Gå til innhold

Barn snart? Økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som alle rundt meg på min alder blir gravide eller allerede har barn. Jeg begynner å nærme meg tredve så er vel ikke rart. Jeg har en fantastisk kjæreste jeg har vært sammen med i et halvt år. Har veldig lyst på barn. Når han flytter inn da, har ikke helt bestemt oss for når det blir. Men jeg er en veldig ansvarlig jente og tenker mye på økonomien, om vi har råd til det. Jeg eier en leilighet, men den blir nok for liten. Så det er jo en del av det. Og vi er begge ung ufør, men jobber tre og fire dager i uka(for under minstelønn). Usikker på hva vi tjener i året. Er redd dårlig inntekt skal gjøre det for vanskelig å få barn med han. Noen som har vært i samme situasjon eller har noen innspill å komme med?

Anonymous poster hash: d9878...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg ville gjort er å få en nøyaktig oversikt over hva dere tjener. Så kan du F. Eks. Ta utgangspunkt i SIFO budsjettet og se om det er realistisk...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87

Ikke for å være gledesdreper, men hvis man har dårlig råd så syntes jeg ikke man skal få barn hvis dette fører til at man rett og slett kommer til å slite med å få endene til å møtes. Jeg har selv under minstelønn og ser at det å hatt et barn hadde vært for meg umulig, jeg hadde levd fra hånd til munn. Heldigvis vil jeg ikke ha barn så jeg er litt "heldig" der siden dette ikke er noe jeg trenger å bekymre meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo vurdere om dårlig helse også vanskeliggjør det å følge opp et barn, utover det økonomiske. Flytt sammen først, få en god oversikt over økonomien og hva dere kan forvente i framtiden, og se hvordan det går. Jeg syns et halvt år er kort tid for å bestemme seg for at det er dere for resten av livet, men noen ganger er det jo slik. Dere bør kunne ta vare på et barn hver for dere alene, begge to, i tilfellet det blir slutt eller en faller fra.

Anonymous poster hash: 5b3be...7f2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

I følge SIFO kalkulator, så koster barne dyrere jo eldre det blir:

0-2 år -- kr. 3600 per mnd

2-3 år -- 4700 kr per mnd

4-9 år -- 5300 kr

osv opptil 7000 som tenåringer.

Her varierer det jo utifra hvor mye man velger å bruke, om man kan arve eller kjøpe brukt. Men disse tallene gir deg et pekepinn.

Så videre bør du:

1. få oversikt over inntektene deres

2. få oversikt over utgiftene deres, regnskap/budsjett

3. beregne om dere har rom for 5 000 mer i utgiftene per mnd. Enda mer hvis dere skal øke størrelsen på bolig.

4. regne frem til om du har råd til å forsørge barnet alene hvis det skjer (50% sjanse)

Et sted i mellom disse målene kan det være lurt å finne muligheten til å jobbe/tjene mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge SIFO kalkulator, så koster barne dyrere jo eldre det blir:

0-2 år -- kr. 3600 per mnd

2-3 år -- 4700 kr per mnd

4-9 år -- 5300 kr

osv opptil 7000 som tenåringer.

Her varierer det jo utifra hvor mye man velger å bruke, om man kan arve eller kjøpe brukt. Men disse tallene gir deg et pekepinn.

Så videre bør du:

1. få oversikt over inntektene deres

2. få oversikt over utgiftene deres, regnskap/budsjett

3. beregne om dere har rom for 5 000 mer i utgiftene per mnd. Enda mer hvis dere skal øke størrelsen på bolig.

4. regne frem til om du har råd til å forsørge barnet alene hvis det skjer (50% sjanse)

Et sted i mellom disse målene kan det være lurt å finne muligheten til å jobbe/tjene mer.

Ja og husk at SIFO budsjettet ikke er et gjennomsnitt for hva folk faktisk bruker (som nok er noe mer), men mer en standard som staten setter for hva som er realistisk, så jeg ville ikke tenkt at "men vi er jo så økonomiske at vi bruker mindre enn dette"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at dere vurderer å få barn i den situasjonen dere er i.. Nå er jeg kanskje i overkant bekymret og organisatorisk i forhold til økonomi, men er i samme situasjon som deg. Vi planlegger baby nå, etter å ha hatt lyst på baby i to år. Nyutdannede, kjøpt leilighet og tjener ca 450.000 hver. Må etterhvert kjøpe større bolig (det må inn i budsjettet) og etterhvert bhg plass og generelt kostnader et barn fører med seg (selv om man kan kjøpe noe brukt, på salg etc)

Men som uføre, hvordan har dere tenkt til å få dette til å gå opp? Dere bør hvertfall flytte sammen først, og se hvordan økonomien blir når dere ikke betaler to boutgifter. Samt spare fire - fem tusen i mnd noen måneder (det trenger dere når dere får barn)

Og hvis det går fint, kan dere jo begynne å prøve :) da vet dere mer hva dere går til økonomisk

Anonymous poster hash: 95ca9...f87

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være gledesdreper, men hvis man har dårlig råd så syntes jeg ikke man skal få barn hvis dette fører til at man rett og slett kommer til å slite med å få endene til å møtes. Jeg har selv under minstelønn og ser at det å hatt et barn hadde vært for meg umulig, jeg hadde levd fra hånd til munn. Heldigvis vil jeg ikke ha barn så jeg er litt "heldig" der siden dette ikke er noe jeg trenger å bekymre meg for.

