Gå til innhold

Hvordan holder man en barnebursdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal arrangere buradagsfest for min stesønn på snart 6 år, han går i 1. klasse og vil invitere alle guttene i klassen,det vil si 13 gutter, inkludert bursdagsbarnet selv. Hva trenger jeg (ballonger, sjokoladekake, godteriposer etc)? Og hva er vanlig å gjøre (aktiviteter, leker, etc.)? Og hva serveres på en bursdag nå for tiden? Jeg har ingen erfaringer med dette, og trenger hjelp til det meste. Barnets far ( min ektemann) er bortreist da, grunnet jobb. Barnets mor er ikke i stand til dette grunnet egen sykdom. Jeg håper noen av dere med barn kan hjelpe meg, vil gjerne at poden skal få en fin feiring til tross for at en uerfaren stemor skal stå for all planleggingen.

Anonymous poster hash: e2b82...74a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er ballonger stor lykke, særlig på slutten av festen når de får ta med seg alle sammen ut på trampolinen og hoppe på dem! Ellers er det greit med litt mat, pølse og lompe eller noe, og en kake (sjokoladeskuffekake, f ex) eller boller. Her får guttene selv bestemme hvilken kake vi skal ha, selv om jeg har "styringsrett" til slutt! Vi har aldri hatt godteposer, men hvis det er f ex premien i en skattejakt eller noe sånt, så kan det også være en god ide! Angående aktiviteter, så klarer de nok fint å finne på noe selv, bare du er der og passer på at alle får være med og ingen blir utenfor. Hvis de bare skal være inne kan det jo være greit å organisere dem litt mer, for å unngå for mye rot og herjing i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige bursdag vi hadde, så hadde vi tegn-halen-på-grisen-konkurranse:)

Ellers er min erfaring at to timer i en barnebursdag går rykende fort. Sjelden nødvendig med noe særlig ekstra aktiviteter. Så vi har pleid å ha litt mer enn to timer hos oss, selv om det er to som er normalen.

Godteposer er det veldig delte meninger om etter det jeg har lest her på forumet. Jeg ville nok satset på å gi dem noe sukker-aktig som belønning etter en konkurranse i stedet. Eventuelt kan du også ha det med i en konkurranse, for eksempel at de skal bare bruke tunga til å "snurre" i seg ett sånt lakris-bånd.

Det går også an å ha en konkurranse om at alle får et kort tau med en ballong bundet fast til hver sin fot. Så kan alle sprekke de andre sine ballonger, og den som er igjen til sist har vunnet.

Nå går min i barnehage fortsatt, men her er det pølser og lomper/brød som gjelder i lange baner.

Om du ikke har sendt ut innbydelsene enda vil jeg råde deg til å si i fra om at de eventuelle gjestene må si i fra til deg om det finnes noen mat-allergier eller lignende blant dem (at foreldrene deres gjør det).

For øvrig vil jeg si at du virker som en super stemor som trår til for barnet! :)



Anonymous poster hash: e07e6...480
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mine var små syns jeg de beste aktivitetene var å lage 'aktivitetsstasjoner'.

Vi kunne feks ha småbiler i ett hjørne av stua, Lego i ett annet, tegnesaker på rommet, puslespill og bøker i kjellerstua osv. Det er alltid noen som vil leke voldsomt og noen som er rolige og da kan de velge å leke med det som passer dem best :)

De fleste velger pølser eller pizza.

Dattern min liker ikke pølser så vi har ofte bursdag fra 11-13 feks og serverer påsmurte rundstykker med forskjellig pålegg og juice å drikke (brus til kakene etterpå.)

Muffins m melisflasur, Toro sjokoladekake og gele feks er poppis. Lag gjerne gele i posjonskopper (plastglass fra Nille feks) så kan alle få ett lite glass hver også bare hiver du restene. Så slipper du en stor bolle og klin :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det vært en redning å ha planlagte aktiviteter. Mange gutter i den alderen er svært aktive ( særlig i bursdager). Kan dere havuteaktiviteter?

- papirflykonkurranse

- løpe m appelsin mellom knærne/ under haken

- sparke fotball i mål

Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til deg som tar ansvaret for feiringen! Heldig gutt som har en slik stemor :)

Sjokoladekaken til bollefrua http://bollefrua.wordpress.com/2014/02/04/saftig-sjokoladekake-i-langpanne/ er helt fantastisk, og den kan man lage både dagen før og to dager før... Den blir bare bedre og bedre.

Kjøp inn papptallerkner og plastglass sammen med gutten, så får han velge mønster, og også ballonger. Nille har alt du trenger :)

Pølser eller pizza er nevnt, og boller, -både med og uten rosiner.

Leker som er enkle å gjennomføre er sekkeløp (søppelsekker fungerer helt greit), flasketuten peker på, og en lek som jeg alltid syntes var morsom var "hva er dette"

Da binder du et tørkle forran øynene på den som skal gjette, og så finner du frem f.eks. ei sleiv, et kaffefilter, majonestuben, osv.... Og så skal de gjette hva det er.

