aldri hørt om det før.

• Liker 2
Skrevet

Fra pedagogisk perspektiv er det helt feil å "belønne" elevene med et jakkemerke for å ha gjort lekser. Det driver fokuset på at man skal ha belønning for noe det gjør, og ødelegger muligheten for å gjøre leksegjøring lystbetont. Dette har hold i gamle læringsteorier, noe som anvendes særlig lite og sjeldent i dag. Det barnehagen deres gjør, er helt feil, og kan i verste fall skape skolevegrere. Dette er faktisk ødeleggende for barnets utvikling og lysten til å lære, og forstyrrer nysgjerrigheten deres. Dette vil gi de dårlig prestasjonsmotivasjon, en liten evne til indre drivkraft, og vil kun fokusere på ytre belønning i stedet for selve gleden ved å kose seg med lekseoppgaver. Barnehagen skal ikke gi lekser. Bytt barnehage. De aner ikke hva de holder på med. For å skape livslang læring, må barna føle glede og ha lyst til å lære. Det er ikke meningen at barnehagen, som ikke har elevkunnskap i utdanningen sin, og dermed ikke burde "leke skole" på det viset der. Dette kan gjøre at barnet ditt får vegring mot skolen allerede før han begynner. Jeg velger å være anonym, da jeg ikke vil identifisere mitt yrke her på KG.

Anonymous poster hash: 83473...e5b
  • Liker 5
Skrevet

Og det med å ta i fra opptjent belønning (jakkemerket) er rett og slett en destruktiv måte å bedrive pedagogikk på. Veldig gammeldags og utdatert. Dette dreper lysten, gleden og motivasjonen til ungen din. Jeg vet hva jeg ville ha gjort, og det er å skifte barnehage, for dette er sikkert ikke det eneste som er galt med den barnehagen. De skjønner ikke hvor gamle ungene er engang, tydeligvis...

• Liker 1
Skrevet

TS, du må nesten forklare om dette er en privat eller offentlig barnehage og hva opplegget er.

Anonymous poster hash: 0d714...c65
  • Liker 3
Skrevet

Fra pedagogisk perspektiv er det helt feil å "belønne" elevene med et jakkemerke for å ha gjort lekser. Det driver fokuset på at man skal ha belønning for noe det gjør, og ødelegger muligheten for å gjøre leksegjøring lystbetont. Dette har hold i gamle læringsteorier, noe som anvendes særlig lite og sjeldent i dag. Det barnehagen deres gjør, er helt feil, og kan i verste fall skape skolevegrere. Dette er faktisk ødeleggende for barnets utvikling og lysten til å lære, og forstyrrer nysgjerrigheten deres. Dette vil gi de dårlig prestasjonsmotivasjon, en liten evne til indre drivkraft, og vil kun fokusere på ytre belønning i stedet for selve gleden ved å kose seg med lekseoppgaver. Barnehagen skal ikke gi lekser. Bytt barnehage. De aner ikke hva de holder på med. For å skape livslang læring, må barna føle glede og ha lyst til å lære. Det er ikke meningen at barnehagen, som ikke har elevkunnskap i utdanningen sin, og dermed ikke burde "leke skole" på det viset der. Dette kan gjøre at barnet ditt får vegring mot skolen allerede før han begynner. Jeg velger å være anonym, da jeg ikke vil identifisere mitt yrke her på KG.

Enig her. Synes dette er såpass alvorlig at jeg ville vurdert å bytte barnehage om de ikke endrer denne "leksepraksisen" umiddelbart. Ta dette opp med styrer i barnehagen, evt gå lenger opp i systemet. Allier deg med andre foreldre. Barnehageansatte har ikke den formelle kompetansen som kreves for å drive "skole" og bør derfor heller ikke drive med aktiviteter som er så skolerelaterte som det lekser er. Og det som er aller mest betenkelig er belønningspraksisen og straffen som gis ift om lekser er gjort eller ikke. Her bør dere virkelig ta affære.

Anonymous poster hash: 6332a...5fd

• Liker 4
Skrevet

TS, du må nesten forklare om dette er en privat eller offentlig barnehage og hva opplegget er.

Anonymous poster hash: 0d714...c65

Dette er en offentlig barnehage, hvordan jeg skal forklare opplegget noe bedre vet jeg ikke.

To dager i uken har de "skole" noen timer, for å forberede barna til de begynner på skolen til høsten

Ts

Anonymous poster hash: e8d9f...2ae

• Liker 1
Skrevet

Uff, stakkars mammahjertet ditt.

Anonymous poster hash: 62ba3...5c0
  • Liker 4
Skrevet

Aldri hørt på makan..

Dette er rett og slett på trynet!

• Liker 1
Skrevet

Oi, dette er jo helt sykt!! Pedagogikk my ass, unnskyld meg. Her hadde jeg uten tvil satt ned foten!

Skrevet

Dette har jeg store problemer med å tro på. At barnehager kan sette i gang med obligatoriske lekser ligger neppe i regelverket, noe selv en under gjennomsnittet kompetent enhetsleder burde være klar over.

Hvis det mot formodning skulle være sant, så foreslår jeg at du legger bort raseriet over jakkemerkene og tar en telefon til kommunen og klager på barnehagens praksis.

Anonymous poster hash: f584c...ea2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...