Gå til innhold

Katt inne, katt ute, vei, bil...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i et borettslag med mange katter. Relativt nær huset vårt går en vei som ikke er fryktelig trafikkert, men dog trafikkert. Vi mistet katten vår her for en uke siden, den ble påkjørt. Barna på 10 og 12 er selvfølgelig knust, og jeg kanskje mest av alle...

Dette var en katt vi aldri planla å ha, da jeg i utgangspunktet er allergisk. Men katten kom til oss som hittekatt funnet ute bare 7-8 uker gammel, og utrolig nok så tålte jeg den. Til stor lykke - jeg hadde alltid ønsket meg katt.

Vi fikk to herlige år med katten vår - som aldri viste interesse for veien, men alltid beveget seg i motsatt retning med store grøntområder og borettslaghus med miniveier med omtrent ingen biler. Men så gikk det altså så veldig galt. :(

Vi ønsker oss ny katt etter sommerferien. Men selvfølgelig er vi nå blitt en smule traumatiserte - den veien kommer vi alltid til å frykte.

Jeg har vært innom alle mulighetene:

Skal dette bli en innekatt, som kan bruke verandaen i 2. etasje som uteområde? Kan vi venne den til å gå i bånd? Kan vi ta med katten ut og la den være sammen med oss, men aldri alene? Eller skal vi ta sjansen og la katten løpe ut og inn gjennom luken sin som den andre gjorde i to år - og som alle de andre kattene i området gjør, og som (nesten) alltid går bra? Var det maks uflaks for katten vår at den ble påkjørt, eller var risikoen hele tiden veldig stor? Kan vi på én eller annen måte lære katten å holde seg unna veien?

Det er så vanskelig, jeg er nesten villig til å flytte for å bo i et område langt unna vei. For katt vil vi så inderlig gjerne ha... :(

Noen som har tanker?



Anonymous poster hash: c6f1a...8b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt sjansen på å ha katten ute. De aller fleste katter har det best utendørs. Noen er uheldige, som dere, og mister katten etter noen år, andre er kjempeheldige og har katten til den blir gammel og grå. Da jeg vokste opp hadde vi en katt som ble overkjørt etter bare tre år, den neste katten levde i samme miljøet, ved den samme veien, i 18 år. Nå har foreldrene mine deres tredje katt, og hun lever i beste velgående på syvende året.

Hvis dere skal ha innekatt ville jeg sett hos dyrevernsorgansasjoner etter katter som har levd hele livet inne, eller katter som er klare for å ha et begrenset uteliv. Jeg synes ikke dere skal få dere kattunge og planlegg å holde den inne resten av livet dens, ei heller å ta en tidligere utekatt og gjøre den til innekatt.



Anonymous poster hash: 174b3...669
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste katter vil få det bedre av å være inne.Da slipper de stress med teritorium,biler,slemme mennesker som skyter eller på annen måte påfører katten smerte/skader.Den slipper å bli jaget av hunder ,rev.Den slipper å bli påkjørt,samt lide før den dør.

En som har peiling på katter er Jackson Galaxy. Han anbefaler innekatter nettopp pga det som nevnt over.

Verden i dag er annerledes enn for kun 20 år siden. Flere biler gjør at det er farlig for en katt å være ute i en storby. Greit nok på "landet" men der igjen er det flere rovdyr.



Anonymous poster hash: 2d1ac...072
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bengal og hu er så hjemkjær og knyttet til oss at hu såvidt går over til naboen når hu er ute. Jeg kan gå tur med hu, uten bånd, og hu vil gå ved sidenav meg.

Tror det er sånn at bengaler er veldig knyttet til eierene sine og at det er derfor pusen vår er sånn. Bengaler er også (etter hva jeg har hørt) allergivennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes katten din fortjener et liv hvor den kan bevege seg fritt utendørs.

Har selv hatt katt nær traffikert vei i mange år, kun èn gang har det gått galt.

Det kan skje, men jeg mener at det er best for en katt å få være ute, jakte mus, og leve i naturen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste katter vil få det bedre av å være inne.Da slipper de stress med teritorium,biler,slemme mennesker som skyter eller på annen måte påfører katten smerte/skader.Den slipper å bli jaget av hunder ,rev.Den slipper å bli påkjørt,samt lide før den dør.

