Gå til innhold

Noen spørsmål etter time hos gynekologen

Solsikke

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er nå i gang med utredning og hadde første time hos gynekologen i dag. Etter ultralyd sa hun at hun så det var et egg på vei ned, samt at jeg har "en fin bakoverbøyd livmor".

Hun sa at hun regnet med at mensen var på vei, og at EL trolig har vært, men kunne ikke være helt sikker på sistnevnte.

Jeg burde selvfølgelig spurt om dette da jeg var der, men jeg tenkte ikke videre på det der og da.

Hvis det er slik at et egg er på vei ned, er det for sent å ha samleie mtp befruktning? (det skal også sies at jeg ikke trodde jeg hadde hatt EL enda denne syklusen. Har hatt mine mistanker, men har kun hatt EL-sekret, men har ikke hatt det vanlige ubehaget, ei eller positiv EL-test)

En fin bakoverbøyd livmor, hva vil det si..? Jeg har googlet, og så vidt jeg kan se er det bare noen som en slik fra naturens side, og den lager problemer for noen, men for de aller fleste har det ingenting å si...?

Takker for alle tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan ikke se "et egg på vei ned". Det er ingenting som heter det. Og man kan ikke se et egg, det er alt for lite. Hun kan se follikler/eggposer, som gir en indikasjon på hvor du er i syklusen. Og hun kan se tykkelsen på livmorslimhinnen som sier noe om det samme. Men ikke nøyaktig tidfeste eggløsning eller mens.

Så det er helt umulig å si om du er for tidlig/sent med tanke på prøving ut i fra det hun har sagt.

Kommentaren til livmoren betyr ingenting, det er bare slikt de småprater om, hun bekeftet egentlig bare at ting var som det skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun virket så skråsikker i uttalelsene sine så jeg antok at hun faktisk så et egg på vei ned egglederen.. Eller helt presist sa hun noe om at hun så en cyste i egglederen, som var et egg..?

(jeg tror jeg kommer til å bli litt frustrert hvis hun også videre lirer ut av seg halvfaktaer, uttalelser som egentlig kun er en måte å ordlegge seg på, og ikke nødvendigvis basert på medisinske fakta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn mange gyn sier. Hun konstanterer i grunnen bare at du produserer egg og at det så langt hun ser på ul ikke er noe galt med deg. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingenting er egentlig bedre enn det! Takk for svar, dere.. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bakoverbøyd livmor er normalt og bra, foroverbøyd livmor er litt mindre vanlig, og kan føre til litt økt risiko for komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...