Gå til innhold

Norsk tradisjon og norrøne navn


Jolene

Anbefalte innlegg

Noe fra 10 på topp listen i Norge eller Sverige. Nymotens påfunnede navn som Nelia. Eller flere barn med sterke norrøne assosiasjoner ( Odin og Embla) får litt sånn nynazist-assosiasjoner...

Så man kan ikke være stolt av norske tradisjoner uten å være nazist altså? For en trist verden vi lever i! :trist::sjokkert:

Kan forøvrig legge til at dersom jeg hadde skullet ha barn nå hadde valget falt på et norrønt navn. Mye bedre med et gammelt, Norsk og tradisjonsrikt navn enn mye annet tull.

Endret av Jolene
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så man kan ikke være stolt av norske tradisjoner uten å være nazist altså? For en trist verden vi lever i! :trist::sjokkert:

Kan forøvrig legge til at dersom jeg hadde skullet ha barn nå hadde valget falt på et norrønt navn. Mye bedre med et gammelt, Norsk og tradisjonsrikt navn enn mye annet tull.

Jo absolutt, men når jeg møter en hel søskenflokk med sære norrøne navn ( ikke vanlig: Sigurd, Olav, Sverre) men typ Storm, Frøy, Embla så får jeg litt nazi-vibber...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo absolutt, men når jeg møter en hel søskenflokk med sære norrøne navn ( ikke vanlig: Sigurd, Olav, Sverre) men typ Storm, Frøy, Embla så får jeg litt nazi-vibber...

Jeg synes synd på deg som er så fordomsfull :hug::(

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på deg som er så fordomsfull :hug::(

det er da ikke synd på meg jeg lar bare være å kalle barna mine det, så får andre gjøre som de vil... er ikke værre enn det :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da ikke synd på meg jeg lar bare være å kalle barna mine det, så får andre gjøre som de vil... er ikke værre enn det :blomst:

Uansett trist at noen er fordomsfulle mot god gammel norsk kultur og tradisjon :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett trist at noen er fordomsfulle mot god gammel norsk kultur og tradisjon :(

vi har jo alle ting vi asosierer med forskjellige navn, man er ikke fordomsfull for det... Nå var spørsmålet hvilke navn ville du ikke valgt til dine barn og jeg svarte med en begrunnelse....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har jo alle ting vi asosierer med forskjellige navn, man er ikke fordomsfull for det... Nå var spørsmålet hvilke navn ville du ikke valgt til dine barn og jeg svarte med en begrunnelse....

Er det bare jeg som syns det er sykt nedlatende og frekt å si til noen at du "syns synd på dem",kun fordi de mener noe annet enn deg? Tolker det som "du er sikkert så dum at det ikke er din egen feil engang,uff stakkars barn" ..Syns man skal holde seg for god til sånn diskusjon.

Anonymous poster hash: a5107...8bd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett trist at noen er fordomsfulle mot god gammel norsk kultur og tradisjon :(

Jeg skjønner godt hva Zereta mener, og jeg tror du misforstår.

Ingen av navnene hun lister opp har noen bakgrunn som tradisjonelle navn i Norge. Norske og norrøne navn er slike navn som Håkon, Sverre, Olav, Gunnhild, Astrid.

De fleste av navnene Zereta nevner: Frøy, Embla og Odin er norrøne mytologiske navn men ikke navn vi har noen tradisjon for i gi til våre barn, først og fremst fordi de er så sterkt knyttet til det hedenske, førkristelige Norge. Når disse navnene blir brukt i dag er de tvert imot i strid med norsk tradisjon, og er nesten alltid en "statement" fra foreldrene - det er i hvert fall min erfaring.

Et norrønt gudenavn som "Odin" har ingenting med "god gammel norsk kultur og tradisjon å gjøre", og de gamle vikingene som ofret mennesker til Odin ville blitt forferdet over at barn ble kalt opp etter ham.

"Storm" er for øvrig bare et moderne jålenavn, og opprinnelig et etternavn slik tilfellet er med danske Storm P.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg skjønner godt hva Zereta mener, og jeg tror du misforstår.

Ingen av navnene hun lister opp har noen bakgrunn som tradisjonelle navn i Norge. Norske og norrøne navn er slike navn som Håkon, Sverre, Olav, Gunnhild, Astrid.

