AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Jeg ble akkurat ferdig med utdanningen min, og tenkte å dra til NAV for å spørre om hjelp. Jeg har nesten 300 000 i formue, og det samme i studielån. Har tjent omtrent 100 000 i hver av de siste 5 årene. Kommer jeg til å få noe? Isåfall, hva? Søker selvfølgelig jobb og håper å komme meg ut i arbeidslivet så fort som mulig.
altflyter Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 NAV er noe man går på som siste mulighet. Altså at du må ha penger å leve for... Mest sannsynlig vil de sjekke kontoen din og se at du har penger og dermed gi avslag. Om alle pengene er på bsu, da mener jeg du vil få støtte. Det kommer veldig an på saksbehandleren. Lykke til!
Dubbedingsen Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Hvis du har tjent opp dagpengegrunnlag så har du krav på dette. 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Hva ligger dagpengegrunnlaget på da? Mener det var 70 000 inntjent for noen år siden, men jeg er så dårlig på å forstå det her.. Har et lite håp om å få litt støtte siden formue og lån går opp i opp. Det ville være veldig kjipt å bruke av sparepengene som jeg egentlig hadde tenkt at skulle gå til bolig. Håper det blir lagt ut MANGE jobbannonser etter jul slik at jeg kanskje slipper å dra til NAV. Jeg har jo tross alt arbeidslyst og det sitter langt inne å dra til NAV...
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Står ganske godt forklart på sidene deres. http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøker/Inntektssikring/Dagpenger
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Hvis du ikke får dagpenger, så må du på sosialen for å få hjelp, og der nytter det ikke å ha penger på bok og samtidig vente at man skal få hjelp. 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 Hvis du skal søke dagpenger så spiller det ingen rolle om du har fem milliarder på konto, det ser ikke NAV på. Men om du søker sosialstønad så vil du forhåpentligvis få avslag kjapt. Dagpenger går på hva du har tjent før. Sosialstønad er krisehjelp for at folk skal slippe å sulte ihjel eller bli kasta på gata, og da skal alt man har av penger brukes opp først. Jeg måtte søke sosialstønad en gang, og da spurte de om jeg hadde sparepenger, bonuskort av typen coop eller tilsvarende eller hva som helst av midler som kunne skrapes sammen til noen kroner. 9
Zesaria Skrevet 21. desember 2011 #8 Skrevet 21. desember 2011 Jeg har ikke måttet søke om sosialstønad, men har hørt at en til og med kan bli spurt om å låne fra familie som en alternativ måte å skaffe penger på. Sosialstønad er siste utvei, og med penger på bok, bsu eller ikke, skal man vel få avslag.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #9 Skrevet 22. desember 2011 Jepp, NAV nevnte også for meg at jeg skulle be familie om økonomisk støtte. Da de fikk vite at jeg hadde en arbeidsløs forlovede (som forøvrig bodde 8 timer med bil unna meg) mente de at han skulle forsørge meg. NAV ville ikke hjelpe meg med en krone, hverken sosialstøtte eller noe annet. I fjor måtte du ha tjent 113 000 kr. for å få rett på dagpenger. Jeg hadde tjent 111 000. Utrolig kjipt. Kan jeg spørre hva det er du tenker NAV skal hjelpe deg meg? Jeg spør ikke for å være sur eller kverulere, har bare ikke hørt om at noen nyutdannede med flere hundre tusen i banken skal gå til NAV for støtte før...
