Gå til innhold

Hvorfor går jeg opp i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 16 år gammel jente, 165 høy og veier 49 kg.

Sist sommer fikk jeg spiseforstyrrelser, og har slitt med det i hele år. Gikk ned fra 56,6 kg til 46 kg. Har spist ca 800-1000 kalorier hver dag.

I april begynte jeg i tillegg å trene. Bestemte meg for at jeg ville bli sunnere både fysisk og psykisk. Men det som har skjedd nå er at jeg har gått OPP i vekt? Jogger en fast runde på 6km et par ganger i uka i tillegg til litt styrke på treningssenter, men tviler på at jeg kan ha lagt på meg 3kg muskler :(

Har begynt å spise mere. Spiser i gjennomsnitt 1000-1200 hver dag nå. Vet det fortsatt ikke er nok, men bygger meg gradvis oppover. Er dette grunnen til at jeg har lagt på meg? - fordi jeg spiser mere? I så fall er det ganske umotiverende og etterhvert øke matinntaket enda mere.

Spiser veldig variert og lager all mat selv. Går i mye egg, kylling, fisk og kjøtt. Har prøvd å ligget på 20 gram karbs til dagen, men har etterhvert gått opp til 50 fordi jeg ikke gikk ned i vekt.

Men HVA kan være grunnen til at jeg går opp i vekt? What am I doing wrong?:(

Anonymous poster hash: 2f489...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drit i hva som står på vekta, det er bare et tall. Se heller på hvordan kroppen ser ut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går opp i vekt fordi du er altfor tynn, det er bra for deg.

Anonymous poster hash: 197f8...64c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har du lagt på deg muskler fordi du har begynt å trene, og det er jo bare positivt :) for å gå ett kilo opp i fettvekt, må du ha et overskudd på 7000 kcal, så det er mest sannsynlig ikke fett du har lagt på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mundane

Drit i hva som står på vekta, det er bare et tall. Se heller på hvordan kroppen ser ut!

Problemet for mange kvinner er at tallet på vekta påvirker hva kvinnen selv ser i speilet.

Så om hun ser slank og fin ut for alle andre og for seg selv. Det øyeblikket hun trør på vekta og tallet viser et tall hun ikke liker. Så endres hennes syn på sin egen kropp. Den slanke fine kroppen er ikke så slank og fin lengre fordi tallet viser 61 og ikke 59. Selv om det ikke er noen målbare endringer bortsett fra selve vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med legen din, eller psykologen din, eller en ernæringsfysiolog. Dette er ikke noe folk her har kompetanse til å hjelpe deg med. Mat er først og fremst en nødvendighet for at kroppene våre skal virke og ta oss fra A til B. Trening er noe vi driver med dels på grunn av hobbyer, og dels fordi kroppen vår trenger en viss form for fysisk aktivitet.

Hvorfor du har gått opp i vekt vil jeg ikke spekulere i. Uansett vekt, så trenger kroppen vår mat. Så enkelt og så vanskelig er det. Håper du får god hjelp til å finne ut av dette. Ingen fortjener å ha et slikt forhold til kropp og mat. Klem!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Hør på sol87. Det er det beste rådet. Sliter selv med alvorlig anoreksi,og alle sånne spørsmål og svar vet jeg at må overlates til fagfolk. Å få råd av mennesker som ikke har den fulle kompetansen og forståelsen kan fort slå feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går opp i vekt fordi du er altfor tynn, det er bra for deg. Anonymous poster hash: 197f8...64c

Jeg er absolutt ikke altfor tynn, det var jeg heller ikke da jeg veide 46, de sa legen til meg. Tror dere jeg kan gå ned litt hvis jeg øker kaloriinntaket mitt til 1400 kalorier? Kan grunnen til at jeg ikke går ned være at jeg spiser for lite? :S

TS

Anonymous poster hash: 2f489...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg er absolutt ikke altfor tynn, det var jeg heller ikke da jeg veide 46, de sa legen til meg. Tror dere jeg kan gå ned litt hvis jeg øker kaloriinntaket mitt til 1400 kalorier? Kan grunnen til at jeg ikke går ned være at jeg spiser for lite? :S

TS

Anonymous poster hash: 2f489...35e

Da er det seriøst noe alvorlig feil med legen din.Og igjen sier jeg som sol87 sa at spørsmål rundt inntak osv får du ta med behandlerene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke altfor tynn, det var jeg heller ikke da jeg veide 46, de sa legen til meg. Tror dere jeg kan gå ned litt hvis jeg øker kaloriinntaket mitt til 1400 kalorier? Kan grunnen til at jeg ikke går ned være at jeg spiser for lite? :S

TSAnonymous poster hash: 2f489...35e

Hjelpes, 46 kilo er helt kriselite! Og jeg har akkurat samme høyde som deg, er slank og veier 55 kilo. Greit, jeg er nesten 40, og er ganske bra trent. Tenåringer tåler lavere vekt enn voksne. Når jeg var 16 lignet jeg sikkert på deg, da veide jeg 52 og det var helt naturlig for meg, jeg telte aldri kalorier og spiste absolutt ikke bare sunt. Men jeg trente, da. Jeg ble regnet som tynn, og jeg veide tre kilo mer enn du veier nå. Søstern min, samme høyde, veide en periode 49 kilo og da var hun IKKE særlig fin! Det skjønte hun ikke selv før etterpå. Det skal sies at hun ikke slanket seg dit, men stresset mye og gadd ikke spise skikkelig.

