Gå til innhold

hvordan lade batteriene med en baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan får dere energi til å holde ut med en baby? Jeg har en snill baby som gråter etter mat hver 3-4. time ellers ikke noe gråt. Men i natt har jeg sovet 2 timer. Samboer snorker seg igjennom natta, han våkner av skrik og tar babyen i blant men jeg våkner jo og. Eller jeg sover ikke da samboer snorker og babyen ligger å "prater" eller presser (prøver å bæsje) mesteparten av natta. Samboer får sove selv om babyen lager lyder. Sånn er nettene mine.

På dagtid når babyen sover så skal man liksom sove selv, men jeg må jo få i meg mat ol. Vil komme meg ut, har droppet alle barseltreff pga ikke energi. Orker ikke dra ut døra el få besøk. Prøver jeg å sove på dagtid så får jeg ikke sove. Jeg skjønner ikke at mødre kan dra på cafe og sitte der i timesvis og skravle, eller gå lange turer med vogna. Jeg har ennå ikke rørt vogna, babyen er ca en mnd. Vi er fullstendig isolert fordi jeg har null energi. Det var ikke sånn her det var å skulle bli mamma!!

Hvordan overlever dere? Hvor henter dere energien fra til å dra ut døra?

Anonymous poster hash: d7e8e...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man sover veldig lett i starten, så blir det bedre. Prøv å spis mens baby er våken, så kan du duppe når baby sover. Venn på baby å sove dupp i vogna hver dag, så er det bare for deg å ta på jakke og sko, så gå en liten tur. På kvelden når mannen er hjemme, ta deg en halvtimes rusletur. Alene eller med nabo/venninne, for å få litt frisk luft og forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sover veldig lett i starten, så blir det bedre. Prøv å spis mens baby er våken, så kan du duppe når baby sover. Venn på baby å sove dupp i vogna hver dag, så er det bare for deg å ta på jakke og sko, så gå en liten tur. På kvelden når mannen er hjemme, ta deg en halvtimes rusletur. Alene eller med nabo/venninne, for å få litt frisk luft og forandring.

Når babyen er våken må den mates el stelles, rekker ikke å spise da. Har et flaksestyr da babyen ikke tar bryst. Har ikke energi til å gå tur hverken på dagtid el kveld. Hvordan blir man uthvilt av å gå tur? Sover ikke bedre da (har mange års erfaring med søvnvansker) Sover 2-3 timer hver natt, er utslitt.

I går kveld la vi babyen ca kl 20, jeg la meg kl 20.30 og avtalte med samboer at jeg fikk sove da frem til midnatt med ørepropper, jeg sov en time. Etter da har jeg sovet ca en time når babyen sov. Ellers har jeg ligget og hørt på babyen sine lyder og samboer sin snorking,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Husker jeg sovnet hvor som helst som småbarnsmor, var så sliten. Høres rart ut at du ikke får sove når kroppen er så sliten?

Har du tatt det opp med legen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ligge på annet rom? Og så kan mannen hente deg når baby er klar for mat? Eller dersom baby får flaske, kanskje mannen kan gi mat en hel natt slik at du kan sove et annet sted, med ørepropper?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plassert babyen vår på 2 mnd i naborom og alle begynte å sove bedre. Jeg får mye "energi" (hvile) da jeg strikker. Selv om babyen står opp kl.4 er det ikke noe problem for meg da jeg vet at strikke sett venter på meg i stua. Da babyen sover på dagtid er det mulighet å strikke og slå av hjernen.

Jeg har aldri ovet på dagtid når babyen sov. I motsetning, kan jeg sove på dagen i helgen da pappa er med den lille og leker eller ute og går turer.

Anonymous poster hash: 05382...a58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, stakkars deg TS. Jeg synes mannen din burde ta noen netter så du får sove! Det er ikke mye hjelp i deg om du kollapser. Og siden dere flaskemater etdet jo ingen grunn til at det ikke skal gå.

