Gå til innhold

Flytte til annet land? Erfaringer?

Hvilket land vil du flytte til?  

12 stemmer

1. 1. Hvilket land vil du flytte til?

• Sverige
      4
    • Danmark
      5
    • Frankrike
      4
    • Hellas
      3
    • Spania
      3
    • Portugal
      2
    • England
      5
    • USA
      4
    • Australia
      6
    • Thailand
      0
    • Sveits
      2
    • New Zealand
      5
  2. 2. Hvilket land vil du flytte til? poll2

• Island
      4
    • Tyskland
      2
    • Brasil
      2
    • Tsjekkia
      3

Fremhevede innlegg

Gjest pppppppp
Skrevet (endret)

Ok, prøver på nytt her.

Hvilket land vil du flytte til, dersom du får muligheten til det?

Hvilket land har du bodd i, og hva er dine erfaringer der?

Erfaringer med Hellas, Portugal, Frankrike, England og Spania?

Hva måtte du/dere ordne FØR avreise, og hva måtte du/dere ordne ved adkomst til det valgte landet?

Hvordan var opplevelsen av å bo i det landet du var?

Hva vil du anbefale at andre som ønsker å ta spranget gjør?

Endret av pppppppp
Videoannonse
Annonse
Gjest Linaria
Skrevet

Jeg ville flytta til Island, og det er også planen, dersom situasjonen der bedrer seg.

Typen flytta fra Island til Norge. Interessert i å høre om det? Han er ikke hjemme nå da.

AnonymBruker
Skrevet

Til Tyskland. Store byer, grønne lunger, sentralt i Europa, et vell av aktiviteter, lett å bli kjent med folk, internasjonalt, utrolig utvalg av restauranter og matvarer, flott kulturliv. Dessverre også et veldig anstrengt arbeidsmarked, så derfor flytter vi nok ikke igjen.

Skrevet

Jeg bodde i England i 3 år i min ungdom. Dro som så mange andre jenter bort som au pair. Jobbet med annet etter hvert.

Ordnet vel egentlig ingenting. Bortsett fra flybillett.

Gjest pppppppp
Skrevet

Jeg ville flytta til Island, og det er også planen, dersom situasjonen der bedrer seg.

Typen flytta fra Island til Norge. Interessert i å høre om det? Han er ikke hjemme nå da.

Ja, alt av interesse

Gjest pppppppp
Skrevet

Til Tyskland. Store byer, grønne lunger, sentralt i Europa, et vell av aktiviteter, lett å bli kjent med folk, internasjonalt, utrolig utvalg av restauranter og matvarer, flott kulturliv. Dessverre også et veldig anstrengt arbeidsmarked, så derfor flytter vi nok ikke igjen.

Kunne jeg få vite hvorfor de/dere bodde der? Hva med det praktiske? Lett å flytte dit?

Gjest pppppppp
Skrevet

Jeg bodde i England i 3 år i min ungdom. Dro som så mange andre jenter bort som au pair. Jobbet med annet etter hvert.

Ordnet vel egentlig ingenting. Bortsett fra flybillett.

Kunne du tenkt deg å bo der nå?

Skrevet

Ikke med barn, som jeg har nå, nei. Det måtte i så fall blitt på landsbygden et sted, iom at jeg bodde i London og jeg ikke syns det er noe sted for barn i det lange løp. Men som ung og fri er London en fantastisk by. Mennesker fra hele verden, masse tilbud og aktiviteter, mat fra alle verdenshjørner og i det hele tatt virkelig en multikulturell suppe som jeg elsket.

Gjest pppppppp
Skrevet

Ikke med barn, som jeg har nå, nei. Det måtte i så fall blitt på landsbygden et sted, iom at jeg bodde i London og jeg ikke syns det er noe sted for barn i det lange løp. Men som ung og fri er London en fantastisk by. Mennesker fra hele verden, masse tilbud og aktiviteter, mat fra alle verdenshjørner og i det hele tatt virkelig en multikulturell suppe som jeg elsket.

Hvordan opplevde du det å komme til ett "ukjent" land, til tross for å kunne engelsk? Kulturelle koder? Hva med forholdsregler?

Skrevet

Jeg kunne vel egentlig tenkt meg å bo ganske mange steder. De fleste land og byer har sine sjarmerende sider, og hittil er det vel kun Riga av alle byene i Europa jeg har besøkt som jeg ikke kunne tenkt meg å bo i.

Kunne gjerne bodd litt utenfor Europa og, f.eks. Australia eller USA. Er dog litt skeptisk til Thailand føler jeg, vet ikke om jeg hadde trivdes i kulturen over lengre tid?

Skrevet

Hvordan opplevde du det å komme til ett "ukjent" land, til tross for å kunne engelsk? Kulturelle koder? Hva med forholdsregler?

Hvorfor lurer du?

England er jo ikke akkurat veldig ulikt Norge.

Bortsett fra at folk sto i kø på busstoppet og fremmede kalte med "love" om de spurte om noe, så kan jeg ikke akkurat si det var spesielt vanskelig å tilpasse seg med minimal effort.

Gjest pppppppp
Skrevet (endret)

Hvorfor lurer du?

England er jo ikke akkurat veldig ulikt Norge.

Bortsett fra at folk sto i kø på busstoppet og fremmede kalte med "love" om de spurte om noe, så kan jeg ikke akkurat si det var spesielt vanskelig å tilpasse seg med minimal effort.

Jeg har lyst til å flytte, men vet ikke hvor. Og det er så mye praktisk jeg gjerne vil vite før jeg bestemmer meg. Derfor laga jeg denne tråden, og tenkte andre gjerne hadde samme spørsmål? :reise:

Endret av pppppppp
Skrevet

Hva skal du gjøre dit du skal flytte? Skole? Jobb? Hva er du evt. utdannet som? Hva en selv kan bidra med, og evt. har lov til å bidra med, dit man ønsker å flytte, er jo vesentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du gjøre dit du skal flytte? Skole? Jobb? Hva er du evt. utdannet som? Hva en selv kan bidra med, og evt. har lov til å bidra med, dit man ønsker å flytte, er jo vesentlig.

Jeg er heldigvis fri til å gjøre som jeg vil ;) Men planen er å lære språket grundig, lære kulturen, bo der i noen år. Dersom jeg trives, kanskje jeg emigrerer.

Derfor er det litt greit å få vite om andre sine erfaringer. Blir litt lettere å ta en avgjørelse da :jepp:

Gjest pppppppp
Skrevet

Jeg er heldigvis fri til å gjøre som jeg vil ;) Men planen er å lære språket grundig, lære kulturen, bo der i noen år. Dersom jeg trives, kanskje jeg emigrerer.

Derfor er det litt greit å få vite om andre sine erfaringer. Blir litt lettere å ta en avgjørelse da :jepp:

Jeg kan bare signere dette, da jeg har tenkt akkurat det samme :skravle:

Skrevet

Jeg har bodd i England i en del år. Jeg dro dit med rosa briller og trodde vel litt at tingene skulle være som i Jane Austen filmene :)

Jeg hadde alltid drømt om å bosette meg der, men etter å ha levd der og sett de sosiale problemene i landet så følte jeg ikke lenger behov for å bli der.

Møtte masse fantastiske mennesker og opplevde virkelig mye flott, jeg aldri ville vært foruten, men det åpnet også øynene mine for at vi har det godt her i Norge.

Nå er jeg mer gira på å bo land på kontinentet, men hver sin smak selvsagt. Hva interesserer deg? Hva er du ute etter å oppleve? Hvordan er du som person? Dette har litt å si for hvor du vil trives best i Europa.

Skrevet

Ja, om man har penger nok til å bo på lykke og fromme noen år, så for all del. Men de fleste har vel ikke det, derfor er det jo veldig greit å vite hva man har tenkt å gjøre når man flytter. Om man skal jobbe så må man jo ha noe å bidra med, en del land er rammet av stor arbeidsledighet så det er kanskje ikke like lett som det var før å bare loffe rundt og ta strøjobber, ikke vet jeg.

Gjest pppppppp
Skrevet

Nå er jeg mer gira på å bo land på kontinentet, men hver sin smak selvsagt. Hva interesserer deg? Hva er du ute etter å oppleve? Hvordan er du som person? Dette har litt å si for hvor du vil trives best i Europa.

Skrevet

Jeg har bodd i Sverige og DK. Jobbet med hest. Fikk mange venner som drev med det samme, og trivdes godt begge stedene. Har lyst til å flytte lenger hvis jeg skulle få anledning en gang til, F.eks Holland. USA hadde jo vært en drøm, men praktisk vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde et år i Spania på utveksling. Elsket kulturen der, og er kjempeglad jeg fikk lært språket ordentlig. Problemet i Spania er jo økonomien, er veldig vanskelig å få seg jobb der, så vet ikke om jeg ville bodd der. Jeg har også kjempelyst til å flytte utenlands igjen senere, men tror det er viktig å finne ut hva du skal gjøre der. Blir veldig mye lettere om du f.eks får en jobb der, og noen kan hjelpe med bosted, visa etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...