Gå til innhold

Ned med fettprosenten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener styrke ca 3 ganger i uka og har gjort det i 4-5 mnd. Er ca 90kg, 175cm og 25år. Ønsket var og er en sterkere, strammere kropp. Har blitt sterkere og har mer muskler, men nå skjules det meste av musklene under fett. Ønsker ikke å kutte ut styrketreningen og miste de musklene jeg har fått, men fettprosenten må ned. Merker det spesielt på lårene, da buksene er strammere :/ Planen er å sykle og gå tur de dagene jeg ikke trener styrke, og kanskje også de dagene jeg trener. Høres det ok ut? Andre tips? Må legge til at jeg har skeiet ut på kostholdet i det siste, så det skal jeg skjerpe meg på.

Anonymous poster hash: 27df5...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mann eller dame? 90 kg høres veldig mye ut, her tror jeg det er moderat kaloriunderskudd med sunne matvarer som gjelder.



Anonymous poster hash: 4d189...9ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med styrketreningen. Du trenger ikke langvarig "kardio" for å gå ned i vekt.

Det du må gjøre er å redusere matinntaket.

Det er flere måter du kan gjøre det på - basert på hva du ønsker. Jeg mener det beste utgangspunktet er å tilpasse dietten etter paleo-prinsipper. Så inkluderer man det man virkelig ikke ønsker å gi opp. Om man ikke går for lavkarbovariant bør man sette opp hvor mye man skal ha av fett, protein og karbohydrater og tilpasse dette til et energiredusert kosthold. Det viktigste er at du ikke kutter fra protein-andelen. Den skal være minst ca 100-140g for deg. Det er heller ikke lurt å kutte alt fettet. Da er det bedre å kutte mest fra karbohydratsiden. Husk at det fortsatt er veldig viktig å spise mye grønnsaker. gjerne 5-700g om dagen. Da blir matvolumet relativt stort. Selv om energiinnholdet er beskjedent.

Ikke forvent store styrkeøkninger når du er på energiredusert diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg trener styrke ca 3 ganger i uka og har gjort det i 4-5 mnd. Er ca 90kg, 175cm og 25år. Ønsket var og er en sterkere, strammere kropp. Har blitt sterkere og har mer muskler, men nå skjules det meste av musklene under fett. Ønsker ikke å kutte ut styrketreningen og miste de musklene jeg har fått, men fettprosenten må ned. Merker det spesielt på lårene, da buksene er strammere :/ Planen er å sykle og gå tur de dagene jeg ikke trener styrke, og kanskje også de dagene jeg trener. Høres det ok ut? Andre tips? Må legge til at jeg har skeiet ut på kostholdet i det siste, så det skal jeg skjerpe meg på.Anonymous poster hash: 27df5...c18

For å gå ned i fettprosent så må du i underskudd. Mange kan finne det utfordrende da økt muskelmasse krever overskudd. Om du er dame og du vil ha beholde mest mulig muskler så tenker jeg at ca.2000 kcal de dagene du ikke trener er greit og litt mer de dagene du trener er ok.,

Kardio som brenner fett, men som ikke tærer særlig på muskelmasse er powerwalking intervall, roing, boksing etc. Da brenner du godt med fett uten musklene lider som ved seige kardioøkter

Hvordan er kostholdet? Hvor mye og hva spiser du per dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du varmer opp på tredemølle før du trener styrke så kan du jo prøve å jogge 5 minutter ekstra.

Takk for tips, men jeg liker virkelig ikke løping/jogging.

Anonymous poster hash: 27df5...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mann eller dame? 90 kg høres veldig mye ut, her tror jeg det er moderat kaloriunderskudd med sunne matvarer som gjelder.

Anonymous poster hash: 4d189...9ed

Ja, enig i at det høres mye ut. Men jeg er ca sånn som hun på 35%.

http://cdn.builtlean.com/wp-content/uploads/2012/09/body-fat-percentage-women.jpg

Anonymous poster hash: 27df5...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med styrketreningen. Du trenger ikke langvarig "kardio" for å gå ned i vekt.

Det du må gjøre er å redusere matinntaket.