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #10 Skrevet 22. desember 2011 Jepp, NAV nevnte også for meg at jeg skulle be familie om økonomisk støtte. Da de fikk vite at jeg hadde en arbeidsløs forlovede (som forøvrig bodde 8 timer med bil unna meg) mente de at han skulle forsørge meg. NAV ville ikke hjelpe meg med en krone, hverken sosialstøtte eller noe annet. I fjor måtte du ha tjent 113 000 kr. for å få rett på dagpenger. Jeg hadde tjent 111 000. Utrolig kjipt. Kan jeg spørre hva det er du tenker NAV skal hjelpe deg meg? Jeg spør ikke for å være sur eller kverulere, har bare ikke hørt om at noen nyutdannede med flere hundre tusen i banken skal gå til NAV for støtte før... Grunnen til at jeg har de pengene i banken er fordi det er pengene jeg har tatt opp i studielån. Alt jeg har i formue er altså lån. Og jeg har veldig lite lyst til å leve på lånepengene. Når jeg i tillegg ser mine helt friske naboer sitte hjemme og snylte på NAV uten å forsøke å komme seg i jobb når de har god utdannelse og er arbeidsføre, så synes jeg at jeg fortjener det også. Jeg håper som sagt at jeg slipper, men jeg er dessverre arbeidsløs og søker etter jobb. Jeg er ikke kresen heller, jeg kan godt både vaske og jobbe i butikk f.eks. Og det er da vel vanlig at nyutdannede som ikke finner seg jobb går til NAV? Hva annet skal man gjøre når man ikke får seg jobb? 2
Eudyptula Skrevet 22. desember 2011 #11 Skrevet 22. desember 2011 Grunnen til at jeg har de pengene i banken er fordi det er pengene jeg har tatt opp i studielån. Alt jeg har i formue er altså lån. Og jeg har veldig lite lyst til å leve på lånepengene. Når jeg i tillegg ser mine helt friske naboer sitte hjemme og snylte på NAV uten å forsøke å komme seg i jobb når de har god utdannelse og er arbeidsføre, så synes jeg at jeg fortjener det også. Jeg håper som sagt at jeg slipper, men jeg er dessverre arbeidsløs og søker etter jobb. Jeg er ikke kresen heller, jeg kan godt både vaske og jobbe i butikk f.eks. Og det er da vel vanlig at nyutdannede som ikke finner seg jobb går til NAV? Hva annet skal man gjøre når man ikke får seg jobb? Det er det de fleste av oss har gjort med studielånet... Du fortjener å snylte, fordi du mener andre gjør det? For all del, hør med NAV om det er noe du har krav på, men... 8
CoffeeCup Skrevet 22. desember 2011 #12 Skrevet 22. desember 2011 Hun har rett på dagpenger om hun tjente over 1,5 G ifjor eller 3 G de siste 3 årene. Men hun har ikke krav på sosialstønad.
Tullamore Dew Skrevet 22. desember 2011 #13 Skrevet 22. desember 2011 Grunnen til at jeg har de pengene i banken er fordi det er pengene jeg har tatt opp i studielån. Alt jeg har i formue er altså lån. Og jeg har veldig lite lyst til å leve på lånepengene. Når jeg i tillegg ser mine helt friske naboer sitte hjemme og snylte på NAV uten å forsøke å komme seg i jobb når de har god utdannelse og er arbeidsføre, så synes jeg at jeg fortjener det også. Jeg håper som sagt at jeg slipper, men jeg er dessverre arbeidsløs og søker etter jobb. Jeg er ikke kresen heller, jeg kan godt både vaske og jobbe i butikk f.eks. Og det er da vel vanlig at nyutdannede som ikke finner seg jobb går til NAV? Hva annet skal man gjøre når man ikke får seg jobb? For det første er det latterlig å si at naboene dine er friske og sitter og snylter på NAV. Du som ikke har vært gjennom NAVsystem og morroa der før skjønner kanskje ikke at det er ikke slik at man løper ned på NAV, dikter litt og får masse penger. Dersom man har støtte og trygd fra NAV, er det som regel en grunn til det. Du vet heller ingenting om dine naboer, fordi vi mennesker går ikke rundt med sykdomshistorien vår i pannen. Hvis du er arbeidsløs og søker etter jobb, så fortsett med det. Med 300 000 kr i banken nekter jeg å tro at NAV gir deg hverken sosialstønad eller penger til livsopphold og slikt. Det å søke slike stønader er siste utvei, og du må gi bevis for hva du har på kontoen. 8
