Gå til innhold

Bytte jobb, tør jeg? Hvordan gå frem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ansatt i min nåværende jobb i 1 år. Fast stilling 100 %. Jeg trives godt i jobben, men vet med meg selv at dette er ikke stedet jeg vil jobbe lenge. Jeg ønsker mer utfordrning.

Ved en tilfeldighet så jeg bedriften søker folk til en stilling jeg virkelig vil ha! Jeg tror faktisk det kan være så nært jeg kommer en drømmejobb :) MEN, bare tanken på å bytte arbeidsplass etter kun 1 år gir meg utrolig dårlig samvittighet, i tillegg har jeg kun korte arbeidsforhold på CV de siste årene, så det ser vel ikke bra ut å skifte jobb igjen.. Hva gjør jeg? Jeg klarer ikke å la være å tenke på at det er for dumt å la være å søke på drømmejobben, bare pga dårlig samvittighet...

Og rent praktisk.. Hvis jeg søker, når bør jeg varlse nåværende sjef? Jeg har jo ingen planer om å bytte jobb egentlig, det er KUN hvis jeg får denne utlyste stillingen. Vil jo ikke at sjefen skal tro at jeg vil bort. Hvis jeg kommer på intervju, og de trenger referanser, skal jeg kontakte nåværende sjef? Får vondt i magen bare ved tanken, føler jeg svikter nåværende arbeidsplass.

Kort fortalt. Relativt fersk i nåværende jobb, drømmestilling utlyst i samme bedrift (i et annet bygg enn hvor jeg er nå). Søke eller ikke, hva ville du gjort? Og hvordan gå frem?



Anonymous poster hash: bee4e...22d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke å varsle sjefen din om noen ting. Det har han igrunn ikke noe med. Dersom du får jobben, holder det at du leverer en oppsigelse.

Jeg hadde ikke fått dårlig samvittighet for å bytte jobb. Hvis det er "drømmejobben" så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du taper jo ingenting på å søke, men som du allerede vet så er det i mange tilfeller negativt å bytte jobb såpass hyppig. Hvis dette er en stilling som utlyses ved jevne mellomrom så kan du jo vente ett års tid...

Om du ønsker å bruke sjefen din som referanse, så må du jo si ifra når du blir innkalt til intervju (evt. før du søker hvis du skriver opp ref. i søknaden. Er det mulighet for at lederen din får vite om søknaden din siden det er innad i bedriften? Da hadda jeg sagt i fra med en gang søknaden var sendt.

Du kan jo forklare at du ikke ønsker deg vekk, men at dette er drømmejobben.



Anonymous poster hash: 68f35...ed2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk for svar :)

Jeg har ikke inntrykk av at det lyses ut stillinger der så ofte, men i ny og ne. Og da lyses det vanligvis ut vikariater, denne gang var det en fast stilling. Så tror ikke jeg tør å vente et års tid, selvom det sikkert vil komme nye muligheter der om et års tid (kanskje). Jeg har inntrykk av at det er vanskelig å få jobb der også, mange søkere, så jeg tror jeg må ha litt flaks også får å få jobben.

Jeg har faktisk ikke tenkt på at min nåværende sjef kan finne ut at jeg søker ettersom det er innad i bedriften, men det er ikke umulig. Han har god kontakt med den avdelingen jeg ønsker å søke til, tror jeg. Og jeg kommer jo til å skrive i søknaden hvor jeg jobber nå. Finnes det noen taushetsplikt i forhold til innkomne søknader? Litt dumt hvis sjefen får nyss i søknaden fra andre enn meg. Har veldig lite lyst å snakke med sjefen før det evt er aktuelt med intervju. (Sjefen min er veldig snill og hyggelig, så er ikke det, men jeg synes likevel slik samtaler er ubehagelig)

Tror jeg kommer til å søke.



Anonymous poster hash: bee4e...22d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...