Gå til innhold

Whiskyentusiaster, hva foretrekker dere i glasset?


Lunaire

Anbefalte innlegg

Jeg kan vel kalle meg en nyfrelst whiskyentusiast, noe som kanskje ikke er så rart med en mann fra Skottland, og foreldre med whiskydrikking som en form for hobby.

Jeg har prøvd litt forskjellig, og har funnet frem til noen jeg foretrekker, uten at jeg kan skryte på meg å være en skikkelig kjenner. Nå vil jeg gjerne høre med dere andre der ute som også setter pris på whisky. Altså i sin rene form, ikke dere som drikker Jack Daniels og Cola :plystre:

Jeg kan i hvertfall dele en av mine favoritter med dere til å begynne med, nemlig Ardbeg Uigdeadail. Mmmm! Mye røy og torv, men samtidig med en søtlig (i hvert fall i min gane) ettersmak. Glir godt nedover halsen og har en rund og behagelig smak.

Som sagt, jeg er ikke en avansert kjenner, så riktig teknisk får jeg ikke blitt, så hvis det sitter noen der ute som synes beskrivelsen min er helt bak mål, så får dere ha en rookie unnskyldt :rolleyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjører mainstream jameson. Noe særlig bedre blir det ikke uten å måtte bla opp så jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, en egen tråd om whisky :nigo:

Jeg må nok også regnes som nybegynner innenfor whisky-feltet, men jeg har drukket whisky i mange år og har et par favoritter.

En av dem er Glenfiddich. De fleste av dem er gode, men 30-års (som jeg bare har drukket en gang på whiskyfestival) og Rich Oak er favoritter. Ellers liker jeg mye whisky, bare den ikke smaker altfor lite (som jeg synes bl.a. de amerikanske gjør), altfor sært (som de japanske) eller som om jeg har svelget et askebeger (noen røykfylte øywhiskyer fra Skottland) :fnise:

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, en egen tråd om whisky :nigo:

Jeg må nok også regnes som nybegynner innenfor whisky-feltet, men jeg har drukket whisky i mange år og har et par favoritter.

En av dem er Glenfiddich. De fleste av dem er gode, men 30-års (som jeg bare har drukket en gang på whiskyfestival) og Rich Oak er favoritter. Ellers liker jeg mye whisky, bare den ikke smaker altfor lite (som jeg synes bl.a. de amerikanske gjør), altfor sært (som de japanske) eller som om jeg har svelget et askebeger (noen røykfylte øywhiskyer fra Skottland) :fnise:

Veldig enig med deg angående Glenfiddich, men av de mer billige er Grants også et perfekt valg for min del. Deilig smak, god lukt og en rund smak.

Amerikanske er bourbon, ikke whiskey, men en amerikansk variant. Whiskey ble produser først i arabiske land->italia og den vi kjenner som whiskey kom fra Scotland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg har lest står det stort sett: all bourbon er whisky, men ikke all whisky er bourbon ;)

Så alle er ikke helt enig med deg i det, men det er nok et kontroversielt tema :P

Det er også mye diskusjon rundt dette med whisky vs. whiskey. Såvidt jeg kan se er vel whiskey den irske skrivemåten, mens whisky er skotsk/resten av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg har lest står det stort sett: all bourbon er whisky, men ikke all whisky er bourbon ;)

Så alle er ikke helt enig med deg i det, men det er nok et kontroversielt tema :P

Det er også mye diskusjon rundt dette med whisky vs. whiskey. Såvidt jeg kan se er vel whiskey den irske skrivemåten, mens whisky er skotsk/resten av verden.

Det jeg mente var at det vi kjenner som whiskey i dag kom fra skottland, derfor. Men er i grunn meget enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Personlig er jeg ikke overbegeistret for mye røyksmak, så jeg legger min egen preferanse på a'bunadh single malt.

Produsenten av et slikt eksklusivt produkt som holder rett under eller like med 60%, er Aberlour :)

Tilsettes en liten dråpe vann for å åpne smaken.

Hold isbitene l-a-n-g-t unna.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Jura, Bowmore, Laphraig og Glenfiddich:)

Skal vi drikke whisky sammen en dag? Vi har de samme favorittene.

De gangen jeg velger irsk whiskey lander jeg ofte på en Black Bush. Til Irish Coffee er det bare Jameson som duger (men så duger den ikke til så mye annet, heller...)

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Til Irish Coffee er det bare Jameson som duger (men så duger den ikke til så mye annet, heller...)

:heks:

Visst gjør den!

Men må vel si meg enig i at laphroaig og glenfiddich er bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi drikke whisky sammen en dag? Vi har de samme favorittene.

De gangen jeg velger irsk whiskey lander jeg ofte på en Black Bush. Til Irish Coffee er det bare Jameson som duger (men så duger den ikke til så mye annet, heller...)

:heks:

Si tid og sted, så møter jeg opp med ei flaske under armen:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenfiddich er også min favoritt, liker båder 12, 15 og 18 år.

Samboer og jeg var på ferie i Edinburgh i mai, og kjøpte med oss nettopp en Ardbeg.Uigdeadail hjem - steikje, den var smakfull!

Jeg smakte også et glass Macallan 18 år i Edinburgh, og falt for den også. De hadde den ikke på tax-free på vei hjem, så jeg endte opp med å kjøpe en flaske Glenfiddich til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i Jura, Bowmore, Laphraig og Glenfiddich:)

De andre her hadde jeg glemt. er i en Glen-fase for tiden, Glenfiddich, Glengoyne og Glenlivet. Må utvide mine horisonter igjen :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ok, siden vi er i Glen land.

Varm anbefaling (som du vel fremdeles ikke får her hjemem, men som Kastrup var 'bunkringsstasjon' for sist jeg kjøpte);

Glenmorangie lagret på madeirafat i 15 år.

Himmel ! :daane:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil vel ikke akkurat kalle meg selv entusiast men...Liker det meste jeg, bare det ikke smaker bråtebrann.

De med mye "Glen" i seg er jo ofte bra sies det :D Det jeg hadde sist var vel Glenkinchie12 eller Caol Ila12. Veldig gode! Dessverre blir slikt skjeldent liggende lenge midt i en Mad Men sesong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenlivet, Oban, Highland Park, Lagavulin, Talisker, Glenmorangie - elsker dem alle, men kanskje Oban aller mest.

Jeg digger de røykfylte. Har dessverre ikke whisky i hus, så det får vel bli en kopp Lapsang Souchong-te istedenfor.



Anonymous poster hash: b9cac...24c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er Nikka Single Cask 1989. :)

Herlig røykaroma, med en anelse av asiatiske krydder. En mer fruktig smak fremtrer når man tilsetter litt vann.

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden vi er i Glen land.

Varm anbefaling (som du vel fremdeles ikke får her hjemem, men som Kastrup var 'bunkringsstasjon' for sist jeg kjøpte);

Glenmorangie lagret på madeirafat i 15 år.

Himmel ! :daane:

Takk for tips, da vet jeg hva jeg skal kjøpe neste gang jeg er der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...