CoffeeCup Skrevet 22. desember 2011 #14 Skrevet 22. desember 2011 For det første er det latterlig å si at naboene dine er friske og sitter og snylter på NAV. Du som ikke har vært gjennom NAVsystem og morroa der før skjønner kanskje ikke at det er ikke slik at man løper ned på NAV, dikter litt og får masse penger. Dersom man har støtte og trygd fra NAV, er det som regel en grunn til det. Du vet heller ingenting om dine naboer, fordi vi mennesker går ikke rundt med sykdomshistorien vår i pannen. Hvis du er arbeidsløs og søker etter jobb, så fortsett med det. Med 300 000 kr i banken nekter jeg å tro at NAV gir deg hverken sosialstønad eller penger til livsopphold og slikt. Det å søke slike stønader er siste utvei, og du må gi bevis for hva du har på kontoen. Nei, du må ikke gi bevis for hva du har på kontoen når du søker om dagpenger. Dette gjelder kun for sosial stønad, det er noe annet. Du må vise til hva du har tjent de siste årene. 1
Tullamore Dew Skrevet 22. desember 2011 #15 Skrevet 22. desember 2011 Nei, du må ikke gi bevis for hva du har på kontoen når du søker om dagpenger. Dette gjelder kun for sosial stønad, det er noe annet. Du må vise til hva du har tjent de siste årene. Dagpenger, individstønad, og alt det der, er en klasse for seg. Jeg mente sosialhjelp, ja.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #16 Skrevet 22. desember 2011 Grunnen til at jeg har de pengene i banken er fordi det er pengene jeg har tatt opp i studielån. Alt jeg har i formue er altså lån. Og jeg har veldig lite lyst til å leve på lånepengene. Når jeg i tillegg ser mine helt friske naboer sitte hjemme og snylte på NAV uten å forsøke å komme seg i jobb når de har god utdannelse og er arbeidsføre, så synes jeg at jeg fortjener det også. Jeg håper som sagt at jeg slipper, men jeg er dessverre arbeidsløs og søker etter jobb. Jeg er ikke kresen heller, jeg kan godt både vaske og jobbe i butikk f.eks. Og det er da vel vanlig at nyutdannede som ikke finner seg jobb går til NAV? Hva annet skal man gjøre når man ikke får seg jobb? Med en utdanning til 300k, skulle man tro det kom bedre ting ut av det en endel av oppgulpet her. Selv så flyttet jeg hjem til far, lånte en sofa med venner og levde av studielån som jeg ennå betaler tilbake. Life is a biatch, og NAV deler ikke ut penger uten grunn. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #17 Skrevet 22. desember 2011 Det er det de fleste av oss har gjort med studielånet...Du fortjener å snylte, fordi du mener andre gjør det?For all del, hør med NAV om det er noe du har krav på, men... Ja, men jeg har derimot jobbet og tjent penger mens jeg har studert og satt alle pengene fra studielånet på konto slik at det har vært klart til å betale tilbake når jeg er ferdig med studiene. Jeg har også betalt skatt når jeg har jobbet, og jeg vil ikke si at jeg snylter fordi at jeg ønsker å få støtte fra NAV mens jeg ser etter jobb. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å ikke ønske å leve på lån når andre får støtte fra NAV. For det første er det latterlig å si at naboene dine er friske og sitter og snylter på NAV. Du som ikke har vært gjennom NAVsystem og morroa der før skjønner kanskje ikke at det er ikke slik at man løper ned på NAV, dikter litt og får masse penger. Dersom man har støtte og trygd fra NAV, er det som regel en grunn til det. Du vet heller ingenting om dine naboer, fordi vi mennesker går ikke rundt med sykdomshistorien vår i pannen. Hvis du er arbeidsløs og søker etter jobb, så fortsett med det. Med 300 000 kr i banken nekter jeg å tro at NAV gir deg hverken sosialstønad eller penger til livsopphold og slikt. Det å søke slike stønader er siste utvei, og du må gi bevis for hva du har på kontoen. Det er ikke latterlig, for de har sagt hvordan det står til selv. Den ene sto og hogde ved en dag da jeg spurte om han ikke hadde vondt i ryggen. Svaret jeg fikk