Gå til innhold

Tv'n byttet kanal av seg selv


Murder

Anbefalte innlegg

Jeg er alene hjemme nå. Tv'n sto på på tv3, og jeg gikk ut av rommet en liten tur. Da jeg kom inn igjen, så jeg med mine egne øyne at Tv'n byttet kanal til MTV, helt av seg selv! Det var akkurat som om noen hadde trykket på fjernkontrollen, nummeret på kanalen, info om hva som var på og alt kom opp som vanlig. Men!! Fjernkontrollen lå på bordet, til og med vendt vekk fra tv'n! Og vi har bare en... Er det noe signaler på avveie eller tror dere jeg har et spøkelse i stua??

(skjønner vel kanskje at det er en naturlig forklaring på dette, men ah... Spenning i hverdagen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper en tidligere avdødd ansatt i MTV - antagelig en som jobbet i markedsføringsavdelingen! :lur:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han har fått med seg mitt korstog mot kanalens evige realitysendinger? Nå har jeg jo muligheten til en skikkelig alvorsprat! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset levde tv'n sitt eget liv frem til jeg flyttet den over til en annen kant av stua. Byttet kanaler, slo seg av og på, dvd spilleren kunne plutselig starte og så slå seg av igjen. Ingen små strømbrudd heller så jeg fant aldri noen logisk forklaring på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kaan jo hende at det er noen gamle energier som henger igjen da... Høres jo litt mystisk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til alvor: jeg googlet litt. Jeg har ikke mye peiling på teknologi, men du er ikke den første som har hatt dette problemet - prøv å søke litt rundt så finner du endel info, bl.a. hos endel TV-produsenter.

Det trenger ikke være mer komplisert enn at naboen din har en fjernkontroll som fungerer på ca. samme frekvens som din, og at den har slått inn. Enkelte TV- og kabelbokstyper har også tilfeldig kanalskifting som en kjent feil som går igjen på flere av modellene.

Andre ting som kan forårsake dette er en kortslutning i fjernkontrollen som får den til å sende signaler. Mange moderne fjernkontroller bruker infrarøde signaler, og det er heller ikke usannsynlig at andre infrarøde elektroniske elementer i rommet kan påvirke dette (alt fra videokameraer til enkelte lamper, visstnok). Det kan også være en eller annen elektronisk feil i TV-apparatet eller satelittboksen, eller bare en liten "hikke" - et helt vanlig fenomen.

Har du en gammel TV med gammel fjernkontrollteknologi, kan veldig mye rart påvirke signalene. Her fant jeg en historie om hvordan leking med en slinky/trappetroll fikk TV'en til å skifte kanal! :lol:

Omtrent så lite mystisk som det får blitt, men det er jo irriterende om det skjer ofte.

Endret av Pingting
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at min tv skifter kanal også, men tror det ligger mer teknisk enn at det spøker siden det er en gammel tv. Men hvem vet kanskje det er det, spøkelser har vell også favorittprogram de vil se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til alvor: jeg googlet litt. Jeg har ikke mye peiling på teknologi, men du er ikke den første som har hatt dette problemet - prøv å søke litt rundt så finner du endel info, bl.a. hos endel TV-produsenter.

Det trenger ikke være mer komplisert enn at naboen din har en fjernkontroll som fungerer på ca. samme frekvens som din, og at den har slått inn. Enkelte TV- og kabelbokstyper har også tilfeldig kanalskifting som en kjent feil som går igjen på flere av modellene.

Andre ting som kan forårsake dette er en kortslutning i fjernkontrollen som får den til å sende signaler. Mange moderne fjernkontroller bruker infrarøde signaler, og det er heller ikke usannsynlig at andre infrarøde elektroniske elementer i rommet kan påvirke dette (alt fra videokameraer til enkelte lamper, visstnok). Det kan også være en eller annen elektronisk feil i TV-apparatet eller satelittboksen, eller bare en liten "hikke" - et helt vanlig fenomen.

Nei, uffda, det er jo så mye mer spennende med et spøkelse, enn en teknologisk forklaring. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar Pingting! Da må jeg nesten gi slipp på spøkelsesteorien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommertid

Her har det skjedd at tv´n skrudde opp lyden på max uten at jeg rørte fjernkontrollen.

Spøkelses teorien er alltid morsom, men er som regel alltid en teknologisk forklaring på det :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd noen få ganger her også så det var interessant å lese infoen din, Pingting.

Jeg heller mot "hikke" i vårt tilfelle. Vi har riktignok et "husspøkelse" som knirker rundt

i 2. etg. men hun har vi funnet opp selv, og vi tror ikke på henne, så hun kan det ikke være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, uffda, det er jo så mye mer spennende med et spøkelse, enn en teknologisk forklaring. :filer:

...kanskje det bare er meg, men jeg synes faktisk det er uendelig mer fascinerende

- at menneskehjernen oppfatter en gjeng med separate, fargede prikker (eller piksler om du vil) som et bilde av en form det kjenner igjen, for eksempel et ansikt, eller en bil

- at TV-skjermen min består av over to millioner piksler, og bak det seks millioner flytende krystallmolekyler som lyses opp av polarisert lys, som jeg ikke helt skjønner hva er, men det har visst noe å gjøre med justering av svingningene på lysbølgene gjennom et filter, slik at hver piksel viser riktig farge og til sammen skaper et bilde - eller noe hjernen kjenne rigjen som et bilde

- at bevegelsen vi ser på skjermen ikke egentlig er bevegelse men en rekke stillbilder vist i rekkefølge. Likefullt oppfatter hjernen det som bevegelse.

