Gå til innhold

Hva bør brudeparet betale?


SiMa

Anbefalte innlegg

Det er flere tråder her om hva brudeparet forventes å betale. Nå som vi skal gifte oss lurer jeg på hva det er forventet at vi skal dekke.

Frisør/klær til forlover?

Knapphullsblomst til forlover?

Klær til brudepike/brudesvenn? (Og i hvilken grad har vi "lov" til å ha meninger hvis vi ikke betaler?)

Blomster til brudepike/brudesvenn?

Overnatting for gjester?

Opplegg for tilreisende dagen etter bryllupet?

Reise for gjester?

Middag og (alkoholholdig) drikke er en selvfølge.

Hva med konjakk/likør til kaffen?

Drinker utover kvelden?

Nattmat?

Hvis det er noen timer mellom vielse og selskap, skal gjestene "underholdes", eller kan de overlates til seg selv?

Felles transport fra sted for vielsen til lokalet?

Sen frokost/lunsj dagen etter bryllupet?

Og hva med etter bryllupet?

Kopier av bilder?

"Minnealbum" til alle gjestene?

+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som gjest ville jeg forventet:

- Gratis middag med drikke til, nok så man kan spise seg mett (jeg er ikke så opptatt av om det er alkohol eller ei, bare jeg får noe å drikke)

- Gratis kaker og kaffe etterpå

- Iallefall et sted å være og mulighet til å småspise snacks hvis det blir noen timer mellom vielse og middag, hvis det er tilreisende i bryllupet. Kjipt å være halve landet unna hjemme og ikke ane hva man skal bedrive i ventetiden.
- Takkekort i etterkant med et bilde eller to

Og dersom noe skal foregå usentralt, så kan det være greit om brudeparet organiserer busstransport, det kan fort bli både billigere og enklere enn om hundre gjester skal organisere transport selv. Om det så koster en 50-lapp å være med på bussen så ville det vært helt greit for min del, så lenge det var opplyst om i forkant.



Anonymous poster hash: e39a7...629
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer først og fremst an på hvor stort budsjettet deres er.

Frisør/klær til forlover?

Ganske amerikansk. Ikke et must, med mindre du stiller noen spesielle krav til nøyaktig hvilken kjole forloveren/e og brudepiken/e skal ha.

Knapphullsblomst til forlover?

Kan fint droppes.

Klær til brudepike/brudesvenn? (Og i hvilken grad har vi "lov" til å ha meninger hvis vi ikke betaler?)

Bare om du stiller helt konkrete krav til hvordan det skal se ut.

Blomster til brudepike/brudesvenn?

Kommer an på alder og gjennomføring.

Jeg synes det virker veldig amerikansk når tre-fem forlovere/brudepiker har samme/matchende kjoler og brudebuketter.

Overnatting for gjester?

Bør jo forsøke å skaffe flest mulig overnattingsplasser,
ellers er det vanlig å få litt reduserte priser på noen konkrete hoteller i nærområdet.

Kan være lurt å prøve å redusere kostnadene for gjestene etter beste evne.
F.eks slik at de som må kjøpe tog/flybilletter slipper å måtte i tillegg betale hotell.

Opplegg for tilreisende dagen etter bryllupet?

Det er veldig hyggelig, men ikke alltid nødvendig.
En enkel fellesfrokost/lunsj, med leftovers fra dagen i forveien kan være veldig hyggelig.

Reise for gjester?
Nei. Ikke med mindre enkelte av gjestene har en ekstremt vanskelig økonomi og blir forhindret til å komme, pga reiseutgiftene.

Middag og (alkoholholdig) drikke er en selvfølge.

Hva med konjakk/likør til kaffen?

Et stort pluss. Gjerne med konfekt & twist til.

Drinker utover kvelden?

Åpen bar/ Gratis drikke holder i massevis.

Nattmat?

Aldri opplevd å få. Da er det nok heller påtide å dra hjem.

Hvis det er noen timer mellom vielse og selskap, skal gjestene "underholdes", eller kan de overlates til seg selv?

Gjerne! Enten reservere et par bord på en caffe/restaurante, invitere til kubb/ballspill/twister/noe annet sosialt i en hage/et sted i nærheten.

Felles transport fra sted for vielsen til lokalet?

Svært gjerne!

Sen frokost/lunsj dagen etter bryllupet?

Ikke nødvendig, men det er veldig veldig hyggelig.

Og hva med etter bryllupet?

Kopier av bilder?

"Minnealbum" til alle gjestene?

Takkekort holder i massevis.