Og hvis du kommer deg ut og får litt lys og luft er nok det bra. Om så var bare en tur rundt huset.

Ang mat. Kan noen (samboer, mamma, svigermor, venninne) hjelpe deg med å få laget noe som er enkelt å ha liggende spise i farta? Matmuffins, piroger, pizzasnurrer. Og mannen din kan smøre frokost til deg som er klar når du våkner f eks. Selv om du ikke ammer et det jo viktig at du får mat i deg. Og at du heller kan bruke tiden på å komme deg ut eller sove enn å lage mat.

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til dette med at "det var ikke slik det var å skulle bli mamma" - for ganske mange er dette helt vanlig når de er såpass små.

Det er sinnsykt slitsomt og en mager trøst, men det er ikke en unntakstiltand blant foreldre flest.

Når det er sagt så må man jo gjøre det man kan for å slappe av, og jeg får en følelse av at stressnivået i kroppen din er såpass forhøyet at du ikke får hvile/sove selv når du kan.

Det virker heller ikke som om mannen din trår nok til her - dere må avtale en mer fast rutine.

Du kan ikke forvente at du skal sovne - men du må legge inn faste hvileøkter når farer hjemme. Hvile = ørepropper og mørkt rom.

Jeg ville ikke som noen andre her lagt baby under 6 mnd på eget soverom da det ikke er anbefalt ihht økt risiko for krybbedød(hjelper ikke kun medbabycall).

Jeg skjønner det er fantastisk for søvnen, men jeg tenker det er en høyst unødig risiko å ta. Da er det bedre å finne andre metoder og løsninger - iallefall så lenge det er mulig.

Det er nok ikke bare babyen her som er "problemet", det er stressnivået ditt også. Og det kan man forsøke å senke, selv om det ikke er enkelt.

Du må nok også forsøke å få noen minutter frisk luft hver dag - det er viktig for deg å baby. Om du så sitter stille på en benk og nærmest sovner i 15 minutt til dagen, så er det bedre enn ingenting.

Anonymous poster hash: 8f421...a0b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal få mannen din til å kjøpe jern"mikstur" til deg fra helsekosten/apoteket? Det kan godt hende at det er jernmangel. Ellers er det veldig viktig at du får i deg nok av frukt og grønt, og ellers mat som er med på å gi energi.Hilsen fra en som kjenner seg veldig godt igjen i din situasjon.

Anonymous poster hash: 5559d...61c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ER det i begynnelsen, og det går seg til! La samboeren ha nattevåk i det minste i helgen. Så kan du få sove om natta.

Du sier at du må ha mat. Lag deg matpakke du kan hente mat fra hele dagen.

Og sov når babyen sover. Nei, det er ikke allesom orker å vimse rundt på kjøpesentere, på besøk hos venner eller andre ting de første månedene. Søvn og selvbevaring er det viktigste.

Husarbeidet må stå litt på vent. Siden DU er oppe om natta, må samboeren din gjøre husarbeid. Så kan du sove når babyen sover.

Anonymous poster hash: df043...2a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til dette med at "det var ikke slik det var å skulle bli mamma" - for ganske mange er dette helt vanlig når de er såpass små.Det er sinnsykt slitsomt og en mager trøst, men det er ikke en unntakstiltand blant foreldre flest. Når det er sagt så må man jo gjøre det man kan for å slappe av, og jeg får en følelse av at stressnivået i kroppen din er såpass forhøyet at du ikke får hvile/sove selv når du kan. Det virker heller ikke som om mannen din trår nok til her - dere må avtale en mer fast rutine.Du kan ikke forvente at du skal sovne - men du må legge inn faste hvileøkter når farer hjemme. Hvile = ørepropper og mørkt rom. Jeg ville ikke som noen andre her lagt baby under 6 mnd på eget soverom da det ikke er anbefalt ihht økt risiko for krybbedød(hjelper ikke kun medbabycall).Jeg skjønner det er fantastisk for søvnen, men jeg tenker det er en høyst unødig risiko å ta. Da er det bedre å finne andre metoder og løsninger - iallefall så lenge det er mulig. Det er nok ikke bare babyen her som er "problemet", det er stressnivået ditt også. Og det kan man forsøke å senke, selv om det ikke er enkelt. Du må nok også forsøke å få noen minutter frisk luft hver dag - det er viktig for deg å baby. Om du så sitter stille på en benk og nærmest sovner i 15 minutt til dagen, så er det bedre enn ingenting. Anonymous poster hash: 8f421...a0b