De fleste av navnene Zereta nevner: Frøy, Embla og Odin er norrøne mytologiske navn men ikke navn vi har noen tradisjon for i gi til våre barn, først og fremst fordi de er så sterkt knyttet til det hedenske, førkristelige Norge. Når disse navnene blir brukt i dag er de tvert imot i strid med norsk tradisjon, og er nesten alltid en "statement" fra foreldrene - det er i hvert fall min erfaring.

Et norrønt gudenavn som "Odin" har ingenting med "god gammel norsk kultur og tradisjon å gjøre", og de gamle vikingene som ofret mennesker til Odin ville blitt forferdet over at barn ble kalt opp etter ham.

"Storm" er for øvrig bare et moderne jålenavn, og opprinnelig et etternavn slik tilfellet er med danske Storm P.

Er til dels enig i dette. Mine barn har norrøne navn. Men det er navn som har vært i bruk i Norge siden yngre jernalder, type Håkon og Sigrid.

Gudenavnene ble ikke brukt som menneskenavn før i nyere tid, noe bruk fra 1800-tallet med nasjonalromantikken, men ble ikke vanlige før på 1970-80-tallet. (et unntak er Tor). Så å kalle barna Frøya, Embla, Trym, Odin, Loke osv er ingen spesielt gammel tradisjon i Norge.

Jeg har for øvrig ingen erfaring med at foreldre som kaller barna slike navn, er nazister ;) Får heller assosiasjoner til hipstere :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva Zereta mener, og jeg tror du misforstår.

Ingen av navnene hun lister opp har noen bakgrunn som tradisjonelle navn i Norge. Norske og norrøne navn er slike navn som Håkon, Sverre, Olav, Gunnhild, Astrid.

De fleste av navnene Zereta nevner: Frøy, Embla og Odin er norrøne mytologiske navn men ikke navn vi har noen tradisjon for i gi til våre barn, først og fremst fordi de er så sterkt knyttet til det hedenske, førkristelige Norge. Når disse navnene blir brukt i dag er de tvert imot i strid med norsk tradisjon, og er nesten alltid en "statement" fra foreldrene - det er i hvert fall min erfaring.

Et norrønt gudenavn som "Odin" har ingenting med "god gammel norsk kultur og tradisjon å gjøre", og de gamle vikingene som ofret mennesker til Odin ville blitt forferdet over at barn ble kalt opp etter ham.

"Storm" er for øvrig bare et moderne jålenavn, og opprinnelig et etternavn slik tilfellet er med danske Storm P.

Merkelig nok både kjenner jeg og kjenner til folk som heter slike navn, det UTEN å være nazister. Samme med Njål!

Nei jeg misforstår nok ikke hva hun skriver. Siden 1880-tallet har mange av de navnene der vært brukt i Norge. For egen del er jeg stolt av vikingtiden i Norge, Odin og Tor er noen av de vakreste navnene jeg vet om uten at det gjør meg til nazist. At jeg ikke ønsker å tekkes den kristne arven Norge dessverre har får så være. Vikinger er like mye tradisjon i dag som det kristendommen er. Hvorfor ellers skulle vi feire jul, nyttår eller midtsommer?

Storm har forøvrig vært i bruk siden tidlig 1900-tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Vikinger er like mye tradisjon i dag som det kristendommen er. Hvorfor ellers skulle vi feire jul, nyttår eller midtsommer?

....

Da har du nok også misforstått hva begrepet "tradisjon" betyr. Vikingetiden og begrepene fra den tiden er absolutt en del av vår kulturarv, men skikkene fra den tiden opphørte å være tradisjon i Norge for ca. 1000 år siden, ved innføringen av kristendommen. Det har ikke levd mennesker som har praktisert skikkene og som kunne ha videreført dem, frem til i dag. Det du beskriver er i beste fall gode rekonstruksjoner.

"En tradisjon (fra latin tradere, «overføre») er en sosial praksis, en forestilling, en institusjon eller et produkt som overføres over flere ledd (for eksempel fra generasjon til generasjon), i et samfunn eller i en gruppe. Tradisjonens oppgave er å binde sammen det gamle og det nye for å skape en historisk kontinuitet for en gruppe eller samfunnsmedlemmene. Innholdet i tradisjonen er ofte knyttet til kulturelle elementer som en mener er spesielt verdifulle fordi de utgjør en vesentlig del av et samfunns eller en gruppes sosiale arv."

