Gå til innhold

Førerkort med automatgir og adhd


lisad

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å få tilbake lysten til og ta førerkortet (igjen)! Har prøvd ett par ganger tidligere, men har gitt opp hver gang. Jeg blir så stresset og redd for at jeg skal kjøre ned noen fordi jeg ikke er konsentrert nok. Giringen gjør alt så mye vanskeligere, så har i det siste tenkt på å kjøre opp med automatgir. Er det noen her med adhd som har gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke adhd, men har fra jeg fikk lappen bare kjørt med elektronisk giring. Dette var jeg helt bestemt på at jeg skulle gjøre fra tidlig i kjøreopplæringen, fordi giring tar veldig mye fokus bort fra alt annet og viktigere ting i trafikken.

Jeg gav opp flere ganger, før jeg byttet til en kvinnlig trafikklærer med en mye mindre og lettere bil. Da løsnet veldig mye. Jeg kunne kjørt med en skolebil med automat, men var da klar over at jeg har ikke lov til så mye som å flytte en bil med manuelt gir en eneste meter. Derfor var det viktig for meg å kjøre opp med og å klare manuell giring.

Vet ikke hvor i landet du bor, men dersom du kan finne en kjøreskole og en kjørelærer som har elever fra Nav og som får førerkortet dekket av Nav fordi de har funksjonshemming og har fått innvilget Navbil, er min erfaring at disse lærerne har en annen evne til å tenke alternative løsninger mht. Opplæring av elever som sliter med å lære ting.

Ellers vil jeg råde deg til å lese og lære deg teorien slik at du blir sterk teoretisk, da blir det praktiske mye enklere. Og som et lit nb, jeg var godt over 20 da jeg begynte...

Anonymous poster hash: a1f9b...487

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å kjøre opp med manuelt gir etterhvert, når jeg føler meg trygg nok i trafikken. Trenger jo bare å ta oppkjøringen en gang til. Er 32 nå, så føler det begynner å haste litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adhd men hadde ikke fått diagnosen ennå når jeg kjørte opp som 25 år. Nå bruker jeg ritalin og kjører bedre merker jeg.

Det jeg sleit med var nettopp giringen og kjørelæreren spurte flere ganger om jeg skulle kjøre opp med automatgir men jeg er sta så nektet det. Fikk øvelseskjøre masse med min mor, så mye at rånerne begynte å kjenne oss igjen og vinket :fnise: For jeg kjørte mye "rånerunden" der hvor jeg vokste opp. Etterhvert ble jeg lei av å ikke få til giringen og holdt på å gi opp og da ta lappen med automatgir, men plutselig da så kunne jeg gire. Og da var det så latterlig enkelt at jeg skjønte ikke hvorfor jeg sleit :P

Har du noen du kan øvelseskjøre mye med privat? Om så betale bensinpenger. Og da kjøre så ofte som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...