Først til dette med at "det var ikke slik det var å skulle bli mamma" - for ganske mange er dette helt vanlig når de er såpass små.Det er sinnsykt slitsomt og en mager trøst, men det er ikke en unntakstiltand blant foreldre flest. Når det er sagt så må man jo gjøre det man kan for å slappe av, og jeg får en følelse av at stressnivået i kroppen din er såpass forhøyet at du ikke får hvile/sove selv når du kan. Det virker heller ikke som om mannen din trår nok til her - dere må avtale en mer fast rutine.Du kan ikke forvente at du skal sovne - men du må legge inn faste hvileøkter når farer hjemme. Hvile = ørepropper og mørkt rom. Jeg ville ikke som noen andre her lagt baby under 6 mnd på eget soverom da det ikke er anbefalt ihht økt risiko for krybbedød(hjelper ikke kun medbabycall).Jeg skjønner det er fantastisk for søvnen, men jeg tenker det er en høyst unødig risiko å ta. Da er det bedre å finne andre metoder og løsninger - iallefall så lenge det er mulig. Det er nok ikke bare babyen her som er "problemet", det er stressnivået ditt også. Og det kan man forsøke å senke, selv om det ikke er enkelt. Du må nok også forsøke å få noen minutter frisk luft hver dag - det er viktig for deg å baby. Om du så sitter stille på en benk og nærmest sovner i 15 minutt til dagen, så er det bedre enn ingenting. Anonymous poster hash: 8f421...a0b

For noe tull!

Det som øker sjans for krybbedød er samsoving, om foreldrene driker eller røyker, ikke at babyen sover på eget rom. Mange anbefaler at den gjør enttopp det. Bla.a for at den sover bedre fordi det ikke lukter mamma og mat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skravlet veldig mye og jeg fikk ikke sove gjennom alle lydene hennes så vi flyttet henne inn på rommet hennes. Gjennom hele svangerskapet sa jeg "Jeg SKAL ha henne på rommet til hun er 1 år!".. Men nei, sånn ble det ikke. Hun ligger altså på sitt rom, og vi sover alle 3 mye bedre!

Inatt har hun f.eks sovet fra 8 igår kveld til klokken 5.30 for mat. Jeg har sovet siden klokken 11 igår kveld fordi mannen tok matingen klokka 5.30. Vanligvis våkner jeg nå 1 gang om natten for å mate henne, og så er det morgen.

Hun er nå 9 uker, og din er jo bare 4 uker, men mitt råd er altså å legge henne på hennes rom, ta med deg babycallen hvis det gjør deg tryggere. Du kan også bruke ørepropper, det gjør jeg, jeg hører likevel hvis hun skriker :)

Anonymous poster hash: 1f79e...dc9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere energi til å holde ut med en baby? Jeg har en snill baby som gråter etter mat hver 3-4. time ellers ikke noe gråt. Men i natt har jeg sovet 2 timer. Samboer snorker seg igjennom natta, han våkner av skrik og tar babyen i blant men jeg våkner jo og. Eller jeg sover ikke da samboer snorker og babyen ligger å "prater" eller presser (prøver å bæsje) mesteparten av natta. Samboer får sove selv om babyen lager lyder. Sånn er nettene mine.

På dagtid når babyen sover så skal man liksom sove selv, men jeg må jo få i meg mat ol. Vil komme meg ut, har droppet alle barseltreff pga ikke energi. Orker ikke dra ut døra el få besøk. Prøver jeg å sove på dagtid så får jeg ikke sove. Jeg skjønner ikke at mødre kan dra på cafe og sitte der i timesvis og skravle, eller gå lange turer med vogna. Jeg har ennå ikke rørt vogna, babyen er ca en mnd. Vi er fullstendig isolert fordi jeg har null energi. Det var ikke sånn her det var å skulle bli mamma!!

Hvordan overlever dere? Hvor henter dere energien fra til å dra ut døra?

Vet det ikke er noen trøst, men svært mange har det akkurat likens som deg - meg inkludert!

Nr 1 hadde kolikk som holdt på å få meg til å gå fra sans og samling.

Nr 2 fikk også kolikk, og med en liten tass som var våken på dagen og nr 2 som gråt om natta fatter jeg ikke hvordan jeg overlevde denne perioden den dag i dag - men alt går!

Nr 3 var prematurfødt og svært krevende etter at vi ble skrevet ut fra sykehuset. Babyen trengte også skjerming, så kunne ikke dra på kafe eller lignende med babyen før h*n var nærmere året.

Nr 4 var type glupsk baby som spiste døgnet igjennom. Tror h*n var over året før jeg sov en hel natt uten å bli avbrutt. De 3 første døgnene etter at vi kom fra sykehuset sov jeg vel 3 timer til sammen, og fortsatt da babyen var 5 mnd ville h*n ha pupp hver annen time - også om natta.

Samtidig er det vanskelig å be pappa om hjelp i ukedagene på natta siden han skal på jobb neste dag, så byrden i ukedagene falt som oftest på meg + at pappa ikke hadde pupp.

Med mine 4 har jeg ikke vært på et eneste barselstreff og kafebesøk kan jeg vel telle på en hånd mens de var baby. Vet dette ikke er noen trøst, men vi klarer det uansett hvor tøft det er og alt blir bedre! Faktisk så mye bedre at jeg og min mann diskuterer om vi skal gå for nr 5!

Som ei skrev her oppe, det finnes flere måter å hvile på utenom å sove. Å brodere bunad ble for meg hvile på dagtid, og ga meg energi til de 3 ungene som kom hjem etter skole/barnehage.

Ikke tenk på hva andre mødre gjør, for de har fått barn med lyddempere (på gråten) og som sover hele natten fra de ble født! Vi andre trekker andre gull-lodd :D

Anonymous poster hash: 4a227...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

For noe tull!

Det som øker sjans for krybbedød er samsoving, om foreldrene driker eller røyker, ikke at babyen sover på eget rom. Mange anbefaler at den gjør enttopp det. Bla.a for at den sover bedre fordi det ikke lukter mamma og mat.

Les litt på lub.no. Babyen skal våkne av de voksnes lyder og dermed ikke sove så dypt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skravlet veldig mye og jeg fikk ikke sove gjennom alle lydene hennes så vi flyttet henne inn på rommet hennes. Gjennom hele svangerskapet sa jeg "Jeg SKAL ha henne på rommet til hun er 1 år!".. Men nei, sånn ble det ikke. Hun ligger altså på sitt rom, og vi sover alle 3 mye bedre!

Inatt har hun f.eks sovet fra 8 igår kveld til klokken 5.30 for mat. Jeg har sovet siden klokken 11 igår kveld fordi mannen tok matingen klokka 5.30. Vanligvis våkner jeg nå 1 gang om natten for å mate henne, og så er det morgen.

Hun er nå 9 uker, og din er jo bare 4 uker, men mitt råd er altså å legge henne på hennes rom, ta med deg babycallen hvis det gjør deg tryggere. Du kan også bruke ørepropper, det gjør jeg, jeg hører likevel hvis hun skriker :)

Det der er det faktisk noe i!