Jeg har forøvrig ikke sagt noe om foreldre som er nazister, og jeg tror aldri jeg har møtt noen som var det.

Det jeg mente, var at når de norrøne mytologiske navnene dukker opp, har foreldrene ønsket å signalisere noe med dem, og det er selvsagt mer sannsynlig at de er uttalte ateister og ønsker å vise at de tar avstand til kristendommen.

Det jeg ønsket å kommentere, var denne forestillingen om at navn som Ask, Odin, Trym, Loke, etc. har noe som helst med en levende norsk tradisjon å gjøre.

Se forøvrig Riskjeks' utmerkede innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok også misforstått hva begrepet "tradisjon" betyr. Vikingetiden og begrepene fra den tiden er absolutt en del av vår kulturarv, men skikkene fra den tiden opphørte å være tradisjon i Norge for ca. 1000 år siden, ved innføringen av kristendommen. Det har ikke levd mennesker som har praktisert skikkene og som kunne ha videreført dem, frem til i dag. Det du beskriver er i beste fall gode rekonstruksjoner.

"En tradisjon (fra latin tradere, «overføre») er en sosial praksis, en forestilling, en institusjon eller et produkt som overføres over flere ledd (for eksempel fra generasjon til generasjon), i et samfunn eller i en gruppe. Tradisjonens oppgave er å binde sammen det gamle og det nye for å skape en historisk kontinuitet for en gruppe eller samfunnsmedlemmene. Innholdet i tradisjonen er ofte knyttet til kulturelle elementer som en mener er spesielt verdifulle fordi de utgjør en vesentlig del av et samfunns eller en gruppes sosiale arv."

Jeg har forøvrig ikke sagt noe om foreldre som er nazister, og jeg tror aldri jeg har møtt noen som var det.

Det jeg mente, var at når de norrøne mytologiske navnene dukker opp, har foreldrene ønsket å signalisere noe med dem, og det er selvsagt mer sannsynlig at de er uttalte ateister og ønsker å vise at de tar avstand til kristendommen.

Det jeg ønsket å kommentere, var denne forestillingen om at navn som Ask, Odin, Trym, Loke, etc. har noe som helst med en levende norsk tradisjon å gjøre.

Se forøvrig Riskjeks' utmerkede innlegg.

Leste det innlegget.

De tingene jeg poengterte slik som jul og midtsommer er ting vi fortsatt feirer i dag, pga vikingtiden. Det finnes forøvrig flere organisasjoner som definitivt holder de tradisjonene ved like, da med blot og det hele. Mange steder har også som tradisjon å fremme vikingarven, opplevd en del av det her i Østfold bla.

Det med navn forstår jeg fortsatt ikke. Hva er galt med å bruke flott navn på barna sine? Hvorfor skal kun andre religiøse navn være representert? Har selv et navn fra vikingtiden, det samme har min samboer. Hadde vi fått barn hadde det vært en selvfølge å videreføre denne arven i alt virrvarr av merkelige navn nå til dags. Jeg opprettholder at de som tenker norrøne navn=nazisme er og blir fordomsfulle mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det innlegget.

De tingene jeg poengterte slik som jul og midtsommer er ting vi fortsatt feirer i dag, pga vikingtiden. Det finnes forøvrig flere organisasjoner som definitivt holder de tradisjonene ved like, da med blot og det hele. Mange steder har også som tradisjon å fremme vikingarven, opplevd en del av det her i Østfold bla.

Det med navn forstår jeg fortsatt ikke. Hva er galt med å bruke flott navn på barna sine? Hvorfor skal kun andre religiøse navn være representert? Har selv et navn fra vikingtiden, det samme har min samboer. Hadde vi fått barn hadde det vært en selvfølge å videreføre denne arven i alt virrvarr av merkelige navn nå til dags. Jeg opprettholder at de som tenker norrøne navn=nazisme er og blir fordomsfulle mennesker.

Altså. Hun som sa det om nazisme sa at hun fikk ASSOSIASJONER til nazisme. Ikke at foreldre som gir barna slike navn ER nazister. Blir litt slitsomt når du ikke ser forskjellen.