Nærmeste venner/familier kan alltids bli invitert til å se bryllupsalbumet i ettertid.



Anonymous poster hash: 2c253...e76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisør/klær til forlover? jeg betalte deler av frisør og sminke ca halvparten tror jeg. Hun kjøpte sin egen kjole men om jeg hadde krevd noen spesiell kjole eller farge hadde jeg betalt denne og.

Knapphullsblomst til forlover? vi betalte denne. Er ellers enkelt og lage dette.

Klær til brudepike/brudesvenn? vi hadde ikke dette men om vi hadde hatt det synes jeg at man skulle betalt dette iallfall om man selv skulle ha noe og sagt på hva de har på seg.

Blomster til brudepike/brudesvenn? betalte en liten bukett til forlover for jeg ville hun skulle ha det.

Overnatting for gjester? dette fikset folk selv og betalte selv. fint og hjelpe til og tirettelegge. Jeg skaffet gruppetilbud på hotell til de som kom langveisfra og noen bodde hos venner og beskjente.

Opplegg for tilreisende dagen etter bryllupet? betalte ikke noe opplegg dagen etter for hadde nok med og rydde osv. spiste litt restemat nærmeste familie.

Reise for gjester? dette betalte gjestene selv. Har også gjort det når jeg har vært i andres bryllup.

Middag og (alkoholholdig) drikke er en selvfølge. ja dette betalte vi alt av

Hva med konjakk/likør til kaffen? hadde og fribar hele kvelden. med konjak. iallfall kaffe avec synes jeg brudepar skal betale. og drikken til maten-

Drinker utover kvelden? vi hadde fri bar men sikkert greit med drikkebonger og. eller at gjestene tar med seg alkohol om det er lov av lokalet

Nattmat? dette var unødvendig hos oss for vi var ikke ferdig med kaker før halv tolv. og så var det jo snacks osv etter dette.

Hvis det er noen timer mellom vielse og selskap, skal gjestene "underholdes", eller kan de overlates til seg selv? opp til dere dette. Jeg tror gjestene klarer underholde seg selv men fint og kunne få litt drikke og litt frukt eller lignende mens dere er hos fotograf.

Felles transport fra sted for vielsen til lokalet? veldig praktisk for gjestene dette. Vi spanderte transport- leide en liten buss.

Sen frokost/lunsj dagen etter bryllupet? dere er slitende så ikke tenk på dette er min mening.

Kopier av bilder?

"Minnealbum" til alle gjestene? vi ga dette til jul til de nærmeste samt takkekort til alle som hadde gitt oss gave og de som vile fikk bilder på minnepinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisør/klær til forlover?

Dersom du vil hun/han skal bli ordnet hos frisør og ha på seg bestemte klær, skal dere dekke dette

.

Knapphullsblomst til forlover?

Dekkes av dere.

Klær til brudepike/brudesvenn? (Og i hvilken grad har vi "lov" til å ha meninger hvis vi ikke betaler?)

Synes ikke dere kan mene så mye dersom dere ikke betaler. Har gutten/jenta allerede klær som kan brukes, må dere akseptere det eller betale tøyet.

Blomster til brudepike/brudesvenn?

Betales av dere.

Overnatting for gjester?

Ønsker dere at de skal bo på et bestemt sted, må dere dekke det (f.eks. alle skal bo på et bestemt slott). Hvis ikke betaler gjestene selv, men det er fint om dere kan forhandle fram en fin pris på et sted.

Opplegg for tilreisende dagen etter bryllupet?

Er dette et felles opplegg dere ønsker/forventer at alle skal delta på? Hvis ja, bør dere dekke hele/deler.

Reise for gjester?

Betales av gjesten.

Middag og (alkoholholdig) drikke er en selvfølge.

Hva med konjakk/likør til kaffen?

Bør helst dekkes av dere med mindre det blir organisert at dette kan kjøpes i baren av den som ønsker, men ikke tilrettelagt utover det.

Drinker utover kvelden?

Hyggelig hvis dere dekker det, men det kan også dekkes av gjestene. Bonger er også mulig.

Nattmat?

Skal dere ha nattmat, må dere dekke dette.

Hvis det er noen timer mellom vielse og selskap, skal gjestene "underholdes", eller kan de overlates til seg selv?

Det er fint om lokalet kan åpnes, og at det er noe drikke og mat der, f.eks. fruktfat. Ikke la gjestene overlates helt til seg selv.

Felles transport fra sted for vielsen til lokalet?

