Gå til innhold

Hvor i Østfold (evt Akershus) er det best å bo?


Outdoor

Anbefalte innlegg

Hei, håper dette er rett plass å spørre; bor for tiden i nord, men i sommer/høst blir jeg klimaflyktning sørover :) I hovedsak tenker jeg "ytre" Akershus eller Østfold. Jeg vil være i/nær en større by, i nærheten av sjøen og gjerne et "folkeslag" det er lett å komme i kontakt med. Jeg flytter alene, men har en datter på 17 som kommer etter etterhvert :) Selvsagt er det avhengig av hvor jeg får jobb, og selvsagt betyr pris på bolig en del. I første omgang vil jeg leie. Jeg liker byliv, friluftsliv, sjøen - og er utadvendt og blid :) Ønsker forandring og bedre klima, og da passer det bra når barnet snart er voksen. Er selv i slutten av 30-åra. Håper noen har gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oslo kan fort bli litt stort og upersonlig. Styr unna Fredrikstad, der er det veldig vanskelig å komme inn på folk. Da er Moss og Halden langt triveligere. Jeg er østlendig og har bodd noen år i nord, og må dessverre innrømme at folket i nord er langt mer åpne og imøtekommende. Men det er nå min oppfatning da...

Anonym poster: 77b554118095e16380f18bbcf63d89fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Moss, evnt Son rett utenfor Moss hvis du liker litt mindre forhold. Kort vei til Oslo, og deilig

skjærgård. Bastø-ferga tar deg over til Horten og Vestfold på null komma niks.

Halden er også fint, men mye mer usentralt. Jeg ville helt klart gått for Moss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Moss, evnt Son rett utenfor Moss hvis du liker litt mindre forhold. Kort vei til Oslo, og deilig

skjærgård. Bastø-ferga tar deg over til Horten og Vestfold på null komma niks.

Halden er også fint, men mye mer usentralt. Jeg ville helt klart gått for Moss :)

Skulle jeg valgt mellom Moss og Son måtte det nok blitt Moss. Enklere mtp. kollektivtrafikk (skal man til Oslo kan man hoppe på et regiontog + flere avganger), skal man til Oslo fra Son går det lokaltog). Prismessig er det muligens rimeligere i Moss enn i Son (men det avhenger av hvor i Son man bosetter seg), og "Mosselukta" er ikke noe man merker om man oppholder seg i Moss i mer enn 10 minutter av gangen.

Anonym poster: ffa17e621a759a2e1b659dbd1f5d955f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt mellom Moss og Son måtte det nok blitt Moss. Enklere mtp. kollektivtrafikk (skal man til Oslo kan man hoppe på et regiontog + flere avganger), skal man til Oslo fra Son går det lokaltog). Prismessig er det muligens rimeligere i Moss enn i Son (men det avhenger av hvor i Son man bosetter seg), og "Mosselukta" er ikke noe man merker om man oppholder seg i Moss i mer enn 10 minutter av gangen.

Anonym poster: ffa17e621a759a2e1b659dbd1f5d955f

Jeg nevnte Son som et alternativ hvis man likte å bo litt utenfor. Selvsagt er det lettere med Moss i forhold til kollektiv :)

Jeg trodde Mosselukta var en sagablott nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nevnte Son som et alternativ hvis man likte å bo litt utenfor. Selvsagt er det lettere med Moss i forhold til kollektiv :)

Jeg trodde Mosselukta var en sagablott nå?

Det skal vel igrunn være slutt på, mtp. at fabrikkene er nedlagt (eller så endret de noe, husker ikke helt, men det er jo liksom ikke poenget), men jeg vil tro at det ligger litt "psykisk" i det også. Selvsagt, om man aldri har vært i Moss før, vil det ikke være noe problem i det hele tatt.

Anonym poster: ffa17e621a759a2e1b659dbd1f5d955f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Moss og området sør for Frogn er det mange som nevner ellers også, og Halden. Men er det ingen som vil anbefale Fredrikstadområdet? Tenker dette er et "større" område og lettere å få tak i jobb/hus? Og mer å gjøre når en først drar avgårde alene :) Er ikke kjent i Østfold i det hele tatt, og gruegleder meg til å flytte 160 mil helt alene til et ukjent sted :) Om folk er lette/vanskelige å komme i kontakt med går kanskje på en selv også...eller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler absolutt Fredrikstadområdet! Hyggelig småby. Langt koseligere enn f.eks Moss, som mange nevner her, etter min mening. Jeg skulle gjerne bodd der selv. Hva med å begynne å ta turen innom nettsidene til lokalavisene? Da får du kanskje et lite bilde av byene og hva som rører seg?

