Gå til innhold

Hvordan rense leveren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du bevise at det ikke virker?

:heks:

Ja: Fastlegen din vil nemlig aldri skrive en resept på det eller be deg kjøpe det.

tumblr_m7bovcH63y1qa64bjo1_500.png

Anonymous poster hash: fcbec...04e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja: Fastlegen din vil nemlig aldri skrive en resept på det eller be deg kjøpe det.

tumblr_m7bovcH63y1qa64bjo1_500.png

Anonymous poster hash: fcbec...04e

Jeg skal si det til fastlegen min så hun ikke gjør det flere ganger.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er ikke den "anerkjente og dyktige legen din" noen fastlege, siden han/hun skriver ut resept på "mariatistel". Naturmedisin er nemlig ikke reseptbelagt.

Om legen din likevel er en fastlege, vil han/hun gå imot hva hele legeyrket har basert seg på i de siste 100år, når han/hun anbefaler alternativ behandling uten noen god dokumentasjon. Det bør vekte mer enn hva hvem som helst skulle finne på si på et forum. Det gjelder både deg og meg. Anonymous poster hash: 72e40...11a

Slettet sitert innhold fjernet.

Tekola, mod.

Endret av Tekola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er ikke den "anerkjente og dyktige legen din" noen fastlege, siden han/hun skriver ut resept på "mariatistel". Naturmedisin er nemlig ikke reseptbelagt.Om legen din likevel er en fastlege, vil han/hun gå imot hva hele legeyrket har basert seg på i de siste 100år, når han/hun anbefaler alternativ behandling uten noen god dokumentasjon. Det bør vekte mer enn hva hvem som helst skulle finne på si på et forum. Det gjelder både deg og meg. Anonymous poster hash: 72e40...11a

Det finnes dessverre leger som lefler med naturmedisin, mot bedre vitende. De har ikke lov til å oppfordre pasientene sine til dette. Det lengste de kan strekke seg, er å si om det vil ha skadevirkninger eller ikke.

Anonymous poster hash: ac1e4...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG er KG... Er det på tide å oppfriske noen grunnleggende regler for å kunne ha en grei diskusjon her eller?

1. Den som legger frem en påstand har bevisbyrden. Særlig når påstanden ikke passer så godt inn i den etablerte kunnskapen man har om et område, som i dette tilfellet: naturpreparater som "renser" leveren. Det er ikke opp til oss andre å bevise at påstanden er feil, det er opp til den som påstår noe å argumentere for at det er riktig. Det er god diskusjonsteknikk og folkeskikk, og det eneste du risikerer er at motparten og andre lesere lærer noe.

2. Uansett hvor rett man måtte ha, så har man tapt diskusjonen i det "lille venn" brukes. Klarer du ikke holde deg til fakta og logiske resonnementer, så gjør du ikke annet enn å skade saken. Og det er jækla barnslig og irriterende.

TS: hvorfor vil du rense leveren? Er det et medisinsk behov, så er det noe du bør spørre legen din om - ikke en gjeng med mennesker på nett. Du aner ikke hva slags kompetanse folk som svarer sitter på. Er du ute etter en slags detox e.l., så må jeg bare si meg enig med endel av de andre i tråden som sier at det ikke er noen vits i. Kroppene våre renser seg selv helt fint, og når de ikke gjør det så hjelper det ikke med magiske urter, juicekurer eller å putte hvitløksfedd i alt og alle. Denne artikkelen gir en veldig god gjennomgang av de vanligste påstandene rundt detox/rensing, og hvorfor de ikke stemmer.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG er KG... Er det på tide å oppfriske noen grunnleggende regler for å kunne ha en grei diskusjon her eller?

Var det godt å få det ut?

:heks:

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du bevise at det ikke virker?

