Gå til innhold

Jeg er 112 kg og har begynt å bevege meg så vidt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en meget overvektig kvinne på 28 år og veier 112 kg.

Jeg har en kontorjobb, derfor ingen aktivitet og stillesittende hele dagen på jobb.

Jeg har nå tatt grep og har begynt å gå 4 km hver dag!

Jeg vet det ikke høres mye ut, men jeg har mye å bære på og sliter med vonde muskler og ledd (fibromyalgi) I løpet av disse 4 km, blir jeg svett, da jeg har flere bratte bakker å gå opp, men det er mest flatt.

Er dette noe jeg kommer til å få positive resultat av eller er det så lite at det nesten ikke vil forandre noe?

Jeg føler meg litt demotivert, og skulle vel helst ønske at jeg kunne løpe en mil hver dag, men er nok langt unna å greie det...

Kostholdet er i stor endring!

Anonymous poster hash: 2e17a...f01
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fire kilometer er mye, mye bedre enn ingenting! Beveg deg så mye du orker, men ikke slit deg helt ut. Det er også godt å høre at du gjør endringer i kostholdet, for om man skal ned i vekt er det det viktigste av alt. Lykke til!

Anonymous poster hash: 08433...dbc
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra :) Du vil nok se en endring ganske kjapt! Klarer du å gå på i de bratte bakkene etter hvert, er det en bonus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er bedre enn ingenting :) om du har lyst å begynne å trene mer etterhvert kan det kanskje være lurt å begynne med noe som er litt mindre belastende for leddene enn jogging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du klarer å kose deg litt på turene :) Lydbok eller god musikk, som du KUN bruker når du trener :) Da vil du få positive følelser til treningen, får det er absolutt det du gjør når du går 4 km. Men kostholdsendringer er viktigst, så ikke belønn deg selv med godteri og slikt.. Da går vinningen opp i spinningen.. stooor klem

Anonymous poster hash: f3dfe...4cd
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Som du vet så har kostholdet alt og si for vektnedgang. Fysisk aktivitet er vel så viktig for helsen og du kan miste noen ekstra kalorier, men det viktigste er at du er i bevegelse og blir i bedre form.

4 km er ikke å kimse av. Jeg startet selv med powerwalking og var i døddårlig form selv om jeg ikke var stor. Peste som en hval på land, hehe. Så at du starter med turer er bare positivt. Gå så fort du orker så er det en super start for å få igjen formen.

Etterhvert som kostholdet sitter og kiloene raser av så vil det bli lettere og lettere å bevege seg fortere og lengre og før du vet ordet så kjører du små joggeintervaller og jogger lengre og lengre distanser. Startet sånn selv og nå jogger jeg 6 dager i uka :)

Viktigst av alt: ikke stress! Du er i en ny fase med en livsstilsendring som vil gi deg masse overskudd og energi. Med tiden så vil den nye livsstilen være en akkurat det: din nye livsstil. Godt kosthold og trening vil bli en naturlig del av hverdagen :)

Stå på! Heier på deg :)

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire kilometer om dagen er bra det, især med ditt utgangspunkt. Du kan godt øke på med intensitet om formen tillater det etter hvert, men dette er en god start. Kombinert med et godt kosthold er dette nok til at du vil merke stor bedring etter hvert :)

Anonymous poster hash: 20326...c98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips!

Husk å skriv opp hvor fort du går de 4 km med jevne mellomrom. Hvis du fortsetter med treningen så kommer du til å le deg ihjel om ett år. " Herregud jeg går jo over dobbelt så fort nå"!

Kostholdet er det viktigste, og etterhvert som du kommer ned i vekt så går treningen også mye bedre. Husk bare på at det skal være " lystbetont", ikke slit deg ut hver dag og få dårlig samvittighet for at du går "bare" 4 km.

Jeg heier på deg! Dette klarer du :) En venninne av meg har akkurat gått ned 50 kilo . går det for henne går det hvertfall for deg!

Anonymous poster hash: 4d670...33c
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 km til dagen er faktisk veldig bra, mtp. at du ikke har trent noe spesielt før. 4 km til dagen er mye mer enn det mange av oss går, det er sikkert og visst! Og 4 km vil jo også være tyngre for deg som har litt ekstra å bære på enn en som er trent. Etter at du har gått og fått opp pulsen vil jo forbrenningen være bedre utover kvelden enn det den ville vært uten den gåturen :) Bare gå på i det beste tempoet du klarer, og gi ekstra fart opp bakkene og mot slutten! Hvis du klarer å fortsette med gåingen og samtidig legge om kostholdet ditt slik at du får i deg sunnere mat, så vil du merke forskjeller, det kan du banne på ;)

Anonymous poster hash: d3daf...fb6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

PS: ta før bilder forfra, fra siden og bakfra og ta alle målene dine og sammenligne hver mnd :) Mye lettere å se endringer slik enn med en vekt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempebra at du har begynt å ta tak. Å gå 4 km hver dag er en veldig bra begynnelse! Og du kommer til å merke forskjell!

