Gå til innhold

Livet som mamma og kone med lavt stoffskifte


Småkjekset

Anbefalte innlegg

Velkommen til min nye dagbok! :blomst:

Her kommer jeg til å skrive om min hverdag som mamma, kone og om livet med lavt stoffskifte.

Jeg har tidligere hatt en dagbok om min tid som prøver, gravid og som nybakt mamma, men følte at nå var det på tide med en ny start og blanke ark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 25 år, gift med en fantastisk mann og sammen har vi en nydelig jente som straks er to år. I 2006 ble jeg diagnostisert med høyt stoffskifte, og etter forskjellige doser med Neo Mercazole følte jeg at hverdagen ble lettere og at jeg hadde kontroll over meg selv. Etterhvert som jeg og mannen min ble klare for å starte familie kastet vi prevensjonen i april 2010. Jeg tok kontakt med legen min for å hva som var greiest å gjøre i forhold til diagnosen min og ønsket om barn, og etter at hun hadde snakket med forskjellige overleger innenfor indremedisin kom de frem til at det å fjerne skjoldbruskkjertelen var det beste alternativet for meg, da jeg hadde gått på Neo Mercazole over lang tid uten at det stoffskiftet mitt viste tegn til å gå nedover (lå i øvre del av anbefalt område).

Høsten 2010 ble jeg operert, og fikk da lavt stoffskifte. I april 2011 gikk jeg til gynekolog og fikk resept på Pergotime for å få i gang eggløsninger, og etter noen måneder viste ClearBlue testen gravid i juli 2011. Vår herlige skatt ble født i april 2012, og endelig var vi den familien vi hadde ønsket oss :hjerte:

Men noe stemte ikke. Etter at jeg ble operert har jeg gått på varierende doser med Levaxin for å prøve å holde det lave stoffskiftet mitt i sjakk. Under graviditeten hadde jeg forskjellige plager som man kan få, og jeg tenkte ikke over om de kom pga svangerskapet eller om de hadde tilknytning til det lave stoffskiftet, da jeg egentlig ikke visste så mye om hva lavt stoffskifte innebærte. Etter at datteren min ble født har jeg til tider følt meg veldig tappet for energi, men det har jeg bare tenkt på at har kommet over lite søvn og har da bare føyd det vekk og tenkt at ting kommer til å bli bedre. Men nå ser jeg at det gjerne ikke er sånn!

Jeg kan alt for lite om hva lavt stoffskifte er, og hva konsekvenser det kan ha for meg. Det siste året skal jeg innrømme at jeg ikke har vært så flink å huske å ta tablettene mine, ei heller å gå til jevnlige blodprøver som en skal før en finner den dosen med Levaxin som kroppen trives med. Da jeg var hos legekontoret før helgen tok jeg blodprøver for å sjekke stoffskiftet mitt, og ble oppringt av legekontoretrett over helgen. Beskjeden var da at jeg måtte komme meg raskt inn til legen for dette så ikke bra ut!

Blodprøvene mine viste at stoffskiftet mitt var ute av kontroll, og at det var grunnet min glemskhet for å ta tablettene mine slik som de skal tas. Jeg hadde ikke trodd det skulle ha så mye å si, men da legen min sa at i verste fall kan det resultere i koma og død ble jeg helt satt ut! Hvorfor er det ingen som har nevnt dette for meg før??

Etter legetimen har jeg hatt mange tanker, og jeg sitter med en følelse av indre uro og redsel. Har jeg ødelagt for meg selv nå? Er det mulig å få kontroll på stoffskiftet mitt igjen? Hva skjer om det ikke går ned?

At kroppen ikke har vært helt som den skal den siste tiden er det ingen tvil om, men jeg har avfeid det med at det skyldes omveltninger i livet, som barnehagestart for datteren min og sykdommer som følger med, ny jobb for meg og ellers kaos i hverdagen for å få ting til å gå rundt. Men nå er det mest sannsynlig det lave stoffskiftet som har lagt i bunn og rotet til alt annet, slik at småting har blitt forsterket på grunn av dette.