En som har peiling på katter er Jackson Galaxy. Han anbefaler innekatter nettopp pga det som nevnt over.

Verden i dag er annerledes enn for kun 20 år siden. Flere biler gjør at det er farlig for en katt å være ute i en storby. Greit nok på "landet" men der igjen er det flere rovdyr.

Anonymous poster hash: 2d1ac...072

Det samme kan sies om barn, det er mange kidnappere, pedofile, mobbere, biler, blottere og whatnot der ute. Man kan allikevel ikke skjerme alle for alt. Setter du et barn eller en katt i gresset og lar de bli kjent med det vil de aldri tilbake til innelivet.

Anonymous poster hash: 2ca20...07a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HappyWaffle

hadde en katt for noen år siden som ble påkjørt LANGT fra huset. å han var kastrert også, så min erfaring er at uansett hvor langt unna vei du bor så kan det skje. å katter kan bli skadet på andre måter å (misshandling osv). mine er innekatter og trives med det da de har masse leker som stimulerer sansene deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det må være andre grunner for å holde en katt inne enn din egen redsel for å miste den. Dog forstår jeg angsten veldig godt. Jeg har hatt utekatter i borettslag i et (ganske langt begynner å bli.. ;)) liv, med trafikkerte veier på alle kanter, og den yngste katten min ble 17 år og døde av nyresvikt/alderdom. Min erfaring er at holder de til de blir en 4-5 år, så blir de gamle. Selvsagt skjer det at en eldre katt blir overkjørt, men det er uhyre sjelden! Dessuten, farer lurer alle steder.. Hovedveier på landet er ikke bedre..

Mine tips er: Lær katten å ha på seg sele fra den er helt liten. Hold den innendørs til den er omkring 6-7 mnd. Begynn så å gå med den i sele ute i nærområdet. Når du kommer nær veien, så si NEI og hold den et stykke unna. La den ikke få gå over veien selv med sele i selv om det ikke er biler der, men løft den opp og bær den. Katter er ikke dumme dyr. Er de trygg på deg som matmor, skjønner den at du verner den mot fare. Når det kommer en bil, så hold den inntil deg og si et eller annet med alvorlig stemme. Selv bruker jeg ordet FAARLIG.

Gå med den i sele mest mulig over en periode på 4-5 måneder. Det kan høres mye ut, men det er ingenting med tanke på at du kan få et trygt, godt og varig kattehold på 20 år.

Lær den å komme når du roper! Bruk en matboks eller et eller annet med godbit i så den lærer å kjenne igjen lyden (og smaken ;)) av, og rist på den samtidig som du kaller.

Kall den inn til natten!!! 90% av alle katter som blir påkjørt, blir det om natten eller i morgentimene. Vær konsekvent på dette.

Katt i sele blir før eller siden utekatt.. De får smaken på utelivet, og du ender opp med en utilpass og urolig pus som bare vil ut.. Det skal nesten mer enn et menneske til å orke å gå så mye med katt i sele som den kommer til å kreve, hver dag, mange ganger om dagen, år etter år.. Husk det er ingen hund. De kommer aldri til å gå i sele som en hund, og det bør en heller ikke forvente av dem. De skal inn i busker, opp i trærne.. Det er jaktinstinktet som slår inn, og det er sterke krefter som river og sliter i en puseskrott. ;)

Selvsagt er det ikke umulig dette heller, det er det jo ikke noe som er. Men jeg vil absolutt ikke anbefale å satse på å gå den veien.

Rene innekatter bør være to sammen, og de krever masse tilrettelegging og stimuli i form av lek fra eier. Likevel er det slett ikke alle som klarer å venne seg til et liv innendørs.

Funksjonshemmede katter som ikke kan gå ut går det an å høre med Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern etter.