Fortsett med det til du synes det ikke er så tungt lenger og du ikke blir så svett av det lenger. Da kan du begynne å gå lenger, eller gå fortere, evt gå med staver for å bruke hele kroppen mer, et tips er å gå veldig fort i 1 minutt og vanlig hastighet et minutt annenhver gang (intervall), sånn etterhvert, for å styrke kondisen. Etterhvert kan du kanskje begynne å gjøre enkle styrkeøvelser som utfall, push. og sit-ups el. lignende. Og ja absolutt alt hjelper :)

Jeg heier på deg! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt bra. Gradvis å orker du noen meter til og så er du en dag opp i 5 km. Ikke undervurder innsatset din og tenk at den ikke betyr noe. Den betyr alt og er en sabla god start.

Jeg skulle ønske jeg kunne linke til en video jeg så på nett. Vi snakker om en mann rundt 200 kg. En dag valgte han å starte med en spesiell form for yoga. I starten så var alle øvelsene umulige, men han fortsatte. Gradvis så ble det bedring. Han mestret mer og han klarte å bevege seg mer. Og så gikk det bare nedover. Ikke fort, men i sitt tempo.

Alle må vi starte noen steder. Alle klarer vi noe. Det er der vi skal starte og derfra vi skal gå videre.

Jeg ønsker deg all lykke til og heier på deg. Stå på!

Anonymous poster hash: 6f7d3...7cc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En reise på tusen mil begynner med det første skritt."

Jeg vet det er en klisjé, men det er jo sant også. Siden du er såpass overvektig og har smerter i leddene allerede vil jeg anbefale deg å ikke tenke på jogging med det første. Bruk treningsformer som ikke belaster leddene i særlig grad, sykling og svømming er veldig bra. Med hensyn til sykling er det vel mest aktuelt å sykle på spinningsykkel innendørs nå og ei stund framover.

Med korrekt innstilt høyde på sete og styre er det nesten umulig å få slitasjeskader av sykling/spinning, det er omtrent bare mulig hvis du har for tung belastning på pedalene. Husk at det er bedre å ha høy pedalfrekvens og litt lettere belastning enn omvendt. 70-90 omdreininger per minutt er bra.

Om du nå trener sånn eller slik så bør du ha med deg vannflaske. Ytelsesevnen synker 10% for hver prosent kroppsvæske du mister, så drikk et par gode slurker hvert kvarter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Coolaid

Dette er superbra! Du kan løpe en mil. Men du må bare vente en liten stund .)

Det er så positivt og kjekt å lese det du skriver. Har veldig lyst å heie på deg !

Send meg et pm og fortell hvordan det går.

Og ja, du får kjemperesultater av det du driver med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, fire kilometer er ikke lite! Og fire kilometer hver dag, er i hvertfall ikke lite! :)

En super rutine du har begynt på, som i kombinasjon med fornuftig kosthold definitivt kommer til å gi positive resultater! Og etterhvert kan du jo legge på noe styrketrening. Finn tips enten på nett, eller bedre - be din fastlege om assistanse. For det er ikke usannsynlig at du kan få en henvisning til et fysikalsk institutt hvor du kan trene til redusert pris, med veileder.

Anonymous poster hash: 5b34e...a24
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! På tide å oppdatere dere litt :)

Jeg har lest alle svar, og takker så mye for alle innspill!

I går gikk jeg 6 km og turene mine har blitt lettere å gå. Jeg kjenner meg mer motivert og oppoverbakkene er ikke like tunge.

Turene mine varierer fra 4 km og opp nå og 4 km er det minste jeg går! Er litt stolt over det :)

Er noen dager jeg ikke kan gå pga jeg ikke er hjemme før kl 22.30, men det er kun en gang i uka.

Kompanserer derfor med å gå "ekstra" langt dagen etter eller gå plasser der det er tyngere.

Jeg har gått ned 2 kg og veier nå 110 kg!

Jeg har ikke spist godteri eller drukket brus på 2 uker! Jeg kan spise litt mørk sjokolade i blandt og ellers kose meg med bakverk som er bakt fra bunnen med redusert sukker osv, men det er kun på en lørdag f.eks. Prøver å ha en ren livsstil med mest mulig naturlige produkter, lage alt fra bunnen og ikke drikke/spise noe kunstig osv.

Jeg drakk pepsi max hver dag før, men har ikke drukket det på to uker nå og jeg kjenner meg mye bedre i kroppen!

Takk for alle kommentarer! Jeg oppdaterer dere om en uke igjen :)

Anonymous poster hash: 2e17a...f01
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...