Anonym poster: db0b457591fee813d74a5546f46a6641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Har vært innom avis-sider, kommunesider og søkt masse på nettet. Sto først mellom Vestfold, Akershus og Østfold - og har nå "landa" på ytre/sør-Østfold. Må etterhvert bestemme meg for dato så jeg får være tidlig ute å finne leilighet. Morsomt at du kaller Fredrikstad en småby :) Selv bor jeg i en kommune med litt over 2000 innbyggere, og det er over ei time til nærmeste by :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosselukta er det slutt på etter at Peterson-fabrikken gikk konkurs. Tipper hele det området blir boligområde etter hvert, ligger fint til ved vannet. Moss og Son er pressområder pga nærheten til Oslo, mange pendlere i orådet som jobber i Oslo, så kan være dyrt der.

Anonym poster: 77b554118095e16380f18bbcf63d89fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Har vært innom avis-sider, kommunesider og søkt masse på nettet. Sto først mellom Vestfold, Akershus og Østfold - og har nå "landa" på ytre/sør-Østfold. Må etterhvert bestemme meg for dato så jeg får være tidlig ute å finne leilighet. Morsomt at du kaller Fredrikstad en småby :) Selv bor jeg i en kommune med litt over 2000 innbyggere, og det er over ei time til nærmeste by :)

Hvorfor har du slått fra deg nydelige Vestfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak fordi man må et stykke sør i fylket før det er ok leiepriser og en er i nærheten til en større by. Dessuten anser jeg Østfold for å være nærmere Gardermoen; lettere for meg å reise på besøk til familien, og lettere når dattra mi og venner kommer på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hovedsak fordi man må et stykke sør i fylket før det er ok leiepriser og en er i nærheten til en større by. Dessuten anser jeg Østfold for å være nærmere Gardermoen; lettere for meg å reise på besøk til familien, og lettere når dattra mi og venner kommer på besøk.

Men nå syns jo du at Fredrikstad er en større by, så både Sandefjord og Tønsberg vil jo være store byer for deg. Horten, som bare er knapp time fra Oslo og halvtime fra Drammen, har veldig OK leiepriser. Horten (for å nevne noe) er ikke lane kjøreturen til Tønsberg heller. Larvik er en liten by med gode priser, 10 minutter til Sandefjord. Hvis man liker å bo litt landlig og vil bo rimeligere, så er Kodal/Andebu nærme både Tønsberg og Sandefjord.

Østfold er ikke nærmere Gardermoen, i tillegg har du Torp flyplass i Sandefjord som har et mye bedre rutenett enn Rygge. Torp blir bare større og større med fler og fler direkteruter. IKEA kommer også til Vestfold, det er viktig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk, tja kanskje det er noe å tenke på likevel :) Hmm, IKEA vil nok jeg synes ligger nært uansett hvor lang tid det tar å kjøre dit. Her jeg bor nå er det ca 60 mil til nærmeste IKEA :laugh: Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk, tja kanskje det er noe å tenke på likevel :) Hmm, IKEA vil nok jeg synes ligger nært uansett hvor lang tid det tar å kjøre dit. Her jeg bor nå er det ca 60 mil til nærmeste IKEA :laugh: Tusen takk for svar!

Haha, ja da blir det nærme uansett ja! De skal bygge IKEA i Larvik nå, rett ved grensen til Sandefjord ved E-18. Husk også at Vestfoldbanen går direkte til Gardermoen hvis man må dit for å fly :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig fint i Fredrikstad, og lett å komme seg til Oslo, Rygge og Gardermoen :)

Anonym poster: 23a2da87c9a98b86bddc31062de8d793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke Romerike om du vil bo nært Gardermoen? Romerike er full av innflyttere, og stadig flere kommer det, så folk er "nye" og lette å komme i kontakt med :) Selv om det ikke er så mye hav på Romerike, så er det innsjøer og elver som gjør samme nytten (synes jeg da!)

Jeg ville forresten mye heller bodd i Vestfold enn Østfold.

Anonym poster: 5629f312eeff65929c4515fb015c8856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen :blomst: Vurderte en liten stund "indre" Akershus, men jeg vil være i/nær en større by. Eks fra Fredrikstad tar det en time å kjøre til Gardermoen, og det er veldig overkommelig for meg, skal ikke dit hver uke - og dessuten er jeg vant til å kjøre enda lengre her oppe for å komme til flyplassen. Og; når jeg først flytter 160 mil (og vel så det) hjemmefra, og akkurat nå bor på en veldig liten plass - er det nok byen som lokker igjen. Og der nede kan jeg bo rimelig landlig, og likevel være veldig nært en stor by. I Vestfold må jeg langt sør i fylket for å finne overkommelige leiepriser og det lokker ikke. Nei, har nok bestemt meg for Fredrikstadomegnen :) Gruegleder meg så inderlig masse, blir spennende med helt ny plass, helt nytt miljø, helt ny jobb, helt nye folk osv osv. Og venner og familie kan fort hentes på Gardermoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fjorten mil fra Fredrikstad til Gardermoen, så da skal du jammen kjøre fort, skal du klare det på en time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...