Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 Etnisk norsk kvinne gifter seg med muslimsk mann, får barn, og gir dette barnet muslimsk fornavn. Ser at dette blir mer og mer vanlig. Dersom den norske kvinnen hadde bodd i Irak med sin ektemann, tror dere ett sekund at barnet ville fått norsk fornavn? Nei. Det var forresten en digresjon. Poenget her, og det store spørsmålet, i et samfunn hvor innvandrere skal inbtegreres, hvorfor i all verden går vi langt enn lengre i å tilpasse oss deres skikker, nykker og krav? Synes vi det er greit at norske barn, født av norsk mor får et muslimsk navn? Her har de valgt et internasjonalt navn (Andreas) som mellomnavn, men et tydelig muslimsk navn som fornavn: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3934644.ece DET ER IKKE INTEGRERING VI DRIVER MED; DET ER VI SOM TILPASSER OSS DEM! 9
Gjest Rattata Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 Er så hjertens enig med deg, vår naive og snillistiske tilpasning til muslimene har gått altfor langt. Å gi norske barn muslimske navn mener jeg nesten er en sak for Barnevernet, de ungene vil møte problemer på mange arenaer i livet, jeg tenker på diskriminering i arbeidslivet ( bevisst eller ubevisst ), mistenkeliggjøring osv. Hva er galt med tradisjonelle norske navn? Ola og kari duger fortsatt spør du meg 5
Gjest brutal_mann Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 TS... Du må huske at kvinner blir våte i trusa av menn som dominerer dem. Så etter noen år med ødeleggende feminisme er den norske mann ikke Mann lenger. Invandrede mannfolk med en solid kjønnsdelt bakgrunn er mye heitere. Det vi norske menn må"forstå, og handle etter, er at feminisme er tulle PK. Kvinner vil, innerst inne, ha en Mann som styrer, bestemmer og leder. 1
Bernardette Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 Er så hjertens enig med deg, vår naive og snillistiske tilpasning til muslimene har gått altfor langt. Å gi norske barn muslimske navn mener jeg nesten er en sak for Barnevernet, de ungene vil møte problemer på mange arenaer i livet, jeg tenker på diskriminering i arbeidslivet ( bevisst eller ubevisst ), mistenkeliggjøring osv. Hva er galt med tradisjonelle norske navn? Ola og kari duger fortsatt spør du meg Folk med muslimske navn vil kun bli diskriminert og mistenkeliggjort av blåste folk som deg. Herlighet for noen argumenter du serverer. Barnevernet? Fordi noen liker Aisha bedre enn Linnea-Sophie som halve barnehagen heter? 13
Sheherasade Skrevet 5. desember 2010 #6 Skrevet 5. desember 2010 Det er da helt naturlig at i et forhold hvor folk kommer fra ulike kulturer at de finner et navn som klinger OK og er forståelig på ulike språk.Samma faen om det er dama eller mannen som er etnisk norsk, vel? Når man bare har 4.8 millioner nordmenn og prøver å finne kjærligheten er det ikke så rart i at man må utenfor sine egne "etniske" gruppe for å finne noen man liker! Men neida, i følge TS er det jo baaaaare norske kvinner som blir tiltrukket av de store stygge utlendingene. At også norske menn blir det, og at de fleste utlendingene i Norge ikke er muslimer, men fra andre vestlige land, det klarer h*n ikke å skjønne. And for your information... norske navn er ganske så vanskelige utenfor de skandinaviske landegrensene. Spesielt de med æ-ø-å. Men det har TS kanskje heller ikke tenkt over? Vi lever i en global verden. Get over it! 8
Gjest Airi Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 Jeg har en god venn som er halvt palestinsk. Han heter Jostein. Han har en bror, som heter Kahlid. Det er altså en fin blanding av tradisjoner i det hjemmet.
Gjest Airi Skrevet 5. desember 2010 #8 Skrevet 5. desember 2010 Å gi norske barn muslimske navn mener jeg nesten er en sak for De barna det er snakk om har en annen kultur også, de er ikke bare norske. Det er ikke så viktig oppi det hele? 1
Gjest brutal_mann Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 Det er da helt naturlig at i et forhold hvor folk kommer fra ulike kulturer at de finner et navn som klinger OK og er forståelig på ulike språk.Samma faen om det er dama eller mannen som er etnisk norsk, vel? Når man bare har 4.8 millioner nordmenn og prøver å finne kjærligheten er det ikke så rart i at man må utenfor sine egne "etniske" gruppe for å finne noen man liker! Men neida, i følge TS er det jo baaaaare norske kvinner som blir tiltrukket av de store stygge utlendingene. At også norske menn blir det, og at de fleste utlendingene i Norge ikke er muslimer, men fra andre vestlige land, det klarer h*n ikke å skjønne. And for your information... norske navn er ganske så vanskelige utenfor de skandinaviske landegrensene. Spesielt de med æ-ø-å. Men det har TS kanskje heller ikke tenkt over? Vi lever i en global verden. Get over it! Prøv som etnisk hvit norsk mann å kapre ei muslimsk dame... Spesielt ei med et lass med brødre. Det er en del ting i kulturen fra Midtøsten og Pakistan som vi IKKE trenger i dette landet. La meg si det sånn, jeg driter i hudfargen, men bryr meg mye om kultur og mellom-mennskelige verdier. Jeg var åpen for innvandring til jeg tilbrakte en måned i et arabisk land. etter å ha sett hvordan en behandler mennesker der, og de verdier disse folkene, eller mangel på sådan, forfekter, så vil jeg ha minst mulig med arabiske, jødiske og pakistanske kulturer å gjøre. 7
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #10 Skrevet 5. desember 2010 Etnisk norsk kvinne gifter seg med muslimsk mann, får barn, og gir dette barnet muslimsk fornavn. Ser at dette blir mer og mer vanlig. Dersom den norske kvinnen hadde bodd i Irak med sin ektemann, tror dere ett sekund at barnet ville fått norsk fornavn? Nei. Det var forresten en digresjon. Poenget her, og det store spørsmålet, i et samfunn hvor innvandrere skal inbtegreres, hvorfor i all verden går vi langt enn lengre i å tilpasse oss deres skikker, nykker og krav? Synes vi det er greit at norske barn, født av norsk mor får et muslimsk navn? Her har de valgt et internasjonalt navn (Andreas) som mellomnavn, men et tydelig muslimsk navn som fornavn: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3934644.ece DET ER IKKE INTEGRERING VI DRIVER MED; DET ER VI SOM TILPASSER OSS DEM! Dette har ikke bare med norsk underdanighet å gjøre, men norsk underdanighet i møte med muslimsk sjåvinisme og kulturimperialisme. Det blir en spesielt uheldig miks. Islam er en om mulig enda mer kulturimperialistisk religion enn kristendommen, om kristendommen skulle befunnet seg på samme nivå ville hebraisk og gresk stått like sterkt blant kristne som arabisk blant muslimer. Og alle kristne måtte hatt kristne navn, altså ville de gamle norske navnene forsvunnet for tusen år siden med kristningen av Norge. Når det gjelder dette med navn i familier der en muslim gifter seg med en nordmann, er jo navnet bare et symbol på den skjevhet som ligger i at barna så vidt jeg har registrert nesten alltid oppdras som muslimer. Det er jo også dette som så vidt jeg har forstått ligger under den uspiselig sjåvinistiske regelen at muslimske kvinner ikke kan gifte seg med ikke-muslimske menn, mens muslimske menn kan gifte seg med kristne eller jødiske kvinner. I muslimsk (middelaldersk) virkelighetsforståelse er mannen hodet i familien, og han har derfor det siste ord i oppdragelsen av barna. Og en muslims barn skal selvsagt bli muslimer, noe annet er helt uakseptabelt. Men det er enda godt at vi ennå reagerer på det. Muslimsk kulturimperialisme og sjåvinisme har vunnet frem ved at folk har begynt å venne seg til det og godta det. Jeg er redd det også vil skje her. Det er et sunnhetstegn så lenge folk stusser og tar tak i skjevhetene, om ikke annet så som tema for debatt. 6
Gjest bby Skrevet 5. desember 2010 #11 Skrevet 5. desember 2010 Kvinner som er gift/samboer med utenlandske menn, enten de er fra spanktalende land eller muslimske land, velger selv å gi barnet et navn fra den andre kulturen, eller så "tilater" de det pga de elsker mannen så himmelsk mye, er det så vansklig å forstå..
Gjest bby Skrevet 5. desember 2010 #12 Skrevet 5. desember 2010 og PS vennina mi er halt italiensk! hennes fornavn og etternavn er ITALIENSK..jeg ser ingen har noe imot dette, men når det er muslimske navn, ja da er det et problem 3
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #13 Skrevet 5. desember 2010 og PS vennina mi er halt italiensk! hennes fornavn og etternavn er ITALIENSK..jeg ser ingen har noe imot dette, men når det er muslimske navn, ja da er det et problem Jeg synes jo denne norske underdanigheten er pinlig i seg selv, men i møte med spanske eller italienske menn er det neppe slik at de må godta det som symbol på barnets tilhørighet til mannens religion, så der mangler i hvert fall den muslimske sjåvinismen på mannens side. Men kvinnens underdanighet og manglende stolthet over eget land og kultur er selvsagt like påtakelig i slike tilfeller.