Normalt dekker ikke brudeparet dette, men er vielsen i ingenmannsland og flertallet av gjestene ikke har bil/førerkort, kan det være fint med felles buss.

Sen frokost/lunsj dagen etter bryllupet?

Skal alle gjestene spise sammen? Er det rester etter bryllupet? Forventer dere at gjestene skal delta?

Og hva med etter bryllupet?

Kopier av bilder?

Send takkekort, men noe utover det er ikke nødvendig (og går mest sannsynlig i søpla hos de fleste)

"Minnealbum" til alle gjestene?

Ikke bruk penger på dette, men send takkekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer å få mat i et bryllup. Som jeg verken må ta med selv, eller betale for. Man skal sørge for at alle gjestene har noe å spise. Dvs at man også sørger for at muslimen har noe å spise dersom det står gris på menyen, vegetarianeren skal slippe å måtte ta med mat hjemmefra eller få servert en tomat på et fat, og allergikere skal også kunne få noe servert. Det skal serveres drikke til maten som også skal være inkudert. Jeg er ikke den som roper høyest om åpen bar siden jeg ikke drkker alkohol selv, men utover kvelden synes jeg det i det minste skal være mineralvann tilgjengelig.

Er det lang tid mellom vielse og middag så synes jeg det skal være et opplegg. Mange kommer antakelig langveisfra, og en del bryllup blir også holdt med eller mindre i "gokk" uten så mye å gjøre i de timene. I tillegg er det ikke bare å reise rundt i penklær som sikkert mange kommer til å bruke. Det vil også bli unødvendig dyrt om de først skal komme seg til kirke, og så evt kjøre taxi tilbake til hotell for så og dra ut der festen skal holdes.

Velger man å holde bryllupet lang fra allfartsvei, så bør man være behjelpelig med transport til og fra stedet. Man bør også være villig til å hjelpe til med å finne overnattninger på rare steder folk ikke er kjent (de fleste klarer å finne et hotell i Oslo, ikke alle vet hvor de skal finne et sted å sove i en liten landsby i et fremmed land de ikke vet noe mer enn hva heter).

Skal man ha brudepiker/svenner til å bruke akkurat de og de klærne, så synes jeg brudeparet skal betale for det. I tillegg til blomster de ønsker å ha med. Det er ikke foreldrene til de barnas ansvar. Samme med forlovere. Betaler dere ikke, kan dere ikke forlange at de skal gå med akkurat den eller den kjolen, siden folk har forskjellig budsjett selv.

Dersom bryllup skal holdes steder med dyr reisevei, så synes jeg ikke helt det passer å sende ut svindyre ønskelister i tillegg. Når man ser at enkelte må ut med nesten 10-15 000 kr for å få med hele familien i et bryllup, så ønsker man seg ikke gaver i tillegg i mitt hode (særlig når man ser at folk furter om de får for lite i gaver også).

Takkekort med bilde ser jeg også på som en selvfølge.



Anonymous poster hash: fa80b...708
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Frisør/klær til forlover? Frisør ja, klær nei.

Knapphullsblomst til forlover? Ja.

Klær til brudepike/brudesvenn? (Og i hvilken grad har vi "lov" til å ha meninger hvis vi ikke betaler?) Skal dere bestemme så betaler dere, betaler dere ikke har dere lite dere skulle sagt.

Blomster til brudepike/brudesvenn? Ja, betal.

Overnatting for gjester? Nope.

Opplegg for tilreisende dagen etter bryllupet? Nope.

Reise for gjester? Nope.

Middag og (alkoholholdig) drikke er en selvfølge. Ja.

Hva med konjakk/likør til kaffen? Ja.

Drinker utover kvelden? Ja.

Nattmat? Ja.

Hvis det er noen timer mellom vielse og selskap, skal gjestene "underholdes", eller kan de overlates til seg selv? Det spørs om brylluper er i gokk eller i en by med kafeer og slikt tilgjengelig.

Felles transport fra sted for vielsen til lokalet? Brudeparet betaler.

Sen frokost/lunsj dagen etter bryllupet? Fritt valg tenker jeg, ikke noe dere må betale, men hyggelig om dere gjør.

Og hva med etter bryllupet?

Kopier av bilder? De som vil ha betaler selv.

"Minnealbum" til alle gjestene? Er dette vanlig?

+++

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg var litt uklar i spørsmålet.

