Gå til innhold

Er det dumt at vi ble enige om å gifte oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest tråden om pris på forlovelsesringer osv. Frieri tråder osv.

Vi ble bare enig om å gifte oss. Vi hadde snakket så pass mye om ekteskap, at et frieri ble bare litt rart. Vi bor sammen, har barn sammen osv.

Det som "plager" meg litt er at samboer sikkert kunne tenkt seg å fri. Fordi han er mann, og det er hans jobb å fri (mener han) . Jeg tviler ikke på at han vil gifte seg. Men kommer han til å angre på at han ikke fikk fridd?

Dumme tanker i hodet i dag. Bryllupet er jo nesten ferdig planlagt ;)

Dere andre som ble enige om å gifte dere. Hva er deres erfaringer?

Anonymous poster hash: 1822d...b49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er skilt igjen nå, men da jeg giftet meg var det noe vi ble enige om. Jeg kunne aldri tenkt meg å gjøre det på noen annen måte, og det og vente på et frieri med lengsel, virker bare håpløst gammeldags og trist. Synes det er helt fjernt at vi ønsker oss likestilling på alle punkt, bortsett fra når det kommer til en så viktig avgjørelse som ekteskap. Da skal liksom kvinnen gå der og vente som en annen tulling?

Anonymous poster hash: edf08...ff0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bedre at man er enige om det begge to. Giftet meg i ung alder med en som fridde ut av det blå, klarte ikke si nei såklart og vi ble skilt 1 år etterpå. Nå har jeg og kommende barnefar blitt enig om å gifte oss, noe vi har tenkt på og snakket om hjemme. Føles i hvertfall bedre og mer fornuftig på denne måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket en stund om det(hadde vært sammen i mange år først), og så fridde han på et passende tidspunkt.

Vi haddce tilogmed blitt enige om ringer før han fridde, og jeg ble likevel kjempeoverrasket og rørt :)

Man må absolutt ikke fri, men om man ønsker så går det fint an selv om det ikke kommer totalt ut av det blå fra intet ;)

Anonymous poster hash: f1e35...c62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble også bare enige om det, og det passet oss som par perfekt. Jeg ønsket ikke noe stort frieri, og siden vi har barn og allerede bodde sammen synes jeg det var en fin avgjørelse å ta sammen :)

Har ikke tenkt noe over dette i ettertid og tror min mann er glad han slapp å planlegge ett frieri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket en stund om det(hadde vært sammen i mange år først), og så fridde han på et passende tidspunkt. Vi haddce tilogmed blitt enige om ringer før han fridde, og jeg ble likevel kjempeoverrasket og rørt :) Man må absolutt ikke fri, men om man ønsker så går det fint an selv om det ikke kommer totalt ut av det blå fra intet ;)Anonymous poster hash: f1e35...c62

Samme her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes et overraskende frieri virker helt merkelig, jeg. Har man ikke snakket om det å gifte seg, da?

Vi snakket om ekteskap kontinuerlig fra vi hadde vært sammen bare noe måneder, og til vi satte en dato etter 4 år sammen.

Anonymous poster hash: b69c2...1ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble også enige om det. Han gikk ikke ned på kne, og hadde ingen ring da. Synes kanskje det var litt dumt, men vi gikk sammen til gullsmeden for å ordne med forlovelsesringer til oss begge litt senere. Han er ikke så veldig romantisk av seg, så jeg tror nok dette er det som var det beste ut fra hans forutsetninger.

Anonymous poster hash: a69ad...37a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble enige. Han snakket om at han kom til å fri til meg etterhvert, noe som gjorde at jeg gikk og ventet på den dagen han skulle gå ned på kne og ta meg med storm. Men det varte og det rakk, så til slutt satte jeg meg bare ned med han og sa hva jeg ønsker, at jeg vil gifte meg innen 2 år og at jeg ikke trenger noe stort, klissete frieri så lenge jeg får han. Da kom det frem at han har sett for seg at han måtte hoste opp en forlovelsesring til 3 månedslønner før han kunne fri til meg, og at det er grunnen til at det har tatt så lang tid :P

Så jeg er veldig glad for at vi tok den praten og bare ble enige om at det er oss to og at vi ønsker å gifte oss med hverandre. Hadde jeg ikke tatt det opp hadde jeg vel vært nødt til å vente i gud vet hvor lenge. Det er jo en ganske stor avgjørelse å ta, så jeg syns det er viktig at man er på samme planet angående det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det å bli enig er den fineste måten å gjøre det på. Han fridde, i betydningen at han ga meg en ring og snakket en stund om hvor stor pris han satt på meg og hvordan han så for seg fremtiden, men da hadde vi allerede satt en dato.

Det blir for dumt at jenta i forholdet skal gå rundt og vente og ønske seg et frieri, mens mannen kan fri når han føler for det og forvente et ja av henne. Det blir en for gammeldags tankegang for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest tråden om pris på forlovelsesringer osv. Frieri tråder osv.

Vi ble bare enig om å gifte oss. Vi hadde snakket så pass mye om ekteskap, at et frieri ble bare litt rart. Vi bor sammen, har barn sammen osv.

Det som "plager" meg litt er at samboer sikkert kunne tenkt seg å fri. Fordi han er mann, og det er hans jobb å fri (mener han) . Jeg tviler ikke på at han vil gifte seg. Men kommer han til å angre på at han ikke fikk fridd?

Dumme tanker i hodet i dag. Bryllupet er jo nesten ferdig planlagt ;)

Dere andre som ble enige om å gifte dere. Hva er deres erfaringer?

Du kan jo bare si at han kan fri dersom han ønsker det. Det kan jo bli et fint minne forde?

Anonymous poster hash: 30c2c...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at vi er flere :) Jeg mener også at ekteskap er noe man må være enige om.

Men jeg har også inntrykk av at veldig mange damer venter i årevis på at mannen skal fri.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble også enige om det :-)

Føltes helt naturlig!

Så valgte vi ut en forlovelsesring, men da den kom i hus gikk han ned på kne og satte den på fingeren min da. Mest redd for at jeg skulle være skuffet tror jeg, noe jeg uansett ikke var! Spiller absolutt ingen rolle spør du meg, ekteskapsinngåelse er hakket mer alvorlig enn Hollywoodfilmene gir inntrykk av, og en samtale rundt det synes jeg er veldig fornuftig. Mer enn å friste med store diamanter.

Anonymous poster hash: d5d5c...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ble også enige, alt annet ville bare virket kunstig. Synes det er veldig merkelig at mine venninner ikke forstår dette, og synes jeg er "rar" som ikke ønsker frieri...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble enige, og det er helt greit.

Men det finnes en bitteliten jente inni meg med rosa tyllskjørt og prinsessekrone, som hadde sett gleden i et zuperdupert romantisk frieri også. Men fyrverkeri og roser og en ektefølt tale om hvor fantastisk jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det å bli enige lover godt for ekteskapet. Å plutselig skulle være forlovet en dag, uten å ha diskutert ekteskap tidligere, hvordan fungerer det egentlig?

Det er jo MYE man bør snakke om før man bestestemmer seg for å gifte seg.

Anonymous poster hash: b69c2...1ee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at i de tilfellene hvor mannen eller dama frir, så har de nok snakket om ekteskap først. Men de har ikke AVTALT at "om x år så gifter vi oss".

Jeg vet om tilfeller hvor han HELT UT AV DET BLÅ har gått ned på kne også. Men jevnt over tror jeg normen er at man i hvertfall har snakket om konseptet ekteskap først.

Endret av Alice123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...