Gjest Airi Skrevet 5. desember 2010 #14 Skrevet 5. desember 2010 Jeg synes jo denne norske underdanigheten er pinlig i seg selv, men i møte med spanske eller italienske menn er det neppe slik at de må godta det som symbol på barnets tilhørighet til mannens religion, så der mangler i hvert fall den muslimske sjåvinismen på mannens side. Men kvinnens underdanighet og manglende stolthet over eget land og kultur er selvsagt like påtakelig i slike tilfeller. Hva synes du om forhold som går andre veien? Spansktalende mor og norsk, far, for eksempel. Er det like forkastelig at kvinnen mangler stolthet ovenfor sitt eget land og velger å gi barna både norske og spanske navn? Og hvis man snur på det, norsk far som aksepterer konas kultur når det kommer til valg av navn? Eller gjelder dette bare norske kvinner som horer seg med utenlandske menn? 3
Hanneli Skrevet 5. desember 2010 #15 Skrevet 5. desember 2010 Jeg er sammen med en fra Indonesia. Vi har ikke tenkt til å ha barn enda, men vi snakker om det noen ganger. På bali er det tradisjon og gi barnet navn ettersom de er nummer 1, 2, 3 osv.. Så i vårt tilfelle vil vi ha det som første navn, og deretter et norsk eller internasjonalt. Barnet vårt vil jo være halvt norsk, og halvt balinesisk.. så vi syns at det er viktig å ta ting fra begge kulturer. Barnet kan jo selv bestemme om det vil bruke fornavnet, eller mellomnavnet. Etternavnet vil uansett bli fra meg:) 1
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #16 Skrevet 5. desember 2010 Jeg synes jo denne norske underdanigheten er pinlig i seg selv, men i møte med spanske eller italienske menn er det neppe slik at de må godta det som symbol på barnets tilhørighet til mannens religion, så der mangler i hvert fall den muslimske sjåvinismen på mannens side. Men kvinnens underdanighet og manglende stolthet over eget land og kultur er selvsagt like påtakelig i slike tilfeller. Hva synes du om forhold som går andre veien? Spansktalende mor og norsk, far, for eksempel. Er det like forkastelig at kvinnen mangler stolthet ovenfor sitt eget land og velger å gi barna både norske og spanske navn? Og hvis man snur på det, norsk far som aksepterer konas kultur når det kommer til valg av navn? Eller gjelder dette bare norske kvinner som horer seg med utenlandske menn? Jeg synes det er pinlig uansett hvem som har dette mindreverdighetskomplekset en del norske kvinner (og sikkert også enkelte norske menn) sliter med på vegne av eget land. Har mor og far ulik nasjonal bakgrunn synes jeg det ville være naturlig at barna fikk et navn fra hver kultur. Jeg reagerer for øvrig på en høyst tendensiøs og manipulativ ordbruk: "aksepter konas kultur når det kommer til valg av navn" er altså det samme som at barnet skal ha navn fra den andre kulturen? Det går da an å akseptere en annen kultur uten å godta at denne skal være den dominerende?
