Gå til innhold

Kvaliteten på lærere


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg hadde faktisk en norsklærer som brukte ordet forskyne. Jeg skriver det ikke selv, dog. Jeg har også venner som konsekvent deler opp ord som ikke skal deles, og som fortsatt har 5 og 6 i fagene. Det går tydeligvis litt fort i svingene i skoleverket her og der. Trist at det ikke går an å lære bort riktig! Sånne ting blir jo hengende igjen fra barndommen. :vetikke:

Det er jo en oppfatning blant flere at studenter som ikke får høye nok karakterer til andre yrker, utdanner seg til lærere :fnise: . Da er det ikke noe rart i at det blir mye feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gressløk

Det er jo en oppfatning blant flere at studenter som ikke får høye nok karakterer til andre yrker, utdanner seg til lærere :fnise: . Da er det ikke noe rart i at det blir mye feil.

Veldig sant!

Flere bekjente har kommet med denne uttalelsen "Jeg studerer til å bli lærer. Ville egentlig gå økonomi/sykepleier/noe annet, men kom ikke inn, så da får jeg bli lærer, da". :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en oppfatning blant flere at studenter som ikke får høye nok karakterer til andre yrker, utdanner seg til lærere :fnise: . Da er det ikke noe rart i at det blir mye feil.

Nå fikk jeg faktisk 6 i norsk hovedmål. Har riktignok ikke blitt lærer, bare lært bort norsk til utlendinger når jeg har oppholdt meg i utlandet.

Anonym poster: 08fa653eb99c5b36cfdb1324ed1779d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en oppfatning blant flere at studenter som ikke får høye nok karakterer til andre yrker, utdanner seg til lærere :fnise: . Da er det ikke noe rart i at det blir mye feil.

Det er egentlig litt skremmende. Mennesker som skal lære bort slike viktige basisfag som språk, matematikk og naturfag burde faktisk kunne sine fag godt - i allfall i forhold til det nivået de skal være lærere på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå fikk jeg faktisk 6 i norsk hovedmål. Har riktignok ikke blitt lærer, bare lært bort norsk til utlendinger når jeg har oppholdt meg i utlandet.

Anonym poster: 08fa653eb99c5b36cfdb1324ed1779d7

Jeg har ikke den oppfatningen av lærere, for å gjøre det klart :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant!

Flere bekjente har kommet med denne uttalelsen "Jeg studerer til å bli lærer. Ville egentlig gå økonomi/sykepleier/noe annet, men kom ikke inn, så da får jeg bli lærer, da". :laugh:

Det er ikke noe særlig forskjell mellom opptak til sykepleier og lærerstudier.

Det er egentlig litt skremmende. Mennesker som skal lære bort slike viktige basisfag som språk, matematikk og naturfag burde faktisk kunne sine fag godt - i allfall i forhold til det nivået de skal være lærere på.

De "tendensene" dere snakker om, er bare basert på løs synsing. (Det virker til og med som om dere baserer det på tråder som dette). Det er slettes ikke mitt inntrykk som lærerstudent at kommende lærere er faglig svake. Alle mine medstudenter er i hvert fall begavede og kunnskapsrike. Jeg er så lei folk som undervurderer kunnskapen til (faglærte) lærere. Takket være sånt piss som dere sprer, så kommer foreldre på foreldremøter og forsøker å overkjøre lærere. Dessuten senker dere statusen til læreryrket.

Endret av Drue
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gressløk

Det er ikke noe særlig forskjell mellom opptak til sykepleier og lærerstudier.

De "tendensene" dere snakker om, er bare basert på synsing. (Det virker til og med som om dere baserer det på tråder som dette). Det er slettes ikke mitt inntrykk som lærerstudent at kommende lærere er faglig svake. Alle mine medstudenter er i hvert fall begavede og kunnskapsrike. Jeg er så lei folk som undervurderer kunnskapen til (faglærte) lærere. Takket være sånt piss som dere sprer, så kommer foreldre på foreldremøter og forsøker å overkjøre lærere. Dessuten senker dere statusen til læreryrket.

Vel, amma studerte til lærer for et par år siden, og hun hadde latterlig dårlig snitt. Og 3 i norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant!

Flere bekjente har kommet med denne uttalelsen "Jeg studerer til å bli lærer. Ville egentlig gå økonomi/sykepleier/noe annet, men kom ikke inn, så da får jeg bli lærer, da". :laugh:

Herregud. Voksne mennesker som kan gjøre seg så dumme som deg, utrolig.

Anonym poster: cc4a4197389813dff2e6b09a76f45e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gressløk

Herregud. Voksne mennesker som kan gjøre seg så dumme som deg, utrolig.

Anonym poster: cc4a4197389813dff2e6b09a76f45e0d

For alt du vet er jeg 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, amma studerte til lærer for et par år siden, og hun hadde latterlig dårlig snitt. Og 3 i norsk...