Lykke til med ny pus! :)

Endret av Aurora M.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Jeg mener det må være andre grunner for å holde en katt inne enn din egen redsel for å miste den. Dog forstår jeg angsten veldig godt. Jeg har hatt utekatter i borettslag i et (ganske langt begynner å bli.. ;)) liv, med trafikkerte veier på alle kanter, og den yngste katten min ble 17 år og døde av nyresvikt/alderdom. Min erfaring er at holder de til de blir en 4-5 år, så blir de gamle. Selvsagt skjer det at en eldre katt blir overkjørt, men det er uhyre sjelden! Dessuten, farer lurer alle steder.. Hovedveier på landet er ikke bedre..

Mine tips er: Lær katten å ha på seg sele fra den er helt liten. Hold den innendørs til den er omkring 6-7 mnd. Begynn så å gå med den i sele ute i nærområdet. Når du kommer nær veien, så si NEI og hold den et stykke unna. La den ikke få gå over veien selv med sele i selv om det ikke er biler der, men løft den opp og bær den. Katter er ikke dumme dyr. Er de trygg på deg som matmor, skjønner den at du verner den mot fare. Når det kommer en bil, så hold den inntil deg og si et eller annet med alvorlig stemme. Selv bruker jeg ordet FAARLIG.

Gå med den i sele mest mulig over en periode på 4-5 måneder. Det kan høres mye ut, men det er ingenting med tanke på at du kan få et trygt, godt og varig kattehold på 20 år.

Lær den å komme når du roper! Bruk en matboks eller et eller annet med godbit i så den lærer å kjenne igjen lyden (og smaken ;)) av, og rist på den samtidig som du kaller.

Kall den inn til natten!!! 90% av alle katter som blir påkjørt, blir det om natten eller i morgentimene. Vær konsekvent på dette.

Katt i sele blir før eller siden utekatt.. De får smaken på utelivet, og du ender opp med en utilpass og urolig pus som bare vil ut.. Det skal nesten mer enn et menneske til å orke å gå så mye med katt i sele som den kommer til å kreve, hver dag, mange ganger om dagen, år etter år.. Husk det er ingen hund. De kommer aldri til å gå i sele som en hund, og det bør en heller ikke forvente av dem. De skal inn i busker, opp i trærne.. Det er jaktinstinktet som slår inn, og det er sterke krefter som river og sliter i en puseskrott. ;)

Selvsagt er det ikke umulig dette heller, det er det jo ikke noe som er. Men jeg vil absolutt ikke anbefale å satse på å gå den veien.

Rene innekatter bør være to sammen, og de krever masse tilrettelegging og stimuli i form av lek fra eier. Likevel er det slett ikke alle som klarer å venne seg til et liv innendørs.

Funksjonshemmede katter som ikke kan gå ut går det an å høre med Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern etter.

Lykke til med ny pus! :)

dette var det beste innlegget jeg har lest om katter på lenge!! enig i det du sier her. enten er de innekatter eller så er de utekatter :) jeg skaffet meg to stk akkurat fordi det er usikkert hvor lenge de må være innekatter (håper på å finne noe som ikke ligger så tett på E6 etter hvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk for mange svar! :) Og jeg ble særlig oppmuntret av ditt, Aurora M. Mange gode tips her, jeg skal definitivt følge opp! Men spørsmål: Dersom jeg tar med en kattunge ut, la oss si en kattunge på 3-4 måneder, altså tar den med til et åpent område midt inni borettslaget (altså bilfritt) og lar den gå fritt mens jeg er der og følger med - vil den da kunne stikke av? Hvis den bykser avgårde vil jeg vel kunne ta den igjen og hente den inn? Har aldri prøvd, katten vi hadde ble ikke sluppet ut i særlig grad før ved juletider, da var den 6 mnd gammel. Og jeg fulgte alltid med og hentet den inn etter noen minutter...

Men kattesele blir det!

Jeg har nå vært i kontakt med en mann som har seks kattunger som han desperat prøver å bli kvitt (hva med å kastrere pus??), så jeg har en avtale med ham om at jeg skal besøke dem om en måneds tid. Det var jo dette med allergi og sånt. (Er bare litt redd for at jeg skal bli så forelsket i alle seks at det blir 1) vanskelig å velge og 2) umulig å velge selv om jeg måtte reagerer på dem...) Kattungene var født rundt den 17. mai, og han mente de kunne leveres i juli. Synes han skal drøye til et stykke uti august, så jeg sa (og det er forsåvidt sant) at jeg ikke kan ta den før da grunnet ferie. Så får den litt lengre tid med mor.