Anonymous poster hash: 5a166...4d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså. Hun som sa det om nazisme sa at hun fikk ASSOSIASJONER til nazisme. Ikke at foreldre som gir barna slike navn ER nazister. Blir litt slitsomt når du ikke ser forskjellen.

Anonymous poster hash: 5a166...4d4

Forstår forskjellen, men skjønner ikke at folk spytter på kulturarven til Norge på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Leste det innlegget.

De tingene jeg poengterte slik som jul og midtsommer er ting vi fortsatt feirer i dag, pga vikingtiden. Det finnes forøvrig flere organisasjoner som definitivt holder de tradisjonene ved like, da med blot og det hele. Mange steder har også som tradisjon å fremme vikingarven, opplevd en del av det her i Østfold bla.

Det med navn forstår jeg fortsatt ikke. Hva er galt med å bruke flott navn på barna sine? Hvorfor skal kun andre religiøse navn være representert? Har selv et navn fra vikingtiden, det samme har min samboer. Hadde vi fått barn hadde det vært en selvfølge å videreføre denne arven i alt virrvarr av merkelige navn nå til dags. Jeg opprettholder at de som tenker norrøne navn=nazisme er og blir fordomsfulle mennesker.

Jul og midtsommer er jo ubrutte tradisjoner fordi de hedenske høytidene ble videreført via kristendommen. I hedensk tid hadde man større feiringer når sola snudde sommer og vinter. Etterhvert som kristendommen tok over, ble minnedagene over hhv. døperen Johannes (på norsk Jonsok eller st.Hans) og Jesu fødsel lagt til samme tider og således videreført, men med nye navn og mye tilført nytt innhold.

Personer som driver blot osv holder ikke tradisjoner i hevd, de gjenopptar tradisjoner fra en annen tid. Hvor autentisk dette er, kan man jo også spørre seg om. Å fremme arven fra vikingtiden (gjennom museer, utstillinger, kulturelle arrangementer osv) er ikke det samme som å holde tradisjonen fra den gang ved like - men å opplyse om/øke bevisstheten rundt historien fra norsk/nordisk middelalder. Dette er helt klart viktig, men det har ingenting med tradisjoner å gjøre. Tror du blander historiefag og tradisjoner her ;)

Jeg synes også det er mange fine navn fra norrøn mytologi, og ser heller ikke noe problem i å bruke dem (ei heller synes jeg det høres ut som om foreldrene er nazister). Men i motsetning til "vanlige" norrøne navn som Sverre, Olav og Ragnhild, som har blitt brukt hele tiden siden yngre jernalder/tidlig middelalder, har ikke gudenavnene noen slik tradisjon. Menneskene som levde på denne tiden brukte ikke gudenavnene som personnavn - de laget heller "menneskeversjoner" av gudenavnene, som Thorbjørn, Torstein og Frøydis. Bruk av gudenavnene som menneskenavn er en arv fra nasjonalromantikken/historismen på 1800-tallet, ikke fra vikingtiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*SNIP*

Joda, er til dels enig med deg. Trenger likevel ingen historiegjennomgang. Driver en del med det selv om dagen :P Dog i en litt annen sammenheng enn navn :P

Poenget mitt med mine utsagn er at vi fortsatt feirer jul/jól omtrent likt som i vikingtiden. Med andre ord lever en slik tradisjon videre. Jeg er ikke kristen, så for meg handler slike høytider om de hedenske skikkene. Det er mye som praktiseres i dag som er nedarvede tradisjoner siden vikingtiden. Vi viderefører tradisjoner, bare å se på kristendommen det? Hvor mange gudstjenester er egentlig på latin i dag? Har ikke kirkene forandret seg med tanke på sitteplasser og sitteplasseringer feks? Tradisjoner forandrer seg, betyr det at kristendommen ikke er ekte lengre? Den er jo tross alt mange tusen år ;)

Det med navn så har du helt rett i at de ble gjort om, men så blusset slike navn opp igjen omtrent samtidig som parlamentarismen og snakket rundt oppløsning av unionen Norge-sverige. Fordi det var en tid for å hedre det nasjonale blant annet. For meg blir da slike navn en feiring av tradisjoner og kultur her til lands. At noen spytter på den arven gjør meg noe irritert. For det er det det blir til, spytte på en nasjonalarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Riskjeks