Og du mener hun er dårlig egna til å bli lærer? Nå tipper jeg mora di kom inn på ordinærkvote, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gressløk

Og du mener hun er dårlig egna til å bli lærer? Nå tipper jeg mora di kom inn på ordinærkvote, uansett.

Nei, jeg sier ikke at hun er dårlig egnet til å bli lærer, nødvendigvis, men jeg kunne godt sett at det var vanskeligere å komme inn på utdannelsen, for å øke kvaliteten på fagkunnskapene. Jeg ser likevel at mangelen på lærere gjør at de må senke snittet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sier ikke at hun er dårlig egnet til å bli lærer, nødvendigvis, men jeg kunne godt sett at det var vanskeligere å komme inn på utdannelsen, for å øke kvaliteten på fagkunnskapene. Jeg ser likevel at mangelen på lærere gjør at de må senke snittet noe.

Ja, hva mener du er høy nok kvote da? Synes du 44 er for lite? Og hva baserer du det at lærere har dårlig fagkunnskap på?

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "tendensene" dere snakker om, er bare basert på løs synsing. (Det virker til og med som om dere baserer det på tråder som dette).

Det kan så godt være, men jeg baserer i det minste synsingen min på synsing fra aviser - i den grad det er pålitelig bakgrunnsinformasjon.

Her er f.eks. en artikkel fra Aftenposten. Og her er en annen... Mens denne er fra utdanningsnytt. Denne som også er fra Aftenposten går mer spesifikt på matematikk, det samme gjør denne som er fra VG (uten at jeg på noen måte skal utrope disse til å være ufeilbarlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gressløk

Jeg snakker bare av egne erfaringer. Har aldri sagt jeg er noen fasit, akkurat.

Som eksempel av egen erfaring hadde norsklæreren min gjennom hele grunnskolen dysleksi. Vi skulle egentlig bare ha han som vikar i 2. mnd, men han ble fort fast norsklærer, for å si det sånn. At elevene skal måtte rette på læreren daglig blir feil, og ikke minst dårlig gjort overfor den stakkars læreren som ikke kan noe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så godt være, men jeg baserer i det minste synsingen min på synsing fra aviser - i den grad det er pålitelig bakgrunnsinformasjon.

Her er f.eks. en artikkel fra Aftenposten. Og her er en annen... Mens denne er fra utdanningsnytt. Dennesom også er fra Aftenposten går mer spesifikt på matematikk, det samme gjør denne som er fra VG (uten at jeg på noen måte skal utrope disse til å være ufeilbarlige).

Her er det mange selvmotsigelser. Artikkel én sier f.eks. at en stor andel av søkerne ikke er kvalifiserte. Det vil si at det faktisk stilles krav til å komme inn. Artikkel to sier ikke nødvendigvis noe om den faglige kunnskapen. Fortell meg gjerne hvordan artikkel tre styrker din argumentasjon. Og igjen (angående artikkel fire og fem), det at lærerstudenter stryker i fag, vil jo si at selve organiseringa av studiet sikrer at studentene som fullfører utdannelsen, innehar tilstrekkelig faglig kunnskap.

Jeg sier ikke at den norske skolen ikke kan forbedres. Det kan den selvfølgelig. Men det at den flommer over av lærere som ikke innehar faglig kunnskap, synes jeg vi skal ta med en klype salt. Ikke undervurder viktigheten av didaktiske ferdigheter her heller (det kan du lese om i flere av artiklene du linker til også).

Når det kommer til forskyne/forsyne: For det første vet vi ikke om TS faktisk har lært "forskyne" av sin lærer. Vi kan ikke skylde på lærerene til alle som har skrivefeil. Det er ikke lærerens ansvar at elevene skal skrive feilfritt. Det er lærerens ansvar å legge til rette for at eleven selv skal lære å skrive godt. For det andre: Småfeil som dette finner du innen alle yrkesgrupper. Det forundrer meg ikke at norsklærere også har skrivefeil. Heldigvis handler språkfag om så veldig mye mer enn bare rettskriving, noe mange her på KG aldri ser ut til å forstå.

Endret av Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange selvmotsigelser. Artikkel én sier f.eks. at en stor andel av søkerne ikke er kvalifiserte. Det vil si at det faktisk stilles krav til å komme inn. Artikkel to sier ikke nødvendigvis noe om den faglige kunnskapen. Fortell meg gjerne hvordan artikkel tre styrker din argumentasjon. Og igjen (angående artikkel fire og fem), det at lærerstudenter stryker i fag, vil jo si at selve organiseringa av studiet sikrer at studentene som fullfører utdannelsen, innehar tilstrekkelig faglig kunnskap.

Hva er selvmotsigelsene? At det stilles krav er da enda bra. Likeledes at noen stryker hvis de faktisk ikke når kravene (les:eksamen). Men det som er skummelt er at opptil 50% stryker og at såpass mange som 23% ikke klarer kontinuasjonseksamen heller. Det tyder i mine øyne på at basiskunnskapene ikke er helt på topp.

Hvis det ikke er lærerens ansvar at eleven skal lære å skrive feilfritt, hvem sitt ansvar er det da? Elevens? Til en viss grad stemmer selvsagt det, men en gjennomsnittlig elev uten spesiell egeninteresse for språk, eller for den del et hvilket som helst annet fag, kan knapt nok bli bedre enn læreren som underviser. Skal man overgå læreren så må man ha såpass egeninteresse at man oppsøker kunnskapen på egen hånd. Noen gjør det, men jeg mistenker at på barne- og ungdomstrinnet så er disse i mindretall.

Da blir lærerens kunnskap rettesnoren for hva eleven lærer, og det hjelper ikke med allverdens pedagogiske evner, hvis lærerens egen kunnskap om emnet han eller hun blir satt til å undervise i er svakt.

Jeg lurer forresten på hvorfor det ikke forundrer deg at norsklærere også har skrivefeil? Når man underviser i et slikt fag, burde man søke etter å undervise det riktig - og derved luke ut sine egne skrivefeil.

Vi har naturligvis ikke noe bevis for at TS har (feil)lært "forskyne" på skolen, men så lenge TS selv hevder det i startinnlegget og faktisk søker informasjon om hva som er korrekt ved å i det hele tatt skrive innlegget, så velger jeg å ta det for god fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er selvmotsigelsene? At det stilles krav er da enda bra. Likeledes at noen stryker hvis de faktisk ikke når kravene (les:eksamen). Men det som er skummelt er at opptil 50% stryker og at såpass mange som 23% ikke klarer kontinuasjonseksamen heller. Det tyder i mine øyne på at basiskunnskapene ikke er helt på topp.

Du argumenterer for at det ikke stilles faglige krav til lærere i Norge, samtidig som du linker til artikler som viser at studieorganisasjonene stryker en stor andel lærerstudenter i enkelte fag. Vil ikke det si at organisasjonen tar ansvar for at lærere som utdannes, går ut med tilstrekkelig faglig kunnskap? Det at lærerstudiet tiltrekker seg søkere som ikke er kvalifiserte, har jo heller ikke noe å si - de kommer jo ikke inn. Hva mener du det har med denne saken å gjøre?

Hvis det ikke er lærerens ansvar at eleven skal lære å skrive feilfritt, hvem sitt ansvar er det da? Elevens? Til en viss grad stemmer selvsagt det, men en gjennomsnittlig elev uten spesiell egeninteresse for språk, eller for den del et hvilket som helst annet fag, kan knapt nok bli bedre enn læreren som underviser. Skal man overgå læreren så må man ha såpass egeninteresse at man oppsøker kunnskapen på egen hånd. Noen gjør det, men jeg mistenker at på barne- og ungdomstrinnet så er disse i mindretall.

Som sagt: Det er elevens ansvar. Det er læreren sitt ansvar å lære eleven å ta ansvar. Det er hele prinsippet bak det mye utskjelte (misforståtte) ansvar for egen læring etter R-94. Hele konseptet utdanning handler blant annet om å lære eleven å ta ansvar, også i form av å kritisk oppsøke og tilegne seg kunnskap. Dette betyr ikke at læreren står uten ansvar. For som sagt, det er lærerens jobb å tilrettelegge, motivere og veilede eleven i læringa. Men ja, det forutsetter selvfølgelig at læreren innehar tilstrekkelig faglig kunnskap, men det mener jeg at de aller fleste faglærte lærere har.

Jeg lurer forresten på hvorfor det ikke forundrer deg at norsklærere også har skrivefeil? Når man underviser i et slikt fag, burde man søke etter å undervise det riktig - og derved luke ut sine egne skrivefeil.

Vi har naturligvis ikke noe bevis for at TS har (feil)lært "forskyne" på skolen, men så lenge TS selv hevder det i startinnlegget og faktisk søker informasjon om hva som er korrekt ved å i det hele tatt skrive innlegget, så velger jeg å ta det for god fisk.

Selvfølgelig bør man som språklærer tilstrebe best mulig språk. Ja, det holder ikke bare å tilstrebe - man inneha gode språklige ferdigheter. Men det er i de færreste tilfeller vi er perfekte - du finner små skrivefeil (og andre språklige diskutable faktorer) innen alle yrkesgrupper, også de der språk er viktig: Journalister, forfattere, språklærere, ja, til og med hos jurister og leger (høystatus-yrkesgrupper). Men igjen, så lenge det bare er snakk om bittesmå skrivefeil en sjelden gang, så synes jeg ikke det er verdens undergang. Vi kan ikke si at en lærer som skriver "forskynt" er en dårlig lærer kun ut i fra det.

Som sagt, dere (ikke nødvendigvis du) er sykelig besatt av stavefeil her på KG. Diskursen her bærer preg av at man er en idiot hvis man har bare den minste stavefeilen. Igjen, jeg mener at man kan være dyktig språklig sett selv om man skriver "forskynt".

Endret av Drue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...