Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som meg som irriterer seg over folk som dropper forklet og sjal og andre obligatoriske ting til bunaden?

Jeg har forståelse for at alle ikke har lyst til å gå med en kyse på hodet, men sett bort ifra det kan det da ikke være så vanskelig å gå med en komplett bunad?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er idioter.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har tendenser til bunadspoliti i meg. Jeg reagerer ikke når folk mangler noe, men jeg synes man skal ha riktig tilbehør til bunaden. En del mennesker har ikke råd til å kjøpe komplett bunad med en gang, og mangler kanskje noe av sølvet, og det reagerer jeg ikke på.

Men når folk går med tilbehør som hører til en annen bunad, eller jakke, bunad uten forkle, eller sko som ikke passer, da kjenner jeg bunadspolitiet i meg komme frem ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det verste jeg vet er når folk trer ei farget pølse ned på hodet og påstår at det hører til bunaden. Klarer ikke folk bruke vippebånd får de heller gå uten noe som helst på hodet.

Untitled-1110.png

Skrevet

Jeg,men jeg mener at når man invisterer i noe såpass kostbart som en bunad bør man ta seg råd til forkle og sjal om det hører med. De jeg kjenner som dropper dette har det forretsen hengene i skapet, men gidder ikke ha det på. Jeg får helt fnatt av det!

Men bruke tilbehør til andre bunader? Seriøst? Det har jeg ikke hørt før. Huff!

Gjest Nuppdupp
Skrevet

for noen drittsekker!!! :kjefte: :kjefte: :kjefte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

for noen drittsekker!!! :kjefte: :kjefte: :kjefte:

:5:

Skrevet

Holdt på å glemme de som legger igjen bunadsvesken hjemme, og kjører på med en vanlig en istede. Argh.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har egentlig ikke tenkt noe over at folk mangler ting, men når du sier det har jeg sett at folk skipper forkle (?!) og går med joggesko!!! i stedet for bunadsko.

Selv dropper jeg "lua", men bruker resten.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke tenkt noe over at folk mangler ting, men når du sier det har jeg sett at folk skipper forkle (?!) og går med joggesko!!! i stedet for bunadsko.

Selv dropper jeg "lua", men bruker resten.

Joggesko? Hjelp! Skjønner at jeg snart må begynne å forberede meg til 17 mai :sukk:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det verste jeg vet er når folk trer ei farget pølse ned på hodet og påstår at det hører til bunaden. Klarer ikke folk bruke vippebånd får de heller gå uten noe som helst på hodet.

Jeg bruker slik vippe, og jeg tror aldri jeg har sett noen med bunad som faktisk har vippet håret sitt med bånd. Det er kanskje ikke "riktig" for 100 år siden, men i hvert fall de siste 50 årene har det blitt brukt slik vippe som det er på bildet, og da må man vel kunne si at det hører til? Det er nok flere ting med bunader som har blitt endret på for bekvemmelighetens skyld...

• Liker 2
Skrevet

Joggesko kan jeg faktisk forstå. Noen har seriøse ryggproblemer og bunadssko ville vært drepen. Det går an å få svarte, anonyme joggesko og til en bunad som går i bakken der man nesten ikke ser skoene, så hadde jeg ikke reagert nevneverdig på dette.

• Liker 7
Skrevet

Jeg feiret 17.mai i Paris en gang, og de norske barna som var der fløy alle rundt i bunad og hvite/rosa joggesko med blinkelys. Jeg synes det så litt merkelig ut, men hadde nok reagert mer hvis de var voksne. :)

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg har ikke forkle til bunaden min enda. Alle jeg har vært hos (sydame, farmor osvosv) mener at det ble for mye med forkle. (har det ferdig sydd liggende med stoffrestene, sydama ville ikke ordne det)

Jeg har heller ikke alt sølvet til beltet og ikke den store "blomsten" på ryggen av bunaden.

AnonymBruker
Skrevet

Det å bruke rett sølv er ikke nødvendigvis "feil". Min mor arvet bunad og sølv til en gammelfamiliebunad. Sølvet som er brukt der er ikke helt "rett" i forhold til det som selges i dag, men er brukt i flere genrasjoner. (bunadene er byttet grunnet slitasje ut mens sølvet er det samme). Det gjør jo at sølvet er vel så riktig som det man kjøper i dag.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke forkle til bunaden min enda. Alle jeg har vært hos (sydame, farmor osvosv) mener at det ble for mye med forkle. (har det ferdig sydd liggende med stoffrestene, sydama ville ikke ordne det)

Jeg har heller ikke alt sølvet til beltet og ikke den store "blomsten" på ryggen av bunaden.

Ble for mye? Det skjønte jeg ikke.

DEt er vel ikke vanlig å ha alt sølvet til beltet. Det er vel ganske vanlig at man får litt etter litt. På runde bursdager osv.

Men litt rart hvis ikke bunaden er brodert ferdig da?

• Liker 2
Skrevet

Når jeg fikk bunaden var den ikke komplett, jeg mangler fortsatt sølv og enkelte "små-deler" deriblandt kyse. Skal jeg ikke bruke bunaden fordi jeg ikke har råd til å kjøpe det jeg mangler?

Men ellers er jeg enig at man bør bruke det som hører til ens egen bunad og ikke bruke det man føler for. Og en Nordlansbunad uten sjal er noe av det dummeste jeg ser 17 mai.

• Liker 1
Skrevet

Det å bruke rett sølv er ikke nødvendigvis "feil". Min mor arvet bunad og sølv til en gammelfamiliebunad. Sølvet som er brukt der er ikke helt "rett" i forhold til det som selges i dag, men er brukt i flere genrasjoner. (bunadene er byttet grunnet slitasje ut mens sølvet er det samme). Det gjør jo at sølvet er vel så riktig som det man kjøper i dag.

Absolutt! Heldig hun er som har arvet sølv. Det gjør jo bunaden litt ekstra spesiell!

Skrevet

Når jeg fikk bunaden var den ikke komplett, jeg mangler fortsatt sølv og enkelte "små-deler" deriblandt kyse. Skal jeg ikke bruke bunaden fordi jeg ikke har råd til å kjøpe det jeg mangler?

Men ellers er jeg enig at man bør bruke det som hører til ens egen bunad og ikke bruke det man føler for. Og en Nordlansbunad uten sjal er noe av det dummeste jeg ser 17 mai.

Hvis du har lest hva jeg har skrevet før så er jeg helt enig i at hodeplagget ikke må være på, og sølv er det vanlig å få i gave etterhvert, det handler mer om de som ikke "gidder" bruke bunaden riktig, eller de som lager sine egne varianter :)

Skrevet

Herregud, er det rart folk ikke bruker bunadene sine.....

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...