Joda, er til dels enig med deg. Trenger likevel ingen historiegjennomgang. Driver en del med det selv om dagen :P Dog i en litt annen sammenheng enn navn :P

Poenget mitt med mine utsagn er at vi fortsatt feirer jul/jól omtrent likt som i vikingtiden. Med andre ord lever en slik tradisjon videre. Jeg er ikke kristen, så for meg handler slike høytider om de hedenske skikkene. Det er mye som praktiseres i dag som er nedarvede tradisjoner siden vikingtiden. Vi viderefører tradisjoner, bare å se på kristendommen det? Hvor mange gudstjenester er egentlig på latin i dag? Har ikke kirkene forandret seg med tanke på sitteplasser og sitteplasseringer feks? Tradisjoner forandrer seg, betyr det at kristendommen ikke er ekte lengre? Den er jo tross alt mange tusen år ;)

Det med navn så har du helt rett i at de ble gjort om, men så blusset slike navn opp igjen omtrent samtidig som parlamentarismen og snakket rundt oppløsning av unionen Norge-sverige. Fordi det var en tid for å hedre det nasjonale blant annet. For meg blir da slike navn en feiring av tradisjoner og kultur her til lands. At noen spytter på den arven gjør meg noe irritert. For det er det det blir til, spytte på en nasjonalarv.

Tradisjon er jo, som Trygve81 påpekte, en kontinuerlig videreføring av en skikk. Når det gjelder disse "gudenavnene", er de altså pr.def ikke en tradisjon som kan føres tilbake til vikingtiden (som var din opprinnelige påstand), fordi man ikke brukte disse navnene på personer den gangen. Bruke av norrøne gudenavn blir dermed en tradisjon fra slutten av 1800-tallet. Blot og andre hedenske skikker som utføres i dag, er også heller ikke tradisjon, da tradisjonen med hedensk praksis tok slutt en gang i løpet av 1000-tallet. Hedendom i Norge i dag er altså ikke en tradisjon, men en gjenopptagelse av gammel skikk. Vi vet heller ikke nøyaktig hvordan hedensk kult fortonet seg for over 1000 år siden, så gjenopptagelse av dette blir i beste fall en kvalifisert gjetning, i verste fall en hollywood-parodi.

Når det gjelder skikker som jul og midtsommer, har du selvsagt rett i at dette er tradisjoner fra hedensk tid, all den tid skikkene kan betegnes som uavbrutte. Hva innholdet gjelder, tror jeg jul i dag er VELDIG annerledes enn juleblot i vikingtiden ;) Innholdet har jo selvsagt også forandret seg med tiden, både hedensk og kristen. Dette har med andre samfunnsforhold å gjøre, som katolisisme vs reformasjon og den luthersk-evangeliske kirke, standssamfunnet og oppløsningen av dette, klasseskiller osv. Kristendommen er selvsagt ikke noe mindre ekte i dag enn for 1000 eller 500 eller 200 år siden, men den har jo endret seg i takt med (eller helst i etterkant av ;) ) samfunnsendringer, all den tid den er en menneskeskapt institusjon.

Jeg mener som sagt at norrøne gudenavn fint kan brukes som personnavn. Men det er jo ikke til å komme forbi at norrøn mytologi (og annen germansk paganisme) har blitt brukt som forbilder og inspirasjonskilder for nazister og nynazister, så den assosiasjonen er jo ikke heeelt søkt ;) Jeg mener at det er ikke personer som får assosiasjoner til nazisme av disse navnene som spytter på vår kulturarv, det er det nazistene som gjorde/gjør!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer inni siteringen.

Tradisjon er jo, som Trygve81 påpekte, en kontinuerlig videreføring av en skikk. Når det gjelder disse "gudenavnene", er de altså pr.def ikke en tradisjon som kan føres tilbake til vikingtiden (som var din opprinnelige påstand), fordi man ikke brukte disse navnene på personer den gangen. Bruke av norrøne gudenavn blir dermed en tradisjon fra slutten av 1800-tallet. Blot og andre hedenske skikker som utføres i dag, er også heller ikke tradisjon, da tradisjonen med hedensk praksis tok slutt en gang i løpet av 1000-tallet. Hedendom i Norge i dag er altså ikke en tradisjon, men en gjenopptagelse av gammel skikk. Vi vet heller ikke nøyaktig hvordan hedensk kult fortonet seg for over 1000 år siden, så gjenopptagelse av dette blir i beste fall en kvalifisert gjetning, i verste fall en hollywood-parodi.