Har også vært i kontakt med FOD her i byen, de kommenterte dette med veien men har notert seg ønsket mitt. Jeg tenker forøvrig sånn - FOD har sikkert ikke store problemer med å få gitt bort kattunger. Da er det kanskje verre med privatpersoner, så sånn sett kan jeg like gjerne "hjelpe til" her. Selv om det nok er praktisk og behagelig å få gjort alt via FOD.

Har ikke sett bilde av denne mannens katter (bare av mannen selv, på FB :fnise: ), men det betyr egentlig ikke så mye for meg hvordan katten ser ut ift. farger og sånt, bare jeg tåler den. Han hadde ikke fått skjekket kjønn enda, heller, men mente bestemt at noen av dem var langhårete. Gjenstår å se. :) Jeg kommer i hvertfall til å ta turen (8 mil herfra, men i nærheten av slekt) alene uten barna. Kanskje jeg kan låne den en uke for å sjekke evt. reaksjon? For det kan ta noe tid før jeg reagerer... Faren er jo at jeg blir så klar for katten uansett, at jeg ikke greier å gi den tilbake om jeg skulle reagere.

Fikk også en sms fra en dame (har satt inn annonsen på finn) som har kattunger like gamle, har sagt til henne at jeg tar kontakt i fall jeg ikke skulle tåle mannens katter.

Jepp, det er ståa. :)

(Men hører fortsatt min kjære katts poter tasse opp og ned trappene... :( )



Anonymous poster hash: c6f1a...8b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste katter vil få det bedre av å være inne.Da slipper de stress med teritorium,biler,slemme mennesker som skyter eller på annen måte påfører katten smerte/skader.Den slipper å bli jaget av hunder ,rev.Den slipper å bli påkjørt,samt lide før den dør.

En som har peiling på katter er Jackson Galaxy. Han anbefaler innekatter nettopp pga det som nevnt over.

Verden i dag er annerledes enn for kun 20 år siden. Flere biler gjør at det er farlig for en katt å være ute i en storby. Greit nok på "landet" men der igjen er det flere rovdyr.

Anonymous poster hash: 2d1ac...072

jeg skal ikke være bastant her, for jeg vet ikke, men jeg tror situasjonen er annerledes i usa, og at det er derfor jackson mener katter har det best inne. I usa er det så mange løshunder og katter at mange gasses i hjel og kastes som søppel, fordi det er så mange av dem. Omplasseringshunder kastes omtrent etter folk der, mens her kan det være vanskelig å få en omplasseringshund, i hvert fall blir omplasseringsnettsider sjelden oppdatert. Her er ikke problemet så stort, mens i usa er det vanlig å få hunder kastrert, fordi de har altfor mange hunder uten hjem. Legg til mange løskatter og dyr vi heller ikke har i norge, som prærieulver (ulvestammen i norge er ikke så stor trussel for Pus). Da er det forståelig at Pus har det best inne. Men i "normale" omgivelser tror jeg katter har best av å få være frie - ute når de vil, inne når de vil. Vi hadde katter hele min oppvekst, og to av dem ble påkjørt, mens alle de andre ble gamle. Jeg tror alle sammen hadde det bedre enn de ville hatt det hvis de ikke fikk jakte ute, bruke instinktene sine og komme inn til et trygt hjem når de ville. Kattene gjorde sin egen greie, og jeg tror de var lykkelige når de fikk være katter :) de er jo jegere. Jeg vil ikke ha katt igjen før jeg bor et sted der Pus kan være ute og bestemme selv hva hun gjør. Men jeg respekterer at andre har andre meninger, og jeg tror at også innekatter kan ha det bra.

Forresten, apropos jaget av rev: nabokatten jaget reven som lusket i området, så da var kattene kvitt det problemet :fnise: jeg tror katter er tøffere enn mange tror. :)

Endret av Dragonfly84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TinaT

Uff så trist - føler med deg og ungene :grine:

Har opplevd det flere ganger med egne katter og siste gang bestemte jeg meg for å aldri mer skaffe meg et kjæledyr - fordi det knuser meg når jeg mister dem.

