Gå til innhold

Ned i vekt med billigmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å gå ned i vekt med billigmat? Dersom du ikke har mer enn 1-200 kroner i uken til mat, må jo det bety at matinntaket må bli veldig lavt og det samme med det totale kaloriinnholdet.

Noen som vet om det er mulig? Erfaringer?

Anonymous poster hash: f849d...e10
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hva du anser som billigmat? Kjøper du sunn mat vil du selvsagt klare å gå ned i vekt.

Skrevet

Ris, fisk, kjøtt og grønt. Pasta, billig kneip. Billig syltetøy. De billigste matvarene med andre ord.

Det blir jo minimalt dersom jeg bruker maks 200 kroner uken til alt?

Skrevet

Det er billigere å lage brødet og pastaen selv, syltetøy er nok billigst ferdigkjøpt, fisk er generelt dyrt desverre, ris er jo billig og kjøper du på utradisjonell butikk kan du få store kvantum for flisespikkeri, havregryn er veldig billig igjen osv.

Hvis du planlegger nøye, ser på salg og tilbud vil du nok fint klare å kjøpe sunn mat på 200kr måneden.

Skrevet

Det er billigere å kjøpe sunn mat enn junk, bare du tenker langsiktig. Sunn mat blir du fortere mett av også, så du trenger mindre av det. F.eks kan du jo bake ditt eget grovbrød. Bruk penger på sesongens grønnsaker. Kjøp stort, så får du mer for pengene.

Det som er dyrt er å kjøpe alle disse slankeproduktene som finnes. Bare å styre unna. Normal mat er like bra. Bare planlegg godt. Sett opp en liste over hva du skal spise den neste uka, slik at du får utnyttet alt.

Havregrøt er billig og sunn frokost (eller kvelds).

Sjekk tilbud fra butikkene og frys ned om du finner noe som er veldig billig.

Lag gjerne mat for to dager i slengen og frys ned om du ikke skal spise resten neste dag.

Bønner og linser er kjempebillig og sunt. Særlig om du tar deg tid til å bruke de tørkede.

Linsesuppe er mettende og godt. Og veldig billig!

• Liker 1
Skrevet

Det er billigere å lage brødet og pastaen selv, syltetøy er nok billigst ferdigkjøpt, fisk er generelt dyrt desverre, ris er jo billig og kjøper du på utradisjonell butikk kan du få store kvantum for flisespikkeri, havregryn er veldig billig igjen osv.

Hvis du planlegger nøye, ser på salg og tilbud vil du nok fint klare å kjøpe sunn mat på 200kr måneden.

Måneden?

Er det enkelt å lage pasta selv?

Skrevet

Det er billigere å kjøpe sunn mat enn junk, bare du tenker langsiktig. Sunn mat blir du fortere mett av også, så du trenger mindre av det. F.eks kan du jo bake ditt eget grovbrød. Bruk penger på sesongens grønnsaker. Kjøp stort, så får du mer for pengene.

Det som er dyrt er å kjøpe alle disse slankeproduktene som finnes. Bare å styre unna. Normal mat er like bra. Bare planlegg godt. Sett opp en liste over hva du skal spise den neste uka, slik at du får utnyttet alt.

Havregrøt er billig og sunn frokost (eller kvelds).

Sjekk tilbud fra butikkene og frys ned om du finner noe som er veldig billig.

Lag gjerne mat for to dager i slengen og frys ned om du ikke skal spise resten neste dag.

Bønner og linser er kjempebillig og sunt. Særlig om du tar deg tid til å bruke de tørkede.

Linsesuppe er mettende og godt. Og veldig billig!

Holder meg allerede langt unna lettprodukter. Tenkte jeg kunne kjøpe billig frossen fisk, og frossen kylling osv og fordele over flere dager evt uker. Synder på cola zero, den skal jeg kutte ut.

• Liker 1
Skrevet

Husmann Knekkebrød 2pk koster slikk og ingenting på Rema 1000. Samme med frosne grønnsaker om du ikke velger fancy pakker fra Findus el.l. Solvinge kyllingfilet er billig (ca. 100 kr/kg). Og der finnes frosne alternativer i samme prisklasse i de fleste billigbutikker. Riktignok med 10%++ vann og salt.

• Liker 1
Skrevet

Jepp.. det finnes fine fiskestykker blant annet som både er lett å porsjonere og steke opp.

Lettprodukter en EN ting, men mange sverger jo til alle disse bar-ene (Nutrilett etc).