Til tider føler jeg at jeg har sviktet som mamma og kone på flere punkter, og det skjærer i hjertet mitt. Dette hadde vært unngått om jeg bare hadde tatt hensyn til kroppen min, og tatt tak i ting tidligere.

Jeg håper nå at livet mitt kan komme på rett kjøl igjen ved å være flink med medisinen min og jevnlige blodprøver, samt å høre på hva kroppen min har å si.

Så nå er det slutt på å ikke høre etter hva kroppen gir uttrykk for! I dag starter mitt nye liv og jeg skal passe bedre på meg selv og de kjæreste jeg har! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne følge med her! :vinke:

Jeg og! :hallo:

Koselig at dere vil følge med meg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å "se" deg igjen! :)

Håper du får kontroll på stoffskiftet ditt igjen, men husk at det tar gjerne en stund før man finner riktig dose og stoffskiftet ligger mer jevnt, så ikke stress deg opp om det ikke går så fort som du ønsker :klemmer: Ellers må jeg bare anbefale deg å spørre legen din opp, ned og på kryss og tvers om diagnosen slik at du lærer om den. Det er lurt å vite hva slags sykdom man har, og hva som er bra å gjøre for å forebygge. For eksempel kan det være livsstilsendringer som kan ha positiv ringvirkning på lavt stoffskifte, noe jeg bestemt mener det er, men jeg husker ikke helt. :)

Hvordan går det med lille jenta da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig å "se" deg igjen! :)

Håper du får kontroll på stoffskiftet ditt igjen, men husk at det tar gjerne en stund før man finner riktig dose og stoffskiftet ligger mer jevnt, så ikke stress deg opp om det ikke går så fort som du ønsker :klemmer: Ellers må jeg bare anbefale deg å spørre legen din opp, ned og på kryss og tvers om diagnosen slik at du lærer om den. Det er lurt å vite hva slags sykdom man har, og hva som er bra å gjøre for å forebygge. For eksempel kan det være livsstilsendringer som kan ha positiv ringvirkning på lavt stoffskifte, noe jeg bestemt mener det er, men jeg husker ikke helt. :)

Hvordan går det med lille jenta da? :)

:blomst:

Det å få kontrolle over stoffskfitet er ikke gjort på 123, så jeg ska ltilbake om noen uker for nye blodprøver og håper at de er bedre enn de jeg tok nå sist. Små steg i riktig retning er tingen ;)

Da jeg hadde høyt stoffskifte følte jeg at jeg hadde kunnskaper om hva det hadde å si for meg, men etter jeg fikk lavt stoffskifte virker det på meg at det var forventet av meg å skulle vite hva jeg gikk til, og hva det har å si for meg. Jeg har ikke alltid det beste forholdet til legen min, så jeg har bestemt meg for å bytte lege fra april av, for å kunne starte med blanke ark og forhåpentlig kunne lære meg mer om hva denne sykdommen har å si for meg.

Har lest om flere som har gått på lavkarbo og som har merket en bedring i forholdtil stoffskiftet, men jeg får holde meg til tablettene og få blodprøvene ned mot mer normale forhold før jeg begynner med det tenker jeg :)

Med datteren min går det strålende! Tenk at hun straks er to år allerede :rodmer: Hun er det mest fantastiske jeg kunne hatt i livet mitt, for maken til energispreder har jeg aldri vært borte i før! Fra hun våkner om morgenen, til hun legger seg om kvelden er hun en fryd å ha med å gjøre. Trasser innimellom, men det går heldigvis fort over :) Språket utvikler seg for hver dag, og det hjelper utrolig mye på. Hun har veldig klare tanker og meninger om ting, og jo mer hun klarer å gjøre seg forstått, jo bedre har vi det alle sammen :)

Hun kan så utrolig mye, og viser interesse for alt hun ser. Jeg føler det er rett før vi kan starte med ukepenger her hjemme noen ganger, for hun er så glad og fornøyd når hun kan få hjelpe til med huslige oppgaver! Så lenge det ikke involverer støvsugeren, for den er skummel :ler:

Jeg er så heldig å få være mammaen hennes! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig dattera di høres ut! :) slik ville jeg beskrevet mi også ;) fantastisk!

gratulerer med ny dagbok...!!

