kisskissbangbang Skrevet 23. mai 2014 #1 Del Skrevet 23. mai 2014 Gutten min fyller tre år til uka, og skal feire dagen i barnehagen. Jeg vil gjerne sende med ham noe litt eksta godt til lunsjen. Problemet er at det er to barn med allergier på avdelingen hans, én er allergisk mot melk og den andre mot egg. De ansatte mente jeg kunne la være å t hensyn til allergiene fordi disse barna har eget godt liggende i barnehagen til slike anledninger, men jeg vil gjerne lage noe som alle kan spise. Så, forslag til noe godt uten egg og melk, og gjerne også uten så enormt med sukker? Frukt er ikke "kos" for ungen min, siden vi spiser mye av det, for øvrig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkengrapefrukt Skrevet 23. mai 2014 #2 Del Skrevet 23. mai 2014 skumkake! eggefritt, melkefritt, nøttefritt og glutenfritt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #3 Del Skrevet 23. mai 2014 skumkake! eggefritt, melkefritt, nøttefritt og glutenfritt! Må man ikke ha eggehviter? Anonymous poster hash: 28e97...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 23. mai 2014 #4 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Muffins? Finnes mange oppskrifter uten egg, også kan du lage med havremelk. Jeg liker også å ta hensyn til alle barna med allergier Endret 23. mai 2014 av Magdalene 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #5 Del Skrevet 23. mai 2014 I min barnehage tar vi ofte med is (pinneis) på bursdager. Kan jo være saftis, f.eks.Anonymous poster hash: b8444...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 23. mai 2014 #6 Del Skrevet 23. mai 2014 En barnehage der det er lov å sende med godt, finnes det enda? http://allergikokken.no/ Her kan du huke av for allergier og hva du vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 23. mai 2014 #7 Del Skrevet 23. mai 2014 En barnehage der det er lov å sende med godt, finnes det enda? . Heldigvis er det flere av dem 😊 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 23. mai 2014 Forfatter #8 Del Skrevet 23. mai 2014 En barnehage der det er lov å sende med godt, finnes det enda? http://allergikokken.no/ Her kan du huke av for allergier og hva du vil ha. Det gjør visst det. Og siden lillemann gleder seg skikkelig til barnehagefeiring sånn som de andre ungene har hatt kan jeg liksom ikke sende med gulrøtter ... Men lager som sagt gjerne noe annet enn sjokoladekake ol., så lenge det oppfattes som ekstra stas. Takk for link, skal sjekke ut! Og takk for forslag dere andre. Lurt med havremelk, det hadde jeg ikke tenkt på engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calio Skrevet 23. mai 2014 #9 Del Skrevet 23. mai 2014 Du kan eventuelt erstatte egg med No Egg (eggerstatning som fåes kjøpt på vanlige matbutikker) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemini Skrevet 23. mai 2014 #10 Del Skrevet 23. mai 2014 Allergi mot egg har jeg ingen erfaring med, men her i huset har lilllemor melkeallergi. I bakst bruker vi havremelk, og så finnes det en egen type melkefri melange. Skal du ha noe med krem på så finnes det en soyafløte til pisking som smaker mer eller mindre som vanlig krem. Det eneste jeg kan komme på som er enkelt å lage uten egg og melk er boller. Hveteboller med soyakrem og syltetøy er veldig godt. Ellers syns jeg saftis som en over her sa var en god ide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2014 #11 Del Skrevet 23. mai 2014 (endret) Fruktspydpinnsvin. Så kan de få vaniljekesam å dyppe i. Endret 23. mai 2014 av Silfen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apocalypse Skrevet 23. mai 2014 #12 Del Skrevet 23. mai 2014 Du kan lage vanlig kake, men bruke plantemelk og sånn "no egg"-erstatning de har på en del matbutikker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 23. mai 2014 Forfatter #13 Del Skrevet 23. mai 2014 Dette var jo enklere enn jeg trodde Meb hvordan er det om jeg skal bruke sjokolade? Lurer på å lage frukt dyppet i sjokolade, men da må jeg ha en uten melk, er de greie å få tak i og smaker de godt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemini Skrevet 23. mai 2014 #14 Del Skrevet 23. mai 2014 Du får melkefrie sjokolader ja. Melkesjokolade uten melk selges på helsekosten i alle fall, kanskje også meny. Har ikke smakt dem. Mørk sjokolade er jo også melkefri, men kanskje ikke like barnevennlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severus Skrevet 23. mai 2014 #15 Del Skrevet 23. mai 2014 ICA har og melkefri lys sjokolade i fri for hyllen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Capish Skrevet 23. mai 2014 #16 Del Skrevet 23. mai 2014 Gelè? Må ikke spises med vaniljesaus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 23. mai 2014 #17 Del Skrevet 23. mai 2014 Må virkelig si at det er godt å lese at du vil ta hensyn til barna med allergi... Det skulle vært flere som deg Desverre ender barn med allergier alt for ofte opp med ett dårlig tilbud som barnehagen har liggende til sånne ting. Å det er som oftest ikke i nærheten å bra som det de andre barna får. Har selv cøliaki, og leser alt for ofte på Cøliaki siden på FB om foreldre som får triste barn hjem fra barnehage og skole. Fordi de måtte se på mens andre koser seg med noe godt, mens de selv får noe helt annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #18 Del Skrevet 23. mai 2014 I min barnehage er det vanlig at det barnet som har allergier har liggende noe i fryseren som det kan få når det er bursdag. Så kan foreldre slippe og tenke på dette. Er jo fint om den som har bursdag får noe den liker. Synes ikke alle kaker uten melk smaker så godt og det er ikke alltid så enkelt for foreldre of vite hva de da kan lage som alle liker. Synes det iallefall var litt rart personalet ikke tipse deg om hva du da evt kunne ta med.Anonymous poster hash: a4d1f...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Citronella Skrevet 23. mai 2014 #19 Del Skrevet 23. mai 2014 Stemmer for artige gelefigurer! Og du kan ha med både vaniljesaus og eventuelt soyaiskrem til de som ikke tåler melk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2014 #20 Del Skrevet 23. mai 2014 Eller sorbet og bær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå