Gå til innhold

noen som har tatt mr røntgen?

bebisss

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ta mr, neste uke. Og jeg gruer meg litt. Fikk info fra lege at meg måtte ligge mellom 20-60 min i en tube. Jeg er klaustrofobisk og bekymret for dette.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjerner og planeter

Eg hadde akkurat dei same tankane som deg!

Grudde meg fordi eg måtte liggja lenge i ein tube. Du får beskjed om å ta av deg alt metal. Dvs feks bh med bøyler. Så vert du lagt i ei seng med øyrepropper i øyrene og ein trykkert i handa. Eg fekk beskjed om at eg skulle liggja der i 30 min. Eg låg meg ned og lukka augo. Eg såg ikkje kor langt opp edt var til "himmelen" av tuben. Låg med augo att og telte sekund...

Etter ca 12 minutt var eg ferdig. Det gjekk veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Eg er ikkje klaustrofobisk, men har vert i den "trommelen" et par-3 gongar. Du får øyreklokker med musikk/radio på, som er altfor lav(?), Og så må du bare ligge inni der med masse bråk og banking ei god stund. Du får med deg ein sånn knapp du kan trykke på om du føler nåke er galt. Sist gang sovna eg inni alt det bråket, så personlig synst eg ikkje det var så gale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke jeg var klaustrofobisk, men kjente jeg var nær ved å trykke på panikknappen flere ganger når jeg lå der. I tillegg lagde maskinen mye høyere lyder enn hva jeg trodde. Men holdt ut da :)

Anonymous poster hash: 1689d...c84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke klaustrofobisk, så det gikk helt fint. Du blir bare litt varm, og det bråker en del, og så er det over.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klaustrofobisk og måtte ligge 20min for å få sjekket ryggen.
Har ADHD så gruet meg til å ligge stille, og ta ut alle piercingene .. ugh.

Men det gikk fiint, det bråker endel, men du får høre på radio om du vil, jeg valgte å gjøre det. Og bare prøvde å konsentrere meg om hva som var på den. Husk på at om du gir opp må du prøve igjen og igjen, like greit å bare slappe helt av og få det gjort på 1 gangen så er du ferdig :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal snart ta mr, neste uke. Og jeg gruer meg litt. Fikk info fra lege at meg måtte ligge mellom 20-60 min i en tube. Jeg er klaustrofobisk og bekymret for dette.

Noen erfaringer?

Jeg er også klaustrofobisk og gikk til fastlegen min og fikk beroligende før jeg skulle ta MR. Det var bedre enn fryktet fordi jeg lå såpass langt inn i maskinen at jeg kunne se så vidt ut i andre enden av tunnelen.

Anonymous poster hash: b4ba6...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt flere MR og har VELDIG klaustrofopi. Men jeg klarte alle gangene. Skulle ta av hodet og fikk et slags stativ over meg. De var veldig greie sa at jeg måtte lukke øyene og telle. Tok ca 12 min. En annen gang lå jeg inne der i 30 min. Veldig stolt av jeg klarte det uten og trykke på knappen. godt å få det overstått. Men det bråker masse selv med øreklokker. Har også tatt av nakken og det tok ca 15 min. Ja det er fryktelig trangt inni der men prøv og fokuser på andre ting. Det går bra. Apparatet har åpning ved hodet så da føles det bedre.

Anonymous poster hash: 599bb...562
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kroppsdel skal du ta MR av? Jeg har tatt MR flere ganger, og hvor ubehagelig det er kommer an på hva du skal ta bilder av.

Anonymous poster hash: 5b372...943
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok MR for noen år siden, av kjeven.

Har klaustrofobi, så gruet meg veldig.

Itillegg til denne tuben du skal ligge inni, så fikk jeg et slags "bur" over hodet. Noe som gjorde det mye verre, men jeg tror at dette "buret" bare blir brukt om det er i hoderegionen de skal se på.

Jeg skal ikke lyve å si at jeg ikke var redd, og at det ikke rant noen tårer, for det gjorde det. Men, jeg overlevde selv om jeg syntes det var fryktelig.

Du får en dings i hånda di som du kan trykke på om du ikke klarer det, klarer mer osv. Du må ikke være redd for å trykke på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på MR på Haukeland, og der hadde dei eit speil montert med rett vinkel til eit bilete som var teipa på veggen! Eg forsto ikkje før etterpå at eg hadde kika på eit bilete og ikkje igjennom eit vindauge. :fnise:

Eg har ikkje klaustrofobi, men eg tykte det var litt ubehageleg fordet. Så eg fokuserte på å puste og å tenkja på noko triveleg.

Anonymous poster hash: 251fe...9b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt MR av bekkenet/mageregionen og lå sånn til i maskinen at hodet knapt var innenfor. Jeg måtte ligge der i nesten en time og irriterte meg mest over bankelydene og det at radioen i øreklokkene var så lav at jeg av og til ble usikker på om det var radioprogram eller radiologen som snakket til meg. Det eneste jeg opplevde som ubehagelig var det tarmavslappende midlet jeg fikk intravenøst underveis. Det ble advart om at jeg kunne få litt hjertebank men jeg fikk skikkelig hjertebank og ekstraslag. Utrolig ekkelt og vanskelig å ligge helt i ro når man blir litt redd. Men det ga seg fort og jeg klarte å slappe av.

Jeg skal i ny MR om noen måneder og gruer meg kun til å få tarmavslappende. Selve MR-røntgenet er mest bare kjedelig og langtekkelig. Og bråkete.

Anonymous poster hash: 6e7a1...69f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok mr caput i 10 laaaaange minutter. Klarte ikke ligge stille så lenge en gang, og tenkte bare på hvor mye jeg ville bevege hodet. Men lydene plagde meg ikke. Men, jeg er veldig motorisk urolig av meg.

Hvis man klarer å bare slappe av i kroppen går det nok fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klaustrofobi og måtte avbryte min første MR. Jeg hadde på forhånd forberedt meg på hvordan jeg skulle takle klaustrofobien, bla. lukke øynene før jeg ble kjørt inn og tenke på en hyggelig situasjon. Men personen som la meg i MR maskinen hadde en veldig dårlig dag og det satte meg ut sånn at jeg mistet fokus og glemte å gjøre det jeg hadde øvet på. Fikk da panikk og måtte avbryte.

Ved andre forsøk (ny time) klarte jeg å fokusere. Jeg holdt øynene lukket hele tiden og selv om pulsen slo i 250 fikk jeg aldri panikk. Det som også hjalp veldig var at det ble blåst luft gjennom tunellen så det kjentes aldri trangt eller innestengt. Det var en blandet men veldig god følelse når jeg oppdaget at oi, jeg klarer faktisk å gjennomføre selv om jeg er redd. Mot slutten var jeg bare lettet og glad. Kommer ikke til å være noe særlig redd for å gjøre det igjen!

Anonymous poster hash: 81858...100
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...