Det er flere måter du kan gjøre det på - basert på hva du ønsker. Jeg mener det beste utgangspunktet er å tilpasse dietten etter paleo-prinsipper. Så inkluderer man det man virkelig ikke ønsker å gi opp. Om man ikke går for lavkarbovariant bør man sette opp hvor mye man skal ha av fett, protein og karbohydrater og tilpasse dette til et energiredusert kosthold. Det viktigste er at du ikke kutter fra protein-andelen. Den skal være minst ca 100-140g for deg. Det er heller ikke lurt å kutte alt fettet. Da er det bedre å kutte mest fra karbohydratsiden. Husk at det fortsatt er veldig viktig å spise mye grønnsaker. gjerne 5-700g om dagen. Da blir matvolumet relativt stort. Selv om energiinnholdet er beskjedent.

Ikke forvent store styrkeøkninger når du er på energiredusert diett.

Takk for tips! Hadde håpet å slippe kalloritelling, for da mister jeg motivasjonen så fort. Gjorde det en stund, men da gikk jeg jo hele tiden å tenkte på hva jeg kunne og ikke kunne spise. Men jeg vet jeg må skjerpe meg, og tenkte å redusere inntaket av brød, poteter, pasta osv.

Anonymous poster hash: 27df5...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned i fettprosent så må du i underskudd. Mange kan finne det utfordrende da økt muskelmasse krever overskudd. Om du er dame og du vil ha beholde mest mulig muskler så tenker jeg at ca.2000 kcal de dagene du ikke trener er greit og litt mer de dagene du trener er ok.,

Kardio som brenner fett, men som ikke tærer særlig på muskelmasse er powerwalking intervall, roing, boksing etc. Da brenner du godt med fett uten musklene lider som ved seige kardioøkter

Hvordan er kostholdet? Hvor mye og hva spiser du per dag?

De siste ukene har jeg skeiet for mye ut. Men de dagene jeg (forhåpentligvis) er sunn, ser dagen slik ut:

Frokost: to knekkebrød med kalkunpålegg, avokado og paprika, og to kokte egg. + skummet melk. Evt. to skiver med kaviar og ost i stedet for dette.

Lunsj: røkelaks og eggerøre eller laks+pasta+grønnsaker eller det samme som frokosten.

Middag: det går mye i kyllingfilet og ørretfilet. Har grønnsaker/salat og pasta/ris til.

Mellom: kiwi, eple, ananas, nøtter, te, blåbær... Ikke alt på en dag, det varierer.

Ser at jeg spiser for mye pasta, brød osv.

Anonymous poster hash: 27df5...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fett du ønsker å fjerne er det nokk fremst kostholdet du må se over. muligens lege til noen intervalløkt?

Jepp, kostholdet har jeg begynt å skjerpe meg på. Det gikk overraskende bra uten pasta/ris/poteter til middagen :P Høres det lurt ut å kutte ned på dette forresten? Jeg spiser middag i 7-tiden, men blir alltid sulten senere på kvelden. Tips til hva jeg kan spise, som ikke blir for mye på kvelden?

Jeg sykler mer og går lange turer. Tidligere har jeg trent styrke tre dager i uka og de andre dagene har jeg ikke vært i så mye aktivitet. Skal fra nå av prøve å få til bevegelse hver dag.

Anonymous poster hash: 27df5...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellipsetrener? :)

Bra tips, men det har jeg desverre ikke tilgang til :/

Anonymous poster hash: 27df5...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med den vekten når du i tillegg er aktiv trenger du nok ikke telle kalorier, det er jo ganske åpenbart at det er et eller annet du gjør feil. Jeg spiser brød og pasta hver dag og veier 30 kg mindre, så det er sannsynligvis enten et problem med porsjonskontroll eller småspising/mye snacks. Hvis du begynner å logge alt du spiser på en uke så finner du nok fort hvor problemet ligger.



Anonymous poster hash: fb2b5...a13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den vekten når du i tillegg er aktiv trenger du nok ikke telle kalorier, det er jo ganske åpenbart at det er et eller annet du gjør feil. Jeg spiser brød og pasta hver dag og veier 30 kg mindre, så det er sannsynligvis enten et problem med porsjonskontroll eller småspising/mye snacks. Hvis du begynner å logge alt du spiser på en uke så finner du nok fort hvor problemet ligger.

Anonymous poster hash: fb2b5...a13

Denne vekten har jeg hatt lenge, og jeg har vært kraftig siden slutten av barneskolen. Har alltid spist ganske normalt, men har nok vært litt for "flink" til å småspise de siste årene. Har likevel aldri lagt lett på meg, men sliter med å gå ned. 90kg høres jo veldig mye ut, men jeg vet om flere som veier mindre og er større enn meg. Så må vel ha en del med bygning å gjøre?

Lurt tips å logge hva jeg spiser, det skal jeg gjøre!

Anonymous poster hash: 27df5...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...