Man kan fint finne kvad, sagaer og sagn som har brukt gudenavn om mennesker. Derfor jeg skriver som jeg gjør. Hva vet du om alle familier og mennesker i Norge? Dessuten finnes det vel bevarte skrifter om mange skikker som utføres etter disse i dag. Da blir det en hedensk tradisjon.

Når det gjelder skikker som jul og midtsommer, har du selvsagt rett i at dette er tradisjoner fra hedensk tid, all den tid skikkene kan betegnes som uavbrutte. Hva innholdet gjelder, tror jeg jul i dag er VELDIG annerledes enn juleblot i vikingtiden ;) Innholdet har jo selvsagt også forandret seg med tiden, både hedensk og kristen. Dette har med andre samfunnsforhold å gjøre, som katolisisme vs reformasjon og den luthersk-evangeliske kirke, standssamfunnet og oppløsningen av dette, klasseskiller osv. Kristendommen er selvsagt ikke noe mindre ekte i dag enn for 1000 eller 500 eller 200 år siden, men den har jo endret seg i takt med (eller helst i etterkant av ;) ) samfunnsendringer, all den tid den er en menneskeskapt institusjon.

Egentlig så er ikke forskjellene så store. Største forskjellen er at de aller fleste av oss ikke utfører blot, men vi har da tre og en fest ikke sant til jul? Samme gjorde de i vikingtiden. Skikker og tradisjoner forandrer seg i takt med samfunnet, enten det er kristen eller hedensk.

Jeg mener som sagt at norrøne gudenavn fint kan brukes som personnavn. Men det er jo ikke til å komme forbi at norrøn mytologi (og annen germansk paganisme) har blitt brukt som forbilder og inspirasjonskilder for nazister og nynazister, så den assosiasjonen er jo ikke heeelt søkt ;) Jeg mener at det er ikke personer som får assosiasjoner til nazisme av disse navnene som spytter på vår kulturarv, det er det nazistene som gjorde/gjør!

Har ikke skrevet at nazistene ikke spyttet på vår arv, men det samme gjør de som fortsatt trekker linjer fra norrøne navn-->nazisme. På tide å gå videre i historien etter så mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hverken du eller jeg vet alt om menneskene som levde for 1000 år siden ;) Det er det jo ingen som gjør.

Når det gjelder personer med gudenavn i sagalitteraturen, er det jo slik at Ynglingesagaen/Ynglingatal (sagaen om den påståtte slekten til de første kongene i Norge og Sverige) opererer med at gudene er stamfedrene til virkelige personer. Kanskje var de det - dvs at kanskje gudene det fortelles om og bragdene/krigene deres, var vanlige mennesker som senere ble dyrket som guder. Eller så var Ynglingatal en historisk konstruksjon for å legitimere kongemakten i en urolig tid.

Skikker fra hedensk tid som gjenopptas i dag, er som sagt ikke tradisjoner, men rekonstruksjoner...

Når det gjelder julefeiring, er juletre en skikk som ikke er eldre enn drøye 200 år i Norge. Man tror at trær eller kvister kan ha blitt brukt ved hedensk julefeiring, men det er uansett ingen kontinuerlig tradisjon fra den gang. Hedningene gav hverandre heller ikke gaver. Det eneste som er det samme, er jo festen med god mat/drikke, men dette er jo så generelt at det kan brukes om absolutt alt.

Jeg er enig med deg i at nazister/nynazister ikke skal få sverte norsk kulturarv, jeg påpekte bare at det er nazistene selv som sørget for denne koblingen, og at det dermed ikke er så fryktelig rart at folk får assosiasjoner til nazisme når de hører om personer hvis barn har norrøne gudenavn, eller om personer som utfører blot for den saks skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan man selvsagt ikke vite, men synes det er merkelig at man kan påstå at kristendom er sånn eller slik men ikke hedensk tro. Merkelig det der ;)

At noen fortsatt ikke klarer å skille mellom norsk tradisjon og nazisme får de ta på egen kappe av ren idioti. Ja, jeg synes det er merkelig at folk ikke klarer å skille de to etter så mange år, da kan de umulig ha så mye vett i skallen, evt ha sovet i historietimen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...