Gå til innhold

Hva spare dere til?


Gjest Blubbs

Anbefalte innlegg

Prøver å få orden i økonomien, og skal begynne å spare. Men, hva sparer dere til?

Er student med litt dårlig råd og kredittkort gjeld, så skal fokusere på å redusere gjelden, men må også spare.

Planlegger å sette av 500 kr mnd for en lav budsjett ferietur i året. 300 kr i mnd for hushold buffer, hvis noe skulle ryke eller trengs. Og 900 kr i buffer for å dekke opp om ikke månedlige utgifter, dvs. Tannlege, julegaver, bursdagsgave, linse, årsavgift og autopassavtale.

Dere som sparer, hva sparer dere til? Alt jeg sparer til brukes jo opp, og er for noe spesifikk, når jeg er ferdig med kredittkort hjelp, vil boligsparing prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparer til ferie, kjøretimer og neseoperasjon. Altså forbruk. Burde spart mer til buffer men det tar jeg etterhvert. Har regnet ut at det lønner seg å ha minst kr 10.000,- til uforutsette utgifter.



Anonymous poster hash: 9f3ea...435
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nyetablerte, så nå sparer vi til møbler og andre ting til hjemmet. Vi prøver å spare opp en buffer på rundt 30 000 også.

Jeg har også fast trekk på 500 kr til pensjonen min. Greit å begynne med det tidlig, selv om det ikke er det man har mest lyst til å bruke penger på i midten av 20-åra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vetikke: Sparer uten mål og mening, får sikkert bruk for dem en vakker dag.

Endret av Evilposelos
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer til ferie, kjøretimer og neseoperasjon. Altså forbruk. Burde spart mer til buffer men det tar jeg etterhvert. Har regnet ut at det lønner seg å ha minst kr 10.000,- til uforutsette utgifter.

Anonymous poster hash: 9f3ea...435

Haha, jeg sparer akkurat til det samme. Det var litt tilfeldig.

Anonymous poster hash: 45260...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før sparte vi til egenkapital bolig. Nå sparer vi for å få ned lånet, og pensjonssparing. Da jeg var yngre sparte jeg også til forbruk - som en ferie eller noe jeg hadde lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sparte vi til egenkapital bolig. Nå sparer vi for å få ned lånet, og pensjonssparing. Da jeg var yngre sparte jeg også til forbruk - som en ferie eller noe jeg hadde lyst på.

Hvordan sparer du til pensjon?:)

Anonymous poster hash: 45260...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer til pensjon i fond og spare for å spare. Jeg liker å se at kontoen vokser fra måned til måned. Vi sparer også til ferie. Målet er å klare å spare 7 millioner når vi pensjonerer oss om 30år og med renter så blir det nok litt mer. Da kan vi hjelpe barna våre når de en gang skal etablere seg og kjøpe bolig.

Vi investerer også i aksjer hver for oss.



Anonymous poster hash: fc6d4...1e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sparer du til pensjon? :)

Anonymous poster hash: 45260...f6e

Det er noe alle bør gjøre i våre dager. Dagens pensjonsordninger er elendige i forhold til det foreldregenerasjonen har, så de som ikke sparer privat kommer til å få noen misserable pensjonistår. Man vil få utbetalt en brøkdel av det man har i lønn den dagen jeg går av med pensjon.

Jeg vil bruke pensjonsårene på å reise,spise, oppleve. Derfor pensjonssparing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gudskjelov ikke noe kredittgjeld!! Er 21 år.

Er student, men jobber vedsiden av studiene og har utbetalt ca 4500 i tillegg til stipendet i mnd. Sparer så mye som mulig på bsu og annen sparekonto, for å kunne kjøpe bolig så snart som mulig. Lar være å ha bil og tar heller buss, sparer mye på det selv om det er litt tungvindt av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer (og investerer) til økonomisk uavhengighet.

Anonymous poster hash: cd15c...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer "uten mål og mening" her også.

Liker bedre å spare enn å bruke,og å ta opp lån for å kjøpe ting eller "fikse" uforutsette ting er uaktuelt.

Flyttet inn her for 2,5 år siden og har snart 1 mill mindre i lån enn vi hadde når vi kjøpte, så pengene går ihvertfall til noe fornuftig. :)



Anonymous poster hash: a80e8...ba9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer til ulike ting vi skal gjøre utendørs (nybygd hus, trenger murer, verandaer osv), kvitte oss med billånet, betale ekstra på huslånet. I løpet av 5 år skal vi skaffe oss bobil.

Sparer i tillegg BSU, som blir overført til boliglnet når jeg når aldersgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe alle bør gjøre i våre dager. Dagens pensjonsordninger er elendige i forhold til det foreldregenerasjonen har, så de som ikke sparer privat kommer til å få noen misserable pensjonistår. Man vil få utbetalt en brøkdel av det man har i lønn den dagen jeg går av med pensjon.

Jeg vil bruke pensjonsårene på å reise,spise, oppleve. Derfor pensjonssparing.

Ja, det høres flott ut det, men jeg spurte ikke hvorfor, men hvordan. :-)

Anonymous poster hash: 45260...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sparer til leilighet (egenkapital, møbler, evt opppussing) reise, buffer...



Anonymous poster hash: 9edcb...659
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i hovedsak til egenkapital til boligkjøp. Hadde egentlig tenkt å bruke en del av sparepengene på en litt lengre ferie i år, men merker at jo mer jeg sparer, dess mindre har jeg lyst å svi av mye penger på ferie... Så vi får se angående det.

Endret av Thorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres flott ut det, men jeg spurte ikke hvorfor, men hvordan. :-)

Anonymous poster hash: 45260...f6e

Leste litt raskt :) Sparer i pensjonsfond hos vår hovedbankforbindelse. Ikke så stort beløp foreløpig da vi fortsatt prioriterer å betalte ned boliglånet, men planlegger å trappe opp etterhvert når vi nærmer oss 40 og enda mer før 50 og boliglånet krever enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

I utgangspunktet så sparte jeg til leilighet (og bil), men nå som jeg har fått noe langt viktigere i livet, nemlig niesen min, så har hun fått en del av de sparepengene, og målet nå er å spare opp så mye som overhodet mulig til hun er 18 år. Målet er ihvertfall 100 000, men vi får nå se :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...