Gå til innhold

Svigerfar kaller barnebarna "negerunger"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svoger er gift med en afrikansk jente, og de har 3 nydelige barn. Problemet er at min svigerfar omtaler disse barnebana som "negerungene", også når mor og barna hører dette. Barnas far reagerer ikke negativt på dette, men forsvarer det når resten av familien sier ifra. Barnas far og bestefar sier at "jammen, de ER jo negere, hva ellers skal man kalle dem?"

Bestefar er en mørk og stor kar, med autoritært ansikt, røst og væremåte. Han er kjeftete og kritisk mot barnebarna. Forventer for mye, feks så prøver han med sint og streng stemme å snakke fornuft og logikk inn i ettåringen når han kaster leken ned fra fanget slik at den som holder han skal plukke den opp, fordi han synes dette er festlig.

Lille julaften ble hele familien invitert for å pynte juletre sammen, men bestefar bare kjeftet og pekte og kommanderte barna.

Han sier til de større barnebarna at de spiser for mye, begynner å bli tykke, må begynne å trene, maser om fritidsaktiviteter og henviser til vekt.

På julaften sukker han "..bortskjemte jente..." pga en av gavene hun fikk og strengt tatt fortjente etter et vanskelig år mtp sin biologiske far som er dødssyk, og at hun alikevel klarte å få 5 i nesten alle fag til jul.

Aner virkerlig ikke hvordan vi skal få bestefar til å forstå at det ikke er noe hyggelig for barnebarna. Min jente vil ikke besøke han lenger.. Vi har flere ganger sagt ifra utenfor situasjoner, og sier ifra når situasjonene oppstår, men svigerfar mener at det er da ikke noe galt i der han gjør eller sier. Må sies at han har et stort ego og vet best selv.. Svigermor prøver av og til å si noe, men blir avfeiet. Ser ut som hun har resignert, for hun rister bare på hodet og ser ut som hun skammer seg når han begynner..

Anonymous poster hash: 46ea0...131

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en drittsekk.

Anonymous poster hash: 155a4...40d

• Liker 19
Skrevet

Rettelse - På julaften sukker han *til min 14 år gamle datter* "..bortskjemte jente..." pga en av gavene hun fikk og strengt tatt fortjente etter et vanskelig år mtp sin biologiske far som er dødssyk, og at hun alikevel klarte å få 5 i nesten alle fag til jul.

Anonymous poster hash: 4242c...9c2

• Liker 7
Skrevet

beklager for å si det men for en forferdelig personlighet han har

• Liker 9
Skrevet

Rettelse - På julaften sukker han *til min 14 år gamle datter* "..bortskjemte jente..." pga en av gavene hun fikk og strengt tatt fortjente etter et vanskelig år mtp sin biologiske far som er dødssyk, og at hun alikevel klarte å få 5 i nesten alle fag til jul.

Anonymous poster hash: 4242c...9c2

Herregud, for en drittsekk han er. Men du har en fantastisk datter ihvertfall :)!

• Liker 5
Skrevet

Inviter bestemor med på bytur med deg og datteren av og til så kan dere kose dere på kafé og gjøre jenteting sammen alle tre. Da får både bestemor og barnebarn truffet hverandre og dere slipper den gamle sære gubben.

Skrevet

Ahhhh, de gode gamle karane, jeg vil gjerne gå i lære hos han. Slik at jeg også kan bli så lite brysom med andre sine følelser osv. :blomst:

Anonymous poster hash: 845f8...42f
  • Liker 2
Skrevet

Desverre så er sånne folk vanskelig å omvende, men de urde få sitt pass påskrevet!

Skrevet

Ikke akseptabelt, og jeg hadde sagt klart ifra. Hadde det ikke bedret seg, ville jeg ikke latt barna omgås ham. Man blir trykka nok ned rundt omkring i samfunnet om man ikke skal få selvtillita kjørt hver gang man er hos bestefar også.

• Liker 6
Skrevet

Hva er det med enkelte gamle folk, som tror de bare kan ture fram som de vil, bare fordi de er gamle? Greit nok at man lærer seg å ikke alltid bry seg så mye om hva andre mener når man blir eldre, en det virker som om det tipper helt over for noen, og de gir bare blaffen i å vise hensyn.

Minner meg om min bestefar som konsekvent kalte et barnebarn for 'kineserungen' (hun var adoptert, ikke fra Kina, men fra Sør-Korea).

Det er ikke greit. Likte forslaget til Bernadette.

• Liker 1
Skrevet

Dere får bare holde dere unna som best dere kan. Det nytter ikke å oppdra sånne folk.

Anonymous poster hash: 313a5...9c7
  • Liker 1
Skrevet

Hva med å konsekvent omtale ham som "gamle skrullete gubben som sikkert dauer om noen år", og dersom han reagerer kan du jo si; "Men kjære, du ER jo gammel og skrullete, og dauer garantert om noen få år! Skal vi kalle deg spretne ungfole liksom?"

Herlig! :skratte:

Jeg synes dette var et veldig godt forslag...

• Liker 7
Skrevet

Hadde latt være å treffe dem lenger og hadde sakt klart i fra hvorfor.

Kommentarer om vekt på den måten kan skape spisevegring, og en kommentar holder. Så du kan rett og slett ikke utsette tenåringer for slikt.

Anonymous poster hash: 12de3...4d0
  • Liker 2
Skrevet

Likte forslaget til Bernadette!

Og jeg hadde nok latt barna få slippe å få slike kommentarer. Inviter heller bestemor med ut på handletur e.l.

Skrevet

Besteforeldrene min er som det. Jeg er forbanna på mamma fordi hun ikke tok tak i det og om de ikke skjerpet seg så burde verken jeg eller mine søsken hatt kontakt med de.

Er voksen nå,har ingen kontakt med de.

Anonymous poster hash: 9cff8...e28
  • Liker 2
Skrevet

Dette hadde jeg reagert svært sterkt på. Selv om sønnen ikke reagerer, gjør jo åpenbart andre det. Uansett hva han tenker eller mener burde han legge det til side, det er jo barnebarna og svigerdatteren hans det er snakk om.

Skrevet

Jeg hadde rett og slett ikke latt barna mine omgåes en sånn fyr. I første omgang ville jeg fortalt han at han ikke får se barnebarna med mindre han ikke snakker nedsettende til dem.
Kommentarer her og der, ikke bare rasistiske utsagn, men tenker også på kommentarene om vekt osv, setter seg veldig lett hos barn. Jeg var veldig ung da tanta mi kommenterte hvor lubben jeg var, men det var noe jeg alltid tenkte tilbake på i tenåringene mens jeg led av spiseforstyrrelser.

Anonymous poster hash: dbd10...549
  • Liker 5
Skrevet

Altså, når det gjelder disse "negerungene" så har han jo helt rett, det er jo det de både er, og ser ut som! Men han kunne kansje droppe å si det så de hører det,

Alt det andre derimot kunne han spart seg.

Men er nok ikke mye å få gjort med slike grettne gamle gubber desverre.

Anonymous poster hash: 7725d...8c1
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...