:heks:

Som moderator påpeker så er det den som kommer med en påstand som har bevisbyrden. Her er du på linje med skurken i den klassiske Donald-historia av Carl Barks. Skurken hevder at hans avstamning gjør ham til keiser av Nord-Amerika. Donald etterlyser bevis, men skurkens advokat svarer: "Kan du bevise at han ikke er det?", og så har skurken vunnet.

Det er ikke mulig å bevise at noe ikke virker. Som James Randi, tryllekunstner og velkjent blant skeptikere, sa i et foredrag jeg hørte på: You can't prove a negative. En person kan hevde at reinsdyr kan fly. OK, jeg tar med 30 reinsdyr (i statistikken regner man vanligvis med å måtte ha minst 30 i et utvalg for at det skal være normalfordelt, og dermed statistisk representativt) til toppen av Eifeltårnet i Paris og hiver dem utfor en etter en.

Samtlige reinsdyr fyker rett i bakken, ingen flyr. Allikevel har jeg ikke bevist at reinsdyr ikke kan fly. Den andre kan si at reinsdyr kan fly, men de valgte å ikke avsløre det her. Tilsvarende er det umulig å bevise at en urt ikke har positiv virkning på levera; hvis vi gjør et forsøk med en rekke testpersoner der samtlige opplever ingen eller negativ virkning kan det hevdes at utvalget var for lite, tilfeldige genetiske variasjoner kan ha hatt innvirkning osv.

Derimot er det mulig å med rimelig god nøyaktighet bevise at noe faktisk virker. Du tar et stort utvalg av folk med større eller mindre leverproblemer, og deler det i to der den ene delen får placebo og den andre delen får mariatistel. Underveis tas det blodprøver der man sjekker leververdiene bilirubin, ALAT, ASAT, GT og alkalisk fosfatase, samt sjekker utvikling av eventuelle leversykdommer som hepatitt B eller C, autoimmun hepatitt, PSC etc.

Hvis gruppa som fikk mariatistel og ikke placebo over tid viser signifikant bedre utvikling av leververdiene enn kontrollgruppa, da kan du påstå at mariatistel har en positiv virkning for levera. Har du noen slike dokumenterte studier å vise til?

EDIT: Og nei, jeg er ikke den som har svart deg anonymt. Jeg er aldri anonym i slike diskusjoner.

Endret av Wiggins
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er ikke den "anerkjente og dyktige legen din" noen fastlege, siden han/hun skriver ut resept på "mariatistel". Naturmedisin er nemlig ikke reseptbelagt.

Om legen din likevel er en fastlege, vil han/hun gå imot hva hele legeyrket har basert seg på i de siste 100år, når han/hun anbefaler alternativ behandling uten noen god dokumentasjon. Det bør vekte mer enn hva hvem som helst skulle finne på si på et forum. Det gjelder både deg og meg. Anonymous poster hash: 72e40...11a

Mariatistel er godt for levra. Ei gruppe sveitsiske forskarar har kompilert 65 forskjellige studier som tek for seg eitt eller fleire av verkestoffa i mariatistel. Det finst enkelte land i verda der mariatistel vert skriven ut som lækjarmiddel. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18334810

Den einaste gode grunnen eg veit om for å kjøpe levertilskot på helsekostbutikken, er at ein går på c-17 alfa alkylerte orale anabole steroider som stressar levra. Då er ikkje det ikkje like lett å få hjelp frå lækjaren.

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariatistel er godt for levra. Ei gruppe sveitsiske forskarar har kompilert 65 forskjellige studier som tek for seg eitt eller fleire av verkestoffa i mariatistel. Det finst enkelte land i verda der mariatistel vert skriven ut som lækjarmiddel. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18334810

Det der handler om reell leverskade, altså noe helt annet enn "detox"-svindel.

Hvilke land skriver ut mariatistel som legemiddel? Ikke Norge, så vedkommende lyver om at legen skriver ut resept på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem snakket om resept her? Jeg gjorde ikke og du kan tydeligvis ikke lese. Det er forskjell på å anbefale og på å skrive ut resept. Skjønner du virkelig ikke det?

