Gå til innhold

Smålig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bror var så heldig å vinne 3,5 millioner kroner for noen uker siden. Vel unt. Han har hatt god økonomi de siste årene, men hadde lite penger i yngre år. Han fikk barn tidlig og hadde den gang ikke råd til ferier osv. Det resulterte i at jeg inviterte hans barn med på mye moro de gangene jeg hadde råd til det, bl.a. på ferie da jeg engang solgte en bil og satt med ca. 20.000 i overskudd. Cirka halvparten av de 20.000 gikk til ferien til hans barn.

For noen dager siden ringte han og kunne gledestrålende fortelle at han ville gi meg 10.000 kr. av premien på 3,5 mill. Jeg ble selvfølgelig glad. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken på at han ikke gir en krone til mine barn, hans onkelbarn. Han er gudfar til dem i tillegg. Jeg VET at jeg ville delt en større sum med han og hans familie. Er det en smålig tanke av meg? Trenger innspill, for dette har naget meg litt de siste dagene. Anonymous poster hash: d9875...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har jo mange andre han er nødt å dele ut til, og du kan jo velge å gi litt av de 10 000 til dine barn.. men joda, 5000 hver til barna kunne ikke skadet.. men han mener nå det bare godt.. og som sagt, alle vil jo ha litt, og han skal jo fortsatt kunne sitte igjen med en stor gevinst, før han har delt ut til alle han kjenner. betale ned lån, ferie, kunne ha litt større husholdnings budsjett i hverdagen, osv.



Anonymous poster hash: d8454...06d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er litt smålig.

Han ringer glad og lykkelig til deg, og vil gi deg 10 000 av gevinsten! Og du mugger over at han burde/kunne gitt deg mere.. Uansett hvor stor gevinst han har vunnet så har du jo ikke som søster krav på noe som helst av den, ei heller dine barn. Han har sikkert lån å betale ned på, kanskje han vil oppgradere hus og bil, sette av penger til egne barns studier osv osv..

Blir feil å tenke på at du vil ha tilbake det du tidligere har brukt av egen fri vilje på han sine barn. Jeg synes du skal være takknemlig for det du har fått, og ikke spekulere i at du burde fått mere.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også tenkt som du, at det kanskje var litt lite, og at du ville vært rausere. Men, kan ikke la penger ødelegge familieforhold, så jeg ville ristet disse tankene av meg, og prøvd å la være å tenke mer på den saken.

Han har jo sin egen familie, og de har kanskje i fellesskap diskutert hvordan pengene skal brukes, størrelsen på gaver til familiemedlemmer etc. Regner med at han og kona gir 10 000 til alle sine søsken (hvis det er flere).



Anonymous poster hash: 134a3...7a0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig at han ikke deler mer når du tydeligvis har delt mye med han og hans barn. Har han glemt det eller er han abre litt gnien? Neida, du har ikke krav på noe og han plikter ikke å gi noe, men det er livel en fin ting å kunne gi litt tilbake til den som har stilt opp med både tid og penger.

Jeg har en yngre bror som har stilt opp med mye tid og hjelp. Klart jeg hadde delt mye med ham dersom jeg vant penger. Skulle bare mangle.



Anonymous poster hash: 5e7a2...f09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo ikke noe man kan kreve, eller i det hele tatt ha noen forhåpninger om... det er og blir hans penger, og når han gir deg 10 000 må du nesten bare slå deg til tåls med det og tenke at han er i sin fulle rett til å ikke dele i det hele tatt.

Når det er sagt, ville jeg nok delt ut langt større summer selv, hvis jeg skulle vunnet flere millioner- så jeg skjønner jo at tanken melder seg. Spesielt når du har stilt opp mye for hans barn.

Men til syvende og sist går det bare ut over deg og ditt humør hvis du er skuffet, så du får prøve å la det fare. Og nå har han jo god råd framover, så du slipper å trå til med penger mer ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo noe av det største problemet til lottomillionærer. ALLE vil ha sin del av kaka, og alle vil ha mer enn de får. Kanskje han har veldig mye å bruke pengene på? Om han vil kjøpe bolig er det plutselig ikke mye igjen.

Jeg skjønner at du synes det var lite, og jeg ville nok gitt mitt søsken en mye høyere sum med en ekstra null bak fordi jeg hadde hatt råd til det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns summen til MEG var helt ok. Men føler at min bror, iallfall symbolsk sett, kunne gitt mine barn en liten gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tanken, men jeg ville skjøvet den vekk. Han gir deg penger uoppfordret, og noe mer enn det synes jeg ikke man kan forvente. Å legge føringer for hvilken sum man bør gi blir umulig.

Anonymous poster hash: 2e31c...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna dine? Kanskje onkel har tenkt å gi barna en større sum når de skal etablere seg?

Om jeg hadde vunnet penger nå ville jeg ikke gitt mine nevøer/nieser noen ting, men heller gitt de penger når de skal kjøpe hus. Får man penger for tidlig brukes de ofte opp på tull..hadde ikke hatt lyst til å sponse russetiden f.eks..