Jeg er så enig! Har man dårlig råd fra før, så blir det ikke bedre med barn. Jeg har selv lyst på barn, men venter til hus og økonomien er på plass.

Anonymous poster hash: 064e9...69e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som alle rundt meg på min alder blir gravide eller allerede har barn. Jeg begynner å nærme meg tredve så er vel ikke rart. Jeg har en fantastisk kjæreste jeg har vært sammen med i et halvt år. Har veldig lyst på barn. Når han flytter inn da, har ikke helt bestemt oss for når det blir. Men jeg er en veldig ansvarlig jente og tenker mye på økonomien, om vi har råd til det. Jeg eier en leilighet, men den blir nok for liten. Så det er jo en del av det. Og vi er begge ung ufør, men jobber tre og fire dager i uka(for under minstelønn). Usikker på hva vi tjener i året. Er redd dårlig inntekt skal gjøre det for vanskelig å få barn med han. Noen som har vært i samme situasjon eller har noen innspill å komme med?

Anonymous poster hash: d9878...5e7

Drit i alle de negative tilbakemeldingene. Har dere lyst på barn så skaff dere barn. Det blir alltids en løsning. Vi lever i verdens rikeste land - ikke sant?

Anonymous poster hash: db1e2...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere begge er ufore saa er det jo ogsaa et spm om aa ta vare paa dem? Er dere permanent ufore?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i alle de negative tilbakemeldingene. Har dere lyst på barn så skaff dere barn. Det blir alltids en løsning. Vi lever i verdens rikeste land - ikke sant?

Isåfall er det en egoistisk tankegang. Skal hun kreve mer penger fra Nav, da? Vi blir ikke verdens rikeste land lenge, når folk tar for gitt at staten kaster penger etter uføre som ikke forstår at barn koster.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Det høres kanskje ikke ut som dere bør få barn hverken med tanke på økonomien eller helsen. Dere bør i alle tilfeller bo sammen en stund først, og se ann hvilken økonomi dere har :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isåfall er det en egoistisk tankegang. Skal hun kreve mer penger fra Nav, da? Vi blir ikke verdens rikeste land lenge, når folk tar for gitt at staten kaster penger etter uføre som ikke forstår at barn koster.

Veldig lite empatisk svar. Her er det to unge uføre som ønsker seg barn, og så skal de ikke få lov til det? Hvor får folk slike meninger fra? Det må være noe alvorlig galt med det norske skoleverket.

Til TS: Dersom dere ønsker dere barn, så sett i gang og lag ett. Jeg er sikker på at det vil gå bra. Det er ingen barn som behøver å sulte eller fryse i Norge. Uansett, så er det beste for barnet om det får mye kjærlighet, og det er jeg sikker på at deres barn vil få.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at den brukeren som mener at du ikke trenger å tenke på økonomi, fordi staten vil gi gode bidrag, er fullstendig uansvarlig og egoistisk, med snyltermentalitet.

Men du har kun vært sammen denne fyren i et halvt år, og dere har ennå ikke bodd sammen! Da er det alt for tidlig å vurdere barn, .. uavhengig av økonomi. Du kjenner ham ikke godt nok.

Anonymous poster hash: cf73d...57b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite empatisk svar. Her er det to unge uføre som ønsker seg barn, og så skal de ikke få lov til det? Hvor får folk slike meninger fra? Det må være noe alvorlig galt med det norske skoleverket.

Til TS: Dersom dere ønsker dere barn, så sett i gang og lag ett. Jeg er sikker på at det vil gå bra. Det er ingen barn som behøver å sulte eller fryse i Norge. Uansett, så er det beste for barnet om det får mye kjærlighet, og det er jeg sikker på at deres barn vil få.

Hvis det er det som skal til for at ts våkner opp og innser virkeligheten så syns jeg det er verdt å være lite empatisk innimellom.

Ja, det er bra at barn vokser opp med masse kjærlighet fra foreldrene. Hva skjer når barnet kommer hjem og vil være med på kino, turer, nye ski eller sykkel lik de andre barna? Skal man da fortsette å overøse barnet med kjærlighet?? Det èr faktisk mye mer enn kjærlighet ett barn trenger og økonomisk trygghet er en av de. Ts skriver også at hun ikke bor sammen med typen, men at han skal flytte inn til henne snart. Hva med å bli kjent med mannen som kan bli far til hennes barn? Kanskje spare opp til buffer osv osv... TS evner jo ikke å tenke langsiktig. De bor i en liten leilighet, noe som betyr ikke plass til ett barn. De har vært sammen i 6 måneder! Det er MYE hun må tenke på her før de i det hele tatt burde vurdere barn. Kanskje TS må få litt virkelighetspoeng først?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...