Heldigvis så ombestemte jeg meg og familien gikk til anskaffelse av verdens skjønneste hund for noen år siden - jeg fant ut at disse dyrene gir familien så mye tilbake at jeg nekter å la redselen for å miste dem få meg bort fra å skaffe hund eller katt.

Mitt råd: Skaff deg en katt og la den få gå ute når den har lyst til det. Har ikke sans for såkalte innekatter. Synes det strider mot kattens instinkter ... Ha katten ute, elsk den som dere kan så lenge den lever. De fleste katter blir heldgivis mange år - ikke la redselen for å miste den ta fra deg og katten gleden ved å la den leve livet til det fulle.

Lykke til videre - til tross for at dere går gjennom de vanskelige dagene nå :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, tusen takk for mange svar! :) Og jeg ble særlig oppmuntret av ditt, Aurora M. Mange gode tips her, jeg skal definitivt følge opp! Men spørsmål: Dersom jeg tar med en kattunge ut, la oss si en kattunge på 3-4 måneder, altså tar den med til et åpent område midt inni borettslaget (altså bilfritt) og lar den gå fritt mens jeg er der og følger med - vil den da kunne stikke av?

Ja. ;)

Hvis den bykser avgårde vil jeg vel kunne ta den igjen og hente den inn?

De er raske som fy om noe kommer over dem. Det kan komme en annen katt, en hund, en unge, en skremmende lyd, en fugl i et tre nær ved o.s.v Ting kan skje som du ikke har kontroll på og uten at du rekker å reagere.

Dessuten føler katter seg utrygge på åpne plasser, og den vil nok raskt søke mot busker og annet ly.

Har aldri prøvd, katten vi hadde ble ikke sluppet ut i særlig grad før ved juletider, da var den 6 mnd gammel. Og jeg fulgte alltid med og hentet den inn etter noen minutter...

Men kattesele blir det!

Jeg har nå vært i kontakt med en mann som har seks kattunger som han desperat prøver å bli kvitt (hva med å kastrere pus??), så jeg har en avtale med ham om at jeg skal besøke dem om en måneds tid. Det var jo dette med allergi og sånt. (Er bare litt redd for at jeg skal bli så forelsket i alle seks at det blir 1) vanskelig å velge og 2) umulig å velge selv om jeg måtte reagerer på dem...) Kattungene var født rundt den 17. mai, og han mente de kunne leveres i juli. Synes han skal drøye til et stykke uti august, så jeg sa (og det er forsåvidt sant) at jeg ikke kan ta den før da grunnet ferie. Så får den litt lengre tid med mor.

Har også vært i kontakt med FOD her i byen, de kommenterte dette med veien men har notert seg ønsket mitt. Jeg tenker forøvrig sånn - FOD har sikkert ikke store problemer med å få gitt bort kattunger. Da er det kanskje verre med privatpersoner, så sånn sett kan jeg like gjerne "hjelpe til" her.

Dette er helt feil tankegang (beklager). Ved å ta en katt fra FOD, DB eller Kattens Vern, så frigjør du en plass til en som virkelig trenger det. Og jo lettere det er for privatpersoner å få gitt bort kattunger, jo lengre tid vil det ta før folk forstår at de må kastrere. Det er dessverre den harde virkeligheten..

Selv om det nok er praktisk og behagelig å få gjort alt via FOD.

Har ikke sett bilde av denne mannens katter (bare av mannen selv, på FB :fnise: ), men det betyr egentlig ikke så mye for meg hvordan katten ser ut ift. farger og sånt, bare jeg tåler den. Han hadde ikke fått skjekket kjønn enda, heller, men mente bestemt at noen av dem var langhårete. Gjenstår å se. :) Jeg kommer i hvertfall til å ta turen (8 mil herfra, men i nærheten av slekt) alene uten barna. Kanskje jeg kan låne den en uke for å sjekke evt. reaksjon? For det kan ta noe tid før jeg reagerer... Faren er jo at jeg blir så klar for katten uansett, at jeg ikke greier å gi den tilbake om jeg skulle reagere.