Min skrek og skrek og skrek og skrek og skrek og skrek - og ville overhode ikke roe seg til tross for at jeg prøvde å ligge inntil babyen for kroppskontakt, forsøkte med pupp, gikk og bysset, bar i bæresjal osv osv. Til slutt var jeg så utslitt at jeg la babyen i sin egen seng - sånn bare for å samle meg selv.

Vips.. 2 sekunder senere sov babyen. Babyen ble rett og slett overstimulert. Totalt motsatt av sin forgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt på lub.no. Babyen skal våkne av de voksnes lyder og dermed ikke sove så dypt.

Skal våkne? Skal de vel ikke. Det er bare propaganda, babyer kan fint sove i egen seng på eget rom hele veien. Ammer man, er det kanskje ikke så praktisk da ;)

Det som kan hjelpe mot krybbedød er smokk. Og den kan de bruke i sin gen seng, på sitt eget rom.

MEN man gjør som man vil, det finner man ut av, hva som funker for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Magdalene

Det er slik det er med små.

Du kan F.eks spise mens du gir baby mat. Det gjorde jeg mange ganger, slik at jeg slapp å bruke tid på det når baby endelig sov.

Du sier dere har blitt så isolert fordi du ikke har energi. Sover du da, når mannen din er hjemme?

Jeg får alltid mer energi av å komme meg ut, så hva med å prøve det? Gå en tur i frisk luft får deg kanskje til å føle deg bedre, kontra å mure deg inne..

Ellers så er babyen din faktisk bare EN mnd. Det tar tid for mange å finne seg til rette i rollen som mamma.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi meg kilde på at de skal våkne av det?( les vitenskapelige artikler (research).

Det er varme, for mye klær, røyking, etc etc som er risiko. Alle barn skal ha dypsøvn, de SKAL ikke voksne av smålyder.

Jeg leser om så mange som skal ha barnet på rommet pga krybbedødfaren. Pass mer på hvor mye du kler på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Kan du gi meg kilde på at de skal våkne av det?( les vitenskapelige artikler (research).

Det er varme, for mye klær, røyking, etc etc som er risiko. Alle barn skal ha dypsøvn, de SKAL ikke voksne av smålyder.

Jeg leser om så mange som skal ha barnet på rommet pga krybbedødfaren. Pass mer på hvor mye du kler på barnet.

Du kan jo sende en Mail til lub og høre med de, siden du er så påståelig, eller tror du at de bare finner på ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull!

Det som øker sjans for krybbedød er samsoving, om foreldrene driker eller røyker, ikke at babyen sover på eget rom. Mange anbefaler at den gjør enttopp det. Bla.a for at den sover bedre fordi det ikke lukter mamma og mat. Anonymous poster hash: df043...2a8

Har merket en tendens at babyen våkner når jeg lister meg inn i soverommet men ikke når samboer lister seg inn.

Ang samboer så bidrar han mye, og jeg vil ikke la han være for mye våken om natta da han har en farlig jobb så han trenger søvn. Jeg fikk sove litt ekstra i helga, og nå er det flere dager til neste helg. Har vurdert å legge meg på sofaen om natta. Vi har et til soverom men ingen seng der, planen er å flytte babyen dit etterhvert. Men det løser ikke snorkingen til samboer.

Jeg har slitt med søvnen lenge så er ikke noe nytt egentlig, men at jeg skulle få sove så lite hadde jeg ikke trudd. Har en del ferdig mat i frysern som jeg laget som gravid, å be folk om å lage mat til oss blir rart.

Ganske sikker på at dette er søvnmangel, ikke jernmangel.

Babyen får ikke sove med smokk, den sutter og sutter men sovner ikke før smokken blir tatt bort el har falt ut av munnen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...