Premier kan være kjærlighet på pinne eller annet som du også får kjøpt i større pakker på Nille eller Europris f.eks.

Lykke til, snille du!

Endret av Alvelin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som først og fremst slår meg, er at det kan bli travelt å være bare en person til å varte opp 13 barn i den alderen (gitt at alle kommer). Spesielt hvis du ikke er "dreven".

Så planlegg hvordan du kan spare tid.

Noen tips:

Pøleskiosk (barna kommer til deg i stedet for at du går rundt og serverer), kan også bli en morsom greie hvis du i tillegg bruker lekepenger.

Drikke på boks (Kuli etc) mindre søl og mindre hjelp til å helle.

Kakebord med gele i engangskopper, kake som er ferdig oppskåret, og boller.

Kjøp inn engangs bestikk og servise, pluss svarte søplesekker.

En organisert lek er nok, og ha denne utendørs om nødvendig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ideen om engangsbestikk! Veldig lett å rydde. Fiskedam er alltid en slager! Heng opp et laken, stå bak og heng på enten godteposer el.l og innimellom kan du henge på en gammel sko/dorull eller annet som gjør det litt morsomt! I en bursdag jeg var i, fikk barna små plastelinapakker i posene og så var neste post på programmet at de satt rundt bordet og laget noe av plastelinaen. Det var en jentebursdag da, så mulig det ikle passer fullt så godt for gutter, men vet at noen lekebutikker har bittesmå legoposer som egner sg godt i sånne fiskestamme-pakker, kanskje sammen med en skololadegull-penge eller noe. Et annet tips er å ha iskiosk hvor de kan velge is og strø. Sjokoladekake er en slager og du kan jo prøve deg på en fotball-kake: fart melisglasuren grønn, ha seigmann-fotballspillere, ball av marsipan og mål lager du av smeltet kokesjokoøade som du har på bakepapir og fryser ned. Og du: Det er lov å sette på en film den siste halvtimen!

Anonymous poster hash: 59788...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å gjøre det litt enkelt, og ikke ha noe mat som griser veldig. Pizza eller pølser er alltid populært!

Til dessert kan dere ha boller med sjokolade inni, kake i langpanne, muffins, gele, is med strø, fruktspyd. Holder med med 1-2 desserter :)

Det var veldig populært å fiske etter godteposer da jeg var liten. Også hadde vi kanskje en annen aktivitet som flasketuten peker på eller pakkeleken. Det var også populært med "leker" når det var pakkeåpning. Da ble det trekt lapp med hvem sin gave som skulle åpnes først, flasketuten peker på = den flasken pekte på kunne gi gaven ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarna til onkelen min var nettopp i rebusbursdah. Foreldrene hadde laget rebusløp/skattekart bortover en natursti. Så var det godis, mat og kake da de fant frem. Tror kanskje de grillet pølser på bål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send kidden til McDonalds. Det gjorde alle foreldrene når jeg jobbet der og var ansvarlig for barnebursdager.



Anonymous poster hash: 207cf...d74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å ha det på bowling, badeland, akvarie, vitenskapssenter, lekeland etc.
Ellers er det vel stas med ballonger, godteposer (trenger ikke være så mye i), litt mat og kanskje 1 eller 2 leker. F. eks. "avisstaffet". De skal komme fra A til B med å flytte aviser. Trakker de på gulvet er de ute også er det førstemann.



Anonymous poster hash: 6d59f...26c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ha en hvit engangsduk i papir. Når barna har spist (eller venter på å spise) kan du legge ut noen fargestifter så kan de tegne på duken mens du rydder eller får tid til å arrangere andre ting.

Da jeg var liten var det en i klassen som alltid hadde en slags bildequiz. Hvor moren delte opp i lag også fikk man utdelt et ark med bilder av kjendiser hvor f.eks halve fjeset til en kjent figur fra barne-tv var klippet bort. Så skulle man skrive hvem man trodde det var. Det var også oppgaver hvor vi skulle fullføre sangteksten eller gjette hva f.eks et ord på engelsk betydde på norsk osv. Vinnerlaget fikk velge hvilken lek vi skulle gjøre etterpå.

Gele er kjempe poppis hvis man lager den lagvis eller putter godteribiter som ser ut som mark og sånn i den.

