Gå til innhold

Internasjonale studier eller statsvitenskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg vil studere noe med politikk, men det så himla mange retninger.

Har kikket litt på internasjonale studier og syns det virker så interessant.

Men det driver meg litt gal er jobbmuligheter. Verdensøkonomien er ikke akkurat på topp:P Jeg er IKKE interessert i å legge ned 3 års arbeid og ta opp studielån uten å ha en grei sjanse for jobb så lenge jeg får gode karakterer, tar internship, osv.

Tankene mine driver i en million baner samtidig når det gjelder dette.

Har noen av dere tatt Internasjonale studier eller Statsvitenskap? Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Du vet aldri hvordan verden ser ut om tre år, og enda mindre hvordan den ser ut i løpet av et helt arbeidsliv, så med mindre du velger en utdanning som klart er utdøende skal du ikke tenke så mye på verdensøkonomien, oljepriser etc når du velger utdanning.

Selv ville jeg valgt statsvitenskap, da jeg har inntrykk av at det er et fag med mer "konsistens" og gir større valgmuligheter. Internasjonale studier er for meg noe som en heller tar enkeltemner i for å fylle opp en grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Spinell. "Alle" tar internasjonal politikk og lignende emner, men det er i statsvitenskap rettet mot offentlig administrasjon jobbene ligger, hvis man vil være relativt sikker på at man får arbeid.

Mange av studentene på internasjonale studier drømmer om arbeid i internasjonale organisasjoner og ute i felten - hvis det gjelder deg, så husk at du også må bygge opp erfaring og spesielt språkkunnskaper, det er der det skorter for mange. Hjelper lite å ha studert internasjonale fag om du bare kan norsk og engelsk. Og internships og gode karakterer er uansett et must for de jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha valgt statsvitenskap. Som de andre sier over her, så er det mer "matnyttig", og langt enklere å få jobb med.

Hvis du ønsker et mer internasjonalt aspekt over statsvitenskapsgraden kan du jo ta språkfag som enkeltemner i graden. Hvis du etterhvert velger å gå videre med master i statsvitenskap kan du velge masteremner innen internasjonal politikk og skrive oppgave om internasjonale forhold.

Statsvitenskap gir deg altså større valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"problemet" med statsvitenskap er som med mange andre fag - bachelor alene er sjelden nok.

Endret av Porcelain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I politiske organisasjoner kryr det av statsvitere med erfaring fra ungdomspolitiske organisasjoner, så hvis du skal velge den veien må du finne noe originalt tillegg til CV'en. Utenlandsopphold på et annet språk enn engelsk, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mari kontrari

Tror kanskje ikke den store forskjellen ligger mellom IS og Statsvitenskap, to andre momenter er viktigere:

Dette er fag der det fort kan være nødvendig med en master for å få en god/relevant jobb

Og det er lurt å tenke jobb allerede når du velger de første fri studiepoengene. Har selv angret på at jeg ikke bevisst valgte å bruke alle fri studiepoeng på enten et språk eller kombinasjonen språk/geografisk område. F.eks. innføring i arabisk - utveksling til arabisk land - midtøsten-kunnskapfag. Dersom det var et område jeg kunne se for meg å jobbe mot, skrive master om.

I tillegg er relevant erfaring viktig, jobb frivillig - men velg noe du er engasjert i. Ingen liker det jeg litt slemt vil kalle "CV-horer" som helt tydelig bare er der for CVens skyld.

Lykke til med hva du nå måtte velge - det er spennende studier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke den store forskjellen ligger mellom IS og Statsvitenskap, to andre momenter er viktigere:

Dette er fag der det fort kan være nødvendig med en master for å få en god/relevant jobb

Og det er lurt å tenke jobb allerede når du velger de første fri studiepoengene. Har selv angret på at jeg ikke bevisst valgte å bruke alle fri studiepoeng på enten et språk eller kombinasjonen språk/geografisk område. F.eks. innføring i arabisk - utveksling til arabisk land - midtøsten-kunnskapfag. Dersom det var et område jeg kunne se for meg å jobbe mot, skrive master om.

I tillegg er relevant erfaring viktig, jobb frivillig - men velg noe du er engasjert i. Ingen liker det jeg litt slemt vil kalle "CV-horer" som helt tydelig bare er der for CVens skyld.

Lykke til med hva du nå måtte velge - det er spennende studier.

Dette er helt riktig.

Du kan ikke belage deg på å få jobb med kun bachelorgrad i dette.

Jeg har master i statsvitenskap, og er kvalifisert til jobber både i offentlig og privat.

Har arbeidserfaring fra både humanitære organisasjoner og har klart å rette meg ganske spisst mot jobber som er/likner mye på politisk rådgivning - men vi er veldig få fra studiene som har såpass spisset erfaring.

For å få det må du gjøre som disse andre sier; være frivillig i relevante organisajoner/politiske partier fra dag 1, ta lederverv - og være aktiv og initiativrik.

Jeg anbefaler deg mastergrad i enten statsvitenskap eller sammenliknende politikk - kjenner mange med internasjonale studier som ikke har fått anvendt utdannelsen slik de ønsker.

Dårlig arbeidsmarked har lite å si når man er en attraktiv kandidat - men da må du som sagt vre aktiv utenom studiene også.

Tar du utveksling til utlandet/internship på ambassader eller eks gjennom innovasjon norge etc(mer enn et semester) og blir god i fransk/tysk eller arabisk i tillegg er du gull verdt med sukker på topp for de virkelig attraktive jobbene ;)

Endret av norah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...