Endret av Leanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo ikke hatt store sjansen til å gi barna noe mer enn vanlig, symbolsk sett. Hvis det var meg som hadde vunnet en større sum, og skulle gitt bort littegranne av det for å være mer raus enn vanlig, ville jeg ventet til bursdager, jul, ferie, tivolitur, ikke bare gitt barn noen penger (slik han har gjort til deg som er voksen, det blir noe annet). Så det kan jo være presangene eller annet blir mer påkostede i år uansett, selvom han ikke har delt ut penger til dem ennå.

Men det er smålig å forvente at han skal fordele pengepremien på slektninger, når han har familie selv, og barna dine ikke er spesielt vanskelig stilt. Hvis han hadde gitt barna en tusenlapp hver, hadde det vært lite og en dråpe i havet. Hadde han gitt dem 10 000 hver, kunne han jo fortsatt gitt mer. Hadde han gitt 100 000 til deg, og 30' til hvert barn, ville det fort blitt en halv million eller mer som gikk til slektninger, hvis de har flere søsken, og hvorfor skulle han det, hvis slektningene ikke sliter?

Hvis jeg hadde vunnet 3,5 mill, hadde jeg ikke begynt å dele ut penger til mine søsken eller deres barn i det hele tatt. De trenger det ikke. Hvis det skulle monnet, hadde de trengt egenkapital til større bolig, ny bil eller lignende, og det er ikke min sak å bidra til, uansett hvor heldig jeg skulle være stilt økonomisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger tid på å summe seg! Han har vunnet masse penger, og trenger ro og tid til å finne ut hvordan han skal disponere dem. Å begynne å dele ut penger til venner og bekjente er ikke viktig nå, så la ham være i fred og ikke tenk stygt om ham. Kanskje vil han planlegge litt fremtiden - da trenger han ikke familie som puster ham i nakken og vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tenkt på samme måte som deg om jeg var i den situasjonen.



Anonymous poster hash: 25838...016
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han trenger tid på å summe seg! Han har vunnet masse penger, og trenger ro og tid til å finne ut hvordan han skal disponere dem. Å begynne å dele ut penger til venner og bekjente er ikke viktig nå, så la ham være i fred og ikke tenk stygt om ham. Kanskje vil han planlegge litt fremtiden - da trenger han ikke familie som puster ham i nakken og vil ha.

Du skriver om helt andre ting enn TS ber om råd om. Hvem har sagt at familien har pustet han i nakken og ville ha? Han syns tydeligvis tiden var moden, og ga familien beskjed om hva de kunne forvente, uten påtrykk fra noen.

Endret av Tit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathakombine

Jeg hadde ikke forventet en krone, hvorfor skulle jeg det? Hadde jeg fått noen kroner likevel så hadde jeg blitt kjempeglad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tenkt som deg innerst inne, men hadde skjøvet det raskt fra meg. Kanskje han vil gi noen ekstra fine julegaver eller bursdagsgaver istedenfor å bare dele ut random penger?

Syns uansett ikke man skal forvente at noen som nylig har vunnet i lotto skal spa ut penger med en gang. Hadde det vært meg hadde jeg nok vurdert min egen situasjon først, betalt ned på lån osv (inkludert eventuell gjeld til familie såklart) før jeg kunne begynt å tenke på hva jeg skulle gi til hvem.

Anonymous poster hash: 14f45...b3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kathakombine

Hvorfor skal de spa ut noe som helst, uansett når? Hva med å unne noen å vinne noen kroner, og heller ta det som en positiv overraskelse hvis det skulle dukke opp noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hadde støttet meg slik du forklarer at du gjorde, og jeg hadde vunnet et så stort beløp, så ville jeg nok tenkt tilbake - og gitt mer. Dette hadde vært mitt tegn på at jeg viste takknemlighet mot den som hadde vært så snill mot meg når jeg hadde det vanskelig. Dessuten er det aldri moro å være avhengig av andre for å kunne leve. Det ville lettet meg å kunne betale tilbake. 10 000 virker litt "fislete" ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva han har tenkt å bruke pengene på? Vi har ingen informasjon om dette. For alt vi vet, kan han ha flere millioner i gjeld som han ønsker å betale ned. I tillegg har kanskje konen gjeld som han også vil hjelpe til med å bli kvitt. Slike beløp er ikke uvanlig i dag hvis man regner med boliglån, billån og studiegjeld. Og da har man ikke nødvendigvis så mye penger igjen til andre ting.

Du har lov til å være skuffet over at ikke familien din fikk så mye penger som du hadde forventet, men jeg tror nok ikke alle vil føle sympati med deg av den grunn. Jeg ville ha gledet meg på hans vegne og vært takknemlig for det jeg uventet fikk, og du står også fritt til å gi noe av de 10 000 kronene videre til dine barn dersom det er viktig for deg at de skal få noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...