Når jeg husker tilbake på mine egne bursdager så har jeg funnet ut at mamma "juksa" endel. Hun serverte f.eks hjemmelaget pizza med ferdig bunn, boller fra pose, hadde engangsservise og sånne enkle løsninger men det brydde aldri vi oss om og mange har nevnt i ettertid at moren min alltid var så flink til å arrangere.Hun var alene med oss og det gikk alltid fint. Da vi ble litt større så vi ofte på film og i bursdager uten at noen klaget på det.

her er de aktivitetene jeg husker som jeg syns var morsomst da jeg var liten.

mimelek ( trekk et ord opp fra en bolle og mim det som står)
fangene på fortet ( rebusløp)

bildequiz
fiskedam
tegning på duken

perler ( alle fikk perle sitt motiv på en firkant også strøyk foreldern det for oss og vi fikk ta det med hjem)

ta den ring
halen på grisen

skattejakt med godteposer

blind smakekonkurranse ( en og en fikk bind for øynene og skulle få smake på tre ting og gjette hva det var. de andre sto og så på og det var spesielt moro hvis det var noe "vondt" som f.eks makrell i tomat)

En av kompisene mine hadde bursdag i oktober og hadde fest hvert år hvor de hadde dekorert huset som et spøkelseshus med telys og spindelvev. Hvert år gikk plutselig sikringen og ut kom en voksen med en skikkelig fæl maske og jaget oss rundt i det gamle huset. Hele tiden før sikringen gikk sa foreldrene sånn " nå må dere være snille ellers kommer styggen og tar dere".. også kom styggen da :fnise:


Nå ble det mye skriving her ! savner å være barn tror jeg :danse:



Anonymous poster hash: 4f0c6...e49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ballongdansen er også morsom og enkel.

eller stolleken!



Anonymous poster hash: 4f0c6...e49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal åpne/gi gaven så snurrer bursdagsbarnet flaska som i flasketuten peker på, den som flaska treffer får gi gaven pg snurre flaska videre, sånn fortsetter det med at den som flaska treffer får snurre videre helt til alle har fått gitt gaven sin. Det er også en variant hvor man triller terning etter tur, den som får 6 får gi gaven sin til bursdagsbarnet. Vet ikke om den vil fungere på så små gutter, men det er verdt et forsøk :)



Anonymous poster hash: 532fa...34a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når mine var små syns jeg de beste aktivitetene var å lage 'aktivitetsstasjoner'.

Vi kunne feks ha småbiler i ett hjørne av stua, Lego i ett annet, tegnesaker på rommet, puslespill og bøker i kjellerstua osv. Det er alltid noen som vil leke voldsomt og noen som er rolige og da kan de velge å leke med det som passer dem best :)

De fleste velger pølser eller pizza.

Dattern min liker ikke pølser så vi har ofte bursdag fra 11-13 feks og serverer påsmurte rundstykker med forskjellig pålegg og juice å drikke (brus til kakene etterpå.)

Muffins m melisflasur, Toro sjokoladekake og gele feks er poppis. Lag gjerne gele i posjonskopper (plastglass fra Nille feks) så kan alle få ett lite glass hver også bare hiver du restene. Så slipper du en stor bolle og klin :)

Aktivitetsstasjoner, noe så genialt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste bursdagminner er da mamma og pappa laget pølsebod! A le fikk mynter (av sjokolade) og fikk gå å kjøpe pølse/bolle og slik. Det var så gøy! Eller så var litt tynn gele og sugerør en hitt i mange år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring er at barn spiser ikke mye kake. Så jeg laget bare ei sjokoladekake i langpanne, og gele. Mere enn nok. Serverte pølser til. Blåste opp noen balonger og hengte noen utenfor ingangsdøra også.

Hadde ikke noen aktiviteter, de lekte seg fint ilag og hadde god fantasilek også :)

Men en ide kan jo være flaskeposten når man skal pakke opp gaver :)



Anonymous poster hash: 0b396...2e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popcorn i beger har alltid vært poppis i tillegg til kake hos oss.

Og seigmenn. (Settes i skål på bordet!)

Vi har brukt ca en halvtime på pølser/lapskaus/mat og deretter hatt gaveåpning med "flasketuten peker på" der alle sitter med sin gave, og snurrer flaske, og så åpner bursdagsbarnet en gave av gangen.

Etterpå leker de litt fritt en liten stund. og så er det kake. (Det tar en ny halvtime.)

Om du i tillegg har en lek eller to. (Sette hale på grisen, fiske etter pose, sprekke ballonger, skattejakt e.a.) så har du fort fyllt ett par timer totalt, og foreldrene henter barna...

Men om mulig, få en av de andre foreldrene til å være der! Å arrangere bursdag for 12 gutter alene er antagelig nesten umulig uten å miste kontrollen!

Om du har et kontrollerbart uteområde, vil jeg anbefale å sende ungene ut den siste halvtimen. Gjerne med en eller annen bråkete lek...

Gutter er lite interessert i tegning og formingsaktiviteter.

I posene kan du ha noen (billige og tøffe) blyanter og viskelær, i tillegg til litt godteri, og evt. en ballong. Om du vil ha poser da. Om du skal ha det, bør det å få tak i posene være en aktivitet. Og er du alene er nok skattejakt lettest å gjennomføre. (med forhåndstegnet kart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...