:heks:

Helt greit at du ikke vil si noe om din helse på nett, men legen din har altså ikke lov til å anbefale naturlegemidler, fordi de ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på effekten.

Anonymous poster hash: ac1e4...962

Slettet sitert innhold og svar til dette fjernet.

Tekola, mod.

Endret av Tekola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der handler om reell leverskade, altså noe helt annet enn "detox"-svindel.

Hvilke land skriver ut mariatistel som legemiddel? Ikke Norge, så vedkommende lyver om at legen skriver ut resept på det.

Som brukeren selv påpekte så skrev ikke legen ut resept, men kom med en anbefaling. Ellers er jeg enig.

Anonymous poster hash: 2cf5f...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, personhets, AB-hets og svar til dette. Har forsøkt å bevare mest mulig av den opprinnelige debatten.

Tekola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der handler om reell leverskade, altså noe helt annet enn "detox"-svindel.

Hvilke land skriver ut mariatistel som legemiddel? Ikke Norge, så vedkommende lyver om at legen skriver ut resept på det.

Eg veit ikkje kva land det vert skrive ut i. Kjelda mi nemner berre at det vert det (Anabolics 2006, W. Llewellyn).

Eg reknar med at TS vil rense levra si nettopp for å unngå leverskade. Eg tek mariatistel av den grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg veit ikkje kva land det vert skrive ut i. Kjelda mi nemner berre at det vert det (Anabolics 2006, W. Llewellyn).

Eg reknar med at TS vil rense levra si nettopp for å unngå leverskade. Eg tek mariatistel av den grunnen.

Leveren trenger ikke å renses. Det er veldig grunnleggende fysiologi. Leverskader oppstår ikke på den måten.

Hvis giftstoffer hoper seg opp i leveren, er den allerede skadet, eller det er fordi man har inntatt giftstoffer i større mengder enn hva leveren kan klare. I så fall er det ikke en "rensekur" man trenger, men å slutte å innta den giftige substansen, og deretter behandle skaden med ordentlig dokumentert medisin, eller andre relevante inngrep.

Har man ingen symptomer på noe, er det heller ingen skade som behøver å behandles, og heller ikke noe å rense.

Da står vi igjen med spørsmålet "hvorfor mener ts denne "rensingen" er nødvendig?" Hva er det han eller hun opplever som leder vedkommende til å trekke denne konklusjonen?

Er det en symptomatikk, eller diffus angst for at noe KAN være galt?

Har man symptomer på leversykdom må det behandles av lege.

Anonymous poster hash: ac1e4...962

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leveren trenger ikke å renses. Det er veldig grunnleggende fysiologi. Leverskader oppstår ikke på den måten.

Hvis giftstoffer hoper seg opp i leveren, er den allerede skadet, eller det er fordi man har inntatt giftstoffer i større mengder enn hva leveren kan klare. I så fall er det ikke en "rensekur" man trenger, men å slutte å innta den giftige substansen, og deretter behandle skaden med ordentlig dokumentert medisin, eller andre relevante inngrep.

Har man ingen symptomer på noe, er det heller ingen skade som behøver å behandles, og heller ikke noe å rense.

Da står vi igjen med spørsmålet "hvorfor mener ts denne "rensingen" er nødvendig?" Hva er det han eller hun opplever som leder vedkommende til å trekke denne konklusjonen?

Er det en symptomatikk, eller diffus angst for at noe KAN være galt?

Har man symptomer på leversykdom må det behandles av lege.

