Gå til innhold

Rasende på barnehagen

Fremhevede innlegg

Gjest Magdalene
Skrevet

Hos oss (mine barns barnehage), har førskoleklubb to ganger i uken, hvor de forbereder seg til skolestart.

De sitter og jobber i en oppgavebok, har eget penal etc..

De har også hatt lekse en gang. Det var å fargelegge en av mange figurer (som de ville kle seg ut som) på et ark. Akkurat det ser jeg ikke noe galt i.

Men å ha faste lekser hver uke, samt disse merkene syns jeg var en veldig snodig greie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo helt på trynet!

Jeg synes du bør skrive et (gjerne felles) brev til styrer/ped.leder i barnehagen og til kommunen.

Start med å beskrive situasjonen nøytralt, og din sønns opplevelse av det som har skjedd.

Si at du er bekymret og har en del spørsmål du gjerne vil ha svar på.

Vis til at det i forskriften står i punkt 5.1 i Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, om forberedelsene til skolen: (De overordnede lovdokumentene for en barnehage er "Barnehageloven" og "Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver". Disse finner du på lovdata.no)

"Barnehagen skal, i samarbeid med skolen, legge til rette for barns overgang fra barnehage til første klasse og eventuelt skolefritidsordning. Dette skal skje i nært samarbeid med barnets hjem. Planer for barns overgang fra barnehage til skole må være nedfelt i barnehagens årsplan."

Så det kan være lurt å se i barnehagens årsplan, og se om praksisen står beskrevet der.
Om ikke så kan du si at du har sett i årsplanen, og at du ikke ser at praksisen er beskrevet, og
be om en redegjørelse for de pedagogiske grunnene for at det er riktig å gjøre som de gjør.

Så kan du sitere forskriften litt til og si at

"som det også står i forskriften er det jo slik at " Tidlige opplevelser og erfaringer påvirker selvoppfatningen." Og at "Personalets handlinger og holdninger i møte med barns læringserfaringer er avgjørende."

Så kan du si at du i dette tilfellet opplever at barnehagens praksis med omfattende bruk av lekser i stor grad påvirker din sønns selvoppfatning og læringserfaringer på en negativ måte. Og at du oppelver at barnehagen nå beveger seg i for stor grad inn på det som du mener av gode grunner bør være skolens område.

Si at du opplever at din sønn ikke er moden nok for dette, at han opplever nederlag de gangene han ikke rekker det av ulike grunner, spesielt når dette blir tydeliggjort ved at han da ikke får "merket" som de andre barna får.

Og si at du frykter det vil prege ham gjennom skolegangen, at han allerede nå opplever læring og lekser som en negativ ting, og som noe han sliter med å mestre.

Si at du gjerne vil ha den pedagogiske begrunnelsen for:

a) at man gir fem år gamle barnehagebarn lekser.

b) vurderingen av mengden av disse leksene (det er forskjell på å tegne en tegning en sjelden gang, og å måtte sitte en time i strekk flere ganger i uken)

c) belønningssystemet som er valgt overfor de som har fått gjort/ikke fått gjort leksene.

Still også et åpent spørsmål om de ansatte i barnehagen har kompetanse til å gjøre en god faglig vurdering av mengde lekser og belønningssystemer i forhold til alder. Skriv at du opplever at dette i skolesammenheng er nøye vurdert og forankret i læreplaner for de ulike trinnene. Som igjen er basert på kunnskap om læringsevne på ulike alderstrinn. Og at du gjerne skulle visst hvilke lignende planer man bruker for å vurdere forsvarlig mengde "lekse" til barnehagebarn.

Og for en liten ekstra schwung kan du jo påpeke at det jo i følge barnehageloven er kommunen som er lokal barnehagemyndighet, og dermed kommunens ansvar å påse at barnehagene drives i samsvar med gjeldende regelverk.

Be om svar fra kommunen på om de anser denne praksisen for i tråd med gjeldende regelverk.

NB: Sørg for at brevet til kommunen er sendt skriftlig, slik at det kommer inn i offentlige journaler. .

• Liker 6
Skrevet

Hvis du syns dette er så ille bør du absolutt ta det opp med barnehagen. Forklar de hva du tenker om dette, og hva du tenker kan være det negative. Det kan være at de ikke har fått noen negative tilbakemeldinger på opplegget, og tror at alt funker kjempefint.

Skrevet

Dette er jo helt på trynet!

Jeg synes du bør skrive et (gjerne felles) brev til styrer/ped.leder i barnehagen og til kommunen.

-(........ )

Er det nødvendig å sende brev og gjøre det hele så formelt og krast, første gang?

TS ser vel de som jobber i barnehagen hver dag, så hun kan jo enkelt be om et møte med den/de som er pedagogisk leder og legge frem sitt syn på saken. Hvis hun da ikke får noen klare svar på hvorfor de gjør som de gjør, eller svar hun mener ikke henger på greip, kan hun sende brev, syns jeg.