- at vi har filmkameraet som måler fotoner og fargenivåer, oversetter dette til piksler som utgjør stillbilder - som kan vises i rekkefølge slik at hjernen oppfatter det som bevegelse

- at filmen bestående av stillbilder blir lagret som 1'er og 0'er som lar seg overføre fra kamera til datamaskin uten at noe informasjon blir tapt

- at 1'ene og 0'ene kan sendes videre ut i verdensrommet til en satelitt i verdensrommet.

- at satelitten har blitt skutt opp av en rakett som delvis klarte å forflytte seg opp i verdensrommet gjennom å foreta kontrollerte eksplosjoner av 300 millioner år gamle rester av planter og dyr

- at pikslene som utgjør stillbilder som er lagret som 1'ere og 0'er kan sendes fra verdensrommet og rett til TVen min, via signaler som går gjennom kroppen min uten at jeg engeng merker det.

- at TVen er kjøpt i en butikk hvor sambo betalte med en firkantet, liten plastbit som har en stripe bestående av dritsmå magnetiske partikler som på en eller annen måte klarer å lagre all kontoinformasjonen min, og å fortelle dette til kortmaskinen i butikken - som igjen sladrer til datamaskinen og datasystemet.

- at selve konseptet om "betaling" er basert på flere årtusener av utvikling av bytting av varer som har endret seg i takt med sosiale og kulturelle ideer og tilstander

- at TVen ble kjørt hjem til oss i en metallboks som drives fremover av kontrollerte eksplosjoner av 300 millioner år gamle rester av planter og dyr.

- at jeg ikke har analog antenne og derfor ikke kan se på restene av universets skapelse. "Snøen" man ser når kanalene ikke er riktig innstilt er nemlig delvis kosmisk bakgrunnsstråling som har sitt opphav i the Big Bang.

(- at det finnes mennesker som kan så mye at de antagelig kan påpeke minst 20 feil jeg har i dette innlegget ;))

...at et spøkelse skulle være den "spennende" forklaringen går meg litt over hodet.

Endret av Pingting
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...at et spøkelse skulle være den "spennende" forklaringen går meg litt over hodet.

Selvfølgelig er jeg fullstendig enig med deg. :nigo: Dessuten var det en imponerende beskrivelse av TV-teknologi!:tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Tvn min bytter også ofte kanaler, men så oppdager jeg at bikkja ligger på fjernkontrollen, så intet spøkelse på rommet mitt til nå ^^

Han er hvertfall ikke opptatt av å bytta kanaler for meg.

Oioi, kan man bytte kanal for naboen? Tenk så morsomt man kunne fått det en mørk vinterkveld om naboen satt å så på skrekkfilm. Skulle hatt fjernkontroller til lysa også, da.

Jeg lurer på om det er noen som har et spøkelse som de faktisk krangler med. Er vel kjent at i mange familier så sloss det om hvilken kanal man skal se på, så lurer på om noen har spøkelser å krangle med også:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det skjer hvis naboen har universalkontroll, fordi da kan den funke på ditt utstyr også hvis signalet rekker frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skifter tv´en kanal hvis vi tar opp to programmer på forskjellige kanaler, og har tv´en på en tredje kanal. Hvis jeg da er borte fra tv en stund kommer det opp en boks som spør om jeg vil skifte til en av kanalene opptakene blir gjort på. Svarer jeg ikke noe her skifter tv-en kanal av seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg er alene hjemme nå. Tv'n sto på på tv3, og jeg gikk ut av rommet en liten tur. Da jeg kom inn igjen, så jeg med mine egne øyne at Tv'n byttet kanal til MTV, helt av seg selv! Det var akkurat som om noen hadde trykket på fjernkontrollen, nummeret på kanalen, info om hva som var på og alt kom opp som vanlig. Men!! Fjernkontrollen lå på bordet, til og med vendt vekk fra tv'n! Og vi har bare en... Er det noe signaler på avveie eller tror dere jeg har et spøkelse i stua??

(skjønner vel kanskje at det er en naturlig forklaring på dette, men ah... Spenning i hverdagen!)

Trekker frem en gammel tråd for omtrent dette som Murder beskriver her hendte hos oss i romjula. :sjokkert:

Noen som har en plausibel forklaring?

Anonym poster: 095337e96bbcc976b0bd1b9cc416a7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Trekker frem en gammel tråd for omtrent dette som Murder beskriver her hendte hos oss i romjula. :sjokkert:

Noen som har en plausibel forklaring?

Anonym poster: 095337e96bbcc976b0bd1b9cc416a7ce

Pingting kom vel med en ganske grei og naturlig forklaring lengre opp her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...