Legen din er helt på viddene hvis han/hun sier at du ikke er for tynn på 46 kilo, for meg høres det nærmest anorektisk ut.

Du kan ikke leve på 800 kalorier og tro at du skal klare å fungere i hverdagen i lengden.

Hvis du er redd for å legge på deg så skaff deg en ernæringsfysiolog!

Men du burde absolutt veie minst 2 kilo mer enn du gjør nå, med mindre du er sent utviklet, 14-åringer kan veie så lite uten at det er noe feil, men ikke kvinner, og du er vel det når du er 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 16 veide jeg også 46 kilo....... Da var jeg vil kanskje 167 høy.

Å si at det er helt "kriselite" blir for dumt. Noen er faktisk bare tynne.

Med det sagt, så vil jeg råde TS å stille spørsmålet sitt til psykologen og legen sin, de som passer på henne for at hun skal bli frisk. Jeg syns det er strålende at du går opp i vekt - fordi det er sunt for kroppen din, du har tross alt sultet deg og hardtrent en stund. La kroppen bygge seg opp igjen, og ikke kjemp i mot den.

Og ikke minst: kast alle badevekter i huset. Se heller på kroppen din, ikke bruk tallet som dukker opp på skjemen. Det lurer hodet ditt.

Masse lykke til, og god bedring! Vi heier på at du skal bli frisk. :)

Endret av grethe91
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Da jeg var 16 veide jeg også 46 kilo....... Da var jeg vil kanskje 167 høy.

Å si at det er helt "kriselite" blir for dumt. Noen er faktisk bare tynne.

Det er jeg enig i,men det er jo en forskjell på det å ha den vekta fordi det er naturlig vs det å være på den vekta som følge av en spiseforstyrrelse. Men du er vel enig i at det er helt på tryne av en lege å si til ts at hun ikke var alfor tynn nettopp med tanke på at hun har en sf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg enig i,men det er jo en forskjell på det å ha den vekta fordi det er naturlig vs det å være på den vekta som følge av en spiseforstyrrelse. Men du er vel enig i at det er helt på tryne av en lege å si til ts at hun ikke var alfor tynn nettopp med tanke på at hun har en sf?

Det er jeg enig i! Fra en lege til en ung jente med sf: ja, helt på trynet, og legen burde seriøst få seg en liten snap-out-of-it-bitchslap spør du meg :) Uff :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Det er jeg enig i! Fra en lege til en ung jente med sf: ja, helt på trynet, og legen burde seriøst få seg en liten snap-out-of-it-bitchslap spør du meg :) Uff :(

Støtter den :) Er enkelte som jobber innenfor helsevesenet som overhode ikke har noe der å gjøre.De gjøre mer skade enn godt,og kan fort få fatale følger.

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøv å gå mer ned i vekt ved å leve på så lite kcal. Du får dårlige vaner og et usunt forhold til mat + det er utrolig slitsomt og det tærer på kroppen. Jeg er selv 163 høy og veier 43 kg. Er et år eldre enn deg og har erfart konsekvensene av for lavt kaloriinntak. Sliter fortsatt med å endre vanene mine, for det er nemlig ikke lett å komme seg ut av den onde sirkelen som oppstår. Prøv heller å være mer aktiv istedet for å kutte ut maten. Jeg vet det ofte virker lettere å la vær å spise, men det er IKKE lurt!

Anonymous poster hash: 6d500...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blomst83

Og fortsetter man på den tralten,selvom jeg vet det ikke er lett å bryte ut kan man fort befinne seg i den situasjoen jeg er i dag.Tvangsinnlagt med tvangsernæring,og fratatt all stemmerett.Og tro meg det er et helvete på,og jeg unner ikke min verste fiende det her.

edit:skrivefeil

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle. Er mye fornuftig dere kommer med, i forhold til alt det triggende greiene legen min sier til meg. For eksempel at det er ingen grunn for meg å gå ned i vekt, men for all det er det absolutt ikke nødvendig å gå opp heller. Dette stresser meg, med tanke på at jeg faktisk HAR gått opp uten å ane grunnen?

Ingen som har en liten mistanke på hva grunnen kan være? Jeg kan umulig ha spist "skjulte kalorier" og kommet i kalorioverskudd, for jeg har telt hver minste dråpe med olje.

Og en ting til; Er det vanlig å få en utrolig vannvekt etter å ha trent? Kan plutselig gå opp 2 kg, som går bort etter noen dager uten trening. Så dersom jeg trener hver dag går jeg med en konstant vannvekt og føler meg kjempe oppblåst :( Er det normalt?

TS

Anonymous poster hash: 2f489...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...