Gå til innhold

Tips til gode vegetarmiddager for ikke-vegetarianere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har blitt enige om å være mer helsebevisste, så de siste ukene har vi hatt to vegetarmiddager hver uke. Vi har spist alt for mye rødt kjøtt det siste året, så det prøver vi å kutte kraftig ned på. Ellers i uka spiser vi fisk og kylling, og rødt kjøtt er forbeholdt lørdag og søndag.

Så jeg lurer på om noen vil dele sine beste vegetaroppskrifter? Har så klart søkt mye internett, men syns at mange av oppskriftene blir i overkant "fancy" og/eller bruker mye kjøtterstatninger (soyaprodukter osv). Jeg er hjemme i permisjon med en 5 mnd gammel baby, så det er flott om retten ikke er for tidkrevende og tåler å bli varmet opp igjen. Jeg har laget flere ulike typer vegetarsupper, og lager da for flere dager om gangen. Supper/gryter/ovnsretter er geniale for tiden, for da kan jeg forberede middagen mens babyen sover og bare varme opp igjen til mannen kommer hjem.

Setter stor pris på om noen vil dele sine oppskrifter med meg!



Anonymous poster hash: 8517b...1ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes vegetarmat er raskt og genialt til hverdags.

Skjønner ikke hvor folk får tak i oppskrifter med kjøtterstatning? Jeg synes også denslags produkter er helt meningsløse.

Sånn generelt består hverdagsvegetarmiddagene jeg lager oftest i:

- Supper med hjemmebakte rundstykker

- Curry/dhal

- Pastaretter

Særlig sistnevnte er utrolig greit etter jobb. Lenke til type pastaretter jeg lager - her går det mer på måter å tenke på enn presise oppskrifter:

http://www.bbcgoodfood.com/search/recipes?query=pasta+vegetarian#query=pasta+vegetarian&path=diet/vegetarian/time/%5B0+TO+1800%5D



Anonymous poster hash: 13bd1...2bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg laget en del ganger: http://oppskrift.klikk.no/vegetargryte-med-couscous/851/

Bruker chilipulver i tillegg for å få den litt sterk, og har i koriander i selve gryten også. Går fint å variere grønnsakene.

Ellers leter jeg gjerne steder som Vegetarbloggen etter inspirasjon: http://vegetarbloggen.com/

Ulike bønner og kikerter er veldig greit å ha, bønner er jeg særlig glad i i texmex-inspirert mat, f.eks. chili sin carne eller tacolefser med fyll av bønner, paprika, løk, tomat, salat, salsa ++ Kikerter bruker jeg mye curryretter (indisk eller thai-aktige), i salater om sommeren og i ulike varianter av suppe.

Kan også anbefale røde linser i supper, de har kort koketid og det er superlett å bare slenge med en neve med grønnsakene for mer metning. F.eks. i tomatbaserte supper eller klare grønnsakssupper med rotgrønnsaker.

Kan også anbefale deg å søke på f.eks. vegetarlasagne og vegetarpai - begge deler finnes det masse gode oppskrifter på, kan lett tilpasses det du har, og er minst like godt som restemat om du lager mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Dette skal testes ut i ukene fremover.

Denne uka laget jeg linsegryte (ble vel egentlig mer som en suppe) etter denne oppskriften: http://veg-veg.no/mat/middag/linsegryte

Tilsatte gulrøtter, brokkoli, chili og litt fløte i tillegg til det som står i basisoppskriften. Kjørte suppa glatt i stavmikser før servering. Laget dobbel porsjon, og det holdt til lunsj og middag i to dager. Det ble kjempegodt og kan anbefales!



Anonymous poster hash: 8517b...1ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vegetarmiddag ca en gang i uka. Digger det!

Min favoritt er denne versjonen av beans and rice. Kokosemelka gjør det fyldig og hærlig. Det går fint å kutte ut safranen men blir ekstra godt med. Chipotle chili setter også en spiss på det hele men er ikke 100% nødvendlig (generlt synes jeg røkt paprika og røkte chilityper gi veldig god smak til vegetarretter).

Bloggen Cookie and Kate har også mange fine oppskrifter...Disse quesadillasene er himmelske (fin helgmat).

En veldig god suppe er Gul squashsuppe fra Enestående mat (jeg har laget den med peanøttsmør og grønn squash med stort hell selv om fargen blir littegranne rar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Crazycatlady

Å bytte ut kjøttdeigen med bønner når du skal ha taco er utrolig godt. Syns det nesten er bedre med bønner og.

Ellers har jeg prøvd ut en annen tex mex variant med nachochips, bønner, bakte søtpoteter, avokado og ellers det man pleier å ha til taco. Kjempegodt. Tok inspirasjon fra en oppskrift på vegetarbloggen.

Ellers er diverse burgere veldig godt. Kan spise de som en vanlig burger eller spise de sammen med diverse tilbehør.

Maiskaker er også kjempegodt :)

Eller salat med bønner eller kikerter. Kun fantasien setter grenser, men pastasalat er godt med kikerter.

Falafel.

Syns vegetarbloggen og veganmisjonen har mye godt og mange av oppskriftene er enkle og greie uten for mye fancy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarmiddag for vanlige folk: pannekaker og grøt!



Anonymous poster hash: 9bb3e...c43
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Vegetarmiddag for vanlige folk: pannekaker og grøt!

Anonymous poster hash: 9bb3e...c43

Ikke mye å bli mett på. Pannekaker er ok hvis man har noe mer, men grøt holder i en halvtime før man er like sulten igjen.

Dessuten er vegetarmat ikke vanskelig å lage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste og ikke fancye vegetarrett er rot-i-hop-gryten. Da tar jeg de grønnskene jeg har+ pasta, chilibønner og kokosmelk. Bruker karri, litt rosmarin og spisskummin som krydder. Det er superenkelt, raskt, godt og spiselig neste dag. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo lage "vanlige" retter vegetarisk da:) Quesadillas f.eks, kan er statte kjøttet med bønner eller linser. Tror du kan finne oppskrift på kikert-burger også. Linser og bønner er gode kjøtt-erstattere synes jeg.



Anonymous poster hash: 3442d...c88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager helt vanlig mat, men dropper å ha i kjøtt og har i flere grønnsaker istedet. Jeg elsker ovnsbakte grønnsaker så jeg spiser det som dessert selvom det egentlig er middag.

Det enkleste jeg vet om er å kutte opp de grønnsakene man har og koke de i buljong.

Supper som kjøres med stavmikser kan fryses og tines. Supper med biter kan også fryses, men da vil grønnsakene bli vasne.

Grønnsaksmos eller puré er godt.

Stor salat med quinoa eller korn.

Se hva de har av grønnsaker i butikkene og kjøp noe nytt innimellom. Gå hjem og smak. Prøv å gjem den bort i en suppe eller puré om dere ikke liker smaken med en gang.

Anonymous poster hash: 72d22...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde denne "curryen" for et par uker siden. Og jeg kommer garantert til å lage den flere ganger. :sikle: Jeg er ikke så veldig glad i koriander, så den droppet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...