Gå til innhold

Jeg klarer ikke å opprettholde nye rutiner, det sliter så på helsa..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok. Dette kan bli en litt lang og vanskelig post, men jeg håper kanskje noen kan komme med råd eller motiverende ord likevel.

Jeg er i midten av tyveårene, i gang med mitt tredje studieløp, og føler nå at jeg har valgt feil igjen. Jeg har en jobb jeg trives greit i, men kjenner at jeg begynner å bli litt lei, etter halvannet år der. History repeating. Dette går igjen og igjen og igjen.

Jeg er overvektig. Lat, mangler energi, eier ikke kondis for fem øre. Håpløs i matveien. Jeg har et usunt forhold til mat, og spiser ofte uten at jeg egentlig ønsker å gjøre det. Det som starter med "mm, tar meg litt snacks, nå skal jeg kose meg" ender ofte i at hånden automatisk går i skytteltrafikk mellom potetgullpose og munn, og jeg rekker knapt å snake eller tygge hver munnfull før neste er på vei inn. Har utallige ganger prøvd å slanke meg, endre livsstil, begynne å trene, trene med personlig trener, gå på lavkarbo, flere Grete Roede-kurs, lese motivasjonsblogger, gå på suppediett, you name it.

Det feiler hver gang. Det er utrolig demotiverende. Jeg fatter bare ikke hvorfor alt jeg begynner med slutter så brått. Jeg begynner med friskt mot på nye dietter, nye studier, ny jobb eller nye fritidsinteresser. Så er det som om jeg våkner en dag og har slått av en bryter, og alt blir snudd på hodet.

Jeg får meg ikke til å lese til studiene mine, jeg får meg ikke til å stå opp i normal tid, jeg får meg ikke til å ikke slenge den jævla potetgullposen i handlekurven på butikken. Jeg får bare ikke gjort noe som helst, føles det ut som.

Jeg har gått til psykiater siden i fjor vår, og går på antidepressiva. Jeg trodde at nå som det nærmet seg ett år i terapi, at det snart skulle bli en endring på ting. Så feil kunne man ta.

Hvordan fant dere motivasjon, om dere har vært i samme dritt som meg? Hvordan skal jeg klare å "bare ta meg sammen", som så mange gjerne sier til meg. "Det er bare du som kan endre på vanene dine". Ja, det forstår jeg er helt korrekt, men hvordan kommer man til det punktet at man både endrer dem, og klarer å holde på de nye, gode vanene? Jeg føler meg som et null, og helsa går rett i dass hvis jeg ikke klarer å endre på ting snart.

Anonym poster: 60918c9cff883a27cc3708c866fd5845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

Huff :( Lurer på det samme egentlig.

Jeg spiser sunt, men sliter generelt med å finne motivasjonen til å opprettholde rutiner.

Til og med med noe så enkelt som å ra medisiner i bare en uke er helt umulig å få til.

Fikk betennelse i magen og måtte gå på antibiotikakur i 7 dager...det holdt i 2 dager så skled det helt ut til tross for ekstremt magevondt :(

Spiller ingen rolle om jeg legger de frem, har påminnelser på telefonen eller hva som helst...det bare sklir ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det lister som er helt avgjørende. Hver mandag skriver jeg handleliste for hele uken og handler inn dette, så slipper jeg å gå på butikken hver dag og måtte motstå fristelsene hver dag. Så har jeg en planleggingsbok hvor jeg skriver alt jeg skal gjøre hver dag og krysser av etter hvert som det blir gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...