Gå til innhold

Verneplikt for kvinner


WubWub

Anbefalte innlegg

Idag innfører stortingen almen verneplikt. Det vil i praksis bety at jenter født etter 1997 har verneplikt fra og med neste år.

Hva syntes du om denne utviklingen og utfordringene dette medfører?

Statestikk viser til at opptil 23% av alle kvinner i forsvaret opplever seksuell trakkassering og uønsket seksuell adferd. 1 av 5 kvinner som dropper ut av forsvaret gjør det pga seksuelle krenkelser. Så har vi mobbing på toppen av det her hvor jenter "fryses" og støtes ut.

For min del tenker jeg at det er utelukkende positivt at det ikke bare er menn som er pliktige til å forsvare landets suverenitet. Kvinner har like stor læringsevne og i snitt tilnærmet lik intelligens som menn så jeg har ingen grunn til å tro at ikke kvinner kan være vel så dyktige soldater som gutter selvom det selvfølgelig vil være noe forskjell på fysisk styrke. Men med dagens høyteknologi så er ikke fysisk styrke like viktig som tidligere.

I tillegg vil det være godt for likestillingen et av landets nesten siste mannsbastioner får litt flere feminine innslag. Kvinner tenker litt anderledes enn menn så på sikt tror jeg militæret kan bli beriket med nye friske synspunkter og måter man ser ting på.

Jeg tror dette vil gå meget bra om militæret fokuserer mer på holdningskampanjer imot seksuell trakkassering og tilrettelegger slik at det ikke bare er maskuline verdier som frontes i militæret.

Må bare legge til at KrF er det eneste partiet som stemte imot almen verneplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke at vi har verneplikt, men samtidig så syns jeg at rett skal være rett. Jeg er for at kvinner er menn skal være like, ergo så syns jeg at kvinner bør ha de samme pliktene som en mann.

Når det er sagt er jeg glad det ikke er meg. :P

Kanskje nå som det er flere kvinner som skal ha verneplikt så vil de ta tak i problemet med seksuell trakassering. Det er virkelig på tide. Kanskje obligatoriske forelesninger og oppgave innlevering om hva som er akseptabelt innenfor oppmerksomheten man gir andre.



Anonymous poster hash: cec57...dd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor slipper en del religiøse?



Anonymous poster hash: 47b83...8fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksplosiv fysisk styrke er viktigere enn noen gang hos militært personell. Dette er en utvikling som har pågått, og sannsynligvis vil pågå helt til man tar i bruk pålitelige exoskjellet - og det er veeeldig langt fram i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor slipper en del religiøse?

Anonymous poster hash: 47b83...8fc

Man vil ikke ha sterkt religiøse tullinger spradende rundt med våpen. Bortkastet penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...