Gå til innhold

Hvordan foregår fødsler i USA?


Nixnick

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på "Fødeavdelingen" på Fem, og blir slått av hvor annerledes fødselen virker ut å være i USA i forhold til Norge, og for så vidt i U.K der de også har vist fra fødeavdelinger.

I USA, i hvert fall på denne fødeavdelingen, virker det som om de fødende ikke får spise mens de er i fødsel. De ligger også stort sett i sengen og blir konstant overvåket, gjerne med halve familien sittende rundt.

Når barnet skal fødes kommer gynekolog/fødselslege og rigger seg til for å ta i mot barnet, og jordmoren står ved siden av og sier når damen skal presse.

Noen som har født i USA og kan fortelle litt mer? Synes det er fascinerende å se hvor ulike oppfatninger man har av hva som er den beste måten å føde på rundt om i verden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1/3 av fødslene er keisersnitt. Sikkert en hel tredjedel som er igangsatte fødsler også. Det er vanlig at de ikke får spise ja, i tilfelle snitt. Mens her i Norge oppfordres man til inntak av mat og drikke for å ha energi. Fødekvinner får ikke lov å presse før gynekologen er tilstede for å ta imot barnet. Men det finnes også jordmordrevne sentre, som ligner mer på mykenhetene vi har her i Norge.

De må ofte føde på tid. Dvs følger de ikke tidsskjemaet, så blir det snitt.

De har ofte mye større føderom og bedre fasiliteter enn her i Norge. Epidural blir kastet etter enhver kvinne, omtrent. Den epiduralen de får fører til at de ikke kan bevege underkroppen, derfor blir de lenket til sengen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som er rar, men selv om jeg føler jeg hadde en hard fødsel, så er jeg glad jeg ikke var "neddopet" på epidural slik mange amerikanske kvinner ser ut til å bli. De sitter bare der i senga og prater og tuller. Helt fram til det er på tide å presse. Er ikke litt av sjarmen med fødsel å føle at man virkelig har jobbet, stått på og kommet seg gjennom en såpass utfordrende opplevelse?

Mulig jeg blir å si noe heelt annet når fødselen er på sitt værste neste gang, men det er jo i så fall kun i øyeblikket. Når man sitter og ser tilbake på minnene, så føles det i alle fall for meg som en bragd å ha klart å komme seg gjennom noe slikt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en dokumentar på youtube som heter "the business of being born". Den er litt partisk i forhold til naturlig fødsel (så ta ting du hører i den med en klype salt), men den får frem en del forskjeller på hvordan fødsler blir gjennomført i europa vs. USA. Den er ganske interessant.

Link til videoen på vimeo (NB: inneholder klipp som viser fødsler og medisinske prosedyrer):

Endret av studerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på dette :)
Virker som om man bare skal presse haka i brystkassa og presse - no matter what ;)
Lurer på hvor mye revner og sånt de har der borte....?



Anonymous poster hash: 914b6...ab3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har født i Belgia, og der fikk jeg ikke spise (på 24 timer!). Epidural var obligatorisk for meg og jeg hadde det i 9 timer eller noe slikt. Jordmor var stort sett tilstede, og da fødselen endelig var skikkelig i gang, kom min lege (gynekolog som jeg hadde gått til hele graviditeten) og tok i mot barnet, og min fysioterpaut (som jeg hadde gått til fødselforberedende kurs hos) som holdt meg i hånden og ba meg å presse osv. Mannen satt rundt, jeg kunne sikkert ha hatt med familien, det var stor plass. Han fikk mat!



Anonymous poster hash: 1e74d...304
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født i Belgia, og der fikk jeg ikke spise (på 24 timer!). Epidural var obligatorisk for meg og jeg hadde det i 9 timer eller noe slikt. Jordmor var stort sett tilstede, og da fødselen endelig var skikkelig i gang, kom min lege (gynekolog som jeg hadde gått til hele graviditeten) og tok i mot barnet, og min fysioterpaut (som jeg hadde gått til fødselforberedende kurs hos) som holdt meg i hånden og ba meg å presse osv. Mannen satt rundt, jeg kunne sikkert ha hatt med familien, det var stor plass. Han fikk mat!

Anonymous poster hash: 1e74d...304

Hvordan føltes det da? Ville du heller hatt det slik det er i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en annen ting ang. fødsler i USA (ikke meningen å kuppe tråden!):

Er det virkelig slik som på film/i tv-serier at alle babyene ligger samlet i et eget rom, og ikke får være inne hos mamman sin? Hvorfor?



Anonymous poster hash: a5f80...7ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lang tradisjon for å sykeliggjøre fødsel. Snakket med en eldre kvinne som jobbet i Junaiten tidligere. Damene ble dopet, pleierne la seg på magen deres for å presse barnet ut, og etter fødsel fikk de mannlige hormoner for å hindre morsmelken og bevare brystene. Bivirkning var tendens til bart/skjegg hvis de fikk mange barn, festlig:-D

Amerikanske kvinner har fortsatt veldig medikaliserte fødsler, og mange igangsettes uten annen indikasjon en lett kroppslig ubehag i siste graviditetsfase. Så skal de altså føde med umodne forhold, som krever riestimulerende, epidural pga stimulerte rier, sen fremgang oga umodne forhold og epidural, sliten mor, lei fødselslege som ikke har vanlig arbeidstid og bipes når hans pasient føder, slik at han har egeninteresse av å skjære baby ut og få kommet seg hjem. Jeg tipper de ikke får gå rundt for at ikke sykehuset skal saksøkes hvis noe skher, og ditto med spising fordi mange ender med ks. De må jo trilles til bilen i rullestol av samme grunn når de skal hjem.

Endret av Biloba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føltes det da? Ville du heller hatt det slik det er i Norge?

Jeg hadde født et barn i Norge først. Det føltes mye bedre i Belgia, da legen min og fysiterapauten kom (sent fredag kveld) pustet jeg bare lettet ut og overlot alt til dem. Jeg ble igangsatt, men det ble jeg i Norge også. Epidural anbefales!

I Norge fikk jeg en dansk vikarjordmor som var helt på trynet, og "alternativ", så epidural kom visst ikke på tale. Hun mente (uten å spørre oss) at faren kunne ta i mot barnet, det var jo så flott! Og fortalte meg forøvrig at jeg gjorde alt feil og hadde en mental sperre mot å føde. Etter tre timer med pressrier som da stoppet etterhvert ble lege tilkalt og ungen(som var stor) ble tatt med vakum. Morkaken kom da ikke ut, siden riene var stoppet, og flere leger kom til, alt var kaos og VELDIG vondt. Takke meg til Belgia, og verdens mest søte og erfarne fysiterapaut som sa jeg var flink, og som jeg ikke minst kjente fra før.

Ellers følte jeg meg skrubbsulten.

Anonymous poster hash: 1e74d...304

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett til å bytte ut jordmødre.

Bare sånn at folk vet det. Man MÅ ikke føde med en jordmor man ikke har kjemi med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gikk jo da mest på jordmoren du hadde og en tøff første fødsel enn selve systemet og hvordan ting gjøres i Norge. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde født et barn i Norge først. Det føltes mye bedre i Belgia, da legen min og fysiterapauten kom (sent fredag kveld) pustet jeg bare lettet ut og overlot alt til dem. Jeg ble igangsatt, men det ble jeg i Norge også. Epidural anbefales!

I Norge fikk jeg en dansk vikarjordmor som var helt på trynet, og "alternativ", så epidural kom visst ikke på tale. Hun mente (uten å spørre oss) at faren kunne ta i mot barnet, det var jo så flott! Og fortalte meg forøvrig at jeg gjorde alt feil og hadde en mental sperre mot å føde. Etter tre timer med pressrier som da stoppet etterhvert ble lege tilkalt og ungen(som var stor) ble tatt med vakum. Morkaken kom da ikke ut, siden riene var stoppet, og flere leger kom til, alt var kaos og VELDIG vondt. Takke meg til Belgia, og verdens mest søte og erfarne fysiterapaut som sa jeg var flink, og som jeg ikke minst kjente fra før.

Ellers følte jeg meg skrubbsulten.

Anonymous poster hash: 1e74d...304

Dette er jo heldigvis ikke en vanlig fødselshistorie.. Synes det er veldig synd at du måtte oppleve det! :(

Konklusjonen er: for all del ikke føde i Danmark? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som er rar, men selv om jeg føler jeg hadde en hard fødsel, så er jeg glad jeg ikke var "neddopet" på epidural slik mange amerikanske kvinner ser ut til å bli. De sitter bare der i senga og prater og tuller. Helt fram til det er på tide å presse. Er ikke litt av sjarmen med fødsel å føle at man virkelig har jobbet, stått på og kommet seg gjennom en såpass utfordrende opplevelse?

Mulig jeg blir å si noe heelt annet når fødselen er på sitt værste neste gang, men det er jo i så fall kun i øyeblikket. Når man sitter og ser tilbake på minnene, så føles det i alle fall for meg som en bragd å ha klart å komme seg gjennom noe slikt. :)

Helt enig. De programmene jeg har sett som er fra USA og U.K. sitter ofte damene å strikker eller leser bok helt til siste slutt. Det er i mine øyne missbruk av smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en annen ting ang. fødsler i USA (ikke meningen å kuppe tråden!):

Er det virkelig slik som på film/i tv-serier at alle babyene ligger samlet i et eget rom, og ikke får være inne hos mamman sin? Hvorfor?

Anonymous poster hash: a5f80...7ba

Jeg så en episode av den nevnte serien for bare et par timer siden og ja de hadde masse babyer samlet på et rom, vi fikk se det i 2 sekunder på slutten. Hvorfor vet jeg ike. Jeg trudde før at det var sånn i Norge og :P

Helt enig. De programmene jeg har sett som er fra USA og U.K. sitter ofte damene å strikker eller leser bok helt til siste slutt. Det er i mine øyne missbruk av smertestillende.

Der får de komme og ligge fra første rie mens her i Norge må man ha stor åpning hvis ikke blir man ofte sendt hjem (kommer selvsagt an på utviklingen av fødselen), om man bor nært sykehuset. Har ikke inntrykk av at de i USA og UK får smertestillende med en gang, men nå har ikke jeg sett veldig mange episoder. Syns at i USA virker det mer stressende å føde en i UK, men det er kanskje fordi i USA er "hele slekta" tilstede og maser på den gravide. Og i den episoden jeg så for et par timer siden begynte mor til den fødende og svigermor å SLOSS! Det virker mer rolig i UK. Jeg har ikke født noen plass ennå, men snart, så har ingenting å sammenligne med.

Anonymous poster hash: cc716...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig. De programmene jeg har sett som er fra USA og U.K. sitter ofte damene å strikker eller leser bok helt til siste slutt. Det er i mine øyne missbruk av smertestillende.

Strikker og leser bok i UK? Da bør du se de episodene fra UK på nytt! Der skriker og stønner de seg gjennom 12 timer lange fødsler. Det ser rett og slett helt forferdelig ut. Å se på episodene fra USA derimot var jo rene "kose-tv" i forhold!

Anonymous poster hash: d1a21...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pumpes fulle av epidural og i mange tilfeller også petidin/morfin, så de kjenner jo null og niks. Det er derfor de kan sitte og tekste og prate og ha halve slekta på besøk mens de holder på.

Man blir uglesett om man ikke ønsker ks eller epidural, da ser folk på en som nærmest gal eller i beste fall en ekte hippie. Og veldig mange blir igangsatt helt umodne, eller de får riestimulerende underveis, for fødselen skal foregå innenfor en bestemt tid. Kommer ikke ungen ut innen det, tar man ks uten tanke for evt bivirkninger eller om det faktisk er nødvendig.

og så kan man selvsagt bestille ks med påfølgende tummytuck, om man vil. De behandler fødsler som om det er noe aldeles forferdelig og en sykdom eller noe påført oss fra ytre rom.

Så er også USA et av de vestlige landene med flest hastekeisersnitt og komplikasjoner etter fødsel. Dette mener mange er fordi man kludrer for mye med fødselsforløpet.



Anonymous poster hash: 73e00...b91
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett til å bytte ut jordmødre.

Bare sånn at folk vet det. Man MÅ ikke føde med en jordmor man ikke har kjemi med.

Dette må jo ofte være vanskelig å gjennomføre i praksis tenker jeg...Å bytte bort en jordmor man ikke liker med en annen vil jo innebære at kanskje en annen pasient må gi ifra seg jordmoren de har god kjemi med. Og hvis det er små klinikker er vel bemanningen begrenset?

Anonymous poster hash: 9d694...f28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke født i USA selv, men vertsmoren min fortalte meg om sine fødsler. Første ble tatt med ks fordi den lå i seteleie og den andre ble også tatt med ks, selv om hun hadde 9 cm åpning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...