var at det bare er noe han sier slik at han skal bli regnet som arbeidsufør. En annen nabo har fortalt meg at han ikke har problemer med å få seg jobb, men at han med vilje dummer seg ut på jobbintervju. En tredje har slitt litt med angst på ungdomsskolen, men også hun har sagt at det egentlig ikke er noe problem å være blant folk lengre og at hun kunne ha jobbet - men at det er bedre å være hjemme. Jeg kan dermed med sikkerhet si at jeg har flere naboer som snylter på NAV. Jeg sier ikke at alle gjør det, men når de innrømmer det selv, så vil jeg si at det er ganske tydelig. Dessuten er ikke NAV siste utvei. Nordmenn som ikke får seg arbeid men som har jobbet tidligere har stort sett krav på støtte fra NAV. Med en utdanning til 300k, skulle man tro det kom bedre ting ut av det en endel av oppgulpet her.Selv så flyttet jeg hjem til far, lånte en sofa med venner og levde av studielån som jeg ennå betaler tilbake. Life is a biatch, og NAV deler ikke ut penger uten grunn. Nå vet du jo ikke noe om bakgrunnen min, hvilken type utdanning jeg har og årsaken til at jeg har så mye i lån. Men jeg kan si såpass som at jeg opplevde noe forferdelig privat som gjorde at jeg måtte ta opp studielån et ekstra år da denne hendelsen ødela et helt studieår for meg. Og bare så det er sagt, så er det ikke alle utdannelser i Norge som er like attraktive. Som nevnt tar jeg egentlig hvilken som helst jobb jeg får. Utrolig hvordan folk avsporer fullstendig uten å holde seg til det faktiske spørsmålet. Dere vet så lite om min situasjon at det blir feil å kalle meg for en håpløs snylter osv. 1
Eudyptula Skrevet 22. desember 2011 #18 Skrevet 22. desember 2011 Ingen her har vel kalt deg en håpløs snylter. Jeg siterte et utsagn fra deg hvor du beskrev dine snyltende naboer og mente at du selv fortjente å gjøre det samme. Og jeg synes fortsatt ikke det er et argument at "andre får". Du søker jobb, bra.(Men hvis du har jobbet hele tiden mens du har studert, kunne du ikke fortsette der?) Søk dagpenger og ta imot med god samvittighet om du har krav på det. Beklager avsporingen.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #19 Skrevet 23. desember 2011 Ingen her har vel kalt deg en håpløs snylter. Jeg siterte et utsagn fra deg hvor du beskrev dine snyltende naboer og mente at du selv fortjente å gjøre det samme. Og jeg synes fortsatt ikke det er et argument at "andre får". Du søker jobb, bra.(Men hvis du har jobbet hele tiden mens du har studert, kunne du ikke fortsette der?) Søk dagpenger og ta imot med god samvittighet om du har krav på det. Beklager avsporingen. Virker jo som det er det man er ute etter å kalle meg, og jeg forstår det jo på en måte også, siden jeg faktisk har penger på konto. Men situasjonen hadde jo vært helt annerledes om jeg hadde betalt tilbake hele lånet. Da hadde det nok ikke kommet avsporinger om hvorvidt man fortjener støtte fra NAV eller ikke siden jeg da hadde sittet igjen med omtrent 10 000 på konto Skulle gjerne ha fortsatt, men dessverre måtte de begynne med nedbemanning der jeg hadde jobb pga at bedriften ikke går særlig bra. Tviler på at den kommer seg opp på beina igjen. Vi får se om jeg må ha meg gjennom papirmølla til NAV eller ikke. Skal vente til litt ut i januar og se om ikke jobbmarkedet tar seg opp litt. *krysser fingrene*
Tullamore Dew Skrevet 23. desember 2011 #20 Skrevet 23. desember 2011 Du forstod ikke hva jeg mente. Med 300 000 kr på kontoen får du ikke sosialstønad fra NAV siden det er for de som har skrapa konto og ingen penger igjen til noe. Det er sosialstønad og penger til livsopphold, fordi du ikke har noen muligheter til å få det selv. Hvis du har jobba før og tjent deg opp til dagpenger, så er det noe annet, hvis du blir satt ut i tiltak så får du individstønad, osv, det var ikke de jeg tenkte på. Grensa for å få dagpenger er fortalt lenger oppe her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå