Gå til innhold

Bare to uker ferie på barnet - er ikke det drøyt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen vi kjenner via barnehagen skal altså gi sitt barn hele to uker ferie mellom barnehagen og skolestart.. Det skulle søren meg vært ulovlig! Det stakkars barnet er i barnehagen 5 dager i uken (selv om moren er arbeidsledig), og skal starte på sfo første dagen den åpner i august - noe som gir det barnet to uker ferie/fri mellom barnehagen og skolestart. Barnet har heller ikke hatt hele høstferieuker eller vinterferie heller (bare noen få dager)- de har kun barnet fri når de må. Og siden de i år går fra barnehage til skole kan de unnvike regelen med 4 uker ferie på barnet hvorav 3 uker SKAL være sammenhengende - dette er jo et krav i alle barnehager - og av en god grunn! Barnet trenger også fri med familie - tid til å roe ned fra alt mas og krav - men det er vistnok vedig slitsomt for foreldrene - til tross for hjemmeværende mor..

Og det er har heller ikke vært snakk om å gi barnet en fridag iblant selv om moren går hjemme - hun er mer opptatt av handling, ulike ærender og andre interesser hun selv har.. (nei hun søker ikke jobber - hun naver..)

Syns bare oppriktig synd på dette barnet..(selv om det er et noe krevende barn)



Anonymous poster hash: c3ba8...9c7
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle gjerne visst mer om hvorfor moren gjør som hun gjør. Det er tydelig at hun sliter med sitt og trenger enetid siden hun ikke orker eller ønsker å være mer med barnet sitt når hun selv har fri?

Naver ... ja, det er vel en grunn til at hun går på nav?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Det jeg syns er drøyt er måten du omtaler moren på her.

Grøsser av slike innlegg...

Pass på deg selv,og dine egne barn du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knerw

Hvorfor bry seg så mye om hva andre gjør? Konsentrer deg om deg selv og ditt eget liv istedet. :)

For alt du vet kan mor og/eller far være syk eller annet. Ikke alle sykdommer er synlige.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Skaff deg et liv, TS. Herregud for et stusselig og stakkarslig opplegg. Er vel søren ikke din jobb å moralisere over andres liv. Barnehagen har nok kontroll de, om det skulle være noe galt.

Så får du heller tilbringe kvalitetstid med DINE barn fremfor å sitte å være sladrekjerring på internett :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage skal alle som begynner i 1.klasse ha 4 ukers sammenhengende ferie før skolestart og ingen får begynne på SFO før de har hatt 4 ukers sammenhengende ferie.

Barn trenger også fri og ferie.



Anonymous poster hash: c7367...171
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som kritiserer ts fordi hun bryr seg: jeg er så uendelig uenig med dere .

I et samfunn er det viktig at barn med dårlige foreldre har andre som bryr seg, og ser hvilken urett de utsettes for.. Dette handler om å være medmennesker.

Dersom moren er en naver , tyder dette på at hun på en eller annen måte er mindre ressurssterk en et normalt menneske, og faren for at dette barnet blir utsatt for omsorgssvikt er større enn hos "normale" personer..

Ville levert en bekymringsmelding til barnevernet, så ser de på saken.. Da kan du tenke at du har gjordt ditt.

Endret av Lexandra
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kritiserer ts fordi hun bryr seg: jeg er så uendelig uenig med dere .

I et samfunn er det viktig at barn med dårlige foreldre har andre som bryr seg, og ser hvilken urett de utsettes for.. Dette handler om å være medmennesker.

Dersom moren er en naver , tyder dette på at hun på en eller annen måte er mindre ressurssterk en et normalt menneske, og faren for at dette barnet blir utsatt for omsorgssvikt er større enn hos "normale" personer..

Ville levert en bekymringsmelding til barnevernet, så ser de på saken.. Da kan du tenke at du har gjordt ditt.

What? Bekymringsmelding på grunn av to uker ferie??? Ærlig talt, barnevernet må få bruke ressursene sine på de som trenger det. Dersom foreldrene er så ressurssvake er det dessuten bedre at barnet ER i barnehage enn hjemme på dagtid.

Anonymous poster hash: c891c...103

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes barnets beste skal gå foran alt annet. Og jeg synes da at å ikke ta barnet ut av barnehage slik at det kan få ferie er drøyt. Dette på generelt grunnlag og ikke spesielt for denne saken.

Jeg tar ikke stilling til hva mor gjør med tiden sin, det får bli hennes sak. Men mor har valgt å få barn og da bør mor også sørge for at barnet har det best mulig. Det kan være at avgjørelsen er at være i barnehage / SFO er vurdert som det minst dårlige av flere onder. Jeg kan ikke helt noe for at jeg synes det er trist for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Bekymringsmelding på grunn av to uker ferie??? Ærlig talt, barnevernet må få bruke ressursene sine på de som trenger det. Dersom foreldrene er så ressurssvake er det dessuten bedre at barnet ER i barnehage enn hjemme på dagtid.

Anonymous poster hash: c891c...103

Det finnes mange små tegn på omsorgssvikt .. Dette er ett av de. Et annet er at mor er naver, og da er det greit at fagkyndige ser om barnet har det greit ellers.

Et barn skal for øvrig ikke leve i et hjem der det er "bedre at det er fulltid i barnehage" da MÅ noe gjøres..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Bekymringsmelding på grunn av to uker ferie??? Ærlig talt, barnevernet må få bruke ressursene sine på de som trenger det. Dersom foreldrene er så ressurssvake er det dessuten bedre at barnet ER i barnehage enn hjemme på dagtid.

Anonymous poster hash: c891c...103

Tragisk med voksne som ikke skjønner at barn faktisk har BEHOV for ferie og adspredelse.

Mange som ikke skulle hatt barn.

Anonymous poster hash: 1269c...403

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var en "filleting" å henge seg opp i. Pass på deg selv.

Jeg har selv vært hjemmeværende jobbsøker mens barnet hadde ditt første år i barnehagen. Nå deler jeg dog ansvaret med barnefar, men vi ser helst at barnet heller er i barnehagen enn hjemme å kjeder seg. Nå gikk jeg hjemme med barnet i to år før det startet b.hagen, så det er mye av grunnen. Barnet trives også stort i barnehagen, så ser ikke på det som noe galt.

I vår barnehage har vi feriebarnehage, så noen av barna der får ikke noe sommerferie i det hele tatt! Tenk på det, du! To uker ferie synes jeg kan holde i massevis, kommer jo helt ann på hvilke planer den hjemmeværende moren har.. Men tid til å slappe av får han nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligheten skal det bli sendt inn en bekymringsmelding pga. at barnets mor går på NAV og har barnet i barnehagen...

Du sier barnet er noe krevende kan vær det er derfor barnet trenger og aktiviseres hele tiden. Kan vær moren ikke er helt i form for tiden og derfor går hun på NAV og har ikke mulighet til å aktivisere barnet på samme måten som barnehagen. Kan vær hun har fått en rykkprolaps, eller en nakkeskade eller et eller annet. Men neida, siden mor ikke jobber for tiden og går på NAV så skal du kaste bort de små ressursene barnevernet har på en ubegrunnet bekymringsmelding.

Hjelpes.



Anonymous poster hash: 847ac...5a4
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså i noen tilfeller har faktisk barna det bedre i bhg enn hjemme....

Jeg ser det på mine egne, de kjeder seg dønn i hjel bare i helgen, vi har ikke venner/familie som det går an å være sammen med, og genertelt problemer med å komme oss rundt.

Mine skal ha de 3 ukene som er pålagt med ferie, men ikke noe mer. Så hvis foreldrene f.eks sliter med mye av det samme som oss, skjønner jeg foreldrene godt, og barna har det bedre i bhg enn hjemme.

Synes uansett ikke du skal blande deg opp i det, de gjør antagelig vis bare det som er best for dem som familie.

Evt. så får du tilby deg å ha ungene en uke selv!

De har helt sikkert dårlig samvittighet allerede.



Anonymous poster hash: 2d038...a8b
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg er enig med deg, dette er uheldig. Men tenk på det, nå er det vel skolestart snart, og da må de vel forholde seg til skoleruta, så det blir nok straks flere fridager på barnet.

Anonymous poster hash: 4fd21...57c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange små tegn på omsorgssvikt .. Dette er ett av de. Et annet er at mor er naver, og da er det greit at fagkyndige ser om barnet har det greit ellers.

Et barn skal for øvrig ikke leve i et hjem der det er "bedre at det er fulltid i barnehage" da MÅ noe gjøres..

At mor er naver er grunn til bekymring for omsorgssvikt? Da er det mye barnevernet bør ta tak i. Dette er syltynt, og man bør ha konkrete ting (som har med barnet å gjøre) for å henvende seg til barnevernet. Dersom det er ANDRE ting man observerer, tegn på at barnet ikke har det bra, da melder man selvfølgelig. Men naving??? Hallo. Kan være hundre årsaker som vi ikke vet NOE om til at hun er det TS beskriver som "naver".