Fikk også en sms fra en dame (har satt inn annonsen på finn) som har kattunger like gamle, har sagt til henne at jeg tar kontakt i fall jeg ikke skulle tåle mannens katter.

Jepp, det er ståa. :)

(Men hører fortsatt min kjære katts poter tasse opp og ned trappene... :( )

Det forstår jeg så veldig godt, og jeg føler med deg!

Anonymous poster hash: c6f1a...8b6

Endret av Aurora M.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innekatt er nok ikke aktuelt, nei. Ikke etter å ha sett hvordan katten vår utfoldet seg utendørs... Da måtte det i såfall være fordi man tok over en omplasseringskatt som var vant til å være bare inne.

Dette er helt feil tankegang (beklager). Ved å ta en katt fra FOD, DB eller Kattens Vern, så frigjør du en plass til en som virkelig trenger det. Og jo lettere det er for privatpersoner å få gitt bort kattunger, jo lengre tid vil det ta før folk forstår at de må kastrere. Det er dessverre den harde virkeligheten..

Jeg skjønner hva du mener. I det litt større og mer "politiske" perspektivet er det sikkert mest fornuftig å ta en katt fra f.eks FOD. Helt klart - privatpersoner som lar katten få kattunger uten at det var planlagt, burde få seg en smekk. Men så er jeg også litt "her og nå", og ser for meg ihjelslåtte kattunger fordi ingen vil ha dem... Så er det selvfølgelig et godt argument at det vil være enklere å samarbeide med FOD enn en privatperson når det kommer til utprøving ift allergi. Som du sier, TinaT.

Hm. Vanskelig, synes jeg. Det kan jo i teorien vare og rekke før FOD har en langhåret hunnkattunge til meg. Disse som mannen har, er klare på det tidspunktet som hadde vært perfekt for å få katt.

Flere innspill??



Anonymous poster hash: c6f1a...8b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle katter "får smaken" på utelivet. Jeg har hatt mine ute i sele, og de vil bare inn igjen. Ett par av de syns det er greit å være med ute, men vil helst holde seg nært eieren. Jeg har også solgt kattunger, hvor ny eier har prøvd å ha katten ute. Men katten vil ikke være alene ute. De får også lov å gå fritt på terassen sammen med oss, men er kun ute korte turer før de går inn igjen. Bare ute og kikker/lytter litt på ting og lukter/gnager på planter og så inn igjen.

Jeg syns det bare er supert at katten syns det er mest behagelig å være inne. Hvor det er trygt og godt.

En katt som er vant med uteliv og territorie er en annen ting. De bør ikke tvinges til å bli innekatt med mindre de vil heøst være mest inne uansett, på samme måte er det ikke altid det går bra å slippe ut en katt som har levd som innekatt hele livet.

Jeg har hjemmekjære katter, og anbefaler mine kattungekjøpere å ha katten inne med mindre de bor landlig til hvor katten lett får med seg hvis det kommer en bil. Har også kjøpere som har prøvd å slippe katten ut, men katten gidder ikke være alene, eller gå langt vekk.

Min rase er Ragdoll.



Anonymous poster hash: 3552c...430
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Innekatt er nok ikke aktuelt, nei. Ikke etter å ha sett hvordan katten vår utfoldet seg utendørs... Da måtte det i såfall være fordi man tok over en omplasseringskatt som var vant til å være bare inne.

Dette er helt feil tankegang (beklager). Ved å ta en katt fra FOD, DB eller Kattens Vern, så frigjør du en plass til en som virkelig trenger det. Og jo lettere det er for privatpersoner å få gitt bort kattunger, jo lengre tid vil det ta før folk forstår at de må kastrere. Det er dessverre den harde virkeligheten..

Jeg skjønner hva du mener. I det litt større og mer "politiske" perspektivet er det sikkert mest fornuftig å ta en katt fra f.eks FOD. Helt klart - privatpersoner som lar katten få kattunger uten at det var planlagt, burde få seg en smekk. Men så er jeg også litt "her og nå", og ser for meg ihjelslåtte kattunger fordi ingen vil ha dem... Så er det selvfølgelig et godt argument at det vil være enklere å samarbeide med FOD enn en privatperson når det kommer til utprøving ift allergi. Som du sier, TinaT.