Om du vil ned i vekt så passer du bare på å lage lite nok. Det er der jeg synder som regel.. lager altfor mye mat og spiser meg stappmett. Hold deg til porsjonene og legg vekk det du ikke bør spise til neste dag (lunsj?). Drikk vann!

Dessuten er det helt gratis å gå en tur også. Gå fort og så langt du kan, så har du gratis trening også.

• Liker 1
Skrevet

Havregryn, knekkebrød, first price kyllingfilet (2kg), torskefilet, first price laksefilet, skinke, egg, frosne grønnsaksblandinger.... Så ja det er absolutt mulig.

Anonymous poster hash: 1d2f6...85f
  • Liker 3
Skrevet

Jeg lurte på om det er noen her som har vært nødt til å leve på minimums grensen med mat ca 1-200 kr uken og som har erfart å gå ned i vekt pga det?

Diskusjon om lettprodukter og nutribarer er uaktuelt da de allikevel er altfor dyre å kjøpe på et slikt budsjett.

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

Du får 4 laksefileter til 49 kroner på KIWI. Egg og grønnsaker er også billig. Rug knekkebrød koster 20 kroner og det er billig med familieskinke. Ris koster 10 kroner kg på asiabutikker.

• Liker 3
Gjest Brillefin
Skrevet

Frossen kyllingfilet, laksefilet på kiwi/rema er nevnt, havregryn, tunfisk er jo dødsbillig, samt fisk type sei og torsk finnes jo i både first price og x-tra. Ris også veldig billig.

Levde ett år på et strengt budsjett og det gikk veldig fint.

Gikk mye i laksesalat, tunfisksalat, kylling/sei/torsk og ris, grønnsaker er faktisk ikke dyrt. Frossen er like bra som fersk. Og ofte er det bare å kikke i forskjellige butikker etter billige grønnsaker. Pleier jo være småtilbud fra uke til uke..

Skrevet

Jeg blir så inspirert! :blomst:

Tenker at om jeg følger denne linjen og plusser på med litt luksus i mellom feks, kjøpe favoritt te, og favoritt sjokolade (2 ganger i mnd) da vil jeg jo bli tynnere, sunnere og spare masse penger! :danse: 3 ting på en gang!

• Liker 1
Skrevet

Havregryn, linser, bønner, kålhode, løk, poteter, kålrot.

Alle disse pleier å være kjempebillig!

• Liker 3
Gjest Whitestripes
Skrevet

Kjøp i hvert fall ikke kneip og syltetøy. Du sa du ville spise sunt og gå ned i vekt, så da styrer du unna det. Ellers har du fått mange gode tips til sunne og rimelige matvarer her allerede :)

• Liker 3
Skrevet

Grønnsaker er billige. Mel er billig. Alt av råvarer er ganske rimelig om du vet hva du burde velge. Mange First Price-produkter er svært billige og smaker godt, for eksempel røkelaksen og den frosne laksen. Med litt planlegging lever du godt på 'billigmat'.

Anonymous poster hash: b97c5...172
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vil slå et slag for linser, bønner, kikerter og quinoa. Billige (i hvert fall hvis du handler på innvandrerbutikker), proteinrike og mettende matvarer. Kan helt eller delvis erstatte kjøtt i mange retter. Spe f.eks. kjøttdeig med brune/røde bønner til taco, så kan du bruke mindre kjøtt og fryse ned resten til senere bruk.

Quinoa kan erstatte ris, og er mer mettende. Bruk linser for å jevne supper eller ha det i gryter, så blir de også mer mettende.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Knekkebrød og leverpostei med agurk - rimelig, kalorifattig og sunn frokost.

Knekkebrød og makrell i tomat med agurk - rimelig og sunn (ikke kalorifattig, men sunt fett som man skal spise hver dag) lunsj.

Styr unna alt som er ferdiglaget eller halvfabrikat til vanlig hverdags. Kjøp fisk og kjøtt i ferskvaredisken og kjøp akkurat den mengden du skal ha. Det koster da ikke all verden. Ris kjøpes i store sekker på innvandrer sjapper eller på Rema - styr unna boil-in-bag og lignende.

Kjøp paprika enkeltvis og tomater og frukt i løs vekt. De flerpakningene kan være billigere pr stk - men koster mer for et trangt budsjett.

Hermetisk på Rema er billig og ved å tilsette bønner, sjampinjong og/eller gulrot i f.eks spaghetti kjøttsausen kan du bruke 1/4 pakke karbonadedeig middag fordi du fyller opp med grønt isteden. Det smaker himla mye mer også.

Det er ikke dyrere å spise sunt og kalorifattig - det er ferdigmaten som koster penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...