Anonymous poster hash: c891c...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tragisk med voksne som ikke skjønner at barn faktisk har BEHOV for ferie og adspredelse.

Mange som ikke skulle hatt barn.

Anonymous poster hash: 1269c...403

Jeg jobber med barn som sviktes hver eneste dag og jeg skal love deg at mangel på ferie ikke er det mest TRAGISKE et barn kan oppleve. Men jeg skjønner mangelen på perspektiv når man lever et sorgløst liv på sin høye hest.

Er det noen som er tilhenger av å koble inn barnevernet når det trengs så er det meg! Men kort ferie og naving er det eneste som nevnes i HI, og det er virkelig ikke et problem...

Du verden så godt vi har det når slike ting er årsak for bekymring.

Anonymous poster hash: c891c...103

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kritiserer ts fordi hun bryr seg: jeg er så uendelig uenig med dere .

I et samfunn er det viktig at barn med dårlige foreldre har andre som bryr seg, og ser hvilken urett de utsettes for.. Dette handler om å være medmennesker.

Dersom moren er en naver , tyder dette på at hun på en eller annen måte er mindre ressurssterk en et normalt menneske, og faren for at dette barnet blir utsatt for omsorgssvikt er større enn hos "normale" personer..

Ville levert en bekymringsmelding til barnevernet, så ser de på saken.. Da kan du tenke at du har gjordt ditt.

Hva er dette for slags holdning?! Man er da ikke nødvendigvis mindre ressurssterk av å gå på NAV! Alle som går på NAV er ikke sosiale tapere. Og, som du er et eksempel på, de som ikke går på NAV er ikke nødvendigvis så skarpe alle de heller. Det finnes alle typer folk som går på NAV, og som ikke går der. Det er da aldeles ikke grunn for bekymringsmelding på bakgrunn av at mor går på NAV!!!! (og nei, jeg går ikke på NAV, ei heller mannen min, så ikke derfor jeg blir provosert)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg kjenner ikke detaljene, men vet at mor går hjemme fordi hun ikke ønsker å jobbe. JEG syns ikke det er greit at små barn ikke får mer enn 2 uker ferie - spesielt nå som barnet skal starte på skole med nytt miljø, nye barn(voksne osv. Barn trenger også fri, ro og kvalitetstid med familien. Dessverre tar denne diskusjonen av i helt feil retning ang naving, barnevernet etc - det var ikke meningen. Mor er frisk og i full aktivitet med barnets eldre søsken som har lang ferie. Minstemann derimot - er visstnok litt slitsom å ha med gjøre - og skal derfor ha minst mulig fri med familien. Bedre å være i barnehagen hvor andre kan ta jobben. I mine øyne er dette grunnet på latskap og egoisme - og ihvertfall ikke med tanke på barnets beste. Tror de aller fleste barn ville ønsket mer fri og hygge med egen familie istedenfor å tilbringe omtrent hele sommeren i barnehagen og på sfo med fremmede voksne...



Anonymous poster hash: c3ba8...9c7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg kjenner ikke detaljene, men vet at mor går hjemme fordi hun ikke ønsker å jobbe. JEG syns ikke det er greit at små barn ikke får mer enn 2 uker ferie - spesielt nå som barnet skal starte på skole med nytt miljø, nye barn(voksne osv. Barn trenger også fri, ro og kvalitetstid med familien. Dessverre tar denne diskusjonen av i helt feil retning ang naving, barnevernet etc - det var ikke meningen. Mor er frisk og i full aktivitet med barnets eldre søsken som har lang ferie. Minstemann derimot - er visstnok litt slitsom å ha med gjøre - og skal derfor ha minst mulig fri med familien. Bedre å være i barnehagen hvor andre kan ta jobben. I mine øyne er dette grunnet på latskap og egoisme - og ihvertfall ikke med tanke på barnets beste. Tror de aller fleste barn ville ønsket mer fri og hygge med egen familie istedenfor å tilbringe omtrent hele sommeren i barnehagen og på sfo med fremmede voksne...

Anonymous poster hash: c3ba8...9c7

Dersom dette er årsaken, er du sikker på at det hadde vært hyggeligere for barnet å være hjemme? :-) høres ikke ut som det hadde blitt "kvalitetstid og ro" ihvertfall... Å la andre "ta jobben" som du sier, synes jeg ikke er så ille, når det faktisk er jobben deres og de får betalt ;-) selvfølgelig er det ille dersom barnet ikke blir "tålt" av egen familie, men jeg synes ikke man har god nok informasjon til å konkludere med det..

Anonymous poster hash: c891c...103

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...