Gå til innhold

Ny i arbeidslivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planer om å jobbe iallefall noen måneder videre fremover. Men jeg er usikker på om jeg burde skaffe meg frikort eller skattekort...

Jeg regner med kanskje med å tjene noe over frikortgrensen, men vil man da tjene mest på å skaffe seg frikort, for så å få ett nytt skattekort tilsendt når frikortgrensen blir overstiget? Eller tjener jeg mer på å bare skaffe meg skattekort right away?!





Anonymous poster hash: d92ab...c47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler akkurat like mye skatt uansett totalt sett - for mye eller for lite blir justert i skatteoppgjøret året etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Men jeg betaler ingen skatt om jeg ikke overskrider frikortsgrensa? Så vil jeg ikke spare på dette?



Anonymous poster hash: d92ab...c47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du holder deg innenfor frikortgrensen vil du få tilbake det du eventuelt har betalt i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Men jeg betaler ingen skatt om jeg ikke overskrider frikortsgrensa? Så vil jeg ikke spare på dette?

Anonymous poster hash: d92ab...c47

Hva du blir trukket i skatt og hva du reelt sett betaler i skatt er ikke det samme. Det er derfor vi har skatteoppgjøret. Hvis det skjer en feil som gjør at arbeidsgiveren min trekker 100 % av lønnen min i skatt en måned har jeg ikke reelt betalt mer skatt. Jeg er bare trukket for det. Dette hadde blitt utlignet i skatteoppgjøret, og jeg hadde ikke tapt en eneste krone i selve oppgjøret. Det blir helt likt. Hvis du er avhengig av å få mest mulig utbetalt nå ville jeg tatt frikort, men for min egel del ville jeg nok valgt skattekort og faktisk sørget for å jobbe så mye som mulig. Man skal være rimelig ung eller syk for å jobbe så lite at skattekort ikke er nødvendig.

Anonymous poster hash: fe1ca...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tjener over frikort grensen, så må du betale skatt fra første krone. Altså blir skatteprosenten veldig høy dersom du har frikort først.

Anonymous poster hash: 4367f...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du tjener over frikort grensen, så må du betale skatt fra første krone. Altså blir skatteprosenten veldig høy dersom du har frikort først.

Anonymous poster hash: 4367f...2bb

Feil. Man betaler kun skatt for det man tjener over frikortgrensen.

edit: la til litt

Endret av Lista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...