Hm. Vanskelig, synes jeg. Det kan jo i teorien vare og rekke før FOD har en langhåret hunnkattunge til meg. Disse som mannen har, er klare på det tidspunktet som hadde vært perfekt for å få katt.

Flere innspill??

Anonymous poster hash: c6f1a...8b6

Du kan jo ta noen telefoner til organisasjoner rundt om og høre. Det er mange som er villig til å frakte et stykke skjønner du. :) Jeg tror absolutt det er det beste m.t.p allergien din. For tenk om du ikke tåler den du får og vedkommende nekter å ta den tilbake. Det kan meget vel skje selv om han skulle love å gjøre det.. Og da sitter du med en 12 uker gammel pus som du kanskje ikke får gitt videre selv, eller ikke greier å gi fra deg fordi du allerede er blitt glad i den.

Og om han tar den tilbake så er det ikke så vanskelig å gjette den mest sannsynlige skjebnen til pusen..

Ta noen telefoner rundt om aller først er mitt råd! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så trist å høre om pusen deres!

Hvis du er sikker på at du vil ha en innepus denne gangen, kan dere jo vurdere å adoptere en katt med en skade eller et handicap som gjør at den ikke kan være ute?

Jeg ser at noen allerede har vært inne på det her. Dyrebeskyttelsen har iblant katter som er blinde, døve, har mistet et bein, bærer FELV-viruset (uskadelig for mennesker, men kan smitte andre katter), og så videre. Disse kan ha lange og herlige liv, men bør ikke være ute. Så det kan jo være noe å tenke på :)

Uansett, lykke til med ny firbent venn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Hva du velger - ute eller inne - er et valg du selv må ta og tilrettelegge for. Du har fått mange gode råd der.

Men jeg vil også råde deg til å enten velge en voksen omplasseringspus (der du kan få vite litt om vaner, streifer den, er den kastrert, sofakjær) eller velge en renraset av en rase som er hjemmekjær og rolig. Feks heller en ragdoll enn Norsk skogkatt.

Undersøk og les litt om katteraser. Det koster litt, men veldig mange katter er rasetypiske på lynne, humør, stell som kreves osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke være bastant her, for jeg vet ikke, men jeg tror situasjonen er annerledes i usa, og at det er derfor jackson mener katter har det best inne. I usa er det så mange løshunder og katter at mange gasses i hjel og kastes som søppel, fordi det er så mange av dem. Omplasseringshunder kastes omtrent etter folk der, mens her kan det være vanskelig å få en omplasseringshund, i hvert fall blir omplasseringsnettsider sjelden oppdatert. Her er ikke problemet så stort, mens i usa er det vanlig å få hunder kastrert, fordi de har altfor mange hunder uten hjem. Legg til mange løskatter og dyr vi heller ikke har i norge, som prærieulver (ulvestammen i norge er ikke så stor trussel for Pus). Da er det forståelig at Pus har det best inne. Men i "normale" omgivelser tror jeg katter har best av å få være frie - ute når de vil, inne når de vil. Vi hadde katter hele min oppvekst, og to av dem ble påkjørt, mens alle de andre ble gamle. Jeg tror alle sammen hadde det bedre enn de ville hatt det hvis de ikke fikk jakte ute, bruke instinktene sine og komme inn til et trygt hjem når de ville. Kattene gjorde sin egen greie, og jeg tror de var lykkelige når de fikk være katter :) de er jo jegere. Jeg vil ikke ha katt igjen før jeg bor et sted der Pus kan være ute og bestemme selv hva hun gjør. Men jeg respekterer at andre har andre meninger, og jeg tror at også innekatter kan ha det bra.

Forresten, apropos jaget av rev: nabokatten jaget reven som lusket i området, så da var kattene kvitt det problemet :fnise: jeg tror katter er tøffere enn mange tror. :)

Ville bare kommentere det med omplasseringshunder, i Oslo så er det daglig oppdateringer om hunder hos de forskjellige organisasjonene som desperat trenger hjem. Virker som det er et sterkt økende problem.

Anonymous poster hash: 76de7...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...