Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor har det blitt slik at vi nå må begynne setningene våre med "jeg er ikke rasist, men..." eller lignende? Av erfaring vet jeg at man veldig ofte må forsvare seg om man kommer med en lite politisk korrekt uttalelse, eller sier noe som kan tolkes som rasisme av hårsåre utlendinger. Rasismekortet er så oppbrukt, allikevel dras det med en gang noen nevner "utlending" eller lignende.

Viser du til statistikken over overfallsvoldtekter er du rasist. Det samme gjelder om du mener at vi skal forby halal-slakting eller bygging av 10 nye moskeer i Oslo og omegn. Og du må da for all del ikke finne på å si at det er tåpelig at noen kan forby små barn å gå med nisseluer! Nevner du at hijab kanskje er litt undertrykkende i visse tilfeller er du en hore som ikke har respekt for kultur og religion. Og hvis du måtte finne på å synse om utsending av ikke-etnisk norske som voldtar norske damer, banker opp konene sine og raner Den Norske Bank, ja, da kan du banne faen på at du er en RASIST.

Hvordan er det sånn? Hvorfor kan mange av DE tegne grove tegninger av griske, siklende jøder, og det går stille forbi, mens når én person tegner en uskyldig/for mange en morsom tegning av en av deres, blir mennesker drept, spyttet på og truet med øks?

Er det mangel på selvironi? Skjønner de ikke at det å kalle noen for "jævla hviting/potet" er det samme som å kalle noen for "svarting"? Forstår de ikke at rasisme går begge veier?

Endret av Adegami
  • Liker 23
Videoannonse
Annonse
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Hvorfor har det blitt slik at vi nå må begynne setningene våre med "jeg er ikke rasist, men..." eller lignende? Av erfaring vet jeg at man veldig ofte må forsvare seg om man kommer med en lite politisk korrekt uttalelse, eller sier noe som kan tolkes som rasisme av hårsåre utlendinger.

Viser du til statistikken over overfallsvoldtekter er du rasist. Det samme gjelder om du mener at vi skal forby halal-slakting eller bygging av 10 nye moskeer i Oslo og omegn. Og du må da for all del ikke finne på å si at det er tåpelig at noen kan forby små barn å gå med nisseluer! Nevner du at hijab kanskje er litt undertrykkende i visse tilfeller er du en hore som ikke har respekt for kultur og religion. Og hvis du måtte finne på å synse om utsending av ikke-etnisk norske som voldtar norske damer, banker opp konene sine og raner Den Norske Bank, ja, da kan du banne faen på at du er en RASIST.

Hvordan er det sånn? Hvorfor kan mange av DE tegne grove tegninger av griske, siklende jøder, og det går stille forbi, mens når én person tegner en uskyldig/for mange en morsom tegning av en av deres, blir mennesker drept, spyttet på og truet med øks?

Er det mangel på selvironi? Skjønner de ikke at det å kalle noen for "jævla hviting/potet" er det samme som å kalle noen for "svarting"? Forstår de ikke at rasisme går begge veier?

Antirasisme går bare EN vei. Det beviste en fyr i Sverige da han sendte en mail til diverse organisasjoner som jobber mot rasisme. Han skrev; "Jeg har en video som viser rasisme, er dere interessert?" JA, de var interessert.

Da han sendte videoen av ei gravid hvit britisk kvinne som ble sparket i magen av afrikanere i London, så fikk han diverse svar tilbake. "Vi jobber ikke med SLIK rasisme" var den ene. "Dette synes jeg var rasistisk av DEG" var den andre..og de andre organisasjonene kalte ham regelrett for rasist som sendte dem denne videoen.

Så ja..rasisme andre veien skal ties i hjel. Sånn er det bare. Innvandrere blir fremstilt som svake hjelpesløse individer som ikke har kontroll over seg selv, og som vi må hjelpe. Egentlig er DET mer rasisme spør du meg. Vi burde stille samme krav til dem som vi stiller til samfunnet for øvrig.