Høres nå litt slit ut med lavt stoffskifte, men det kan jo bare bli bedre når du får mer kunnskap og får tuna inn riktig medisin... høres lurt ut å skifte til en ny lege, og opprette et godt legeforhold. Veldig viktig det, du trenger jo endel oppfølging og informasjon. Blir spennende å følge med på hvordan det utvikler seg for deg.

Ha en fin mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Småkjekset! :vinke:

Lenge siden sist..

Så kjedelig med stoffskifte-problemer :( Håper og tror at alt vil stabilisere seg etterhvert. Ta vare på deg selv. Også signerer jeg det de andre sier om å finne ut alt om denne diagnosen, sånn at du vet 100% hva du har med å gjøre.

Tenk at det snart er 2 år siden jenta di ble født :rodmer: Utrolig hvor fort tiden har gått!

Vil gjerne følge med i nye dagboka di. Håper du får en flott uke :nigo:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter råd fra legen har jeg nå vært sykemeldt i nesten to uker. Han var redd for at kroppen kom til å gi etter for høyt press, så da var det bare å høre på han.

Nå når jeg endelig er klar igjen til jobb er E blitt kraftig forkjølet :( Nesen er rød, snørrete renner, hun hoster som hun brekker seg og øynene hennes er blanke. Har så vondt av henne, og så er det jo ikke så mye man kan gjøre for henne. Smører med mentolatum og skyller med saltvann, og prøver å få i henne drikke med varierende hell.

Hvorfor skal disse små bli syke!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter råd fra legen har jeg nå vært sykemeldt i nesten to uker. Han var redd for at kroppen kom til å gi etter for høyt press, så da var det bare å høre på han.

Nå når jeg endelig er klar igjen til jobb er E blitt kraftig forkjølet :( Nesen er rød, snørrete renner, hun hoster som hun brekker seg og øynene hennes er blanke. Har så vondt av henne, og så er det jo ikke så mye man kan gjøre for henne. Smører med mentolatum og skyller med saltvann, og prøver å få i henne drikke med varierende hell.

Hvorfor skal disse små bli syke!?

Selv om det er kjipt, så er det jo bra at barn blir syke. Det gjør dem mer rustet til å takle eventuelle kraftigere infeksjoner i framtiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei, Kjeksen! :biggrin:

Mye som har skjedd med deg siden vi sist "snakka! Gratulerer med barn! :)

Hei Kvaksen!

Det er sikkert og visst. Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Heisann :vinke:

Hvordan går det med deg og stoffskiftet ditt nå? Fikk du byttet lege?

Har lavt stoffskifte jeg også, så vet hvor mye det har å si å ha riktig dose, huske å ta medisinen og hvor vanskelig det er å finne riktig dose :sjenert:

Vil gjerne følge med videre her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig slapp om dagen, har helt glemt dagboka jo :sjenert:

Den nye legen min er jeg veldig fornøyd med. Har gått regelmessig og tatt prøver, og jeg er nå innenfor referanseområdene igjen! Men nå har det blitt oppdaget at jeg har svært lite jern i blodet, så nå er det det som skal fikses opp i :) Problemet der er at magen ikke samarbeider så godt med jerntablettene, men satser på å finne en løsning der også :Nikke:

E er utrolig flink om.dagen. Hun prater i vei, og kommer med flere og flere ord - en kjempe gøy alder hun er i!

Har også introdusert henne for doring, så foreløpig trives hun godt med å sitte på den, men ingen resultater enda. Men det kommer nok!

Editor - mente selvfølgelig doring og ikke doping :sjenert:

Endret av Småkjekset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doping?? hahaha.. Jeg måtte lese den setningen 5 ganger jeg altså :P

Hvor mye levaxin tar du om dagen? Jeg har måtte få meg en slik boks med ukedager på sånn at jeg kan se om jeg har tatt medisinen hver dag :P Så gjelder det bare å huske å fylle opp boksen hver søndag :fnise:

Så flink E er. Det er jo så stas når de kommer med så mange ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri tålt jern, men nå sist jeg var gravid ble jeg anbefalt noe som heter Aminojern, og det tåler jeg veldig godt :Nikke: Fås på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...