Gjest Airi Skrevet 5. desember 2010 #17 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Jeg synes det er pinlig uansett hvem som har dette mindreverdighetskomplekset en del norske kvinner (og sikkert også enkelte norske menn) sliter med på vegne av eget land. Har mor og far ulik nasjonal bakgrunn synes jeg det ville være naturlig at barna fikk et navn fra hver kultur. Jeg reagerer for øvrig på en høyst tendensiøs og manipulativ ordbruk: "aksepter konas kultur når det kommer til valg av navn" er altså det samme som at barnet skal ha navn fra den andre kulturen? Det går da an å akseptere en annen kultur uten å godta at denne skal være den dominerende? Men eksempelet til TS er et spedbarn som har et navn fra hver kultur. Et av navnene er til og med kristent. Det er snakk om navn her, det er brukt som eksempel, derfor den ordlyden. Så får du mene at jeg er så tendensiøs og manipulativ du bare vil. Endret 5. desember 2010 av Airi
Sheherasade Skrevet 5. desember 2010 #18 Skrevet 5. desember 2010 Prøv som etnisk hvit norsk mann å kapre ei muslimsk dame... Spesielt ei med et lass med brødre. Det er en del ting i kulturen fra Midtøsten og Pakistan som vi IKKE trenger i dette landet. La meg si det sånn, jeg driter i hudfargen, men bryr meg mye om kultur og mellom-mennskelige verdier. Jeg var åpen for innvandring til jeg tilbrakte en måned i et arabisk land. etter å ha sett hvordan en behandler mennesker der, og de verdier disse folkene, eller mangel på sådan, forfekter, så vil jeg ha minst mulig med arabiske, jødiske og pakistanske kulturer å gjøre. Thailandske damer, kanskje? Russiske? Merkelig det der, hvordan "utlendinger" automatisk her på KG er "muslimer". Men nei, det er klart, når staute norske menn finner seg føyelige utenlandske damer så er dere vel menn nok til å gi barna navn som Jorunn, Frøydis, Ola og Hans, tenker jeg. 6
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #19 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Jeg synes det er pinlig uansett hvem som har dette mindreverdighetskomplekset en del norske kvinner (og sikkert også enkelte norske menn) sliter med på vegne av eget land. Har mor og far ulik nasjonal bakgrunn synes jeg det ville være naturlig at barna fikk et navn fra hver kultur. Jeg reagerer for øvrig på en høyst tendensiøs og manipulativ ordbruk: "aksepter konas kultur når det kommer til valg av navn" er altså det samme som at barnet skal ha navn fra den andre kulturen? Det går da an å akseptere en annen kultur uten å godta at denne skal være den dominerende? Men eksempelet til TS er et spedbarn som har et navn fra hver kultur. Et av navnene er til og med kristent. Det er snakk om navn her, det er brukt som eksempel, derfor den ordlyden. Så får du mene at jeg er så tendensiøs og manipulativ du bare vil. Jeg ville aldri reagert på navnvalget til dette paret, det uheldige her er ikke at barnet har et navn fra begge kulturer, men eventuelt om barnet automatisk blir oppdratt som muslim bare fordi den ene av foreldrene er muslim. Det er en grunn til at vi sjelden ser norske menn med muslimsk partner. Og når det en sjelden gang skjer (eksempel privatetterforsker Ola Thune, nå Ola Amir Thune) må de først konvertere til islam. På grunn av den uspiselige sjåvinistiske regelen om at muslimske kvinner ikke kan gifte seg med en ikke-muslim. Men det jeg svarte på i innlegget du forholdt deg til var et innlegg fra bby der hun viste til en venninne med norsk mor oppvokst i Norge, men med både italiensk fornavn og etternavn. Det blir jo litt skjevt, og her er det nok en typisk norsk kulturell underdanighet som slår inn. Noe som blir enda mer uheldig i møte med en partner fra en mer ekspansiv og sjåvinistisk kulturell og religiøs tradisjon. Om en norsk mann eller kvinne hadde flyttet til Brasil og giftet seg med en brasilianer, ville jeg ikke reagert på samme måte om barna først og fremst hadde brasilianske navn. Selv om det kunne vært hyggelig om de i tillegg fikk et norsk navn. Disse barna skal tross alt ikke bli norske, de skal vokse opp i Brasil og bli brasilianere. Selv om de har en norsk mor eller far, og sånn sett noen norske røtter. Endret 5. desember 2010 av Cuckold
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2010 #20 Skrevet 5. desember 2010 Thailandske damer, kanskje? Russiske? Merkelig det der, hvordan "utlendinger" automatisk her på KG er "muslimer". Men nei, det er klart, når staute norske menn finner seg føyelige utenlandske damer så er dere vel menn nok til å gi barna navn som Jorunn, Frøydis, Ola og Hans, tenker jeg. Er det så merkelig da at man først og fremst tenker på muslimer når man snakker om utlendinger? De har jo vist seg minst tilpassningsdyktige, og har ofte helt ekstreme meninger og holdninger til oss i vesten. Er det ikke snakk om at de skal tilpasse seg oss da?? Så ser man vel at vi heller tilpasser oss de...også i navnevalget. Men det finnes de helt ekstreme i Norge også da. Selv fikk jeg ikke kalle mitt barn som jeg ville, der gikk navnevalget (fornavnet)fra slektsledd til slektsledd. Barnet fikk heller ikke "lov" til å ta mitt etternavn. Dette var selvsagt i en liten bygd, litt sånn "mini- muslim land", tenker jeg. Det ble slutt mellom oss foreldre forresten.. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå