Gå til innhold

Plages med gule øyne (Clear Eye eller lignende produkter?)

mintwee

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i 5-6 klasse (ca. 9 år siden) gjennomgå noe de fleste nordmenn slipper billig unna, nemlig barnesykdommen som går under navnet "Kikhoste". Når man blir født er en av vaksinene man får for kikhoste, og om sykdommen noen gang skulle inntreffe slipper man unna med en litt ekstra lang forkjølelse. Jeg derimot ble født i Sverige og fikk aldri denne vaksinen (da de ikke begynte med denne før 3-4 år etter jeg var født, og da hadde familien min allerede flyttet til Norge). Jeg kunne fortalt lenge om hvor jævlig de 8 månedene med sykdom var, hvor 2 av månedene ble tilbrakt hjemme istedenfor på skolen, men det er ikke det som er poenget med denne posten.

Kikhoste er basically ekstremt mye hoste og når man ikke er vaksinert; verre enn ekstrem hoste. Jeg hostet så mye en periode at alle blodårene på øynene mine sprakk. Det startet med at jeg var rødsprengt på øynene til en hver tid, så en dag jeg var hos legen (var jevnlig der 1-2 ganger i uken på det tidspunktet) så han at jeg hadde et helt felt under øyelokket som var blodrødt. Han forsikret meg og foreldrene mine om at dette ikke var noe farlig og at det kom til å gå over. Jeg fortsatte å hoste som en tulling helt til alt det hvite på øynene mine var helt blodrødt. Slik var det nok ihvertfall en måneds tid før det begynte å roe seg ned. Det tok nok et par måneder før det røde var borte, og ble om til gult. Det gule gikk også gradvis bort. Men nå, snart ti år etterpå er øynene mine fortsatt gule.

Noen vil sikkert si at dette "ikke er så nøye", men jeg har tenkt mye på det gjennom årene og jeg synes det er mer og mer plagsomt. Jeg har lest om ting som "Clear Eye" og lignende produkter, men har ikke funnet noen som ikke er skadelig for øynene. Er det noen som har noen lignende erfaring, eller noen som evt. vet om en behandlingsmetode som ikke er skadelig for øynene/synet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hvorfor øynene er gule? Er det blodårer? For vet ikke om Clear Eyes vil funke på gule øyner.. det hjelper mot røde øyne (synlige blodårer i øyet) fordi det inneholder et stoff som får blodårene til å trekke seg sammen. Så om det ikke er blodårene som gjør øynene gule vil nok ikke Clear Eyes ha noe effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor øynene er gule? Er det blodårer? For vet ikke om Clear Eyes vil funke på gule øyner.. det hjelper mot røde øyne (synlige blodårer i øyet) fordi det inneholder et stoff som får blodårene til å trekke seg sammen. Så om det ikke er blodårene som gjør øynene gule vil nok ikke Clear Eyes ha noe effekt

Nei, har jo selvsagt viet dette en tanke eller to selv.. Jeg vet ikke hvorfor de er gule. Tror det kan forklares som "arr" på øynene, men jeg har egentlig ikke peiling. Jeg har også synlige blodårer, men ikke noe særlig mer enn vanlig (tror jeg, ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har jo selvsagt viet dette en tanke eller to selv.. Jeg vet ikke hvorfor de er gule. Tror det kan forklares som "arr" på øynene, men jeg har egentlig ikke peiling. Jeg har også synlige blodårer, men ikke noe særlig mer enn vanlig (tror jeg, ihvertfall).

Clear eyes vil nok hjelpe på blodårene.. men ikke på det gule om det er "arr"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vaksinen varer bare noen år og man slipper ikke alltid billig unna selv om man har fått vaksinen.

Jeg ville prøvd å snakke med en øyelege kanskje? Tror ikke cleareyes hjelper uansett, det er jo for å få blodårer i øyenene til å trekke seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vaksinen varer bare noen år og man slipper ikke alltid billig unna selv om man har fått vaksinen.

Jeg ville prøvd å snakke med en øyelege kanskje? Tror ikke cleareyes hjelper uansett, det er jo for å få blodårer i øyenene til å trekke seg sammen.

Man får den vel og merke på nytt som 1.klassing nå i nyere tid, og man er mest utsatt frem til man er 12 år gammel.

Jeg er usikker. Men er veldig redd for å prøve å bruke et slikt produkt. Det er jo en grunn til at det ikke selges i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at dette har sammenheng med kikhosten?

Det er vanlig å få gule øyne dersom man har problemer med leveren, eller dersom leveren holder på å svikte. Jeg ville tatt en tur til legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Hvis du faktisk har gule øyne bør du oppsøke legen, da dette er et ganske tydelig tegn på at ikke lever fungerer som den skal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville nok tatt en tur til legen i første omgang, ja..

Anonym poster: 4c1af8904938f7bd13379e91d81ee150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet noen hvor man får tak i Clear-eyes? :)

Anonym poster: 96a4348b84a965b8931e62e24d502925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er jevnt gule som dette så bør du gå til legen asap, og clear eyes el. vil ikke hjelpe på å få bort fargen. https://www.google.com/search?q=icterus+sclera&aq=f&oq=icterus+sclera&aqs=chrome.0.57j0l3.3556&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Hvis det er mer som streker på øyet, så vil nok heller ikke øyedråpene hjelpe, fordi dråpene fører til at blodårene trekker seg sammen, og dermed blir det enda vanskeligere å få bort avfallsstoffer (inkl. det gule) på øynene.

Konklusjon: ring og få time hos fastlegen din uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til fastlegen din. Hvis legen ikke gir deg gode nok svar, så be om henvisning til øyelege. Ikke bruk cleareyes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at dette har sammenheng med kikhosten?

Det er vanlig å få gule øyne dersom man har problemer med leveren, eller dersom leveren holder på å svikte. Jeg ville tatt en tur til legen!

Jeg tviler sterkt på at det er noe galt med leveren min, da legen min fortalte at jeg mest sannsynlig kom til å ende opp med gule øyne som følge av at jeg hadde sprengt alt som kunne sprenges på øynene. De er vel og merke ikke særlig synlig gule. De er bare ikke hvite, slik som de burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter med "gule" øyne selv og har ikke funnet noen løsning på det. Hos meg linsebruk siden jeg var 13 år gammel, som er årsaken. Jeg var ikke flink nok og fikk mange arr på øya. Lite kult. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med "gule" øyne selv og har ikke funnet noen løsning på det. Hos meg linsebruk siden jeg var 13 år gammel, som er årsaken. Jeg var ikke flink nok og fikk mange arr på øya. Lite kult. :/

Huff, det hørtes kjipt ut.. Jeg tror det er flere som ikke tenker over hvor viktig det er å behandle linsene sine riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Da tar man boostervaksinen hvert tiende år som alle andre ansvarlige voksne. Kikhoste er ikke å spøke med om man er i nærheten av spedbarn (de må legges inn på sykehus om de blir smittet). Uten boosteren, kan man risikere å bli en dødbringer.

Man kan få kikhoste selv om man er vaksinert, men i en veldig mye mildere form. Pleier du å tenke slik om bilbeltebruk? Ingen vits i å bruke det, siden det ikke beskytter deg 100%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tar man boostervaksinen hvert tiende år som alle andre ansvarlige voksne. Kikhoste er ikke å spøke med om man er i nærheten av spedbarn (de må legges inn på sykehus om de blir smittet). Uten boosteren, kan man risikere å bli en dødbringer.

Man kan få kikhoste selv om man er vaksinert, men i en veldig mye mildere form. Pleier du å tenke slik om bilbeltebruk? Ingen vits i å bruke det, siden det ikke beskytter deg 100%?

Jeg tror du misforstod innlegget mitt litt. Jeg mente ikke at man ikke skal vaksinere seg.

Men TS skrev at siden hun ikke fikk vaksinen som baby, så fikk hun en verre kikhoste. Det kan nok være derfor, men siden vaksinen bare varer noen år, så er det jo ikke sikkert man får et greit sykdomsforløp når man går i 5.-6. klasse fordi man fikk vaksinen som baby. Det var bare det jeg mente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes kjipt ut.. Jeg tror det er flere som ikke tenker over hvor viktig det er å behandle linsene sine riktig.

Skjønte ikke helt? Har brukt linser i 12 år, ble litt redd jeg nå.. Kan man få arr og gule øyne? Hva er riktig behandling av linsene? (Bruker for øvrig endagslinser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstod innlegget mitt litt. Jeg mente ikke at man ikke skal vaksinere seg.

Men TS skrev at siden hun ikke fikk vaksinen som baby, så fikk hun en verre kikhoste. Det kan nok være derfor, men siden vaksinen bare varer noen år, så er det jo ikke sikkert man får et greit sykdomsforløp når man går i 5.-6. klasse fordi man fikk vaksinen som baby. Det var bare det jeg mente..

Etter det jeg kan skjønne fikk ikke ts vaksine senere heller (man begynte å tilby boosterdoser i 2005/2006, ts fikk kikhosten før dette). I det regulære vaksineprogrammet har man begynt med boosterdoser nettopp fordi vaksinen varer så kort. Det er heller ikke snakk om en dose til barn, men tre. Den siste blir gitt ved 12 måneders alder.

Selv har jeg tatt boosteren min, og er født på 70-tallet. Ok, har ikke blitt fullt klar over farene ved denne sykdommen før de senere årene, så burde no tatt den lenge før. Men jeg lar det ikke gå ti år til neste gang.

Om du fikk siste vaksine i 2. klasse, er det på tide å vurdere en tur til legen nu! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...