Når det gjelder opplegg og/eller frokost/lunsj dagen etter lurte jeg ikke først og fremst på om det er noe vi skal betale, men om det er noe vi "bør" gjøre, særlig hvis det kommer gjester som har reist et stykke? (Det blir ikke vi personlig som står for dette, men søsken/foreldre som bor her.) Vi bor heller ikke i "gokk", det går fint an å komme seg til en stor by på en halv time, og det er en god del ting å ta seg til her i området også, men jeg tenkte kanskje det kunne være hyggelig for (de tilreisende) gjestene at det er mer enn "bare" selskapet. Ingen forventes å delta. Vi kommer neppe til å være der, regner med vi er ganske slitne og gjerne vil "nyte hverandres selskap" den første dagen som nygifte.

Det samme når det gjelder felles transport fra stedet for vielse til selskapslokalet, organiserer vi det er det selvfølgelig vi som betaler. Men er det noe vi bør organisere?

Hvis det blir lang tid mellom vielse og selskap betaler vi mat og ev. "underholdning", spørsmålet er om det er noe vi bør ha. Og hvor lang tid etter vielsen er det greit å vente før middag? Og når bør det serveres noe til gjestene? Og ev. hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • aperitif og enkel bevertning før brudeparet kommer fra fotografering. Det passer også bra at gjestene har noe å skåle med, når brudeparet ankommer festen :)
  • middag inkl drikke
  • kaffe og kake. Gjerne likør, cognac e.l for de som ønsker det
  • det er kjekt med åpen bar, men ikke et must. Jeg klarer å kjøpe drikken selv. Men man føler som gjest at man blir ekstra satt pris på, når man får fri bar :)
  • ordne transport dersom lokalet ligger avsides. Men kan gjerne ta en egenandel. Jeg syns likevel det er god service
  • blomster til de som skal ha det.
  • brudepikekjole dersom brudeparet ønsker en spesiell kjole. Jeg hadde ikke krevd at søsteren min skulle betale for en hvit kjole, som (ofte) kun kan brukes en gang.
  • Jeg hadde satt pris på rabatt på overnatting
  • Man kan betale kjole og frisør til forlover. Men det er mer for å være hyggelig, og hvis man har råd. Stiller man krav til kjole og hår, bør man betale.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av mat, drikke, transport o.l. som gir ekstra kostnader for gjestene, skal brudeparet betale.

Hvis det er spesifikke krav til hva brudepiker eller forlovere skal ha på seg, betaler de dette. Dersom det ikke er spesifikt (mao en normal penkjole) betaler de det selv.

Minnealbum og slikt har jeg aldri opplevd.

Generelt synes jeg bryllupsfesten skal planlegges utifra hva paret har råd til. Har man ikke råd til et stort bryllup, så har man ikke det. Det er litt smålig å ville ha en stor fest og legge regningen på gjestene.



Anonymous poster hash: 7b1af...b45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Det er flere tråder her om hva brudeparet forventes å betale. Nå som vi skal gifte oss lurer jeg på hva det er forventet at vi skal dekke.

Frisør/klær til forlover? Vi dekket ikke dette til våre forlovere.

Knapphullsblomst til forlover? Dette synes jeg absolutt at brudeparet må dekke.

Klær til brudepike/brudesvenn? (Og i hvilken grad har vi "lov" til å ha meninger hvis vi ikke betaler?) Dere bør betale dette om dere har sterke meninger om hvordan det skal se ut. Om det ikke er så nøye, så kan de bruke det de har fra før av når det gjelder penklær).

Blomster til brudepike/brudesvenn? Det bør dere absolutt dekke.

Overnatting for gjester? Her er det mange hensyn som må tas. Generelt sett pleier vel ikke brudeparet å dekke dette. Vi dekket overnatting på hotell for vår toastmaster. Men han var gull verd for selskapet sin del, så han fortjente virkelig det.

Opplegg for tilreisende dagen etter bryllupet? Nei. Det som måtte skje dagen etter bryllupet foruten en eventuell felles frokost er ikke noe opplegg som dere skal måtte legge opp til/betale for.

Reise for gjester? Jeg synes ikke dette er noe brudeparet bør betale. Har man ikke råd til å ta turen, så får heller gjestene takke nei.

Middag og (alkoholholdig) drikke er en selvfølge.

Hva med konjakk/likør til kaffen? Det får du spørre de som drikker alkohol om.

Drinker utover kvelden? Jeg mener dere bør dekke dette.

Nattmat? Ja, det bør brudeparet dekke.

Hvis det er noen timer mellom vielse og selskap, skal gjestene "underholdes", eller kan de overlates til seg selv? Alt er et pluss, men jeg er ikke vant med at det er noen underholdning i denne delen av bryllupsdagen. Noe lett å bite i, samt noe drikke er likevel noe man bør forvente å få fra brudeparet.