Anonymous poster hash: ac1e4...962

Det kan hende TS tek lækjarmiddel som er levergiftige, slik som eg gjer. Eg har ikkje tenkt å slutte å take dei på ei lita stund, men samstundes vil eg stresse levra så lite som mogleg. Difor brukar eg diverse kosttilskot, kjøpt på helsekostbutikkar og apotek, for å halde verdiane mine av ASAT og ALAT (leverenzym) nede. Til sjuande og sist vil eg minimalisere risikoen for gulsot og det som verre er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende TS tek lækjarmiddel som er levergiftige, slik som eg gjer. Eg har ikkje tenkt å slutte å take dei på ei lita stund, men samstundes vil eg stresse levra så lite som mogleg. Difor brukar eg diverse kosttilskot, kjøpt på helsekostbutikkar og apotek, for å halde verdiane mine av ASAT og ALAT (leverenzym) nede. Til sjuande og sist vil eg minimalisere risikoen for gulsot og det som verre er.

I så fall bør ts vite dette, og samarbeide med lege om hvordan det best skal håndteres. Jeg ser ingen grunn til å gå til udokumenterte produkter for å oppnå dette. Leger har som tidligere sagt, ikke lov til å anbefale eller tilråde slike produkter.

Bruker man preparater som er levertoksiske skal leververdier overvåkes nøye (og ofte!).

Anonymous poster hash: ac1e4...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I så fall bør ts vite dette, og samarbeide med lege om hvordan det best skal håndteres. Jeg ser ingen grunn til å gå til udokumenterte produkter for å oppnå dette. Leger har som tidligere sagt, ikke lov til å anbefale eller tilråde slike produkter.

Bruker man preparater som er levertoksiske skal leververdier overvåkes nøye (og ofte!).

Anonymous poster hash: ac1e4...962

Viss me frameleis går ut i frå hypotesa om at TS tek ulovlege, levergiftige medisinar, vil lækjaren vil ganske enkelt seie til TS at ho skal slutte å take kva ho no enn tar. Det einaste lækjaren kan skrive ut som ein ikkje får tak i på apotek og helsekostbutikk, er ursodeoksykolsyre. Det veldig dyrt om du ikkje får det på blå resept, så eg synest TS gjer det nest beste ved å pøse på med mariatistel eller andre levertilskot som Liver Stabil, Essentiale Forte eller Liv-52. Leverenzymverdiane går ned på samtlege av desse produkta, og det indikerer god helse for levra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss me frameleis går ut i frå hypotesa om at TS tek ulovlege, levergiftige medisinar, vil lækjaren vil ganske enkelt seie til TS at ho skal slutte å take kva ho no enn tar. Det einaste lækjaren kan skrive ut som ein ikkje får tak i på apotek og helsekostbutikk, er ursodeoksykolsyre. Det veldig dyrt om du ikkje får det på blå resept, så eg synest TS gjer det nest beste ved å pøse på med mariatistel eller andre levertilskot som Liver Stabil, Essentiale Forte eller Liv-52. Leverenzymverdiane går ned på samtlege av desse produkta, og det indikerer god helse for levra.

Dette er bare spekulasjoner, og uansett ville det bety at ts gambler med livet sitt. Det er mange preparater som kan skade leveren, og du kan ikke vite hva ts eventuelt tar.

Hvor du får det fra at det eneste som kunne hjelpe i en slik situasjon er ursodeoksykolsyre, forstår jeg ikke helt. Dette brukes ved bl. a. biliær cirrhose, men det finnes en mengde andre preparater som kan brukes ved ulike former for leverpatologi. Du kan jo ikke vite hverken om ts har en sykelig levertilstand eller tar uautoriserte medisiner.

Anonymous poster hash: ac1e4...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror folk at de skal rense kroppen? Hvorfor blir dere lurt?

Les litt anatomi og fysiologi så forstår dere at dere ikke trenger å rense kroppen. Kroppen har flere måter å rense seg selv på: lunger, nyrer og lever er organer som renser kroppen.

Er du syk er det noe annet, men da er det legen du må snakke med. Er det detox du er ute etter, slutt å let. Spis sunt og mosjoner så er alt bra med deg.

Bruk hodet folkens!



Anonymous poster hash: df04b...ad3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...