Skrevet (endret)

(Med forbehold om at dette er sant....)

Huh, dette høres helt rart ut!!

Frivillige "lekser" for de som synes det er stas er helt greit.

Obligatoriske lekser to dager i uken for barnehagebarn? Og atpåtil belønning/straff ( iform av inndragelse av merket) i etterkant for gjort lekse?

Dette høres mildt sagt veldig merkelig ut.... Ingen med pedagogisk utdannelse og litt vett i panna ville hatt dette opplegget.

Kontakt ledelse, det er nok ikke bare du som reagerer her!! :vetikke:

Endret av Cel
Skrevet

Leksene er jo ikke obligatoriske.

Men om de ikke blir gjort så må barnet se på att alle de andre får "premie" for å ha gjort leksene.

TS

Anonymous poster hash: e8d9f...2ae

Skrevet

Men om de ikke blir gjort så må barnet se på att alle de andre får "premie" for å ha gjort leksene.

TS

• Liker 1
Skrevet

TS

Da blir de vel indirekte obligatoriske, og det er et argument du kan bruke når du snakker med de syns jeg.

Skrevet

Er det nødvendig å sende brev og gjøre det hele så formelt og krast, første gang?

TS ser vel de som jobber i barnehagen hver dag, så hun kan jo enkelt be om et møte med den/de som er pedagogisk leder og legge frem sitt syn på saken. Hvis hun da ikke får noen klare svar på hvorfor de gjør som de gjør, eller svar hun mener ikke henger på greip, kan hun sende brev, syns jeg.

Ja det kan man si... og helt enig om det hadde vært snakk om en engangshendelse av et eller annet slag. Men her er det snakk om et innført pedagogisk opplegg som det er helt hinsides at de har innført i utgangspunktet. Noen ting må man kunne forvente at ansatte forstår i kraft av sin stilling.

Det er derfor man har ped.ledere og planverk i barnehager.

Om ansatte i en barnehage opererer så på siden av hva man skal gjøre i en barnehage, så synes jeg også at kommunen, som har ansvaret bør få beskjed. Jeg synes det vitner om rimelig dårlig dømmekraft fra barnehagens side, og det er på et prinsipielt nivå.

• Liker 1
Skrevet

TS

Jo, da er de obligatoriske. Samme logikken blir jo at de trenger ikke å gjøre lekser på skolen, forskjellen blir da at de får stryk i fagene, mens de andre får karakter, istedet for merker.

Skrevet (endret)

Ja det kan man si... og helt enig om det hadde vært snakk om en engangshendelse av et eller annet slag. Men her er det snakk om et innført pedagogisk opplegg som det er helt hinsides at de har innført i utgangspunktet. Noen ting må man kunne forvente at ansatte forstår i kraft av sin stilling.

Det er derfor man har ped.ledere og planverk i barnehager.

Om ansatte i en barnehage opererer så på siden av hva man skal gjøre i en barnehage, så synes jeg også at kommunen, som har ansvaret bør få beskjed. Jeg synes det vitner om rimelig dårlig dømmekraft fra barnehagens side, og det er på et prinsipielt nivå.

For alt vi vet har de vurdert dette som super pedagogisk, og syns det er et nydelig forslag, og har de ikke fått noen negative tilbakemeldinger tenker de kanskje at alle andre også syns det er bra? Kanskje det holder med den ene samtalen for at de endrer opplegget?

TS må få sende brev til kommunen om hun ønsker, jeg syns bare det virker mye mer praktisk og bedre å ta direkte kontakt med barnehagen, be om et møte og høre hva de har å si først.

Endret av Evans
Skrevet

Det spørs vel hvor man synes at grensa-går. Altså grensa for når man synes det holder å si "beklager, det hadde vi ikke tenkt på, det skal vi slutte med umiddelbart".

For det aller meste så er jo det helt innafor, men det finnes også mange situasjoner der det ikke er slik.

Det vil jo da være de situasjonene der det som har skjedd er av en slik art at man stiller spørsmål ved vurderingsevnen til de ansatte. Der det som har skjedd er av en slik art at det har ødelagt noe av tilliten man har til dømmekraften til barnehagen. Det finnes ting man bør skjønne, om man skal ha en jobb.

Da er det faktisk viktig at man sier fra videre.

Om en avgjørelse tyder på dårlig dømmekraft, så trenger man at de sikkerhetsnettene som skal hindre at nye feil skjer trer inn. Spesielt i en barnehage der brukergruppen jo endres i løpet av få år. Da er det ekstra viktig at de som skal følge med får vite ting slik at de faktisk kan følge med.

Det betyr at man må gjøre de som er ansvarlige kjent med situasjonen. I dette tilfellet er det en kommunal barmehage, og kommunen er dermed ansvarlig for at det er forsvarlig pedagogisk drift.

Og om dette er noe som man kan stå for og forsvare pedagogisk, så er det vel heller ikke hemmelig for kommunen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...