Felles transport fra sted for vielsen til lokalet? Felles transport har jeg aldri vært borti i slike tilfeller bortsett fra toastmasteren som vi hadde som fikk sitte på med min onkel etter avtale via oss.

Sen frokost/lunsj dagen etter bryllupet? Om brudeparet sover på samme hotell som gjestene sine sover på, er det fint om brudeparet dekker dette for dem. Men ikke for de som eventuelt bor andre steder.

Og hva med etter bryllupet?

Kopier av bilder? Nei. Bare på takkekort.

"Minnealbum" til alle gjestene? Det har jeg ikke hørt om noen som har hatt bortsett fra her på forumet.

+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Det er flere tråder her om hva brudeparet forventes å betale. Nå som vi skal gifte oss lurer jeg på hva det er forventet at vi skal dekke.

Frisør/klær til forlover? Nei, så lenge dere ikke krever at de skal være slik og slik på håret og ha helt eksakt kjole

Knapphullsblomst til forlover? Nei, det syns jeg de kan kjøpe selv. Det er jo ikke dyrt.

Klær til brudepike/brudesvenn? (Og i hvilken grad har vi "lov" til å ha meninger hvis vi ikke betaler?) Det kommer jo velig an på hvor mye dere krever i forhold til hvordan de skal se ut osv. Hvis dere har en mening om at de skal ha en helt bestemt kledning, så syns jeg nesten dere må betale for det. Men om dere feks sier at de skal ha på seg noe i pastell er dette så generelt og gir de mange muligheter til å bruke klær man allerede har fra før, så da syns jeg ikke man skal måtte legge ut. Men igjen: alt etter hvor dyre kravene deres er :)

Blomster til brudepike/brudesvenn? Ja, om det er dyrt og dere ønsker at de skal ha det syns jeg dere må betale for det.

Overnatting for gjester? I typisk utenlandsbryllup står jo gjestene ofte selv for betalingen av overnattingene, men da på "bekostning" av gave. De stedene jeg har vært hvor det har vært overnatting, fordi er langt bort i gokk eller i utlandet, og vi har betalt selv har det stått at det ikke ønskes gave (fordi vi betaler for overnatting). Når brudeparet sponser overnattingen er det rom for gaver :) Det er hva jeg også tenker er greit.

Opplegg for tilreisende dagen etter bryllupet? Hvis det er mange, eller alle, som overnatter så det jo hyggelig om det skjer noen aktiviteter. I hvert fall en felles frokost? Det syns jeg burdeparet kan sponse, om det ikke er slik at gjestene betaler for overnatting med frokost selv.

Reise for gjester? Praktisk informasjon er veldig greit! Men jeg har ikke vært med på at brudeparet har sponset reisen tilbake fra stedet. Selv om det er langt for noen.

Middag og (alkoholholdig) drikke er en selvfølge.

Hva med konjakk/likør til kaffen? Det er hyggelig syns jeg.

Drinker utover kvelden? Hvis det ikke er "fri bar" så er det kjekt med noen bonger.

Nattmat? Hvis det er slik at mange skal overnatta, og det er forventet at det skal vare til langt utpå natt så er det jo fint å ha noe å tygge i. Men det kan jo være alt fra rester fra middagen til pølse og lumpe eller snacs.

Hvis det er noen timer mellom vielse og selskap, skal gjestene "underholdes", eller kan de overlates til seg selv? Jeg har opplevd begge deler. Noen ganger syns jeg det er greit med bare kaffe og en liten matbit, også kan man bruke litt tid på å snakke med folk og instalere seg om man skal sove over. Andre ganger er det kanskje fint om det er noe å se på.

Felles transport fra sted for vielsen til lokalet? Jeg tenker det holder med praktisk info. Det er alltids en del som kjører og som man kan få sitte på med. Men det er greit om noen har sånn halvveis oversikt over at alle kommer med en bil og at der hvor det er ledig plass kan det dyttes inn en gjest.

Sen frokost/lunsj dagen etter bryllupet? I hvert fall en felles frokost hvis gjestene sover over? Det syns jeg burdeparet kan sponse, om det ikke er slik at gjestene betaler for overnatting med frokost selv.

Og hva med etter bryllupet?

Kopier av bilder?

"Minnealbum" til alle gjestene?

Jeg syns det er naturlig at brudeparet selv betaler for det de ønsker av bilder. Minnealbum har jeg aldri fått eller hørt om.

+++

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...