Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å spise middagen på sykehjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som vikar på et sykehjem. De ansatte spiser ofte av middagen, om det er noe igjen etter alle pasientene har spist. Det er ofte veldig mye igjen, mange middager.

Det er flere som har sagt at det egentlig ikke er lov, og at det skal kastes istedetfor at personalet skal spise av det.

Jeg lurer egentlig bare på, hvorfor er ikke det lov? Når det er mye igjen etter alle som skal ha har spist, og blir kastet likevel? :)



Anonymous poster hash: df720...ff9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er for at kokken(e) skal kunne beregne hvor mye mat som er nødvendig å lage?



Anonymous poster hash: d4921...cf7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen tror jeg ikke gjelder overalt. Der jeg jobbet i sommer spiste vi også dersom det var mer igjen, av og til ved bordet sammen med beboerne (så lenge vi var sikre på at alle hadde fått nok mat!), og det virket som beboerne satt pris på det også. Det er jo mer naturlig at de som sitter ved bordet også deltar i måltidet, men pga strengere budsjett er det ikke like mye mat som før, og derfor ikke alltid mulig for de ansatte til å spise restene. Det er jo bare tull å kaste mat!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helst fordi de ansatte på sykehjem har så sinnsykt godt betalt. Så da blir det rett ille hvis dem skal få noe gratis!!! :sarkasme:

Eventuelt, så er det noen i adm. som er litt tåpelig. Bedre at mat blir spist, enn kastet, mener jeg!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder blir maten solgt til gjenvinning, f. eks. som dyrefor. Da får man betalt pr. kg. og dermed taper institusjonen penger på at personale som bør kunne forsørge seg på egen lønn, spiser på institusjonens budsjett.

Der maten bare kastes, har jeg aldri opplevd at det har vært forbud mot at oersinalet spiser når alle pasienter og benoere har spist.

Anonymous poster hash: 5d3ae...d99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som vikar på et sykehjem. De ansatte spiser ofte av middagen, om det er noe igjen etter alle pasientene har spist. Det er ofte veldig mye igjen, mange middager.

Det er flere som har sagt at det egentlig ikke er lov, og at det skal kastes istedetfor at personalet skal spise av det.

Jeg lurer egentlig bare på, hvorfor er ikke det lov? Når det er mye igjen etter alle som skal ha har spist, og blir kastet likevel? :)

Anonymous poster hash: df720...ff9

Der jeg jobbet, så sa vi ifra på forhånd at vi også ville kjøpe middag. Men da betalte vi for den og den var medregnet når de skulle lage middagen. Så skjønner ikke hvorfor det ikke er lov.

Anonymous poster hash: 3154a...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokkene lager mer mat med vilje så det skal være til overs for personalet. Fungerer ikke i lengden.



Anonymous poster hash: fe3af...dfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke maten pasientene får på sykehjemmet der jeg jobber, smaker noe godt. Potetene er vassne, kjøttet er seigt osv. Noen ganger er det faktisk litt for lite mat også. Synes det er flaut når det blir sånn.

Men så klart, når det blir noe til overs så blir det spist opp. Enten av pasientene, eller av personalet. (Etter at pasientene har spist så klart). Det er virkelig ikke nødvendig å kaste mat, når noen andre kan spise det.

Eller så synes jeg at kokkene er dårlig på å planlegge. Hvem serverer fisk til middag, og fiskesuppe til "dessert"?. Ærlig talt. :P Jaja..



Anonymous poster hash: 9dd39...0e9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være mye hyggeligere for de som bor på sykehjem, dersom personalet kunne sitte sammen med dem og spise, fremfor å sitte der uten mat som noen andre voktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer av at man i utgangspunktet skal skatte for goder man får på jobben eller av jobben. Slik som "gratis" middag.
De som jobber i store bedrifter med buffeet lunsj skatter for dette f.eks. (med mindre de selv betaler inn et beløp i mnd).



Anonymous poster hash: f8b27...6de
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehjem på kjøkkenet og vi har fått den beskjeden at de ansatte ikke får spise lenger, selv om de kunne dette før. De sier hele tiden at de skal spare, men blir jo ikke sparing når man kaster restene av maten etterpå. Noe kan man bruke på brødskivene dagen etter, men er mye mat man ikke kan gjøre det med.



Anonymous poster hash: 0e7ec...2ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det ikke er lagt opp for dette kan det føre f.eks. til høyere avgifter. Der mine besteforeldre har vært, har de betalt alt de fikk i måneden for å bo der. Der lagde de masser av mat, men når det ble tid for måltider fikk beboerne en liten bit med fisk, eller noe annet og tilbehør. En stund etter det er borte blir de spurt om de vil ha mer. Det er kjekt å gjøre når man prøver å spise mindre, ikke så kjekt når det er gamle mennesker som trenger næring. Da har de akkurat nok til å gjøre dem ikke sultne. Så kommer personalet og finner seg massive porsjoner, setter seg ved sitt eget bord, og spiser og skravler, og vil noen av beboerne vekk fra bordet, nei, "nå spiser pleierne," uansett hva problemet er, og alle må spise samtidig.

Så de små midlene som beboerne besitter og betaler blir altså brukt på mat de ansatte sitter og gasser seg med. Det er en ukultur.



Anonymous poster hash: 891e5...b28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mange av personale som spiser middag der uansett. Men vi lager gjerne lapper av risengrynsgrøt, laks/kjøttkaker på brødskiva til pasientene, pølser til lørdags-lapskaus og sånne ting. :) Synes det er en fin ting for å bruke opp restene. I tillegg får pasientene hjemmelaget og god mat.



Anonymous poster hash: 9dd39...0e9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi man skal spare penger og de som jobber på kjøkkenet skal ikke lage for at de ansatte også skal spise.

Grunnen til at det ofte er for mye mat er fordi man får oppgitt feil antall personer og dermed feilberegner.

Det er min erfaring etter å ha jobbet på kjøkken hvor det generelt var dårlig kommunikasjon fra avdelingene rundt omkring. Man trenger jo et tall å forholde seg til og når får feil tall så kan det hende at man lager for mye eller for lite.

Jeg kan forstå at man ikke alltid vet helt sikkert, men når det er så mye svinn så går det jo på økonomien. Så det er ikke mat som de ansatte skal spise når det i utgangspunktet var til beboerne.

Anonymous poster hash: 2daf7...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og de andre på min avdeling spiser restene. Og det er fordi at maten går rett i bosset, dersom ingen spiser. Det er jo dumt å kaste rester som fint går an å spises av andre.

Men noen ting tar jeg vare på. For eksempel kan risgrøt bli riskrem eller rislapper, poteter kan stekes eller bli til potetsalat, pølser og karbonader/kjøttkaker kan bli til pålegg.

Jeg pleier også å ta vare på 1-2porsjoner. Av og til er noen av beboerne ekstra sultne, eller de kanskje ikke er så lystne på skiver til kvelds.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehjem. Noen er veldig strenge på at vi ikke skal smake på maten om det er igjen noe, andre smaker på maten. Jeg smaker på maten! Vi serverer alltid til pasienta først, deretter om det er pårørende på besøk( dette har vi heller ikke lov til, med mindre det er pårørende til en døende), og om det er igjen noe så smaker jeg. Kaste helt ok mat, er som å kaste penger i do!

Og nei, vi som jobber på sykehjem er ikke overbetalte, vi har helt vanlig lønn. Ikke for lite, men heller ikke veldig bra, så er ikke noe med det.

Og kan også legge til at noe av maten er stusselig ja, men synes faktisk mye er veldig godt og :) Hos oss er pasienta stort sett fornøyd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har jobbet på sykehuskjøkken, elendig betalt men vi fikk lov å spise av restene. Selv på kveldsvaktene som bare varte i 4 timer.

Anonymous poster hash: 6647c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...