• Liker 20
Skrevet

Antirasisme går bare EN vei. Det beviste en fyr i Sverige da han sendte en mail til diverse organisasjoner som jobber mot rasisme. Han skrev; "Jeg har en video som viser rasisme, er dere interessert?" JA, de var interessert.

Da han sendte videoen av ei gravid hvit britisk kvinne som ble sparket i magen av afrikanere i London, så fikk han diverse svar tilbake. "Vi jobber ikke med SLIK rasisme" var den ene. "Dette synes jeg var rasistisk av DEG" var den andre..og de andre organisasjonene kalte ham regelrett for rasist som sendte dem denne videoen.

Så ja..rasisme andre veien skal ties i hjel. Sånn er det bare. Innvandrere blir fremstilt som svake hjelpesløse individer som ikke har kontroll over seg selv, og som vi må hjelpe. Egentlig er DET mer rasisme spør du meg. Vi burde stille samme krav til dem som vi stiller til samfunnet for øvrig.

Tragisk, latterlig og helt forferdelig idiotisk.

Sitter bare og rister på hodet jeg..

• Liker 3
Skrevet (endret)

http://bjerke3mk.wor...sist-hver-dag/

Anonym poster: 9e63d7a437f8d8b6094462d4e7b165b7

Det er på tide å rykke hodet opp av sanden nå og se hva som virkelig foregår her i landet nå. Det er umulig å komme med egne meninger uten å få ordet rasist ettertrykkelig stemplet i panna.

Vi bør visst helst ikke snakke om dem, se på dem eller på andre måter vise at vi vet de er der.

Det føles til tider at vi er gjester i vårt eget land og som må ta hensyn til og ikke opptre respektløst overfor vertene.

Når ble det slik? Og hvorfor er det slik?

Endret av zuketta
  • Liker 7
Skrevet

Det er på tide å rykke hodet opp av sanden nå og se hva som virkelig foregår her i landet nå. Det er umulig å komme med egne meninger uten å få ordet rasist ettertrykkelig stemplet i panna.

Vi bør visst helst ikke snakke om dem, se på dem eller på andre måter vise at vi vet de er der.

Det føles til tider at vi er gjester i vårt eget land og som må ta hensyn til og ikke opptre respektløst overfor vertene.

Jeg lurer på det samme. Jeg må hele tiden trå varsomt. Har endel utenlandske venner, og de snakker nedsettende om Norge, nordmenn og generelt alt som har med Norge å gjøre. De kaller hverandre gjerne "svartinger", "nigger", "sotrør" og lignende, men med en gang "vi" gjør det, selv om det ikke er i en nedlatende tone, blir det tolket rasistisk.

Husker en gang en gjeng med somalere kastet en flaske i bakhodet på meg og fulgte etter meg hjem midt på natten.. Snakket om det på facebook, og da jeg påpekte nasjonaliteten var det JEG som var rasisten og "jævelen". Helt utrolig!

• Liker 11
Skrevet

Fordi muslimer er uhøflige og uoppdragne drittunger som kaster steiner på alt de ser om de ikke får det som de vil.

Derfor må nordmenn, som er voksne, ta de i ørene og sette de på plass.

Ja, det er sånn det er. Og jeg vet det fins normale muslimer, og at de er i flertall HELDIGVIS! men det er de ektremistene jeg prater om. Som bare har forståelse for seg og sitt.

De ekstreme kristne legger jeg ikke noe merke til, for de går ikke å voldtar og kaster dritt etter jenter på gata.

Hvor er nestekjærligheten?

Det blir bråk om man tegner en tegning av Muhammed, men å kalle norske jenter er heeelt greit... DEN henger ikke helt på greip!

Det blir bråk om man drar frem det negative ved islam, men om man sier noe negativt om norge eller nordmenn, så er det heeelt greit.

Anonym poster: ac997645a200bf66f3aaec5eb9247e1e

• Liker 10
Skrevet

For meg er innvandrerene ofte selv de største rasistene.. som ikke respekterer levesettet og kulturen vår i det landet de selv har valgt å komme til...

• Liker 9
Skrevet

Fordi vi har rukket dem lillefingeren og de fant det for godt å ta hele armen..

• Liker 4
Skrevet

For meg er innvandrerene ofte selv de største rasistene.. som ikke respekterer levesettet og kulturen vår i det landet de selv har valgt å komme til...

Helt enig! Bodde en gang i indre gokk i et muslimsk land, og da snakker vi indre Usbekistan omtrent. Menneskene der hadde aldri sett et blondt menneske i levende live.. Det var en selvfølgelig for oss å dekke oss til, te oss ordentlig og ikke drasse med våre uvaner dit. Jeg kan ikke si jeg likte å kysse hendene til de eldre mennene, gå ut av rommet når menn skulle prate eller lignende, men det gjorde jeg, for sånn var det der. Skulle bare ønske det kunne vært motsatt også, at de forsto at her i Norge, så dekker man seg ikke til med lange skjørt om man ikke vil det, og at man ikke skal bli kalt hore av den grunn..

Hadde jeg dratt til Somalia og krevd at gris og brunost skulle selges i butikken og kirker skulle bygges, da hadde jeg enten blitt fengslet (uten tilgang til mat jeg ville ha), skutt eller sendt på huet og ræva ut av landet.

• Liker 8
Skrevet

Ja, det er typisk nordmenn. Smile og være hyggelige og vennlige mot alle som kommer. Det er det dummeste med oss. Vi forstår ikke at folk fra andre land utnytter vennligheten vår.

Vi må slutte å smile, og heller velge å være alvorlige og skeptiske.

Når skal vi lære å sette regler og krav for de som kommer hit? Sette hardt mot hardt?

• Liker 4
Skrevet

Helt enig! Bodde en gang i indre gokk i et muslimsk land, og da snakker vi indre Usbekistan omtrent. Menneskene der hadde aldri sett et blondt menneske i levende live.. Det var en selvfølgelig for oss å dekke oss til, te oss ordentlig og ikke drasse med våre uvaner dit. Jeg kan ikke si jeg likte å kysse hendene til de eldre mennene, gå ut av rommet når menn skulle prate eller lignende, men det gjorde jeg, for sånn var det der. Skulle bare ønske det kunne vært motsatt også, at de forsto at her i Norge, så dekker man seg ikke til med lange skjørt om man ikke vil det, og at man ikke skal bli kalt hore av den grunn..

Hadde jeg dratt til Somalia og krevd at gris og brunost skulle selges i butikken og kirker skulle bygges, da hadde jeg enten blitt fengslet (uten tilgang til mat jeg ville ha), skutt eller sendt på huet og ræva ut av landet.

Hvorfor er alle andre utenlendinger, enn muslimer, så enkle å ha med å gjøre, tro?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er alle andre utenlendinger, enn muslimer, så enkle å ha med å gjøre, tro?

Med fare for å virke som en rasist: Fordi de ikke er muslimer.

Det finnes selvfølgelig drittsekker blant alle folkeslag, men min oppfatning er at det er mest innenfor Islam de har et forferdelig kvinnesyn blant annet.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvem er "de"? :gjeiper: Nå har det seg sånn at jeg svært ofte er uenig med folk som kommer med de mest innvandringskritiske og islamkritiske uttalelsene,for å bruke noen særs vide begreper, men jeg drar ikke "rasistkortet". Jeg er enig i at det brukes for lett av enkelte, og mener også at det fort ødelegger en diskusjon. Jeg mener derimot helt ærlig at det noen ganger går langt, når en del uttaler seg om "alle disse muslimene som bare *sett inn nevnt negativ handling*".

Og dette skjer ofte. Spesielt i nettdebatten.

Dette blir generelt, og ikke ment mot noen her i tråden, men noen ganger leser jeg kommentarfelter og nettdebatter hvor folk setninger med "jeg er ikke rasist, men", for så å fortsette med noe som vanskelig kan kalles annet enn....vel, i beste fall usaklighet eller enorm generalisering. Det er også mye som er regelrett usanne påstander. Jeg har også vært ute for at folk har beskyldt andre for å dra "rasistkortet", uten at de har nevnt et ord om rasisme.

Nå mener jeg ikke at man ikke skal kunne diskutere problemer knyttet til kultur og innvandring uten å bli kalt rasist,for det finnes nok å diskutere, men det er ikke alt som er like saklig i kritikken av verken islam eller innvandrere,og muslimer er ikke en homogen gruppe. Dette synes jeg det er greit å poengtere at man mener, selv når noen erklærer at de "ikke er rasist, men".

Endret av Søgni
  • Liker 6
Skrevet

Hvem er "de"? :gjeiper: Nå har det seg sånn at jeg svært ofte er uenig med folk som kommer med de mest innvandringskritiske og islamkritiske uttalelsene,for å bruke noen særs vide begreper, men jeg drar ikke "rasistkortet". Jeg er enig i at det brukes for lett av enkelte, og mener også at det ødelegger en diskusjon. Jeg mener derimot helt ærlig at det noen ganger går langt, når en del uttaler seg om "alle disse muslimene som bare *sett inn nevnt negativ handling*".

Og dette skjer ofte. Spesielt i nettdebatten.

Dette blir generelt, og ikke ment mot noen her i tråden, men noen ganger leser jeg kommentarfelter og nettdebatter hvor folk setninger med "jeg er ikke rasist, men", for så å fortsette med noe som vanskelig kan kalles annet enn....vel, i beste fall usaklighet eller enorm generalisering. Det er også mye som er regelrett usanne påstander. Jeg har også vært ute for at folk har beskyldt andre for å dra "rasistkortet", uten at de har nevnt et ord om rasisme.

Nå mener jeg ikke at man ikke skal kunne diskutere problemer knyttet til kultur og innvandring uten å bli kalt rasist,for det finnes nok å diskutere, men det er ikke alt som er like saklig i kritikken av verken islam eller innvandrere,og muslimer er ikke en homogen gruppe, og det synes jeg er greit å poengtere at man mener selv når noen erklærer at de "ikke er rasist, men".

Jeg er ganske varsom når jeg diskuterer dette, for jeg vet absolutt at ikke alle er like. Som nevnt er det drittsekker i alle folkeslag. Dersom skriver jeg alltid "mange", "noen" osv, for ikke å tråkke på noens tær, eller være usaklig.

Det verste jeg ser er de som skriver "muslimer er noen drittsekker", på lik linje som når noen skriver "nordmenn er noe dritt".

Skrevet

Jeg er ganske varsom når jeg diskuterer dette, for jeg vet absolutt at ikke alle er like. Som nevnt er det drittsekker i alle folkeslag. Dersom skriver jeg alltid "mange", "noen" osv, for ikke å tråkke på noens tær, eller være usaklig.

Det verste jeg ser er de som skriver "muslimer er noen drittsekker", på lik linje som når noen skriver "nordmenn er noe dritt".

Men for å ta nettdebatter om innvandring som eksempel, så er litt av problemet at den er så enormt polarisert. Det blir fort full krig, og det blir veldig mye usakligheter fra begge "sider"(rasist, islamofob, islamofil, kulturmarxist, snillist, naivist etc). Dette går på bekostning av de mer nyanserte og saklige debattene, som jo er viktige.

• Liker 4
Skrevet

Dette har jeg ønsket å snakke om å ta opp som tema gjerne på KG men har følt det er så tabu at jeg ikke har villet.

Jegt ser masse av disse "click like" bildene på facebook nå, der de har bilder av svarte babyer eller gamle menn som er svarte og det står under bilde "click like if you not racist, but i know you racist so you not like"

Jeg blir sååå provosert av alle disse bildene!!

I tilegg så sier vi nordmenn selv at vi er så snille med åpne armer og hjelper alle som ber om det, men fpr utlendingene selv blir vi oppfattet som arogant, egoistisk og frekk folkerase.. Det er slik nordmenn blir oppfattet som etter alt vi gjør for alle som tråkker inn på norsk jord.

Jeg vil ha ett rent norge, det kan gjerne være utlendinger her, men ikke så det vrimler av folk uten oppholdstillatelse, ikke la alle få norsk statsborgerskap fordi de kan si "ABC"

jeg vet om så mange som er utlendinger og lever godt på nav, jeg spør dem "har du funnet deg en jobb enda?" der ALLE har svart tilbake "neeh.. gidder ikke finne meg jobb når jeg kan leve på nav"

Utrolig lat og egoistisk holdning...

• Liker 5
Skrevet

helt enig.

men det jeg også synes er tåpelig er at jeg må forsvare mine meninger om jeg sier noe om utlendinger. men har jeg barnet mitt i nærheten blir jeg ikke tatt som rasist i det heletatt fordi hun er brun. selv om jeg sier akkurat ord rett det samme.

Anonym poster: e409389674dc8878f0d64d0a7437ba14

• Liker 3
Skrevet

[Jeg er enig i mye som sies her. Man må få lov til å komme med saklig og berettiget kritikk, også mot andre kulturer og religioner. Så klart skal man uttrykke seg på en høflig og ordentlig måte, og det er viktig å kunne se alle sider av en sak, men det skal ikke være slik at redselen for å tråkke noen på tærne er større enn ytringsfriheten, likestillingen osv.

Å starte en setning med «jeg er ikke rasist, men...» synes jeg er dumt. Hvis man ikke har rasistiske holdninger så skal man ikke behøve å starte argumentasjonen på den måten. Da skal man bare si det man mener, på en ordentlig måte, og det skal være nok.

Det blir litt som å starte en setning med «ikke for å være frekk, men...». Jeg tror mange mye lettere tar ting ille opp om setningen startes på den måten, enn om man bare sier det man vil si, på en ålreit måte.

Fordi muslimer er uhøflige og uoppdragne drittunger som kaster steiner på alt de ser om de ikke får det som de vil.

Derfor må nordmenn, som er voksne, ta de i ørene og sette de på plass.

Ja, det er sånn det er. Og jeg vet det fins normale muslimer, og at de er i flertall HELDIGVIS! men det er de ektremistene jeg prater om. Som bare har forståelse for seg og sitt.

De ekstreme kristne legger jeg ikke noe merke til, for de går ikke å voldtar og kaster dritt etter jenter på gata.

Hvor er nestekjærligheten?

Det blir bråk om man tegner en tegning av Muhammed, men å kalle norske jenter er heeelt greit... DEN henger ikke helt på greip!

Det blir bråk om man drar frem det negative ved islam, men om man sier noe negativt om norge eller nordmenn, så er det heeelt greit.

Anonym poster: ac997645a200bf66f3aaec5eb9247e1e

Du, nå må du bremse litt ned her. Du skriver senere i innlegget du snakker om ekstremistene, ikke om alle muslimer. Javel, hvorfor startet du ikke da innlegget med å presisere det? Og holdningen din om at oss flotte voksne nordmenn må ta dem i ørene å sette dem på plass blir for meg bare tåpelig. Ikke fordi jeg ikke er enig i at det er mange store problemer innenfor en del muslimske kulturer, men fordi en sånn måte å uttrykke seg på er så tåpelig og barnslig.

Det er forresten ikke sant at ekstremistiske kristne ikke voldtar eller skader andre. Bare tenk på alle de fæle sektene som finnes rundt om i verden, og bare tenk på alle voldtektene som blir feid under teppet og skjult for omverden.

Skrevet

Å være naiv er en skummel egenskap. Folk som ikke har evner til å tenke kritisk skyter seg sjælv i ræva.

Anonym poster: 7edae0db8056e02f8d88392e4669ab5d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...