Gå til innhold

Hvor mye koster barna deres i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage et budsjett og jeg lurer på hvor mye barn koster i mnd.

Alder har vel en del og si, og om man kjøper det som er nødvendig, eller om man skjemmer bort og kjøper mer.



Anonymous poster hash: 474ef...91e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal lage et budsjett og jeg lurer på hvor mye barn koster i mnd.

Alder har vel en del og si, og om man kjøper det som er nødvendig, eller om man skjemmer bort og kjøper mer.

Anonymous poster hash: 474ef...91e

Jøss, barn er en utgiftspost i et budsjett?

Anonymous poster hash: c0dc2...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk SIFOs standardbudsjett? Der er det jo inndelt etter alder også.

For vår del koster ungene så godt som hele lønna mi hver måned (men vi er neppe særlig representative).

Ingen sløsing eller hodeløst forbruk, men store barn med fritidsinteresser koster en god del. I tillegg kommer jo skjulte utgifter som høyere matbudsjett (tenåringsgutter særlig spiser som hester), bensin til taxikjøring og høyere huslån. Babyen er foreløpig billigst, han koster bare bleier og en og annen ny body eller strømpebukse. Men så fort han begynner i barnehage begynner kronene å løpe der også... nei, sjekk SIFO, du, der er det nøye utregnede summer for hver aldersklasse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på. Og kommer helt ann på alder. Barn er nok billigst før de begynner i barnehagen. Eneste ekstra i starten er jo bleier og etterhvert mat. Barnehagestart medfører jo litt ekstra kostnader, som måbedlih avgift, klær og utstyr, og med årene blir det vel bare dyrere, i form av økte matutgifter, fritidsaktiviteter, ting ifm. med skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en unge på 7 år.

Sfo 2300 kr, mat mellom 500-1000.

Så grovt regnet pluss minus 3000 kr i måneden...

Vi kjøper nesten aldri klær, leker, blader o.s.v. Hun går ikke på noen fritidsaktiviteter som koster penger.



Anonymous poster hash: 8cf30...cf3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna koster skjorta.

Trenger større hus, større bil, de vokser ut av sko og klær hele tiden. SFO, barnehage, mat, ferier, bursdager, fritidsaktiviteter. Spesielt nr fire koster mye.

Anonymous poster hash: cf22b...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, barn er en utgiftspost i et budsjett?

Anonymous poster hash: c0dc2...083

Bruker du mye av tiden din på å vri ting til det negative?

Anonymous poster hash: 474ef...91e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, barn er en utgiftspost i et budsjett?

Anonymous poster hash: c0dc2...083

Det er en egen post ja, dummen.

Anonymous poster hash: d2a85...3ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en unge på 7 år.

Sfo 2300 kr, mat mellom 500-1000.

Så grovt regnet pluss minus 3000 kr i måneden...

Vi kjøper nesten aldri klær, leker, blader o.s.v. Hun går ikke på noen fritidsaktiviteter som koster penger.

Anonymous poster hash: 8cf30...cf3

Får ungen klær, sko, leker etc. Fra besteforeldre eller tanter/onkler? Synes det er rart at du som forelder aldri kjøper dette.

Anonymous poster hash: 3f573...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage: 3000 kr

Klær, sko, leker: 1000 kr (i gjennomsnitt)

Fritidsaktiviteter: 1500 kr

Jeg aner ikke hva maten koster, og så kommer ferier, utgifter til legemidler etc. i tillegg. Jeg antar at 4 åringen min koster mellom 7000 - 8000 kr i mnd.



Anonymous poster hash: 3f573...5e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, barn er en utgiftspost i et budsjett?

Anonymous poster hash: c0dc2...083

Selvfølgelig. Hvordan ellers skulle man kunne sette opp et budsjett for en familie?'

Om barnet/barna ikke står som en egen post, så må det/de uansett regnes inn i eksisterende poster for mat, klær, bil, bolig, fritid, mobil osv.

Jeg støtter forøvrig opp om å sjekke hva SIFO sitt budsjett sier om saken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ungen klær, sko, leker etc. Fra besteforeldre eller tanter/onkler? Synes det er rart at du som forelder aldri kjøper dette.

Anonymous poster hash: 3f573...5e0

Jeg er ikke AB du spurte, men mine foreldre brukte lite penger på meg. Jeg hadde samme ransel fra førskole til VGS, klær ble kjøpt på Sparkjøp når det var tilbud eller arvet, fritidsaktiviteter var ikkeeksisterende, blader likeså. Leker kjøpte de selvsagt, men bare til jul/bursdag.

Anonymous poster hash: 217d7...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn koster mye. Jeg er enslig mor til 2 barn. Nå eier jeg bolig med 3 soverom i barnevennlig strøk. Hadde jeg ikke hatt barn, hadde jeg eid en 2 roms leilighet, og hadde ikke trengt å bo i et barnevennlig strøk. Altså hadde mine boutgifter halvert seg. Strømregningen hadde halvert seg og.

Nå har jeg bil med alle utgifter det medfører. Det hadde jeg ikke hatt uten barn.

Vi må reise på ferie i skoleferien, dyrere enn om jeg hadde vært alene, og kunne reist i billigere perioder.

Her har jeg to skolebarn, ene har jeg SFO utgifter på, andre er tenåring. Jo større barna blir jo flere utgifter får man på de. Men man slipper barnehage og SFO. Min tenåring spiser mer enn meg, kjøper mere klær enn meg, må fornye mobilen oftere enn meg, har høyere telefonregning enn meg, dyrere fritidsaktiviteter enn meg. Begge barn holder på med idrett. Jeg har ikke råd til å være medlem på treningssenter.

Så det å ha barn er faktisk veldig dyrt. Takk og pris er det mye glede og.



Anonymous poster hash: 18242...6f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To barn på 4 og 7 år. Vi eier en fireroms i Oslo som vi kjøpte til tre mill, vi hadde greid oss på en toroms til to mill om det bare var vi to voksne så ca 5000 kr i mnd der. Mat ca 3000 i mnd SFO og bhg 5000, så kommer alt av klær og utstyr sikkert 1500 i mnd. Bil trengte vi ikke før vi fikk barn ( den koster 4000 i mnd). Barneforestilling 1000. Så 19500 sånn røft regnet for to barn....

Anonymous poster hash: cbd70...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fireåring. Bruker 1300 i barnehage (redusert pris for 4og 5 åringer i bydelen), kanskje 500 til mat. Og ca 500-1000 til diverse.

Anonymous poster hash: e7600...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi må reise på ferie i skoleferien, dyrere enn om jeg hadde vært alene, og kunne reist i billigere perioder. Anonymous poster hash: 18242...6f4

Nei, dere må ikke reise på ferie i skoleferien.

Anonymous poster hash: a8217...86f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage: 3000 kr

Klær, sko, leker: 1000 kr (i gjennomsnitt)

Fritidsaktiviteter: 1500 kr

Jeg aner ikke hva maten koster, og så kommer ferier, utgifter til legemidler etc. i tillegg. Jeg antar at 4 åringen min koster mellom 7000 - 8000 kr i mnd.

Anonymous poster hash: 3f573...5e0

Jeg har heller ikke regnet med det faktum at jeg har flyttet til et dyrere barnevennlig strøk og kjøpt en større bolig grunnet ungene. Ekstra utgifter som bil, barneutstyr til bil, møbler til ungen er heller ikke regnet med. Jeg kunne fint ha bosatt meg på en annen kant av byen og klart meg uten bil hvis jeg ikke hadde hatt barn, samt bodd i en rimligere bolig. Kan si meg enig i at det er veldig dyrt med unger, men de er også med på å fylle hverdagen din med glede, latter og kjærlighet, så det er absolutt verdt det :)

Anonymous poster hash: 3f573...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere må ikke reise på ferie i skoleferien.Anonymous poster hash: a8217...86f

I Oslo må man det, jo. Fraværsreglene er strammet kraftig inn (med god grunn), så hvis man skal på ferie må man forholde seg til skoleruta.

Altså, ugyldig fravær eller treganger'n på flybilletter.

Og så er det jo selvfølgelig et alternativ å sitte hjemme for å spare penger, hvis det var det du siktet til. Men for mange er reise med familien en prioritert post, selv om det er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...